Forum www.gelooft.com

Het is momenteel za 20 apr 2024 09:45

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 14:51 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Een stille vennoot die profiteert!

Ben jij een stille vennoot die profiteert van het werk van Jezus Christus? Of denk je zelf er nog aan te moeten "werken"?

In sommige bedrijven profiteren stille vennoten van hoge winsten, zonder zelf te werken! Vergelijk ze met de vrouw van een kampioen in een vechtsport. De kampioen laat zich in elkaar slaan, om prijzen en geld te verdienen. Zijn vrouw profiteert ervan, zonder te werken.

Wist je dat wij stille vennoten zijn in het verbond met God? We hoeven helemaal niks te doen om alle zegeningen te ontvangen. Enige voorwaarde is het aan te nemen en er in te geloven!

In Genesis 15 vroeg Abraham aan God hoe hij zou weten dat hij het beloofde land zou erven:

Hij zei: Heere HEERE, waardoor zal ik weten dat ik het in bezit zal krijgen?

God antwoordde:

Haal voor Mij een driejarige jonge koe, een driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge duif.

Vervolgens bracht God Abraham in een diepe slaap. HIJ liep niet met Abraham tussen de kadavers:

En het gebeurde, toen de zon bijna onderging, dat er een diepe slaap op Abram viel. En zie, een grote, schrikwekkende duisternis viel op hem.

De zegeningen voor Abraham hingen niet af van zijn daden of inspanningen. Als dat wel het geval zou zijn geweest, had het er voor Abraham niet goed uit gezien. Zijn zegeningen hingen af van het volmaakte werk van Jezus Christus. Abraham was letterlijk een slapende partner, maar wel een begunstigde van het verbond!

Zo heeft God met ons het nieuwe verbond gesloten. En net als Abraham zijn wij slapende partners, omdat het nieuwe verbond gesloten werd tussen God de Vader en God de Zoon op Golgotha. Wij zijn begunstigers van het nieuwe verbond, zonder dat wij eraan hoeven te werken. Jezus, onze vertegenwoordiger, heeft al aan alle voorwaarden voor ons voldaan. En omdat Zijn gehoorzaamheid volmaakt is en Zijn werk perfect is, zijn de verbondszegeningen voor ons gegarandeerd!

Wij hoeven niks meer te doen, behalve te geloven. Probeer niet te werken voor jouw verbondszegeningen. Rust in het volbrachte werk van God de Zoon (Jezus Christus) en ontvang de zegeningen door geloof!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 18:16 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Dirk schreef:
Een stille vennoot die profiteert!

Ben jij een stille vennoot die profiteert van het werk van Jezus Christus? Of denk je zelf er nog aan te moeten "werken"?

In sommige bedrijven profiteren stille vennoten van hoge winsten, zonder zelf te werken! Vergelijk ze met de vrouw van een kampioen in een vechtsport. De kampioen laat zich in elkaar slaan, om prijzen en geld te verdienen. Zijn vrouw profiteert ervan, zonder te werken.

Wist je dat wij stille vennoten zijn in het verbond met God? We hoeven helemaal niks te doen om alle zegeningen te ontvangen. Enige voorwaarde is het aan te nemen en er in te geloven!

In Genesis 15 vroeg Abraham aan God hoe hij zou weten dat hij het beloofde land zou erven:

Hij zei: Heere HEERE, waardoor zal ik weten dat ik het in bezit zal krijgen?

God antwoordde:

Haal voor Mij een driejarige jonge koe, een driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge duif.

Vervolgens bracht God Abraham in een diepe slaap. HIJ liep niet met Abraham tussen de kadavers:

En het gebeurde, toen de zon bijna onderging, dat er een diepe slaap op Abram viel. En zie, een grote, schrikwekkende duisternis viel op hem.

De zegeningen voor Abraham hingen niet af van zijn daden of inspanningen. Als dat wel het geval zou zijn geweest, had het er voor Abraham niet goed uit gezien. Zijn zegeningen hingen af van het volmaakte werk van Jezus Christus. Abraham was letterlijk een slapende partner, maar wel een begunstigde van het verbond!

Zo heeft God met ons het nieuwe verbond gesloten. En net als Abraham zijn wij slapende partners, omdat het nieuwe verbond gesloten werd tussen God de Vader en God de Zoon op Golgotha. Wij zijn begunstigers van het nieuwe verbond, zonder dat wij eraan hoeven te werken. Jezus, onze vertegenwoordiger, heeft al aan alle voorwaarden voor ons voldaan. En omdat Zijn gehoorzaamheid volmaakt is en Zijn werk perfect is, zijn de verbondszegeningen voor ons gegarandeerd!

Wij hoeven niks meer te doen, behalve te geloven. Probeer niet te werken voor jouw verbondszegeningen. Rust in het volbrachte werk van God de Zoon (Jezus Christus) en ontvang de zegeningen door geloof!


Dag Dirk,

Met alle respect maar ik kan het niet volledig eens zijn met deze redenering.
Wij zijn geen stille vennoten maar erfgenamen.

Een erfgenaam van het verbond met Abraham staat onder de Wet van christus of onder het nieuwe verbond, dat zijn degenen die besneden zijn in het hart of degenen die wedergeboren zijn door water en geest.

Zij hebben verplichtingen na te komen, mensen op de hoogte brengen van het voornemen van Gd.
Jezus maakte dit duidelijk door gebruik te maken van illustraties.
Zie het voorbeeld van de apostelen.

mvg,
amadeus

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 18:53 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het spijt mij. Het is waar, wij kunnen de redding niet verdienen door te werken. Maar dat heeft niks te maken met het feit dat wij zomaar mogen zondigen.
Wanneer wij zondigen en daar spijt van hebben, dan worden wij vergeven. Het ding zit erin dat we spijt moeten hebben.
Als zondigen okay is, want Christus is gestorven en dat red ons, niet onze werken (wat een halve waarheid is in mijn ogen) dan hoeven wij ook geen spijt meer te hebben.
Toch vraagt God ons om berouw te hebben want puntje bij paaltje blijft: we doen dan iets verkeerd.

Het is niet slim om andere aan te zetten tot zondigen, noch is het slim om andere te veroordelen op de zonde. Dat kan moeilijk klinken, want als mens doe je meestal 1 van de twee: of je praat over de genade en kan zo de illusie geven dat alles okay is, of je praat over de Wet en kan zo de illusie geven dat alles niet ok is.

De Waarheid, in mijn ogen, ligt in het midden. Ja wij worden niet meer gered door onze eigen werken, al maar geluk anders zouden we allen verdoemd zijn MAAR toch moeten wij er nog proberen aan te werken.

Als wij niet aan onze zonden willen werken zit, in mijn ogen, de Heilige Geest niet in ons. Want het is net door de Heilige Geest dat wij aan onze zonden gaan werken en in sommige gevallen succesvol kunnen zijn. We zullen niet altijd succesvol zijn, omdat we zondige mensen zijn, en dan, door het werk van Christus, kunnen wij vergeven worden.

Geen eenmaal zei Jezus: U bent vergeven, ga maar door met wat je doet. Nee Jezus zei telkens: U bent vergeven: ga en zondig niet meer.

Dit wilt NIET zeggen dat wanneer we nog is zondigen dat wilt zeggen dat we niet gered worden, neen, wanneer wij oprecht berouw hebben en daar ben ik van overtuigd, kunnen wij als Christen wederom rekenen op het Werk dat Christus gedaan heeft voor ons.

Het is niet goed om andere te veroordelen op hun zonde, want dan kent u Christus niet, maar het is ook niet slim, in mijn ogen, om de zonde toe testaan, want dan kent u de Heilige Geest niet.

Maar dat is natuurlijk maar wat ik denk

In een notenschelp: De zonde gaat ons niet redden, noch veroordelen maar laat ons dat niet weerhouden van er toch nog steeds aan te werken. Wanneer wij niet zondigen dan doen wij Gods Wil en wanneer wij toch zondigen, dan zal Jezus ons verdedigen voor God.
De zonde veroordeelt ons niet meer, maar door niet te zondigen doen wij Gods Wil, want God wilt niet dat wij zondigen. God heeft Christus, in mijn ogen, NIET gestuurd om te zeggen: zondig nu maar. Nee Hij heeft Hem gestuurd om te zeggen: Ik weet dat je zal zondigen, en wanneer dat gebeurt, dan vergeef ik je.

Toeni k op het verkeerde pad zat nog maar kort geleden, resulteerde dat in dat ik deed wat ik wilde. Ik zondigde en leek me er niks van aan te trekken. Dat is normaal wanneer de Heilige Geest niet werkzaam is. Dat resulteerde zelfs dat ik op een gegeven moment mijn geloof verloor. En dat heb ik nooit meegemaakt. U moet weten, ik heb altijd geloof gehad. Ik ben nooit tot geloof gekomen. Ik heb dat altijd gehad. Opeens het geloof verliezen was dus iets dat ik na 32 jaar het eerst meemaakte. Ik wist dat God er was maar het intresseerde me niet meer. Bijbelteksten, ik wou ze niet meer zien. Ik deelde ze nog, omdat ik geloof dat God mij dat gevraagd heeft om te doen, maar het intresseerde mij niet meer. Mijn liefde voor het Woord was weg. Ik was op de slechte weg. En raad eens: ik zondigde maar op.

Tot het zover kwam dat ik iets heel doms heb gedaan, iets heel doms, waarvan ik hoop dat God mij de consequencies zal besparen. Toen heb ik gebeden en gesmeekt, want of je het nu graag hoort of niet, God heeft graag dat wij smeken, en uit mijn hart gesmeekt. En ik heb aan andere gevraagd om voor mij te bidden.

Het duurde niet lang en men geloof kwam terug en ik besloot om te stoppen met de zonden die ik beging. Die zonde waren 1 keer in de week uitgaan en dan dronken worden en soms zelfs drugs doen.
Wel sinds dat mijn geloof terug kwam, kwam ook de zin terug om te werken aan mijn zonden. Ik zal nog zonden hebben, maar dingen waarvan ik zeker weet dat God ze niet wil, daar zal ik mijn best voor doen om ermee te stoppen. Niet om mijn redding te verdienen, maar simpelweg omdat het Gods Wil is.

Ik was veranderd door de drank, en ik deed het ocharme maar 1 keer in de week, vrijdags wanneer ik uitging. Ik deed het niet elke dag. Maar ik veranderde en ik werd letterlijk een slechter mens Dirk.
Als u hier nu gaat beweren dat wij niet meer moeten werken dan wil ik u wakker schudden. Wij horen aan onszelf te werken, want anders zullen wij van God gescheiden worden, wat ik zelf ervaren heb, en dan zullen wij een nog slechtere persoon worden. En uiteindelijk zal ons geloof, wat God ons geeft, ook terug weggenomen worden door God.

God wilt niet dat wij zondigen, maar weet dat wij het zullen doen. Daarom is Christus gestorven. Voor de keren dat we het toch doen. Niet om te zeggen: doe nu maar, het maakt niet meer uit.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 07:34 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
amadeus schreef:
Wij zijn geen stille vennoten maar erfgenamen.

Een erfgenaam van het verbond met Abraham staat onder de Wet van christus of onder het nieuwe verbond, dat zijn degenen die besneden zijn in het hart of degenen die wedergeboren zijn door water en geest.


We zijn inderdaad erfgenamen. Echter, gedragen we ons als kinderen? Gedragen we ons als dienstknechten? De "verplichtingen" zijn een logisch gevolg (vrucht) van de wedergeboorte.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 08:23 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
amadeus schreef:
Dirk schreef:
Een stille vennoot die profiteert!

Ben jij een stille vennoot die profiteert van het werk van Jezus Christus? Of denk je zelf er nog aan te moeten "werken"?

In sommige bedrijven profiteren stille vennoten van hoge winsten, zonder zelf te werken! Vergelijk ze met de vrouw van een kampioen in een vechtsport. De kampioen laat zich in elkaar slaan, om prijzen en geld te verdienen. Zijn vrouw profiteert ervan, zonder te werken.

Wist je dat wij stille vennoten zijn in het verbond met God? We hoeven helemaal niks te doen om alle zegeningen te ontvangen. Enige voorwaarde is het aan te nemen en er in te geloven!

In Genesis 15 vroeg Abraham aan God hoe hij zou weten dat hij het beloofde land zou erven:

Hij zei: Heere HEERE, waardoor zal ik weten dat ik het in bezit zal krijgen?

God antwoordde:

Haal voor Mij een driejarige jonge koe, een driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge duif.

Vervolgens bracht God Abraham in een diepe slaap. HIJ liep niet met Abraham tussen de kadavers:

En het gebeurde, toen de zon bijna onderging, dat er een diepe slaap op Abram viel. En zie, een grote, schrikwekkende duisternis viel op hem.

De zegeningen voor Abraham hingen niet af van zijn daden of inspanningen. Als dat wel het geval zou zijn geweest, had het er voor Abraham niet goed uit gezien. Zijn zegeningen hingen af van het volmaakte werk van Jezus Christus. Abraham was letterlijk een slapende partner, maar wel een begunstigde van het verbond!

Zo heeft God met ons het nieuwe verbond gesloten. En net als Abraham zijn wij slapende partners, omdat het nieuwe verbond gesloten werd tussen God de Vader en God de Zoon op Golgotha. Wij zijn begunstigers van het nieuwe verbond, zonder dat wij eraan hoeven te werken. Jezus, onze vertegenwoordiger, heeft al aan alle voorwaarden voor ons voldaan. En omdat Zijn gehoorzaamheid volmaakt is en Zijn werk perfect is, zijn de verbondszegeningen voor ons gegarandeerd!

Wij hoeven niks meer te doen, behalve te geloven. Probeer niet te werken voor jouw verbondszegeningen. Rust in het volbrachte werk van God de Zoon (Jezus Christus) en ontvang de zegeningen door geloof!


Dag Dirk,

Met alle respect maar ik kan het niet volledig eens zijn met deze redenering.
Wij zijn geen stille vennoten maar erfgenamen.

Een erfgenaam van het verbond met Abraham staat onder de Wet van christus of onder het nieuwe verbond, dat zijn degenen die besneden zijn in het hart of degenen die wedergeboren zijn door water en geest.

Zij hebben verplichtingen na te komen, mensen op de hoogte brengen van het voornemen van Gd.
Jezus maakte dit duidelijk door gebruik te maken van illustraties.
Zie het voorbeeld van de apostelen.

mvg,
amadeus


Toch klopt het wel wat Dirk zei. Over Genesis 15 heb ik laatst een preek gehoord in de gemeente. Daarin werd vers 17 en 18 toegelicht:
Citeer:
En het gebeurde dat de zon onderging en het donker werd; en zie, er was een rokende oven en een brandende fakkel, die tussen de stukken doorging. Op die dag sloot de HEERE een verbond met Abraham; en zei: Aan uw nageslacht heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af tot aan de grote rivier, de rivier de Eufraat"


Dit verbond ging je normaal met z'n tweeën aan. Dan ging je met z'n tweeën tussen de stukken door. Het verbond met de doormidden gesneden dieren wil zeggen, dat als iemand niet zich aan het verbond houdt, het hem zal vergaan als deze dieren. De fakkel en de oven staan voor God. Terwijl Abraham sliep, ging God alleen het verbond aan. Dat is zeer ongebruikelijk. Normaal moet je het samen aangaan, maar God had hem in slaap gebracht. Zo laat dit beeld ons zien dat wij alleen in dit verbond kunnen handhaven door puur en alleen Gods kracht en Gods werk. Er zit niets van ons bij. Onze eigen inspanningen zijn het niet. Het is puur Gods werk. Vandaar dat God alleen tussen de stukken doorging.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 08:44 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Jimmy schreef:
Als u hier nu gaat beweren dat wij niet meer moeten werken dan wil ik u wakker schudden. Wij horen aan onszelf te werken, want anders zullen wij van God gescheiden worden, wat ik zelf ervaren heb, en dan zullen wij een nog slechtere persoon worden. En uiteindelijk zal ons geloof, wat God ons geeft, ook terug weggenomen worden door God.

God wilt niet dat wij zondigen, maar weet dat wij het zullen doen. Daarom is Christus gestorven. Voor de keren dat we het toch doen. Niet om te zeggen: doe nu maar, het maakt niet meer uit.

Maar dat beweerd hij ook niet. Hij beweerd dat het allemaal Gods werk is. Je kan alleen maar met de alcohol breken door Gods kracht en Zijn Heilige Geest. Zonder God, zonder de Heilige Geest, zonder God die Liefde is, breken we niet met de zonde. Zonder God kunnen wij niets doen. Het is puur Gods verdienste, als we stoppen met zondigen.

Toen we in de zonde vielen met de zondeval, maakte de duivel wijs dat we zelf god zijn. Dat we Hem niet nodig hebben. Hierdoor zit het nog in ons, dat het voor ons normaal is om te denken dat we alles "zelf doen"zonder hulp van God. Echter leven vanuit de bron betekend, dat niet wij, maar God het in ons doet.

In Johannes 15 staat:
Citeer:
Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier. Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke rank die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt. U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb, (...) Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.


Je kan het niet alleen. Het is puur Gods werk in ons.
Ook ik ben zo gestopt met overmatig drankgebruik. En het lukte mij zelf helemaal niet. Ik zat in dat leventje gevangen. Mijn vrienden namen me mee naar disco's en kroegen 18 jaar lang. Ik dronk en feeste mee a063.gif a084.gif en kreeg het idee dat het moeilijk is een christen te zijn a090.gif . Echter God heeft me bevrijdt. Simpelweg door een nog sterkere vrouw te treffen die mijn grenzen bewaakte..(haar leerde ik niet in de kroeg kennen) Want in de wereld waar ik uit kom gaat iedere christen naar de kroeg. Velen kwamen zo niet meer in de kerk. Maar mijn vrouw was geheel anders, zij had werkelijk Jezus leren kennen. Zo merkte ik dat er geen verdienste van mijzelf bijzat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 08:56 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Broeder Gait schreef:
Dit verbond ging je normaal met z'n tweeën aan. Dan ging je met z'n tweeën tussen de stukken door. Het verbond met de doormidden gesneden dieren wil zeggen, dat als iemand niet zich aan het verbond houdt, het hem zal vergaan als deze dieren. De fakkel en de oven staan voor God. Terwijl Abraham sliep, ging God alleen het verbond aan. Dat is zeer ongebruikelijk. Normaal moet je het samen aangaan, maar God had hem in slaap gebracht. Zo laat dit beeld ons zien dat wij alleen in dit verbond kunnen handhaven door puur en alleen Gods kracht en Gods werk. Er zit niets van ons bij. Onze eigen inspanningen zijn het niet. Het is puur Gods werk. Vandaar dat God alleen tussen de stukken doorging.


Dank je voor de aanvulling! Inderdaad, een dergelijk verbond was een verbond tussen twee partijen. Maar, Abraham sliep! Met Wie ging God het verbond aan? Het is inderdaad een duidelijk beeld van het nieuwe verbond, een verbond waar onze eigen inspanningen (gelukkig!) er niet toe doen! Het is inderdaad puur Gods werk. Ik ben het volledig met je eens, Broeder Gait!

Als wij "werken" rust God. Als wij in Hem rusten, werkt God! Doen we zelf het werk, of staan we toe dat God (in ons) werkt? Eigenlijk is dat laatste pure nederigheid. Erkennen dat we zonder Hem niks zijn, erkennen dat onze inspanningen tot niks leiden. Pas dan profiteren we optimaal van het perfecte WERK van Jezus Christus aan het kruis. Pas dan zal de vrucht van de Geest tot ontwikkeling komen!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 11:05 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Absoluut! Nederige deemoed is heel belangrijk om in contact te komen met Gods Liefde, Zijn Geest. Om Zijn wil te (kunnen) doen.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.