Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 28 mar 2024 09:13

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: vr 18 jan 2019 08:35 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Steeds vaker worden er pogingen gedaan de evolutietheorie te mixen met de schepping. Sluiten deze elkaar niet uit? De Bijbel leert ons duidelijk in Genesis 1 dat God de hemel en aarde en alles daarin in zes dagen, van 24 uur, geschapen heeft. De Bijbel bevestigt dit op meerdere plaatsen, zoals Exodus 20:

in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag.

Wat zijn jullie gedachten hierover?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2019 23:52 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Jonge aarde creationist hier. Hoewel de zon en de maan pas op de vierde dag gevormd worden. Dit terwijl dag en nacht gescheiden wordt op de eerste dag. Wat toch moeilijk te interpreteren valt, dan vraag ik me wel af of de dagen toen al 24h waren. Want in 24h draaien we rond onze eigen as waardoor het dag en nacht wordt. De zon is enkel overdag te zien en de maan maar zelden overdag.

Op zich vind ik dat niet belangrijk. Het leven is geschapen en dat is al wat telt. :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: za 09 feb 2019 11:32 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Jonge aarde creationist hier. Hoewel de zon en de maan pas op de vierde dag gevormd worden. Dit terwijl dag en nacht gescheiden wordt op de eerste dag. Wat toch moeilijk te interpreteren valt, dan vraag ik me wel af of de dagen toen al 24h waren. Want in 24h draaien we rond onze eigen as waardoor het dag en nacht wordt. De zon is enkel overdag te zien en de maan maar zelden overdag.

Op zich vind ik dat niet belangrijk. Het leven is geschapen en dat is al wat telt. :)


In feite geef je zelf al het antwoord. Een aarddag wordt bepaald door de rotatie, of er een zon is of niet, of het dag is of niet. Een dag van iemand die zich constant in een donkere kamer bevindt duurt net zo lang als de dag van ieder ander mens. De zon is een warmtebron, een lichtdrager en een indicatie voor de tijd, niks meer, niks minder.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2019 10:31 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
maar de maan beinvloedt onze rotatie, en de zon is ons licht, dag.
Doch is er dag en nacht op dag 1 maar de tekens in de hemel (ook zon/maan) zijn er pas op dag 4.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2019 12:59 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
maar de maan beinvloedt onze rotatie, en de zon is ons licht, dag.
Doch is er dag en nacht op dag 1 maar de tekens in de hemel (ook zon/maan) zijn er pas op dag 4.


Volgens mij bepaalt God het. Maar dan nog: stel dat het werkelijk zo is, en dat inderdaad rotatie pas op dag vier een feit werd, dan betekent dat nog niet dat "de eerste dag" verschilt in lengte van "de tweede dag". Een marsdag is verschillend van een venusdag. Mee eens? Echter, 24 uur is 24 uur, of we nu draaien of niet.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: di 12 feb 2019 11:58 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Maar zelfs dan staat er nergens dat de dagen letterlijk 24h duurden, toch? Een dag op Venus was wellicht ook anders dan een dag nu. Want Venus draait nu de andere kant omdat ze vermoedelijk “geflipt” is. De zon komt daar in het westen op. Aan de start was er volgens genesis geen zon wat de scheiding tussen dag en nacht toch technisch gezien onmogelijk maakt.
Again, niet zo belangrijk voor me hoe dat nu verliep. De signatuur van een Schepper is alom aanwezig en dat is wat telt.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: di 12 feb 2019 13:18 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Maar zelfs dan staat er nergens dat de dagen letterlijk 24h duurden, toch?


De Bijbel spreekt over DE eerste dag, DE tweede dag, enz. In het Hebreeuws wordt onder een dag altijd een vaste tijd verstaan wanneer het in combinatie genoemd wordt met een getal. Waarom zou er verschil zijn tussen de ene dag en de andere? Afwachten of morgen 24 uur duurt? Ik zie geen enkele reden om eraan te twijfelen of de dagen uit Genesis afwijken van onze huidige dagen. Sterker nog, het is gevaarlijk dat te doen, omdat de deur voor twijfel wordt opengezet, en dan kom ik automatisch bij een ander punt:

Fundamenteel schreef:
Again, niet zo belangrijk voor me hoe dat nu verliep. De signatuur van een Schepper is alom aanwezig en dat is wat telt.


Jezus stond op uit de dood, op de derde dag. Hoe lang duurde de dagen? Misschien 100 jaar? Of 50 uur? Zeker is het belangrijk. Twijfelen aan Genesis is twijfelen aan de Schepper, en toch ook een beetje de Schepper belachelijk maken. Laten we dat niet doen. Vergeet niet dat Jezus God is. Als een dag geen dag was, zou Hij dat zeker vermeld hebben.

In feite is het een schande dat er gelovigen zijn die twijfelen aan de Schepping, of aan het gegeven dat de zondvloed een wereldwijde vloed was, die twijfelen aan de Godheid van Jezus, aan wonderen. En, wanneer je iets niet begrijpt, accepteer dan dat Zijn logica en Zijn wegen veel hoger zijn dan de onze!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: di 12 feb 2019 16:23 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Is geloven niet altijd een beetje twijfelen?

Over de dag als 24h zien, 2 Petrus 3:8
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.

Dat gaat dan wel over wie zich afvraagt wanneer Christus terugkomt, maar vanuit de plaats waar een dag als duizend jaar is is de creatie wel gecreëeerd.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2019 07:57 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Is geloven niet altijd een beetje twijfelen?


Nee! Jezus spreekt vaak over ongeloof en klein geloof. Hij gruwelt daarvan. We zouden niet moeten twijfelen. Lees maar eens. Geloof is een zekerheid, een bewijs:

"Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet."

Gevolg:

"Hierdoor immers hebben de ouden een goed getuigenis gekregen."

EN:

"Door het geloof zien wij in dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is."

Het eerste dat dus genoemd wordt, door het geloof, is de SCHEPPING. Heel bijzonder!

Het gaat verder, in Jakobus, gesproken over twijfel:

"Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt."

Wat gebeurt er in geval van twijfel? Lees:

"Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere."

Dat is nogal wat, vind je niet?

Fundamenteel schreef:
Over de dag als 24h zien, 2 Petrus 3:8
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.

Dat gaat dan wel over wie zich afvraagt wanneer Christus terugkomt, maar vanuit de plaats waar een dag als duizend jaar is is de creatie wel gecreëeerd.


Dit geldt slechts dat BIJ GOD, dus VOOR GOD (Niet voor de mens, niet in het geval van de schepping!). God staat buiten de tijd. Wij (nog) niet. Zie je het verschil?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2019 10:45 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Ok helder. Maar er was wel nog geen mens waar hemel en aarde geschapen werden. Dat materie jong is, I am there. Maar is de zee waarin materie ontstaat ook zo jong, daar twijfel ik sterk.

Een JG op een ander forum gaf daar een zeer sterk argument over, de afstand van de sterren. Licht reist aan 300k km/s. De afstanden hinten dan weer naar een oud universum, maar de geologische activiteit van materie (hemellichamen) lijken dan weer jong.

Persoonlijk denk ik dat God ons ook wel eens graag voor mysteries stelt en net daarin Zijn Majesteit openbaart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2019 12:27 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Ok helder. Maar er was wel nog geen mens waar hemel en aarde geschapen werden. Dat materie jong is, I am there. Maar is de zee waarin materie ontstaat ook zo jong, daar twijfel ik sterk.


Lees gewoon wat er staat, broeder Fundamenteel! Ik citeer: "in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is", en dat betekent dat in deze zes dagen ook de zee gemaakt is. Zo moeilijk is het niet, toch? Geloven we in Gods Woord, of geloven we wat sommige (lees: veel) 'wetenschappers' beweren, of in feite 'geloven'? De meeste 'wetenschappers' zijn meelopers, meepraters, maar produceren zelf niks.

Fundamenteel schreef:
Een JG op een ander forum gaf daar een zeer sterk argument over, de afstand van de sterren. Licht reist aan 300k km/s. De afstanden hinten dan weer naar een oud universum, maar de geologische activiteit van materie (hemellichamen) lijken dan weer jong.


Deze groepering ontkent de Godheid van Jezus. Hun leer is anti-christelijk, niet Christelijk. Het spijt me dat ik het zo moet noemen, ik heb er geen andere woorden voor. Ik neem ze daarom ook niet serieus. Het 'argument' dat sterren ver weg staan, bewijst dit al, beste broeder! Besef dat ten eerste nooit bewezen is dat deze sterren daadwerkelijk op miljoenen jaren staan. Overigens denk ik dat ze wel op afstanden tot miljoenen lichtjaren staan, maar dat terzijde. Ten tweede is een lichtjaar een afstand, niet een periode. Ten derde is niet bewezen dat de lichtsnelheid constant is. En, meest belangrijke; ook nu hanteer ik de Bijbel. God schiep eerst het licht, pas later de lichtdragers. God kan dus wel degelijk sterren geschapen hebben, waarbij het licht direct op aarde viel. Of wil jij God limiteren? Ik geloof wat de Bijbel zegt! De aarde is ongeveer 6000 jaar oud. Sterren zijn in de eerste zes dagen geschapen. Als ze daadwerkelijk miljarden jaren oud zouden zijn, waarom zien we dan zo weinig supernova's, om maar een voorbeeld te geven!? Verdiep je daar maar eens in!

Bekijk deze zeer korte video's eens:

Light-Years? No Problem!
https://www.youtube.com/watch?v=XosFo41Ynw4

The Light Travel Dilemma Ep 3 DVD Preview
https://www.youtube.com/watch?v=jkgHfhAU9r8

En, is Jezus de Schepper? https://www.youtube.com/watch?v=g3Q9kHsDIjg


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2019 23:17 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Bijbelonderzoeker schreef:
Lees gewoon wat er staat, broeder Fundamenteel! Ik citeer: "in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is", en dat betekent dat in deze zes dagen ook de zee gemaakt is. Zo moeilijk is het niet, toch? Geloven we in Gods Woord, of geloven we wat sommige (lees: veel) 'wetenschappers' beweren, of in feite 'geloven'? De meeste 'wetenschappers' zijn meelopers, meepraters, maar produceren zelf niks.


Nu met de zee waar materie in ontstaat bedoelde ik de kosmos. Ik geloof in God. Ik ben zeker geen aanhanger van wetenschap anno 2019, verre van.


Citeer:
Deze groepering ontkent de Godheid van Jezus. Hun leer is anti-christelijk, niet Christelijk. Het spijt me dat ik het zo moet noemen, ik heb er geen andere woorden voor. Ik neem ze daarom ook niet serieus. Het 'argument' dat sterren ver weg staan, bewijst dit al, beste broeder! Besef dat ten eerste nooit bewezen is dat deze sterren daadwerkelijk op miljoenen jaren staan. Overigens denk ik dat ze wel op afstanden tot miljoenen lichtjaren staan, maar dat terzijde. Ten tweede is een lichtjaar een afstand, niet een periode. Ten derde is niet bewezen dat de lichtsnelheid constant is. En, meest belangrijke; ook nu hanteer ik de Bijbel. God schiep eerst het licht, pas later de lichtdragers. God kan dus wel degelijk sterren geschapen hebben, waarbij het licht direct op aarde viel. Of wil jij God limiteren? Ik geloof wat de Bijbel zegt! De aarde is ongeveer 6000 jaar oud. Sterren zijn in de eerste zes dagen geschapen. Als ze daadwerkelijk miljarden jaren oud zouden zijn, waarom zien we dan zo weinig supernova's, om maar een voorbeeld te geven!? Verdiep je daar maar eens in!


Ok duidelijk. Ik geloof ook dat de aarde jong is en mag niet twijfelen aan het feit dat wij vanuit een triniteit van triniteiten in een gelijktijdig moment geschapen zijn. Begin, hemel, aarde.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: do 14 feb 2019 08:06 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Nu met de zee waar materie in ontstaat bedoelde ik de kosmos. Ik geloof in God. Ik ben zeker geen aanhanger van wetenschap anno 2019, verre van.


Is dat toch niet een beetje religieus shoppen? De Bijbel zegt duidelijk "in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is", en onder alles verstaat de Bijbel toch echt alles. De hemel heeft God verdeeld in de eerste, tweede en derde hemel (Genesis). Dat onder alles zowel het zichtbare als het onzichtbare bedoeld wordt, maakt Paulus ons duidelijk wanneer hij zegt "door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen". Dat betekent dat ook de engelen, inclusief Lucifer, gedurende de eerste zes dagen geschapen zijn, iets dat velen niet kunnen bevatten.... de vraag komt dan 'wat deed God die miljarden jaren daarvoor?'. Het probleem wordt niet opgelost door te denken dat de kosmos al miljarden jaren bestond. Ook dan kan immers dezelfde vraag gesteld worden 'wat deed God die miljarden jaren daarvoor?', en het antwoord? God is, zoals Jezus ook zegt "Ik ben", en daarom is voor God een dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag, omdat Hij Heer en Meester is over alles, ook over de tijd.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: do 14 feb 2019 22:37 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
neen niet mijn bedoeling religieus te schoppen. Mijn geloof is mij heilig en te belangrijk om daar niet serieus mee om te gaan. Ik weerlegde mijn eerlijke betwijfelingen. Sowieso ben ik van een jonge aarde overtuigd. Toch ben ik wat waakzaam op mezelf om niet uit te komen bij een platte aarde. Volgens mij is dat nu de grootste blaam in het christendom, en ze menen het echt he. Ik dacht dat het een grap was maar de beweging “flat earthers” is geen kleine.

Maar dat God al miljarden jaren voor de aarde aanwezig was lijkt me wel sterk. Hij was er altijd al. Dan kan je gaan afvragen, zijn wij op aarde Zijn enige creatie? :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes dagen!
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2019 08:32 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
neen niet mijn bedoeling religieus te schoppen. Mijn geloof is mij heilig en te belangrijk om daar niet serieus mee om te gaan. Ik weerlegde mijn eerlijke betwijfelingen. Sowieso ben ik van een jonge aarde overtuigd. Toch ben ik wat waakzaam op mezelf om niet uit te komen bij een platte aarde. Volgens mij is dat nu de grootste blaam in het christendom, en ze menen het echt he. Ik dacht dat het een grap was maar de beweging “flat earthers” is geen kleine.


In waarheid blijven, ofwel in Christus blijven. Ken je CMI?

De platte aarde is een absurd idee. De Bijbel spreekt dit idee tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=rSTdZvs8upI

Fundamenteel schreef:
Maar dat God al miljarden jaren voor de aarde aanwezig was lijkt me wel sterk. Hij was er altijd al. Dan kan je gaan afvragen, zijn wij op aarde Zijn enige creatie? :)


Jezus = God. De Vader = God. De Heilige Geest = God. God is eeuwig, staat dus buiten de tijd. Of wij de enige creatie zijn? Tja, Hij schiep de hemel, de aarde en de zee en alles daarin. Ook engelen. Hoe zit het met ander leven? Ik geloof dat we 'de enige' zijn. De zonde van de mens heeft de hele schepping verpest. Denk daar maar eens over na. Wat is de rol van Jezus Christus?


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.