Forum www.gelooft.com

Het is momenteel za 20 apr 2024 04:44

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Goede kerk
BerichtGeplaatst: vr 14 jul 2017 20:31 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: vr 14 jul 2017 19:20
Berichten: 7
Hoe weet ik of een kerk een goede kerk is? Wie kan mij daar op antwoorden?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: vr 14 jul 2017 20:43 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Als ze niet om geld schooien :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: vr 14 jul 2017 22:08 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Joeri,

Geen enkele groep gelovigen is volmaakt, en ook zullen opvattingen over dingen verschillend zijn. Als de liefde voor God en de naaste in gelovigen zichtbaar is, ook als men het niet of niet geheel met elkaar eens is over minder belangrijke zaken, dan gaat het de goede richting op. In de prediking moet het volbrachte werk van Christus centraal staan en niet de charme van voorgangers die zichzelf belangrijk vinden. En natuurlijk moet God, de Vader en ook de werking van de geest van God centraal staan.

Er zullen misschien nog wel meer kenmerken genoemd kunnen worden .......

Groet,
Elle

Joeri schreef:
Hoe weet ik of een kerk een goede kerk is? Wie kan mij daar op antwoorden?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 07:06 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: vr 14 jul 2017 19:20
Berichten: 7
Dank je. Een kerk heeft toch ook geld nodig. Een voorganger kan zeker charme hebben, daar kan hij dan weinig aan doen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 09:58 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Joeri,

Ik ben een ietwat onconventionele volgeling van Jezus, en ik heb liever een participerende kleine gemeente dan een grote achteroverleunende gemeente die alleen maar naar de dienst komt om te consumeren :). De dominee heeft immers theologie gestudeerd en hij zal het wel het beste weten, waardoor het kan gebeuren dat men "blind vaart" op de koers (de leer en de gedachten) die door die theoloog worden geuit.

Inderdaad, er is wat geld nodig voor allerlei zaken. Maar men kan ook van alles willen en daarmee de gemeente grote financieele lasten opleggen waarvan dan wordt verteld dat God of de Heer het zo wil.

In de 1e eeuw zie je mensen die in de gemeente het voortouw namen. De vertaling "voorganger of voorgaan" komt van het Griekse woord "hegeomai" (Strong nr. 2233) en daar komt ook het woord "hegemonie" uit. Voorbeelden van "voorganger" zien we in Hand. 15:22 (NBG-1951 "mannen van aanzien") en zij werden uit de gemeenteleden gekozen; Hebr. 13:7, 17 en 24 "voorgangers". Een voorganger of dominee kan zeker charmant zijn, maar ik heb liever een broeder of zuster die opbouwt en aanmoedigt samen met alle anderen. Het begrip "dominee" komt ook niet voor in het NT, wel oudsten die werkten voor de gemeente en de gemeente leiding gaven, kennelijk ook in het onderwijzen van de gemeente (o.a. 1 Petr. 5:1-4). Ik heb eens ergens gelezen dat het gebruik van slechts één spreker afkomstig is uit de Romeinse manier van doen. In de 1e eeuwse gemeente waren meerdere profeten die tijdens de bijeenkomst spraken tot opbouw van de gemeente, en dat er spontane dingen werden gedaan, maar alles moest op een ordelijke manier gebeuren, dus participatie in de dienst waar er een soort voorzitter was die het geheel in goede banen leidde. Dat gebeurt heden ten dage meestal niet in de dienst op zondag, maar wel bij gezamenlijke bijbelstudie (neem ik aan, tenminste in onze kleine huisgemeente is dat wel zo).
Daarnaast is er ook nog het "algemeen priesterschap van alle gelovigen" die verkondigt wat God aan hen heeft verricht en ook Gods boodschap aan mensen, de grote daden/deugden van Hem die ons uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht (1 Pet. 2:9). Dat houdt ook op z'n tijd participatie in van een ieder.

Sommige gemeenten hebben een tienden-stelsel opgezet waarbij wordt verwacht dat men dan een tiende van een salaris aan de gemeente afgeeft. Men stoelt dat op het tienden-stelsel uit het Oude Testament waarbij de levieten werden onderhouden door het volk, maar dat stelsel had niks met geld geven te maken, maar met voedsel.

Voor wat het waard is :).

Groet,
Elle

Joeri schreef:
Dank je. Een kerk heeft toch ook geld nodig. Een voorganger kan zeker charme hebben, daar kan hij dan weinig aan doen.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 18:38 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Elle schreef:
Sommige gemeenten hebben een tienden-stelsel opgezet waarbij wordt verwacht dat men dan een tiende van een salaris aan de gemeente afgeeft. Men stoelt dat op het tienden-stelsel uit het Oude Testament waarbij de levieten werden onderhouden door het volk, maar dat stelsel had niks met geld geven te maken, maar met voedsel.


Ik kan heel ver met je meegaan, Elle, maar toch heb ik hier een vraag over. Gaat het daadwerkelijk om uitsluitend voedsel? In bijvoorbeeld Hebreeën 7 lees ik:

Deze Melchizedek was namelijk koning van Salem, een priester van de allerhoogste God. Hij ging Abraham tegemoet, toen die terugkeerde na het verslaan van de koningen, en zegende hem. Aan hem gaf Abraham ook van alles het tiende deel. In de eerste plaats was hij – aldus de vertaling van zijn naam – koning van de gerechtigheid en verder was hij ook koning van Salem, dat is koning van de vrede.

In de eerste plaats geloof ik niet dat we onder wetten leven. We zijn uit geloof rechtvaardig. Abraham leefde eigenlijk ook niet onder een wet. Toch gaf hij van alles een tiende deel. Aan wie gaf hij dit deel? Aan Melchizedek! Melchizedek was een koning, maar hij was ook hogepriester. Ik geloof dat Christus onze Koning is en ook onze Hogepriester. Zou het kunnen dat wij het voorbeeld van Abraham mogen opvolgen en een tiende deel van alles aan onze Hogepriester en Koning Jezus Christus mogen geven? Nadrukkelijk mogen, omdat van moeten niks goeds komt.

En, zou het mogelijk zijn dat God een orde heeft aangebracht in de gemeente, waaronder ook het geven van een tiende deel, zodat de kerk goed functioneert? Zou het kunnen dat veel kerken niet goed functioneren, omdat mensen niet willen geven, zowel arme als rijke mensen? Een tiende is een tiende, of je nu rijk of arm bent. Zo maar enkele gedachten. Hoe denk je erover?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 20:09 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Als je een concordantie hebt, zoek dan het woordje tienden eens op en ga het verband waarin het woordje tiende genoemd wordt eens na. Onder de wet was het zo dat de levieten werden onderhouden door het volk met tienden van de akker. Deze tienden werden door de Levieten geheven in de landbouwsteden en ook de Levieten moesten weer een tiende geven van wat zij kregen naar het huis van God, naar de vertrekken van de voorraad-huis. Er moest o.a. koren, most en olie worden gebracht. In het voorraad-huis bevonden zich het heilige gerei en de dienstdoende priesters, de poortwachters en de zangers (Nehemia 10:37-39). Ook ging het over de tienden van de runderen of van het kleinvee, van de vrucht van het geboomte (Lev. 27:30-34). De Levieten hadden geen gebied als erfdeel gekregen zoals de andere stammen en moesten daarom door de overige stammen onderhouden worden door het tiendenstelsel. Over tienden van het salaris wordt nooit gesproken in het OT. Abraham gaf van alles wat hij als buit had veroverd tienden aan Melchisedek. Het was geen algemene regel van vóór de wetgeving op Sinaï.

In het NT zien we dat men op de eerste dag van de week wat weglegde wat een inzameling voor de heiligen in Jeruzalem. Het was een liefdegave en een vrijwillige gave (1 Cor. 16:1-4). We zien wél dat er mensen die zich inspanden voor de goede zaak, werden onderhouden of een toelage kregen. Paulus wou dat niet. Hij werkte voor zijn brood, terwijl hij toch in dienst stond van Jezus die hem uitgezonden had.

Dat men tegenwoordig een tienden-afdracht van het salaris heeft opgezet en daarmee terugverwijst naar een tienden-stelsel in het OT, is appels met peren vergelijken. Ik heb zo het idee dat de meeste broeders en zusters die dit van hun voorganger hebben gehoord, of dat het in hun kerkregels staat, zelf niet hebben nagezocht in de bijbel of zoiets ook in Israël voorkwam. Het moet m.i. steeds een vrijwillige bijdrage zijn, en niet een gedwongen afdracht waarbij men eventueel op het geweten van de brs en ztrs inwerkt om het zo ver te krijgen.

Dat de brs en ztrs iets willen betalen voor onkosten van hun gebouw en/of hun voorganger, of de armen in de gemeente willen ondersteunen, of iets aan het evangeliseren of het bijbelvertaalwerk willen geven, is mooi. Er zijn kerken die een kerkbalans hebben waar men geld aan geeft. Er is ook in bepaalde landen het gebruik van kerkbelasting.

God heeft de vrijwillige gever lief, die vanuit het hart iets geeft en waarbij de linkerhand niet weet wat de rechterhand geeft. Een regeling in het NT wat maandelijks geld geven betreft, is niet te vinden.

Er zijn voorgangers die op allerlei gebied mega-projecten willen opstarten, b.v. een groter kerkgebouw of een evangelisatie-veldtocht, of zendelingen naar het buitenland sturen, en voor hun plannen geld nodig hebben. En dat wordt dan op de schouders van de gemeente gelegd. Of de gemeente wordt bewerkt zodat er meer geld binnenkomt bij collectes of men houd speciale collectes voor één of ander doel.

Ieder zij voor zichzelf overtuigd na een grondig onderzoek betreffende dit gegeven te hebben gedaan .

Groet,
Elle

Dirk schreef:
Elle schreef:
Sommige gemeenten hebben een tienden-stelsel opgezet waarbij wordt verwacht dat men dan een tiende van een salaris aan de gemeente afgeeft. Men stoelt dat op het tienden-stelsel uit het Oude Testament waarbij de levieten werden onderhouden door het volk, maar dat stelsel had niks met geld geven te maken, maar met voedsel.


Ik kan heel ver met je meegaan, Elle, maar toch heb ik hier een vraag over. Gaat het daadwerkelijk om uitsluitend voedsel? In bijvoorbeeld Hebreeën 7 lees ik:

Deze Melchizedek was namelijk koning van Salem, een priester van de allerhoogste God. Hij ging Abraham tegemoet, toen die terugkeerde na het verslaan van de koningen, en zegende hem. Aan hem gaf Abraham ook van alles het tiende deel. In de eerste plaats was hij – aldus de vertaling van zijn naam – koning van de gerechtigheid en verder was hij ook koning van Salem, dat is koning van de vrede.

In de eerste plaats geloof ik niet dat we onder wetten leven. We zijn uit geloof rechtvaardig. Abraham leefde eigenlijk ook niet onder een wet. Toch gaf hij van alles een tiende deel. Aan wie gaf hij dit deel? Aan Melchizedek! Melchizedek was een koning, maar hij was ook hogepriester. Ik geloof dat Christus onze Koning is en ook onze Hogepriester. Zou het kunnen dat wij het voorbeeld van Abraham mogen opvolgen en een tiende deel van alles aan onze Hogepriester en Koning Jezus Christus mogen geven? Nadrukkelijk mogen, omdat van moeten niks goeds komt.

En, zou het mogelijk zijn dat God een orde heeft aangebracht in de gemeente, waaronder ook het geven van een tiende deel, zodat de kerk goed functioneert? Zou het kunnen dat veel kerken niet goed functioneren, omdat mensen niet willen geven, zowel arme als rijke mensen? Een tiende is een tiende, of je nu rijk of arm bent. Zo maar enkele gedachten. Hoe denk je erover?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 21:10 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Elle schreef:
Over tienden van het salaris wordt nooit gesproken in het OT. Abraham gaf van alles wat hij als buit had veroverd tienden aan Melchisedek. Het was geen algemene regel van vóór de wetgeving op Sinaï.


Dat klopt deels, en, zeker ga ik een heel eind met je mee. Misschien was er geen sprake van salaris, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat Abraham een tiende gaf van alles aan Melchisedek. Je kunt Melchisedek zelfs als typebeeld van Christus zien (?). Ik ben het volledig met je eens dat het geen wet is. Ik ben het ook volledig met je eens dat er geen sprake moet zijn van "moeten". Niemand heeft er iets aan wanneer mensen het gevoel hebben dat ze moeten geven. Maar, als het goed is, willen mensen geven. Wat is een tiende? Veel minder dan vrijwel iedere overheid vraagt. Misschien zou het als fraaie richtlijn gezien kunnen worden.

Wat de kerk ermee doet, of wat leiders ermee doen, is niet altijd "ons" probleem. Zij hebben hun verantwoordelijkheid. Natuurlijk propageer ik niet blindelings geld afstaan, en zeker mogen en moeten we toetsen. Echter, als een kerk zuiver is, kan ik me erin vinden een tiende als richtlijn, dus niet als wet, te zien, op basis van het feit dat Abraham aan de hogerpriester en koning gaf. Zo zouden wij ook kunnen geven aan onze Hogepriester en Koning. Eigenlijk komt Hem alles toe, toch?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 21:31 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Een grapje :). Een voorganger heeft het collectegeld in z'n hand en hij gooit het de lucht in. Dan zegt hij: Wat boven blijft is voor de Heer, en wat naar beneden komt is voor mij a176.gif . Een van de dingen waar de meeste kerken en stromingen het wél over eens zijn, is: collecteren :) !

Ik geloof dat iedere voorganger of kerkelijke commissie het geld wat men krijgt van de gemeente-leden en wat voor een doel bestemd is, ook moet verantwoorden. Kascontrole dus. Dat heb ik ook geregeld gedaan en ik was o.a. ook comptabiliteits-dienaar bij de JG waarbij de kas ook werd gecontroleerd.

Jezus is de koning-hogepriester naar de orde/wijze van Melchisedek. Alles is inderdaad al van de Heer en daarom moeten we ook wat geld en giften betreft, goede rentmeesters zijn. En wat geven betreft denk ik ook aan "het penningske van de weduwe" die haar hele hebben en houden zo ongeveer in de tempel-schatkist deponeerde .......

Abraham deed eenmalig een schenking, niet elke zondag of elke einde van de maand. Kennelijk geloofde hij dat God hem de overwinning had gegeven en uit dankbaarheid schonk hij toen een tiende van de buit aan de vertegenwoordiger van God in het land, de koning-priester Melchisedek.

We kunnen in de bijbel wel allerléí patronen of types en anti-types of voor- en tegenbeeld zien over dingen. En sommige uitleggers maken daar gebruik van, en soms slaat dat nergens op en soms wel .......

Groet,
Elle

Dirk schreef:
Elle schreef:
Over tienden van het salaris wordt nooit gesproken in het OT. Abraham gaf van alles wat hij als buit had veroverd tienden aan Melchisedek. Het was geen algemene regel van vóór de wetgeving op Sinaï.


Dat klopt deels, en, zeker ga ik een heel eind met je mee. Misschien was er geen sprake van salaris, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat Abraham een tiende gaf van alles aan Melchisedek. Je kunt Melchisedek zelfs als typebeeld van Christus zien (?). Ik ben het volledig met je eens dat het geen wet is. Ik ben het ook volledig met je eens dat er geen sprake moet zijn van "moeten". Niemand heeft er iets aan wanneer mensen het gevoel hebben dat ze moeten geven. Maar, als het goed is, willen mensen geven. Wat is een tiende? Veel minder dan vrijwel iedere overheid vraagt. Misschien zou het als fraaie richtlijn gezien kunnen worden.

Wat de kerk ermee doet, of wat leiders ermee doen, is niet altijd "ons" probleem. Zij hebben hun verantwoordelijkheid. Natuurlijk propageer ik niet blindelings geld afstaan, en zeker mogen en moeten we toetsen. Echter, als een kerk zuiver is, kan ik me erin vinden een tiende als richtlijn, dus niet als wet, te zien, op basis van het feit dat Abraham aan de hogerpriester en koning gaf. Zo zouden wij ook kunnen geven aan onze Hogepriester en Koning. Eigenlijk komt Hem alles toe, toch?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: zo 16 jul 2017 15:31 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Volgens mij staat nergens geschreven dat Abraham slechts eenmaal een schenking deed? Ik geloof wel dat men vrij is om te geven of niet te geven. Het is waar dat "het penningske van de weduwe" een fraai voorbeeld is. Hoeveel arme mensen geven helemaal niks, omdat hun hart verhard is? Geven heeft niks met armoede of rijkdom te maken, het gaat om de gesteldheid van het hart. Ik ken iemand die de roeping kreeg om evangelist te worden. Hij gaf gehoor aan deze roeping, maar, gaf duidelijk aan niet om geld te willen vragen, omdat hij geloofde dat God zou voorzien. God heeft voorzien in zijn geval. Vaak is het een kwestie van vertrouwen. Degene die het geld nodig hebben - soms een gemeente - moet vertrouwen op Gods voorziening, en degene die uit een oprecht hart geeft, moet vertrouwen dat het geld juist besteed wordt. Helaas is geld nodig om het evangelie te verkondigen en kerken draaiende te houden. Naar mijn mening is het geven van "een tiende" een fraaie richtlijn, geen wet, maar een fraaie richtlijn, dat ongetwijfeld ergens op gebaseerd moet zijn? Zowel in het OT als het NT, zowel na en voor de wet, komen we deze richtlijn tegen, niet als wet, niet als dwang, maar misschien simpel om de kerk ook in financieel opzicht draaiende te houden, niet om voorgangers onevenredig te verrijken, maar simpel om de kerk draaiende te houden.

Elle schreef:
Ik geloof dat iedere voorganger of kerkelijke commissie het geld wat men krijgt van de gemeente-leden en wat voor een doel bestemd is, ook moet verantwoorden. Kascontrole dus. Dat heb ik ook geregeld gedaan en ik was o.a. ook comptabiliteits-dienaar bij de JG waarbij de kas ook werd gecontroleerd.

Jezus is de koning-hogepriester naar de orde/wijze van Melchisedek. Alles is inderdaad al van de Heer en daarom moeten we ook wat geld en giften betreft, goede rentmeesters zijn. En wat geven betreft denk ik ook aan "het penningske van de weduwe" die haar hele hebben en houden zo ongeveer in de tempel-schatkist deponeerde .......

Abraham deed eenmalig een schenking, niet elke zondag of elke einde van de maand. Kennelijk geloofde hij dat God hem de overwinning had gegeven en uit dankbaarheid schonk hij toen een tiende van de buit aan de vertegenwoordiger van God in het land, de koning-priester Melchisedek.

We kunnen in de bijbel wel allerléí patronen of types en anti-types of voor- en tegenbeeld zien over dingen. En sommige uitleggers maken daar gebruik van, en soms slaat dat nergens op en soms wel .......

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2017 05:51 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ik had een leuke cartoon over dit thema. Jammer genoeg kan ik hem niet meer vinden.
Er stond een dominee op de kanzel die tegen zijn gemeente zei:" Ik heb een goede en een slechte boodschap.
De goede is: We hebben genoeg geld om dat grote gebouw wat we willen te kopen.
De slechte is: Het geld zit nog in jullie portemonnee.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: za 22 jul 2017 22:25 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Joeri schreef:
Hoe weet ik of een kerk een goede kerk is?

Je kan daar op veel verschillende manieren naar kijken.
Bijvoorbeeld op de manier zoals er over gesproken wordt in de Nederlandse Geloofsbelijdenis over "ware kerk".

Voor nu even een korte eerste reactie:
Bij het denken over de kerk heb ik altijd een paar aandachtspunten in mijn achterhoofd:
* Ik probeer zelf altijd voor ogen te houden dat het bij "kerk" in de Bijbel niet zozeer gaat om een kerkverband of plaatselijke gemeente, maar om Gods volk wereldwijd.
* Voor een gelovige gaat het erom, om discipel van Jezus te worden/zijn.
Dit naar aanleiding van het zogenaamde zendingsgebod in Matt. 28:19 "Gaat heen, discipelt alle volken, en leer hen onderhouden alles wat ik geboden heb".

Een lokale kerk moet in mijn ogen aansluiten bij deze 2 punten.
* De kerk moet dus staan in de traditie van die wereldwijde kerk, en zoeken naar (een vorm van) eenheid met andere kerken die dat ook doen.
* En de kerk moet 'mijn' discipelschap ondersteunen.
Ik moet opgebouwd worden in mijn geloof, ik moet gestimuleerd en toegerust worden om te leven als volgeling van Christus.
* En we lezen in de Bijbel dat we als gelovigen moeten omzien naar elkaar.
Op basis van teksten als: Ziet toe dat de ander niet struikelt.
Of teksten over de gemeente als 1 lichaam, dat samen lijdt en samen deelt.
Ook dat moet in de kerk gestimuleerd / ondersteund worden.

En als allerbelangrijkste:
De kerk heeft tot taak om "de verzoening te bedienen".
Een term die enorm veel kan inhouden, maar vooral ook als doel en richting heeft om mensen het evangelie te brengen en tot discipel te maken.

Zo even enkele ideeën van mij over "kerk".


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2017 11:35 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Ik denk dat een goede kerk , een kerk is waar de onderlinge liefde voorop staat .
In zorg , aandacht , enz... voor elk lid van de kerk .
Waar als je met iets zit , je zonder schroom iets durft vragen voor goede raad en bemoediging krijgt .
Van mens tot mens en open in de groep .
- Men komt bijeen en er word gezongen en aanbeden en uit de Bijbel voorgelezen en aan goede doelen gegeven .
En voor je het weet is de tijd om .En ga je weer naar huis om een week te wachten voor de volgende bijeenkomst .
Intussen kunnen er huisbijeenkomsten zijn , waar vooral aan bijbelstudie word gedaan .
Of je kunt een Alpha-cursus volgen , op vastgestelde tijden en jaarlijks meedoen aan retraite trips .
----
Aan buiten de kerk gelinkte activiteiten is dus ook geen gebrek :om nog enkele te noemen
-mannen conferentie , vrouwenconferentie , missionariswerk , straatpredikers ,
buitenlandse missies enz...
En dat is natuurlijk heel mooi .
Maar wat ik mis in het algemeen : dat de kern , de kerk of gemeenschap niet spontaan in werking komen op de wekelijkse bijeenkomst .
( oponthoud : telefoon luminus antwoordapparaat ,gebeurd vaker soms iets anders ) nu verder schrijven )
---
De wekelijkse bijeenkomt is voor mij te traditioneel geworden : van dat uur -einde uur en zo ineengestoken .
Plus de buiten kerkse diensten zijn veelal betalend .En houden je weg van je gezin .
Een gezin dat tenslotte moet overleven in deze boze wereld .
Ook met individuele vragen , zou het mooi zijn dat er dan spontaan voor jou aandacht is .
---
Bij het begin van een samenkomst zou het mooi zijn dat als iemand met iets zit ,je dat kan voorleggen aan de voorspreker .
Of bv. even op voorhand met iemand kunnen praten waar je het over wil hebben om geholpen te worden .
Een goede voorganger weet onmiddellijk hoe hij of zij je kan helpen door dat thema te bespreken in de groep .
En kan er eventueel voor jou gebeden worden of een handoplegging verkregen worden enz...
Dan kan de H.Geest ook in werking treden , via mensen , voor mensen die het moeilijker hebben dan anderen .
Want het is niet dat een kerkdienst , heel opwekkend kan werken om een weekje verder te
kunnen , maar veel mensen worden overzien die echt wel met diepere problemen zitten .
En ja , die zijn er ook onder de gelovigen .

Meestal zijn er georganiseerde genezing en bevrijding vastgelegde dagen , waarbij een spreker word
uitgenodigd en aan de slag gaat op het einde van het kerk-uur .
Meestal ken je zo een spreker van horen zeggen , en ken je hem niet .
Nu om daar in een twee drie , je vertrouwen in te leggen en dat in een half uur tijd ?

Men moet toch kunnen toetsen of hij of zij geinspireerd is door de H.Geest .
En wat als je merkt in dat half uur dat de spreker niet zo goed is , als hij of zij laat uitschijnen .
Wat dan ? Toezien hoe anderen misleid worden ? Er iets van zeggen tegen de gemeenschap ?.
Tenslotte hebben zij die man of vrouw uitgenodigd .
Ik weet het niet en eerlijk gezegd , ik hou mij erbuiten , dit wat de uitgenodigde spreker betreft .



_____
Ik weet dat ik mijn hart niet snel blootgeef aan een ander , ik ben nogal een kluizenaarstype ,
maar niet somber of ongelukkig : toch in een gemeenschap zou dat geen belemmering mogen zijn ,
opdat anderen voor mij ook hun licht mogen laten schijnen .
En dat mis ik eerlijk gezegd .
Dat als je a zegt , er geen b,c,d, ..............enz op volgt .
______________________________
Ik vind dat niet alleen een gemis voor mijzelf ( wat gemeenschap betreft ) maar voor zovelen die in de kou blijven staan .
De Heer is er voor iedereen , de verlorenen , de gelovigen en de ongelovigen .
De zwaar geladene , de zieke , de dorstige , de gevangene enz....
Maar waar is het zout en de spontane onderlinge liefde gebleven in de gemeenschap .
______
Voor mij is zo een goede kerk niet weggelegd , ik laat het verleden rusten en heb er vrede mee .
Voor mij is het heel belangrijk dat ik op dit geloofsforum ben .
Waar ik mijn gedachten kan verzetten , mij inzetten om dingen te schrijven .
Waar ik kan lezen wat andere gelovigen vinden .
Dit werkt voor mij therapeutisch en is helend voor mijn hele zijn .


Wat ik dus vind dat een goede kerk moet zijn , heb ik geschreven in dit lang epistel .
En hoop voor velen dat ze in zo een kerk mogen zijn .
_____
Veel liefs van mij en Gods liefdevolle zegen gewenst !


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2017 12:54 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Franny, Ik kan me best vinden in hetgeen je schrijft over een goede kerk.

We zijn maar een kleine gemeenschap maar als er problemen zijn wordt ervoor gebeden of in een 4 of ook 6 ogen gesprek over gesproken.
Wel moet degeen die problemen heeft durven aankloppen en zeggen, ik heb hulp nodig. Of dit nu financieel, gezondheid of pastorale begeleiding betreft.

Een mooi voorbeeld is misschien dat er een paar weken geleden 2 vrouwen (moeder en dochter) aanklopten bij onze gemeente, niet gelovig.
Maar ze zijn gevlucht uit Duitsland voor hun man/ vader. En we hebben eerst voor een slaapplaats gezorgt waar ze voorlopig kunnen blijven en een rentelose lening.
Ze hebben praktisch niets om aan te doen, daar brengen we nu goede kleding voor ze mee en anders kunnen ze het gaan kopen. Ook helpen we ze met werk zoeken.
Dat vind ik persoonlijk gemeente zoals ik het me voorstel. Ik voel me dan ook echt thuis daar.

We zijn wel een gemeente waar de mensen (graag) hun tienden geven. Er wordt niets over gezegd of het wordt ook niet verlangt, maar ze geven het eigenlijk allemaal.
En ook voor zulke dingen moet er ook geld zijn. We moeten het gebouw betalen, de voorganger enz.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Goede kerk
BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2017 13:15 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
a200.gif
Koningsdochter schreef:
Franny, Ik kan me best vinden in hetgeen je schrijft over een goede kerk.

We zijn maar een kleine gemeenschap maar als er problemen zijn wordt ervoor gebeden of in een 4 of ook 6 ogen gesprek over gesproken.
Wel moet degeen die problemen heeft durven aankloppen en zeggen, ik heb hulp nodig. Of dit nu financieel, gezondheid of pastorale begeleiding betreft.

Een mooi voorbeeld is misschien dat er een paar weken geleden 2 vrouwen (moeder en dochter) aanklopten bij onze gemeente, niet gelovig.
Maar ze zijn gevlucht uit Duitsland voor hun man/ vader. En we hebben eerst voor een slaapplaats gezorgt waar ze voorlopig kunnen blijven en een rentelose lening.
Ze hebben praktisch niets om aan te doen, daar brengen we nu goede kleding voor ze mee en anders kunnen ze het gaan kopen. Ook helpen we ze met werk zoeken.
Dat vind ik persoonlijk gemeente zoals ik het me voorstel. Ik voel me dan ook echt thuis daar.

We zijn wel een gemeente waar de mensen (graag) hun tienden geven. Er wordt niets over gezegd of het wordt ook niet verlangt, maar ze geven het eigenlijk allemaal.
En ook voor zulke dingen moet er ook geld zijn. We moeten het gebouw betalen, de voorganger enz.


Bij zo een kerk als bij jullie zou ik ook aangesloten willen zijn Koningsdochter .
Maar helaas niet mogelijk !
Dankjewel , om te laten weten dat er wel degelijk goede kerken zijn .liefs xxx
Weer +1 voor mijn therapie vooruitgang a170.gif


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.