Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 19 apr 2024 18:27

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: wo 07 mar 2018 16:54 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Als wij nu vanuit het niets een christelijke gemeente zouden gaan oprichten, hoe zou dat volgens jou volgens Gods behagen moeten uitzien?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: wo 07 mar 2018 17:52 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Broeder Gait schreef:
Als wij nu vanuit het niets een christelijke gemeente zouden gaan oprichten, hoe zou dat volgens jou volgens Gods behagen moeten uitzien?


De eerste Gemeente uit Handelingen? De vijfvoudige bediening in Efeze 4? Een Lichaam met meerdere functies (1 Korintiers 12)? En als belangrijkste Christus als hoofd, waarin we beseffen dat we zonder Hem niks zijn en niks kunnen. Zomaar enkele gedachten om op verder te gaan?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: do 08 mar 2018 23:16 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Een poosje terug zat ik te bedenken dat de meeste georganiseerde religies vergeten zijn wat het woord "ekklesia" voor inhoud heeft en wat een ekklesia in Jezus' tijd was, en waarom Jezus dit woord gebruikte om zijn volgelingen aan te duiden.

Voor degene die Engels spreekt/leest en geïnteresseerd is:
Op amazon.de vond ik een mooi boek, getiteld "Beyond Church - An invitation to experience the lost word of the bible - EKKLESIA". Steve Simms is de schrijver.

https://www.amazon.de/dp/1518744567/ref ... 11_TE_dp_1

Have you ever wanted something more from your faith? More than religion? More than church? One lost and forgotten biblical word, "ekklesia," holds the key to a more vibrant and life-changing Christianity. --Modern English language Bibles quote Jesus as saying, "I will build My church." However, the earliest Bibles have Jesus saying, "I will build my ekklesia." For hundreds of years, this Bible word-switch has misdirected the way the body of Christ meets for worship. --So what does ekklesia mean? Ekklesia was the name of the city council in ancient Greek city-states. It was a democratic, interactive, participatory body of equal citizens sharing their concerns and needs with one another. --In the Western world, traditional church is in decline. Religious categories now include millions who are "Dones" (done with church) and "Nones" (have no church affiliation). --Perhaps it is time for more than church. Steve Simms invites you to go "beyond church" and experience ekklesia, HEAVEN's CITY COUNCIL, not as a theological concept, but as a practical and living reality.

Misschien is het iets om over na te denken, ook over de "elkander teksten". Voor mij is het een eye-opener en het is niet een inhoud die je van te voren al weet. Het zet je aan het denken wat "de ekklesia der heiligen" is .........
================================================================
Ook "Unchurching: Christianity Without Churchianity" is een boek die je laat nadenken.
https://www.amazon.de/Unchurching-Chris ... NSAK5HA9CC

Millions of believers are currently leaving the organized church, without giving up their faith. Sadly, many are only defining themselves by what they don't do, as Christians who simply “don’t go to church.” It’s time for these believers to catch a vision for genuine spiritual community, outside the walls of organized Christianity, a way of being the church without going to church.

Unchurching: Christianity Without Churchianity will challenge everything you thought you knew about church. Unchurching boldly examines whether organized churches are even biblical. It thoroughly deconstructs the idea of special church buildings, paid pastors, weekly sermons, mandatory tithes and offerings, gender inequality in church leadership, and much more.

Unchurching is intended to empower believers who are done with organized church but aren’t ready to abandon their faith. It will give non-churchgoing Christians a vision for genuine spiritual community that simply functions like an extended spiritual family. And it will equip them with the language to finally articulate that vision to others.

Here's what others are saying about Unchurching:

"I have written several books about church myself, but this one is better than any of the ones I have written." – Jeremy Myers, author of The Atonement of God

"If you are searching for the truth about the way we 'do' church … this is the book for you! I guarantee that it will completely rock your world." – Milt Rodriguez, author of The Community Life of God

"Richard Jacobson has been on both sides of this shift and is uniquely qualified to write about it—which he does well, with insight, humility, and scholarship … Highly recommended." – Felicity Dale, author of An Army of Ordinary People

"As I read this book I felt my pulse quicken and my heart leap for joy because everything Richard writes about is centered on, around, and in relation to the One who would rather die than live without us." – Keith Giles, author of This Is My Body: Ekklesia As God Intended

"Unchurching will help you capture a vision for a fresh start that is built upon the Lord Jesus Christ … " – Jon Zens, author of A Church Building Every 1/2 Mile

Ik heb beide boeken besteld :).
Voor wat het waard is .......

Groetjes,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: zo 11 mar 2018 20:24 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Dirk schreef:
Broeder Gait schreef:
Als wij nu vanuit het niets een christelijke gemeente zouden gaan oprichten, hoe zou dat volgens jou volgens Gods behagen moeten uitzien?


De eerste Gemeente uit Handelingen? De vijfvoudige bediening in Efeze 4? Een Lichaam met meerdere functies (1 Korintiers 12)? En als belangrijkste Christus als hoofd, waarin we beseffen dat we zonder Hem niks zijn en niks kunnen. Zomaar enkele gedachten om op verder te gaan?

Ja, dat vind ik goed. Ga gerust van start. Wat is de vijfvoudige bediening, om mee te beginnen?
Ik lees apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars. Wat doen zij in hun taken?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 06:09 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Om eerlijk te zijn weet ik nooit zo goed, wat een apostel nou precies doet. Een herder leidt, een leraar onderwijst en een evangelist breng het evangelie, de profeet brengt boodschappen van God over, maar wat doet nu een apostel?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 08:00 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Broeder Gait schreef:
Om eerlijk te zijn weet ik nooit zo goed, wat een apostel nou precies doet. Een herder leidt, een leraar onderwijst en een evangelist breng het evangelie, de profeet brengt boodschappen van God over, maar wat doet nu een apostel?

Een volgeling of volgelinge zijn van de Heer zijn Leer ?
Een ander woord voor apostel kan ook discipel zijn .
Als je Discipel ( christendom ) op Wikipedia zoekt zie je dat daar ook pupil staat .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 09:45 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ik zie het zo dat een apostel de grond legt voor een gemeente. Hij is Gods bouwmeester. Hij legt het fundament. Dat natuurlijk Christus is.
Een interessant artikel staat hier: http://www.derekprince.nl/bijbelstudies/de-kerk-deel-1-de-apostel/

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 10:03 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Jammer genoeg is mijn engels niet goed genoeg om alles te begrijpen wat elle uit de boeken citeerd.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 10:51 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Mijn Engels is ook niet zo goed om hele boeken te kunnen lezen. Een apostel zijn we dus allemaal, die Gods wil doen en zo Gods Liefde leren in de praktijk te brengen?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 12:54 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Broeder Gait,

Een apostel is iemand die uitgezonden wordt om bepaalde dingen te doen. Jezus wordt in Hebr. 3 ook een apostel genoemd. De 12 apostelen en de apostel Paulus werden ook door Jezus uitgezonden om het evangelie te brengen. Er waren er ook die uitgezonden werden door een gemeente om iets te doen, en daar was minstens één vrouw bij. Een katholiek zou ze misschien wel missionaris noemen en de protestant een zendeling.

Het punt is dat het woord apostel eigenlijk een onvertaald Grieks woord is in het NT en min of meer wordt gebruikt voor het uitgezonden worden voor bepaalde zaken.

Een discipel is een leerling. En Jezus koos UIT zijn discipelen/leerlingen zijn 12 apostelen. Hun opdrachtgever was Jezus dus.

Voor wat het waard is ......

Groet,
Elle

Broeder Gait schreef:
Mijn Engels is ook niet zo goed om hele boeken te kunnen lezen. Een apostel zijn we dus allemaal, die Gods wil doen en zo Gods Liefde leren in de praktijk te brengen?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 13:41 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Elle schreef:
Dag Broeder Gait,

Een apostel is iemand die uitgezonden wordt om bepaalde dingen te doen. Jezus wordt in Hebr. 3 ook een apostel genoemd. De 12 apostelen en de apostel Paulus werden ook door Jezus uitgezonden om het evangelie te brengen. Er waren er ook die uitgezonden werden door een gemeente om iets te doen, en daar was minstens één vrouw bij. Een katholiek zou ze misschien wel missionaris noemen en de protestant een zendeling.

Het punt is dat het woord apostel eigenlijk een onvertaald Grieks woord is in het NT en min of meer wordt gebruikt voor het uitgezonden worden voor bepaalde zaken.

Een discipel is een leerling. En Jezus koos UIT zijn discipelen/leerlingen zijn 12 apostelen. Hun opdrachtgever was Jezus dus.

Voor wat het waard is ......

Groet,
Elle

Broeder Gait schreef:
Mijn Engels is ook niet zo goed om hele boeken te kunnen lezen. Een apostel zijn we dus allemaal, die Gods wil doen en zo Gods Liefde leren in de praktijk te brengen?

Ja een discipel is een leerling .
Jezus-Christus zond ook Zijn leerlingen per twee uit om de Blijde Boodschap te verkondigen .
De 12 apostelen zijn Jezus-christus leerlingen gebleven zelfs 40 dagen na Zijn verrijzenis .
De hemelvaart ..... enz....?
Na Judas dood hebben de 11 overgebleven apostelen een 12 de apostel geloot .
Paulus is tot apostel geroepen voor de heidenen : door de Heer .Een dertiende ....
_____
Broeder Gait schreef:
Een apostel zijn we dus allemaal, die Gods wil doen en zo Gods Liefde leren in de praktijk te brengen?

Dat denk ik wel , want aan de liefde onder de gelovigen en de liefde die ze hebben voor iedereen,
kunnen anderen Gods liefde zien .
De Leer van de Heer uitdragen en anderen leren is ook apostelschap .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 21:00 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Dat is een mooie insteek. Zo zijn we dus allemaal missionarissen en zendelingen van Jezus op aarde!

De gemeente zoals we het dus voorstellen heeft dus zeker een herder nodig, evangelisten, leraren, profeten en de rest zijn op zijn minst allemaal apostelen van de Heer Jezus!
Moeten onder die apostelen dan taken bewust verdeeld worden of hoe gaat dat in zijn werk?
Wat zou het ideaal zijn?
Hoe word je overigens in die ideale gemeente een leraar, profeet, herder of evangelist?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 21:02 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Elle schreef:
Dag Broeder Gait,

Een apostel is iemand die uitgezonden wordt om bepaalde dingen te doen. Jezus wordt in Hebr. 3 ook een apostel genoemd. De 12 apostelen en de apostel Paulus werden ook door Jezus uitgezonden om het evangelie te brengen. Er waren er ook die uitgezonden werden door een gemeente om iets te doen, en daar was minstens één vrouw bij. Een katholiek zou ze misschien wel missionaris noemen en de protestant een zendeling.

Het punt is dat het woord apostel eigenlijk een onvertaald Grieks woord is in het NT en min of meer wordt gebruikt voor het uitgezonden worden voor bepaalde zaken.

Een discipel is een leerling. En Jezus koos UIT zijn discipelen/leerlingen zijn 12 apostelen. Hun opdrachtgever was Jezus dus.

Voor wat het waard is ......

Groet,
Elle

Broeder Gait schreef:
Mijn Engels is ook niet zo goed om hele boeken te kunnen lezen. Een apostel zijn we dus allemaal, die Gods wil doen en zo Gods Liefde leren in de praktijk te brengen?


Dan denk ik dat we in de gemeente allemaal leerlingen moeten zijn, om tot het apostelschap te komen. Mee eens?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: ma 12 mar 2018 22:38 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Broeder Gait,

Je schreef: Dan denk ik dat we in de gemeente allemaal leerlingen moeten zijn, om tot het apostelschap te komen. Mee eens?

Ik ben het daar niet mee eens, want wat de gaven betreft zijn we niet allemaal hetzelfde. En het apostelschap is slechts één van de gaven die m.i. niet aan iedereen wordt gegeven. Niet iedereen wordt bevestigd als uitgezondene. Wel kunnen en moeten we in ons gehele gedrag, in ons spreken en zwijgen en in ons doen en laten getuigen en volgelingen van Jezus zijn in hetgeen ons is toebedeeld, neem ik aan.
We moeten allen discipelen zijn, wat wil zeggen leerling van Jezus, volgeling van Jezus en ook vertrouweling van Jezus.

Zoals in Efeze 4, waar in vers 11 gesproken wordt over het feit dat Jezus aan de gemeente, dus aan de uitgeroepen en de bijeengekomen/verzamelde groep volgelingen van hem, zowel apostelen als profeten, zowel evangelisten als herders/leraars heeft gegeven, maar dat elk lid bijdraagt aan de werking en de groei van het lichaam, de gemeente, al naar gelang van de kracht die een lid uitoefent op de gemeente (Efeze 4:16).

In 1 Kor. 12:25 staat ook dat de leden van de gemeente gelijkelijk voor elkaar zouden zorgen met hetgeen men aan gaven ontvangen heeft. Vers 28 zegt ook dat Jezus o.a. "krachten" heeft gegeven, misschien verwijzend naar wat in Efeze 4:16 staat waar over het uitoefenen van kracht wordt gesproken. In 1 Kor. 12:29-30 worden retorische vragen gesteld die dus met neen beantwoordt worden. Daar staat dus in dat niet ieder apostel is, noch profeet, noch leraar, noch krachten heeft ontvangen of gaven van genezing of het spreken in tongen, of het vertalen van tongen. Niet iedereen heeft alles en hetzelfde aan gaven en de krachten die daaruit voortvloeien, maar ieder afzonderlijk heeft een bepaalde gave waar kracht van uit gaat of kan gaan, neem ik aan uit hetgeen ik er van begrijp.

De 1e eeuwse volgelingen van Jezus in de gemeenten of in de ekklesia of vergadering van de uitgeroepenen was een charismatische gemeente waar gaven werden uitgeoefend, die echter ook steeds getoetst moesten worden, vooral de gave van profetie. Zo zegt Paulus in 1 Kor. 14:29 dat er twee of drie het woord mogen voeren, maar dat de overigen het moeten toetsen, dus onderzoeken of hetgeen gezegd wordt, wel overeenkomt met de geopenbaarde leer, het toetsen wat o.a. ook in 1 Tes. 5:19-21 wordt gezegd.

In het hier en nu zijn bepaalde kerkverbanden niet zo happig op charismatische zaken, dus de leer over de gaven, mede omdat men zegt dat we aan de bijbel genoeg hebben en dat b.v. de gaven er niet meer zijn. Misschien zijn sommige gaven ondergesneeuwd, maar als we Rom. 12:1-8 er bij lezen, en vooral de verzen 4-8, dan blijkt daar m.i. uit dat er toch gaven moeten zijn, daar anders de gemeente niet functioneert zoals daar staat. Dan zouden slechts de natuurlijke gaven en talenten een rol spelen, terwijl in Rom. 12:4-8 staat dat het gaven daar genoemd, door God zijn toebedeeld.

Maar hierover is het laatste woord nog niet geschreven omdat allerlei gelovigen er verschillend over denken.

Voor wat het waard is .........

Groet,
Elle

Broeder Gait schreef:
Elle schreef:
Dag Broeder Gait,

Een apostel is iemand die uitgezonden wordt om bepaalde dingen te doen. Jezus wordt in Hebr. 3 ook een apostel genoemd. De 12 apostelen en de apostel Paulus werden ook door Jezus uitgezonden om het evangelie te brengen. Er waren er ook die uitgezonden werden door een gemeente om iets te doen, en daar was minstens één vrouw bij. Een katholiek zou ze misschien wel missionaris noemen en de protestant een zendeling.

Het punt is dat het woord apostel eigenlijk een onvertaald Grieks woord is in het NT en min of meer wordt gebruikt voor het uitgezonden worden voor bepaalde zaken.

Een discipel is een leerling. En Jezus koos UIT zijn discipelen/leerlingen zijn 12 apostelen. Hun opdrachtgever was Jezus dus.

Voor wat het waard is ......

Groet,
Elle

Broeder Gait schreef:
Mijn Engels is ook niet zo goed om hele boeken te kunnen lezen. Een apostel zijn we dus allemaal, die Gods wil doen en zo Gods Liefde leren in de praktijk te brengen?


Dan denk ik dat we in de gemeente allemaal leerlingen moeten zijn, om tot het apostelschap te komen. Mee eens?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Gemeente der Heiligen
BerichtGeplaatst: di 13 mar 2018 06:47 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Broeder Gait schreef:
Dat is een mooie insteek. Zo zijn we dus allemaal missionarissen en zendelingen van Jezus op aarde!

De gemeente zoals we het dus voorstellen heeft dus zeker een herder nodig, evangelisten, leraren, profeten en de rest zijn op zijn minst allemaal apostelen van de Heer Jezus!
Moeten onder die apostelen dan taken bewust verdeeld worden of hoe gaat dat in zijn werk?
Citeer:
Alles dient evenwel tot opbouw van een gemeente .Wat heel belangrijk is in deze is dat men eerlijk is naar mekaar , en gehoorzaam blijft in Jezus-Christus Leer .De apostelen of discipelen horen wat er in de gemeente verkondigt word en bewaren dat in hun hart , en leren anderen ook zo te handelen .
Men moet evenwel de gave van het onderscheiden der geesten respecteren als een lid van een gemeente dat heeft .Zo ook
als iemand een profetisch woord heeft , of de gave van genezing .
Luisteren naar mekaar in een gemeente is heel belangrijk .Evenwel moet alles getoetst worden op de Weg en Waarheid van de Heer !

Wat zou het ideaal zijn?
Citeer:
Ik denk waar geld geen rol speelt en alles onder mekaar naar behoefte verdeeld en gegeven word . Waar leden ook geen deel hebben aan de wereld .Niet in hun hart en verstand .BV.
waarom doet men aan pensioensparen als men zegt ik geloof en vertrouw op de Heer .
Zoiets komt in een ideale gemeente niet voor en voor zover ik weet word dat nergens in een gemeente gepredikt .

Hoe word je overigens in die ideale gemeente een leraar, profeet, herder of evangelist?
Citeer:
Door handoplegging van andere in overlegging met de hoedanigheid van de handopleggers .


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.