Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 18 apr 2024 21:37

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2018 11:02 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik ben zeer helder nu in mijn denken en ben tot de conlusie gekomen dat ik niks weet. Niet alleen ik weet niks, niemand weet iets. Morgen kan dat anders zijn, wat zeg ik, binnen een uur kan ik weer wat zeggen wat ik geloof dat de waarheid is. Maar in werkelijkheid weet ik het niet. In werkelijkheid weet niemand het. Al dat wij doen is luisteren naar onszelf en/of naar anderen. We lezen de Bijbel en vormen dan ons eigen gedacht. Wij richten de waarheid in de richting van wat ons aanstaat en dat word de waarheid. Al de rest weerleggen we en zo word dat onwaarheid. Wij maken de waarheid zelf en wij maken de leugen zelf. Maar in werkelijkheid weten we geheel niks. Ik ben men gedrag beu. Ik ben het beu dat ik het soms denk te weten. Ik ben andere beu die het denken te weten. Ik ben het beu dat wij elkaar onderwijzen terwijl we allen als blinden zijn die een andere blinde onderwijzen. Ik wil er liever niks meer mee te maken hebben. Ik wil gewoon gelukkig zijn. Ik wil gewoon vrede ervaren. Ik wil gewoon liefde krijgen om te uiten. Liefde voor andere, liefde voor mezelf. Ik wil me niet meer bezig houden met wat waarheid en wat leugen is. Want ik weet het toch niet. Ik wil rust. Ik wil niet verdedigen wat ik geloof dat waarheid is. De waarheid maakt vrij. De waarheid is: we weten het niet. En dat maakt werkelijk vrij. Gedaan met tegen elkaar te zeuren wat je moet doen. Gedaan met je tegen elkaar te verdedigen wat waarheid is. Als iemand begint, zeg dan gewoon: ik weet het niet. En jij ook niet. Gedaan met alle zever. Al dat rest is vertrouwen op God. En vertrouwen kan men alleen als men niet zeker is van iets. Men kan niet vertrouwen hebben en zekerheid hebben. Vertrouwen komt er pas in onzekerheid. Men kan dus niet zeggen dat men op God vertrouwt en vervolgens zeggen wat je allemaal moet doen om gered te worden. Dan hoef je niet te vertrouwen. Dan weet je wat je moet doen. Ik weet het allemaal niet meer. En pas nu kan ik echt op God beginnen te vertrouwen. Al dat rest is op Hem te vertrouwen en proberen een beter mens te zijn.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2018 04:14 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Hoeveelste minder men denkt te weten, zoveelste minder men andere kan veroordelen. En als men beseft niks te weten, en dat andere niks weten, dan kan men ook niet misleid worden en/of andere misleiden. Daardoor zit niet de kracht in het denken te weten, maar in het begrijpen het niet te weten.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2018 07:30 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Hebr. 11, 1: 1 Wat is geloof? Het is de absolute zekerheid dat onze hoop ook werkelijkheid wordt en het is het bewijs van dingen die wij niet kunnen zien.

Dus Jimmy, je hebt gelijk. Alleen het gelood geeft ons deze zekerheid. Niet het weten.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2018 17:06 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Welkom in de leer van Socrates Jimmy. Ik herken hem als mijn eigen.

“De enige wijsheid is weten dat je niets weet.”


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2018 21:16 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Welkom in de leer van Socrates Jimmy. Ik herken hem als mijn eigen.

“De enige wijsheid is weten dat je niets weet.”


Ik wil geen roet in het eten gooien.... Toch is er Iemand die beweert de Waarheid te zijn, nl. Jezus Christus. Hij zegt: "Ik ben de Weg, de Waaheid en het Leven". M.a.w. Jezus kennen is de Waarheid kennen, de Weg kennen en het Leven kennen. Er is dus een verschil tussen kennen en weten.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2018 06:36 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Toch is er Iemand die beweert de Waarheid te zijn, nl. Jezus Christus. Hij zegt: "Ik ben de Weg, de Waaheid en het Leven". M.a.w. Jezus kennen is de Waarheid kennen, de Weg kennen en het Leven kennen. Er is dus een verschil tussen kennen en weten.


Amen. Daarom heb ik ook Hebr. 11 vers 1 aangegeven. Dat geloof, Hem te kennen, geeft ons deze zekerheid.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2018 19:55 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Bijbelonderzoeker schreef:
Fundamenteel schreef:
Welkom in de leer van Socrates Jimmy. Ik herken hem als mijn eigen.

“De enige wijsheid is weten dat je niets weet.”


Ik wil geen roet in het eten gooien.... Toch is er Iemand die beweert de Waarheid te zijn, nl. Jezus Christus. Hij zegt: "Ik ben de Weg, de Waaheid en het Leven". M.a.w. Jezus kennen is de Waarheid kennen, de Weg kennen en het Leven kennen. Er is dus een verschil tussen kennen en weten.


Ja maar Jezus is de Zoon van God.
Hij moest ook Zijn pad afleggen om tot die kennis te komen.
Wij als plebs kan je niet vergelijken met Jezus.
Ik herken veel van mezelf in Socrates, misschien wel meer dan als in Jezus. Want ik wil zoals Jezus zijn en Hem behagen. Echter faal ik hier en daar. Dat komt omdat ik als mens op Socrates lijk en ik vind dan op keer dat desondanks de menselijke aard Socrates’ levenspad veel gemeen heeft met Jezus. Socrates had ook volgelingen, maar Socrates werd pas echt beroemd nadat de staat hem vermoordde. Toen was zijn filosofie onstopbaar, tot op vandaag. Als ook bij onze Heer Jezus Christus.

Het is niet omdat een mens in Jezus gelooft daarom ook de weg bewandelt en de waarheid weet. Wij geloven in Hem, we zijn geen getuigen. We leven het Woord zo goed mogelijk na, maar we aanschouwde de daad niet. Er is geen weten, de enige wijsheid is weten dat je niets weet; unquote Socrates.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: di 07 aug 2018 12:55 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Er is geen weten, de enige wijsheid is weten dat je niets weet; unquote Socrates.


Laat Socrates voor wat of wie Socrates ook is. Ben je met me eens dat er een verschil is tussen kennen en weten? Jezus is de Waarheid. Ken jij Jezus?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheitt
BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018 07:08 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Bijbelonderzoeker schreef:

Laat Socrates voor wat of wie Socrates ook is. Ben je met me eens dat er een verschil is tussen kennen en weten? Jezus is de Waarheid. Ken jij Jezus?


Waarom zou ik mensen laten die mij beter maken? Ook Socrates gaf liever zijn leven af dan verder te leven in de leugen. Ik bewonder dat. Zonder Socrates was er geen Plato. In feite komt alle kennis van Socates uit Plato’s schriften.
Waar het bij Socrates neerkomt is dat je eerst jezelf moet kennen alvorens je andere dingen kan ontleden. Zijn doodstraf was voor dezelfde reden Jezus stierf, ze verkondigden iets waar mensen toen tegen in verzet gingen. Iets waardoor staten steeds minder invloed kon uitoefenen over de massa.

Zonder de filosofie en mythologie had ik de bijbel anders benaderd. Natuurlijk is Jezus de weg en de waarheid. Maar ik zie niet in hoe de leer van Socrates daar tegenstrijdig mee is.

Wij kennen Jezus en Socrates door getuigenissen, door teksten. Maar wij weten nooit zeker hoe de vork werkelijk in de steel zit. Ook de bijbel is een gecensureerde versie. Er zijn veel teksten verketterd door de katholieken, de boekverbrandingen in Alexandria en ga maar door. Wat blijft daar vandaag van over? Zelfs de piramides in Gizeh zijn een groot raadsel, maar bewijzen een beschaving die veel verder stond dan geschiedenis ons leert.
Alles is gelogen. Van de maanlanding tot 9/11 en de oorlogen in het Midden Oosten, leugens.
Waarom zou het Schrift daarvan gespaard zijn?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Niemand kent de waarheid
BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018 19:38 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Jimmy schreef:
Hoeveelste minder men denkt te weten, zoveelste minder men andere kan veroordelen. En als men beseft niks te weten, en dat andere niks weten, dan kan men ook niet misleid worden en/of andere misleiden. Daardoor zit niet de kracht in het denken te weten, maar in het begrijpen het niet te weten.


Het doet me denken aan de schrijver van het bijbelboek Prediker:
12Ik, Prediker, was ​koning​ over Israël te Jeruzalem; 13en ik zette mijn ​hart​ erop om na te vorsen en onderzoek te doen naar de wijsheid in alles, wat onder de hemel geschiedt. Dat is een kwade bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich daarmee te kwellen. 14Ik nam in ogenschouw alle daden, die onder de zon verricht worden, en zie: alles is ijdelheid en najagen van wind! 15Het kromme kan niet recht zijn en het ontbrekende kan niet geteld worden. 16Ik zeide bij mijzelf: Zie, ik ben groter en rijker in wijsheid geworden dan allen die vóór mij over Jeruzalem geregeerd hebben, en mijn ​hart​ heeft in overvloed wijsheid en kennis opgedaan; 17zo heb ik er mijn ​hart​ op gezet om wijsheid en kennis, verdwaasdheid en onverstand te leren kennen. Ik heb ingezien, dat ook dit is najagen van wind. 18Want in veel wijsheid ligt veel verdriet, en als iemand kennis vermeerdert, vermeerdert hij smart.

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.