Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 28 mar 2024 13:48

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 11:14 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Hoe staat dit board daar tegen over?
Zelf heb ik bijbelstudie ontvangen van Jehova getuigen en ik leerde meer over de bijbel dan mijn katholieke scholen aanleerde. Ik ben me bewust geworden van het eindscenario en waarom er zoveel ellende plaatsneemt in deze wereld.
Mensen rondom mij praten mij aan dat dit een sekte is, maar zelf heb ik het zo nog niet ervaren. Het verwart mij allemaal een beetje en ik schaam me ook een beetje om hierover eerlijk te praten met mensen. Net omdat mensen over alles zo'n vooroordeel hebben. Vele mensen hebben mij afgeraden Jehova getuige te worden, maar zelf voelt het wel prima aan.
Ik ontvang regelmatig een Jehova getuige bij mij thuis en samen nemen we de wachttoren folders door die werkelijk tot mij spreken.
Maar toch blijft het zo'n knagend gevoel.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 12:32 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Fundamenteel,

Ik heb zelf ervaren wat het wil zeggen een gedoopte en zelfs ambten gehad hebbende JG te zijn en kritiekloos alles wat van bovenaf geleerd wordt, te moeten slikken, en zo niet, dat men dan de gemeenschap wordt uitgeschopt. Het voor zichzelf denken en zelf de bijbel onafhankelijk van het Besturende Lichaam bestaande uit 7 al wat oudere heren te bestuderen is niet mogelijk, of men moet dat al in het geheim doen. En als je dit zegt tegen je studiebegeleider, dan zal dit waarschijnlijk ontkend worden. Ik heb een opleiding gehad op het bijkantoor van het Wachttoren-genootschap, toen nog in Amsterdam, nu in Emmen in Drenthe.

Het lijkt mooier dan het is. Maar soms moet men het geheel eerst zelf hebben ervaren, er als het ware geheel in ondergedompeld zijn geweest om te zien wat er aan de hand is. Ik ben 26 jaar actief JG geweest en heb 39 jaar in hun milieu verkeerd voordat ik doorkreeg dat ik voor het lapje werd gehouden ...... Dat lijkt misschien dom. Maar de indoctrinatie werkt bij hun uitstekend en voor je het weet, en vooral omdat men als geïnteresseerde meestal weinig van de bijbel af weet, en al helemaal niets van hun geschiedenis van over de 120 jaar weet, ben je zo verkocht. Bij God zeggen aantallen van ruim 8 miljoen leden wereldwijd niets. Hun Besturend Lichaam in Amerika zou door Jezus persoonlijk zijn aangesteld in het jaar 1919 ........ En dus moet men alles geloven wat zij zeggen, zonder als gedoopte JG commentaar te mogen geven en hun leer te mogen toetsen aan de Schrift ...... Geïnteresseerden wordt geleerd de eigen kerkleer te onderzoeken, en als het fouten heeft er uit weg te gaan, daar de kerken volgens hen het grote Babylon van Openbaring 18 vormen, maar de gedoopte JG hoort zoiets niet te doen wat de eigen organisatie en leer betreft.

Toch beschouw ik hen als m'n broeders en zusters, maar volgens hun leer moet ik gehaat worden met een bijbelse haat omdat ik niet meer geloof in alles wat zij leren. Terwijl Jezus toch zegt dat we zelfs onze vijanden moeten liefhebben en voor hen moeten bidden.

Groet,
Elle

Fundamenteel schreef:
Hoe staat dit board daar tegen over?
Zelf heb ik bijbelstudie ontvangen van Jehova getuigen en ik leerde meer over de bijbel dan mijn katholieke scholen aanleerde. Ik ben me bewust geworden van het eindscenario en waarom er zoveel ellende plaatsneemt in deze wereld.
Mensen rondom mij praten mij aan dat dit een sekte is, maar zelf heb ik het zo nog niet ervaren. Het verwart mij allemaal een beetje en ik schaam me ook een beetje om hierover eerlijk te praten met mensen. Net omdat mensen over alles zo'n vooroordeel hebben. Vele mensen hebben mij afgeraden Jehova getuige te worden, maar zelf voelt het wel prima aan.
Ik ontvang regelmatig een Jehova getuige bij mij thuis en samen nemen we de wachttoren folders door die werkelijk tot mij spreken.
Maar toch blijft het zo'n knagend gevoel.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 17:04 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Fundamenteel schreef:
Hoe staat dit board daar tegen over?
Zelf heb ik bijbelstudie ontvangen van Jehova getuigen en ik leerde meer over de bijbel dan mijn katholieke scholen aanleerde. Ik ben me bewust geworden van het eindscenario en waarom er zoveel ellende plaatsneemt in deze wereld.
Mensen rondom mij praten mij aan dat dit een sekte is, maar zelf heb ik het zo nog niet ervaren. Het verwart mij allemaal een beetje en ik schaam me ook een beetje om hierover eerlijk te praten met mensen. Net omdat mensen over alles zo'n vooroordeel hebben. Vele mensen hebben mij afgeraden Jehova getuige te worden, maar zelf voelt het wel prima aan.
Ik ontvang regelmatig een Jehova getuige bij mij thuis en samen nemen we de wachttoren folders door die werkelijk tot mij spreken.
Maar toch blijft het zo'n knagend gevoel.

Ik heb ooit ook jehovagetuigen over de vloer gehad , liet hen eenmaal in huis aan het woord , ontving hen vriendelijk
en ontving regelmatig daarna de wachttoren .
Want inderdaad , in de wachttoren staat veel moois te lezen .
Ergens bewonder ik hen of vind het zeker niet slecht waar ze voor staan .Zoals bv. de moslims geen alcohol drinken .
_______________________________
Maar ik wil vooral vrij zijn IN Christus .
Van het moment dat er rituelen en menselijke toepassingen plichten worden , denk ik na , en haak af .
Niet dat ik hen niet aan het woord laat , maar ik geef vriendelijk mijn gedacht .
Zeker wil ik niet in hun gemeenschap komen .
Maar ze als een vijand beschouwen doe ik niet .
Want ze doen mij niets aan .


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 18:07 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: vr 14 jul 2017 19:20
Berichten: 7
Ik denk dat Elle gelijk heeft. Ik denk ook dat het een valse kerk is. Er zullen zeker gelovigen tussen zitten. Ik heb begrepen dat ze genezingen duivels noemen. Dat is voor mij al reden genoeg om deze kerk niet te bezoeken.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: za 22 jul 2017 22:04 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Fundamenteel schreef:
Hoe staat dit board daar tegen over?
Zelf heb ik bijbelstudie ontvangen van Jehova getuigen en ik leerde meer over de bijbel dan mijn katholieke scholen aanleerde. Ik ben me bewust geworden van het eindscenario en waarom er zoveel ellende plaatsneemt in deze wereld.
Mensen rondom mij praten mij aan dat dit een sekte is, maar zelf heb ik het zo nog niet ervaren. Het verwart mij allemaal een beetje en ik schaam me ook een beetje om hierover eerlijk te praten met mensen. Net omdat mensen over alles zo'n vooroordeel hebben. Vele mensen hebben mij afgeraden Jehova getuige te worden, maar zelf voelt het wel prima aan.
Ik ontvang regelmatig een Jehova getuige bij mij thuis en samen nemen we de wachttoren folders door die werkelijk tot mij spreken.
Maar toch blijft het zo'n knagend gevoel.


Fundamenteel,
Ik heb inderdaad ook de indruk dat er binnen de JG veel wordt gedaan aan Bijbelstudie,
zodanig dat menig kerkgenootschap er een voorbeeld aan zou kunnen nemen.

De term "sekte" hoeft op zich nog geen probleem te zijn.
Christendom werd in de begintijd ook aangeduid als een sekte.

Waar je je goed op moet informeren, is wat de kern is van het christendom,
namelijk: wie is Christus?
En dan niet alleen: kan ik zalig worden door Hem?
Want volgens mij geloven de JG dat ook.

Maar essentieel: is Jezus echt de Zoon van God, tevens God zijnde (zoals bijvoorbeeld verwoord in de Apostolische Geloofsbelijdenis en in de Geloofsbelijdenis van Nicea), of is Jezus 'slechts' een bijzonder schepsel (zoals de JG 'geloven').

En als je dat wilt bestuderen, moet je je tevens realiseren dat de JG een afwijkende en omstreden Bijbelvertaling gebruiken,
waarin zeer dubieuze vertaalkeuzes zijn gemaakt ook en vooral op het gebied op wie God is en wie Jezus is.

Ik persoonlijk geloof dat de visie van de JG op wie God is en wie Jezus is, fundamenteel verkeerd is,
en daarom valt onder wat Paulus aanduidt als "een evangelie dat afwijkt van wat wij u leren".
Of jij dat ook vindt, daarover zul je zelf tot een 'oordeel' moeten zien te komen.


P.S.
Aangezien je dit punt noemde:
Voor mijn persoonlijk geloof behoort het niet tot de essentie om precies te weten hoe het in de eindtijd zal gaan.
Ik weet wel dat ik het met de visie daarop van de JG niet eens ben.
Maar dat is een apart topic waard.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2017 09:38 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Dit schrijven heb ik ontvangen van Jehovagetuigen :
God en Zijn Zoon Jezus beloven iets zeer waardevols ( enz.... )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer wil ik eigenlijk niet schrijven over de Jehovagetuigen .
Ik bedoel , er zijn meer Jehovagetuigen die zeggen dat Jezus de Zoon van God is ,
welke uitleg ze eraan geven , of waar ze voor staan , daar wil ik mij niet mee bezig houden .
----
Men heeft een Hogepriester en dat is Jezus-Christus , als HIJ hen wil schaven , gebeurd dat ook !
Zo niet ? Wie ben ik om over hen te redetwisten .
Ik vond het alleen mooi wat ze mij persoonlijk schreven en de rest van hun boekjes , daar ben ik niets mee .
Zou het dan toch kunnen dat waar men in liefde schrijft naar een ander toe : God ge-eert word ?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2017 09:50 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Franny schreef:
Dit schrijven heb ik ontvangen van Jehovagetuigen :
God en Zijn Zoon Jezus beloven iets zeer waardevols ( enz.... )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer wil ik eigenlijk niet schrijven over de Jehovagetuigen .
Ik bedoel , er zijn meer Jehovagetuigen die zeggen dat Jezus de Zoon van God is ,
welke uitleg ze eraan geven , of waar ze voor staan , daar wil ik mij niet mee bezig houden .
----
Men heeft een Hogepriester en dat is Jezus-Christus , als HIJ hen wil schaven , gebeurd dat ook !
Zo niet ? Wie ben ik om over hen te redetwisten .
Ik vond het alleen mooi wat ze mij persoonlijk schreven en de rest van hun boekjes , daar ben ik niets mee .
Zou het dan toch kunnen dat waar men in liefde schrijft naar een ander toe : God ge-eert word ?


Zij geloven wel dat Jezus de Zoon van God is. Maar, ze geloven ook dat Jezus een schepsel is, terwijl Jezus eeuwig is. Jezus is er altijd geweest, Hij is er altijd en Hij zal er altijd zijn. Ze geloven ook niet in wonderen, ze denken dat alle wonderen van de duivel zijn. Hun leer is niet goed. Het zegt niks over individuen. Zeker bevinden zich ook Christenen onder de Jehovah's getuigen, maar, alles bij elkaar is hun leer een dwaling. Zo ontkennen ze ook de Heilige Geest en de gaven van de Geest, ze hebben een afwijkende Bijbelvertaling. Verder wil ik niet in gaan op hun leer. Misschien zijn er ex-Jehovah's getuigen die meer kwijt willen of kunnen?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Getuigen van Jehova
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2017 12:08 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 12:18
Berichten: 26
Elle is forumlid, en een ex-Jehovah's getuige, zie http://gelooft.xsbb.nl/viewtopic.php?f=28&t=813933

Zijn getuigenis is te lezen op:

http://185.10.99.25/~dirk01/interview_elle_wiltjer.pdf

Het hele interview is te lezen via bovenstaande link. Elle is bevrijd en is onze broeder in Christus.

Elle Wiltjer was 26 jaar Jehovah's Getuige, waarvan 5 jaar als gemeenteopziener. "Ik heb in de 26 jaar dat ik een 'Getuige' was, niet vaak tegengas gehad van de huisbewoners. Doordat wij zo vaak kwamen, was men vaak geirriteerd. Soms weten de 'Getuigen' MEER van de leerstellingen en opvattingen van de kerken en gemeenten dan de mensen zelf." "De geestelijke ommekeer begon in het hoofd. Ik benaderde de leerstellingen verstandelijk. Maar ook vroeg ik God of zijn Heilige Geest mij zou willen leiden in alle waarheid. Aan de andere kant was er bij mij veel verdriet en tranen."

Wederom geboren werd ik pas toen ik besefte dat ik Jezus moest aannemen, en mij bekeren van mijn weg bij de 'Getuigen'. Ik heb toen Hem gevraagt of ik ook een kind van God mocht worden. Ik heb gebeden om de Heilige Geest en dat Deze mij zou leiden in alle waarheid. En dat heb ik ervaren. Nu is Jezus mijn Enige Heer en Redder!

Het is een mooie getuigenis om dit topic mee af te sluiten. Vragen kunnen aan Elle gesteld worden in bovengenoemd topic.


Omhoog
   
 
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.