Forum www.gelooft.com

Het is momenteel za 20 apr 2024 07:12

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 08:28 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: wo 05 jul 2017 08:25
Berichten: 144
Beste mensen,

In een ander geloofsforum werd evangelisatie niet op prijs gesteld. Dat verbaasde mij. Ook las ik dat deelnemers erop aangesproken werden dat ze het Boeddhisme of andere godsdiensten afgoderij noemden. Is het toegestaan een andere godsdienst afgoderij te noemen, of is dit juist minachting van andere goden en godsdiensten. Hoe wordt in dit forum daarover gedacht?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 13:07 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
In mijn ogen is het afgoderij MAAR moeten wij telkens wij de wet willen toepassen, menselijk blijven. Het word pas gevaarlijk als men daadwerkelijk mensen wilt overtuigen. Dat vind ik persoonlijk niet passen op een Christelijk forum. Maar mensen die intresse hebben in Jezus van een ander geloof moeten altijd welkom zijn. Er is zoveel afgoderij. Geld is het ook, enig bezit dat wij met passie bezitten is in mijn ogen afgoderij. Ieder bezit dat we niet kunnen missen is afgoderij. Afgoderij gaat vele malen verder dan wat men gelooft.
Het gaat over wat iemand wilt, waar men niet zonder kan. Niet zozeer de God is afgoderij, maar wat je ervoor voelt.
Als wij dus andere slecht moeten behandelen omdat ze in een andere god geloven dan kunnen wij beter onze broeder slecht behandelen. Want die zal ook wel iets hebben waar hij niet zonder kan. En onze broeder is tenminste al bij Christus.
Het is beter dat we niemand slecht behandelen natuurlijk.
Maar als andere geloven worde gebracht in de overtuiging van andere te bekeren, dan vind ik dat dat niet thuishoort op een Christelijk forum. Er is al genoeg dwaalleer op Christen vlak alleen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 13:52 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: wo 05 jul 2017 08:25
Berichten: 144
Jimmy schreef:
In mijn ogen is het afgoderij MAAR moeten wij telkens wij de wet willen toepassen, menselijk blijven. Het word pas gevaarlijk als men daadwerkelijk mensen wilt overtuigen. Dat vind ik persoonlijk niet passen op een Christelijk forum. Maar mensen die intresse hebben in Jezus van een ander geloof moeten altijd welkom zijn. Er is zoveel afgoderij. Geld is het ook, enig bezit dat wij met passie bezitten is in mijn ogen afgoderij. Ieder bezit dat we niet kunnen missen is afgoderij. Afgoderij gaat vele malen verder dan wat men gelooft. Het gaat over wat iemand wilt, waar men niet zonder kan. Niet zozeer de God is afgoderij, maar wat je ervoor voelt. Als wij dus andere slecht moeten behandelen omdat ze in een andere god geloven dan kunnen wij beter onze broeder slecht behandelen. Want die zal ook wel iets hebben waar hij niet zonder kan. En onze broeder is tenminste al bij Christus. Het is beter dat we niemand slecht behandelen natuurlijk.
Maar als andere geloven worde gebracht in de overtuiging van andere te bekeren, dan vind ik dat dat niet thuishoort op een Christelijk forum. Er is al genoeg dwaalleer op Christen vlak alleen.


Ik ben het met je eens dat iedereen welkom is, dus ook mensen met een ander geloof. Maar, het is niet de bedoeling dat dit andere geloof gebracht wordt als een mogelijkheid om tot God te komen. Ik geloof dat alleen Jezus Christus de weg tot God is. Een andere weg is er echt niet. En daarom zijn andere godsdiensten afgoderij.

Geld is geen afgod, maar wat mensen er voor voelen is wel een afgod. Dat verwoord je heel mooi. Geld kan ook goed zijn. Maar, Boeddha of Mohammed zijn wel afgoden. Zij brachten een dwaalleer.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 14:10 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik geloof niet in geld. Ik vind dat vuiligheid. Je hebt dat niet nodig om een plant te laten groeien of een beest te voederen. Enkel voor de voeding ervoor te kopen. Als men geld afschaft kan alles nog altijd geproduceerd worden en dan is het zoals, ik denk, dat God bedoeld heeft, een aarde voor iedereen. Iedereen heeft het recht om te hebben wat zijn naaste heeft. Met geld gaan we de producten van de wereld verdelen. Terwijl ze van iedereen zijn. In feite zijn ze niet van ons. Maar van God. Hoeveel percent krijgt God van dat geld? Hij moet het nog niet hebben. Ik geloof dat God alles gecreëerd heeft voor iedereen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 14:28 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: wo 05 jul 2017 08:25
Berichten: 144
Jimmy schreef:
Ik geloof niet in geld. Ik vind dat vuiligheid. Je hebt dat niet nodig om een plant te laten groeien of een beest te voederen. Enkel voor de voeding ervoor te kopen. Als men geld afschaft kan alles nog altijd geproduceerd worden en dan is het zoals, ik denk, dat God bedoeld heeft, een aarde voor iedereen. Iedereen heeft het recht om te hebben wat zijn naaste heeft. Met geld gaan we de producten van de wereld verdelen. Terwijl ze van iedereen zijn. In feite zijn ze niet van ons. Maar van God. Hoeveel percent krijgt God van dat geld? Hij moet het nog niet hebben. Ik geloof dat God alles gecreëerd heeft voor iedereen.


Dat is helemaal waar. Geld is natuurlijk wel een ruilmiddel. Als ik met jouw mooie boodschap naar de supermarkt ga, en wil afrekenen, blijven mijn spullen wel in de supermarkt.

Geloof je wel dat Boeddha een afgod is?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 14:50 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Je kan die producten toch ook gewoon pakken zonder geld? In deze wereld is geld nodig, ik spreek over een andere wereld.
Waar geld niet nodig is.
Ja boedha is een afgod. Maar geld ook.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 15:10 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: wo 05 jul 2017 08:25
Berichten: 144
Jimmy schreef:
Je kan die producten toch ook gewoon pakken zonder geld?


Grapjas. Pakken zonder betalen. Dat wordt de gevangenis. Nou ja, dan heb je gratis eten.

Jimmy schreef:
In deze wereld is geld nodig, ik spreek over een andere wereld. Waar geld niet nodig is.


Mee eens.

Jimmy schreef:
Ja boedha is een afgod. Maar geld ook.


Boeddha is een afgod, maar geld toch niet altijd. Geloof je niet dat God ons kan zegenen via geld? Nadrukkelijk dus via (en niet met). God wil dat het goed gaat met ons. Dat zijn we vast wel met elkaar eens. En, daar hebben we in deze wereld toch wel geld voor nodig. God geeft alles wat we nodig hebben, en soms is dat geld, maar nooit Boeddha. Daarom is mijn mening dat Boeddha altijd een afgod is, en geld soms (of misschien vaak of zelfs meestal) een afgod.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 15:29 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Ik ben het met je eens dat iedereen welkom is, dus ook mensen met een ander geloof. Maar, het is niet de bedoeling dat dit andere geloof gebracht wordt als een mogelijkheid om tot God te komen. Ik geloof dat alleen Jezus Christus de weg tot God is. Een andere weg is er echt niet. En daarom zijn andere godsdiensten afgoderij.


Precies zo zou ik het ook gezegd hebben.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2017 20:59 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
IK vind geld niet goed nee.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 05:06 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Het punt is wat je met je geld doet .Je kan er bijvoorbeeld een afgodsbeeld mee kopen voor jezelf ,
soms zelfs als cadeau geven .
Of kijken hoeveel je reeds op je spaarboekje hebt staan .
Jezus zegt : je kunt geen twee heren dienen en geef aan de keizer , wat de keizer toekomt en geef aan God wat Hem toekomt .
Ik denk ook aan wat de arme weduwe deed en de lof die ze kreeg van Jezus .
--------------------------------------------------------------------------------------------
Maar ik persoonlijk heb moeite met het idee of je aan anderen niet beter zegt , dat boedha of welk ander afgoderij praktiserende werken ze beter zouden laten .
Dan doen ze er nog mee wat ze willen .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 10:02 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag GeertN,

Is het niet op prijs stellen van evangelisatie misschien het gevolg van het feit dat men als lid van een bepaalde geloofsgemeenschap deze gemeenschap of bijzondere leringen van deze gemeenschap predikt i.p.v. het pure evangelie? Er zijn nl. bijzondere leringen te over en de leraren ervan en de volgelingen van deze leraren zijn nogal eens op pad in fora om deze bijzondere leringen aan de man te brengen.

Voor alle duidelijkheid, ik zelf heb ook wel wat van anderen afwijkende gedachten over bepaalde teksten en/of tekstgedeelten die voor mij van doorslag zijnde betekenis zijn, maar anderen hebben daar vaak geen boodschap aan omdat ze voor zichzelf al vaststaande ideeën hebben :( :). Discussie wordt dan moeilijk, zo niet onmogelijk omdat men op z'n minst gezien wordt als een vreemde eend in de bijt.

Groet,
Elle

GeertN schreef:
Beste mensen,

In een ander geloofsforum werd evangelisatie niet op prijs gesteld. Dat verbaasde mij. Ook las ik dat deelnemers erop aangesproken werden dat ze het Boeddhisme of andere godsdiensten afgoderij noemden. Is het toegestaan een andere godsdienst afgoderij te noemen, of is dit juist minachting van andere goden en godsdiensten. Hoe wordt in dit forum daarover gedacht?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 11:35 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: wo 05 jul 2017 08:25
Berichten: 144
Elle schreef:
Dag GeertN,

Is het niet op prijs stellen van evangelisatie misschien het gevolg van het feit dat men als lid van een bepaalde geloofsgemeenschap deze gemeenschap of bijzondere leringen van deze gemeenschap predikt i.p.v. het pure evangelie? Er zijn nl. bijzondere leringen te over en de leraren ervan en de volgelingen van deze leraren zijn nogal eens op pad in fora om deze bijzondere leringen aan de man te brengen.

Voor alle duidelijkheid, ik zelf heb ook wel wat van anderen afwijkende gedachten over bepaalde teksten en/of tekstgedeelten die voor mij van doorslag zijnde betekenis zijn, maar anderen hebben daar vaak geen boodschap aan omdat ze voor zichzelf al vaststaande ideeën hebben :( :). Discussie wordt dan moeilijk, zo niet onmogelijk omdat men op z'n minst gezien wordt als een vreemde eend in de bijt.

Groet,
Elle


Ik denk het niet, omdat alle leer op de Bijbel gebaseerd wordt afgewezen. Er is een algemene allergie voor evangelisatie. Heb jij daar geen ervaringen mee?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 12:12 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag GeertN,

Hoe vreemd bepaalde leringen ook zijn, de verkondigers daarvan zeggen altíjd dat ze allen op de bijbel gebaseerd zijn. Ik zou het zo willen zeggen: Ze zijn gebaseerd op de interpretatie/het begrip wat men van bepaalde teksten/tekstgedeelten van de Schrift heeft. Of heb ik dat mis?

Ik heb wel geëvangeliseerd in het verleden, en ook nu probeer ik dat te doen. Maar ik weiger om mensen tot een bepaalde religie of tot een bepaalde bijbeluitleg te brengen, maar slechts tot Christus. Daarbij waarschuw ik tevens dat er velen uit zijn op zieltjes winnerij voor de eigen gemeenschap om die kwantitatief groter te maken. Het is mij allereerst te doen mensen tot Jezus Christus te brengen. Ik heb zelf ervaren dat men door allerlei "wind van leer" heen en weer kan worden getrokken, en tevens kan men een beginnend christen die weinig tot zeer weinig van het christendom en de bijbel weet, van alles wijsmaken. Men kan "voor een karretje worden gespannen" of "in een bepaald keurslijf worden gedwongen", al gebeurt dat soms in alle onschuld omdat men zelf ook niet beter weet. Hoofdzaken worden soms bijzaken en bijzaken worden soms hoofdzaken in het palet van leraren, leringen en geloofsgemeenschappen.

Ik heb twee boeken die daarover gaan, nl. "De subtiele kracht van Geestelijk Misbruik - Manipulatie in kerk en gemeente ..... Hoe kom je erachter en hoe ontsnap je eraan?", door David Johnson en Jeff VanVonderen, en "Zeven valkuilen voor kleine groepen in de kerk", door Bill Donahue en Russ Robinson.

Misschien kom ik nogal achterdochtig over, maar ik spreek uit ervaring. Ik heb beleefd dat men zei: "Slechts bij ons wordt je gered, want slechts wij hebben de enig ware bijbeluitleg en zijn de enig ware geloofsgemeenschap .......". Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Groet,
Elle


GeertN schreef:
Elle schreef:
Dag GeertN,

Is het niet op prijs stellen van evangelisatie misschien het gevolg van het feit dat men als lid van een bepaalde geloofsgemeenschap deze gemeenschap of bijzondere leringen van deze gemeenschap predikt i.p.v. het pure evangelie? Er zijn nl. bijzondere leringen te over en de leraren ervan en de volgelingen van deze leraren zijn nogal eens op pad in fora om deze bijzondere leringen aan de man te brengen.

Voor alle duidelijkheid, ik zelf heb ook wel wat van anderen afwijkende gedachten over bepaalde teksten en/of tekstgedeelten die voor mij van doorslag zijnde betekenis zijn, maar anderen hebben daar vaak geen boodschap aan omdat ze voor zichzelf al vaststaande ideeën hebben :( :). Discussie wordt dan moeilijk, zo niet onmogelijk omdat men op z'n minst gezien wordt als een vreemde eend in de bijt.

Groet,
Elle


Ik denk het niet, omdat alle leer op de Bijbel gebaseerd wordt afgewezen. Er is een algemene allergie voor evangelisatie. Heb jij daar geen ervaringen mee?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 12:27 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Als iemand u wilt bekeren of onderwijzen is het goed om naar zijn vruchten te vragen. Als hij dingen doet zoals armen helpen, luisteren naar andere, anderen helpen, andere goed behandelen enz in een uitzonderlijk grote mate dan kan dat alleen door de Heilige Geest komen. En dan zal het wel ok zijn om naar de man te luisteren denk ik. Wij gaan veelal af op wat er word gezegd maar het is beter om de mens te leren kennen door te zien hoe hij anderen behandeld bijvoorbeeld.
Meestal als je zo naar de vruchten van de persoon vraagt stopt het gesprek wel.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Afgoderij?
BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 20:32 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

Inderdaad, het is zeker zo dat men aan de vruchten een boom herkent.
En in Mat. 25:31-46 zien we dat men daar wordt geoordeeld op grond van de daden die men verricht ten opzichte van z'n medemens, en niet zozeer wat men aan leerstellingen heeft en of men de bijbel goed heeft uitgelegd, maar om de liefde voor de naaste, een broeder naar het vlees van Jezus, die ook mens is.
Dat wil naar mijn idee echter niet zeggen dat het daarmee niks uitmaakt wat voor bijbeluitleg men heeft.....

Groet,
Elle

Jimmy schreef:
Als iemand u wilt bekeren of onderwijzen is het goed om naar zijn vruchten te vragen. Als hij dingen doet zoals armen helpen, luisteren naar andere, anderen helpen, andere goed behandelen enz in een uitzonderlijk grote mate dan kan dat alleen door de Heilige Geest komen. En dan zal het wel ok zijn om naar de man te luisteren denk ik. Wij gaan veelal af op wat er word gezegd maar het is beter om de mens te leren kennen door te zien hoe hij anderen behandeld bijvoorbeeld.
Meestal als je zo naar de vruchten van de persoon vraagt stopt het gesprek wel.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.