Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 29 mar 2024 10:48

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018 13:15 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Vandaag las ik in Corinthies 9. Vooral een paar van de laatste verzen die Paulus daar schrijft zetten me aan het denken. Hij schrijft:

19 Want hoewel ik een vrij man ben, heb ik mij aan alle mensen ondergeschikt gemaakt om er zoveel mogelijk voor Christus te winnen.
20 Als ik bij Joden ben, leef ik als een Jood om hen voor Christus te winnen. Als ik bij mensen ben die zich aan de wet van Mozes houden, houd ik mij er ook aan omdat ik hen voor Christus wil winnen.
21 Als ik bij mensen ben die niet volgens de wet van Mozes leven, houd ik mij er ook niet aan, omdat ik hen voor Christus wil winnen. Maar dat wil niet zeggen dat ik zonder Gods wet leef.
22 Voor mij geldt de wet van Christus. Als ik bij zwakke mensen ben, laat ik niet merken dat ik sterk ben, om hen voor Christus te winnen. Ik heb mij aan al die mensen aangepast om in ieder geval enkelen van hen te redden.
23 Ik doe het allemaal terwille van het goede nieuws; ik wil samen met vele anderen de zegen ervan hebben.

Als Paulus, die van de Heer zelf geleerd werd, een Jood een Jood zijn kan. Een zwakke, ook zwak enz. zou je toch zeggen dat wij (ik) het ook kunnen doen.
Wij, ook hier bedoel ik vooral mezelf, worden soms onzeker als mensen een heel andere mening over het geloof hebben. Hoewel Paulus het natuurlijk vooral deed bij mensen die de Heer nog niet kenden.
Wat denken jullie over dit deel van de brief van Paulus?

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018 14:05 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Koningsdochter schreef:
Wat denken jullie over dit deel van de brief van Paulus?


Ik denk dat het winnen van mensen voor Christus het allerbelangrijkste is! Paulus heeft het dus over niet-gelovigen! Wanneer we eenmaal wedergeboren zijn, gelden er natuurlijk "andere regels". We horen ons dan te voeden met Gods Woord, kennis vergaren, zodat we in geloof kunnen groeien. Daar is genoeg over te zeggen, maar daar gaat het nu niet om.

Ik denk dat Paulus over "cultuur" spreekt. Mensen hebben gewoonten, en pas je aan! Bijvoorbeeld: als ik met moslims spreek, eet ik geen varkensvlees. Ik drink dan ook geen wijn. Het leidt af van het doel waar het om gaat: mensen voor Christus winnen! Als ik met mormonen spreek, drink ik geen koffie, en als ik met joden spreek, respecteer ik de sabbat, niet om deze te houden, maar uit respect. Ik leef onder de wet van Christus, die staat boven alles. In "gewoonten" en "cultuur" kunnen we ons aanpassen. Zo denk ik er in ieder geval over.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 05:04 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ja, duidelijk Dirk. Bedankt.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 07:44 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Ik denk dat Paulus hierin een groot voorbeeld is. Ook als we op ons werk zijn kom je andere mensen tegen. Het is goed rekening met elkaar te houden. Ik heb het ook wel als ik op de bijbelkring van Nijverdal kom. Voor sommigen daar is de zondag erg heilig. Daar houden mijn vrouw en ik rekening mee.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 13:55 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Broeder Gait schreef:
Ik denk dat Paulus hierin een groot voorbeeld is. Ook als we op ons werk zijn kom je andere mensen tegen. Het is goed rekening met elkaar te houden. Ik heb het ook wel als ik op de bijbelkring van Nijverdal kom. Voor sommigen daar is de zondag erg heilig. Daar houden mijn vrouw en ik rekening mee.


Heel mooi, Broeder Gait! In Romeinen 14 lezen we:

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden.

en verder:

De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

Je doet dus eigenlijk wat God van je vraagt. Over dit soort punten horen we niet te strijden. Wanneer iemand een bepaalde dag boven een andere dag plaatst (sabbat, zondag, loofhuttenfeest, of wat voor feest dan ook), moeten we het respecteren en er rekening mee houden.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.