Forum www.gelooft.com

Het is momenteel za 20 apr 2024 16:19

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2018 21:19 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
De Bijbel spreekt over de Drie-ene God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Dat Jezus God is, blijkt uit tal van teksten, zoals Romeinen 9:

Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

De Drie-ene God, of de Drie-eenheid kan onmogelijk volledig door een mens worden begrepen. God is oneindig veel groter dan wij en we moeten daarom niet denken dat wij Hem volledig kunnen begrijpen. De Bijbel leert ons dat de Vader God is, dat Jezus God is en dat de Heilige Geest God is. Toch leert de Bijbel ons ook dat er maar één God is. Dat lijkt een tegenstrijdigheid.

De termen "Drie-eenheid", "Drievuldigheid", "Triniteit" of "Drie-ene God" komen niet in de Bijbel voor. Het zijn termen die gebruikt worden om God te beschrijven: drie Personen, die tegelijkertijd, eeuwig bestaan en samen God vormen, waarbij ieder Persoon uit de Triniteit ook nog God is! Het betekent niet dat er drie Goden zijn! De Drie-eenheid is één God die bestaat uit drie Personen. We kunnen en mogen dus gewoon de termen "Drie-eenheid", "Drievuldigheid", "Triniteit" of "Drie-ene God" gebruiken, ondanks het feit dat ze niet letterlijk in de Bijbel voorkomen.

Bijbelteksten

Dat er inderdaad één God is lezen we in o.a:

1 Korinthe 8
en dat er geen andere God is dan Eén.

1 Timotheüs 2
Want er is één God.

Deuteronomium 6
De HEERE, onze God, de HEERE is één!

Galaten 3
En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is één.

Dat de Drie-ene God uit drie Personen bestaat lezen we al in Genesis 1: "In het begin schiep God de hemel en de aarde." en in vers 26 "En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld." In het Hebreeuws wordt God hier "Elohim" genoemd. "Elohim" en "ons" hebben betrekking op meer dan twee, omdat in het Hebreeuws (i.t.t. bijvoorbeeld het Nederland) drie vormen bestaan: enkelvoud, tweevoud en meervoud. Tweevoud wordt uitsluitend voor twee gebruikt (denk aan ogen, handen, oren, enz). "Elohim" en "ons" in Genesis zijn meervoudsvormen, dus drie of meer (Vader, Zoon, Heilige Geest!). Dat er (veel) meer teksten zijn die dit bevestigen bewijzen o.a:

Genesis 3
Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons.

Genesis 11
Kom, laten Wij neerdalen en laten Wij hun taal daar verwarren

Jesaja 6
Daarna hoorde ik de stem van de Heere. Hij zei: Wie zal Ik zenden? Wie zal er voor Ons gaan?

Mattheüs 3
En nadat Jezus gedoopt was, kwam Hij meteen op uit het water; en zie, de hemelen werden voor Hem geopend, en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Zich komen. En zie, een stem uit de hemelen zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!

Mattheüs 28
Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest

Mattheüs 3 beschrijft de doop van Jezus, waar God de Heilige Geest neerdaalt op God de Zoon, terwijl God de Vader Zijn vreugde over de Zoon uitspreekt!

Ieder afzonderlijk Lid van de Drie-eenheid is God!

Dat de Vader God is lezen we in bijvoorbeeld 1 Petrus 1 (uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader), Johannes 6 (want Hem heeft God de Vader verzegeld), Romeinen 1 (genade zij u en vrede van God, onze Vader).

Dat de Zoon God is, lezen we bijvoorbeeld in 1 Johannes 5 (wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon, Jezus Christus. Die is de waarachtige God en het eeuwige leven), Hebreeën 1 (maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid), Johannes 1 (In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God en En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond), Kolossenzen 2 (Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk), Romeinen 9 (wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is).

Dat de Heilige Geest God is lezen we bijvoorbeeld in 1 Korinthe 3 (Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont?), Handelingen 5 (En Petrus zei: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, zodat u gelogen hebt tegen de Heilige Geest en een deel achtergehouden hebt van de opbrengst van het stuk grond? Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en toen het verkocht was, bleef de opbrengst dan niet tot uw beschikking? Waarom toch hebt u deze daad in uw hart voorgenomen? U hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God), Johannes 14 (En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn)

De Bijbel leert ons dat de Heilige Geest ondergeschikt is aan de Vader en aan de Zoon en dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Echter, er is sprake van een interne relatie, terwijl de Godheid van de Personen van de Drie-eenheid op geen enkele manier ontkend wordt! Het is één van de aspecten van de oneindige God die ons eindige, menselijke verstand niet, moeilijk of niet volledig kan bevatten:

1 Johannes 4
En wij hebben gezien en getuigen dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Zaligmaker van de wereld.

Johannes 5
de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.

Johannes 14
En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,

Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

Johannes 16
Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.

Johannes 20
Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.

Lukas 22
Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.

Heb je Christus nog niet aanvaard als Verlosser? Heb je de gratis gift van gerechtigheid nog niet ontvangen, maar wil je het wel? Bid dan bijvoorbeeld onderstaand gebed:

Hemelse Vader, ik kom tot U in de Naam van Jezus Christus, en vraag U om vergeving van al mijn zonden. Ik heb spijt van mijn zonden. Wees mij genadig! Ik open mijn hart voor U! Kom in mijn hart en reinig mijn hart van alle zonden. Ik geloof in de waarheid dat Uw bloed mij reinigt van al mijn zonden. Ik geloof het en ik dank U ervoor! Dank U voor de vergeving van al mijn zonden. AMEN.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 04 aug 2018 07:13 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
De Drie-eenheid
Inleiding



God is een drie-enig God. Hij is één van wezen en bestaat in drie personen.

“Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.” (1 Johannes 5:7)

De leer van de Drie-eenheid is geen verzinsel van mensen. De Drie-eenheid wordt duidelijk in de Bijbel onderwezen.

1. Het bewijs voor de leer van de Drie-eenheid

Drie bijbelse feiten

De leer van de Drie-eenheid is allereerst gebaseerd op drie Bijbelse feiten:

Er zijn drie personen: de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest. Ook de Heilige Geest is een persoon en niet slechts een invloed of kracht. Bij de persoonlijkheid van de Heilige Geest staan we stil in bijbelstudie negentien.
Deze drie personen zijn God. De Vader is God, de Zoon is God en de Heilige Geest is God.
De Vader (1 Korinthe 8:4-6; Mattheüs 6:26-30), de Zoon (Romeinen 9:5; 1 Johannes 5:20) en de Heilige Geest (Handelingen 5:3,4) worden in de Bijbel alle drie God genoemd.

De Vader, de Zoon en de Heilige Geest hebben dezelfde eigenschappen. Eigenschappen die alleen God bezit. Dus moeten de Vader, de Zoon en de Heilige Geest alle drie God zijn. Alleen God is eeuwig, almachtig, alwetend en Heilig. En alleen van God kan gezegd worden dat Hij de Waarheid is.

En toch is er maar één God!
“Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!” (Deuteronomium 6:4)

“U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan…” (Jakobus 2:19)

Uit deze drie punten leiden we de leer over de Drie-eenheid af. De bijbel zegt dat er maar één ware God is en toch worden de Vader en de Zoon en de Heilige Geest God genoemd. De conclusie is dat er dus één God is die bestaat in drie personen.

Bevestiging van de leer van de Drie-eenheid

Naast deze drie feiten wordt de leer van de Drie-eenheid ook nog verder in de Bijbel bevestigd.

In de bijbel komen we een aantal teksten tegen waarin God over zichzelf spreekt in het meervoud.

“En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis…” (Genesis 1:26)

God (enkelvoud) zegt: “Laten Wij (meervoud) mensen maken”.

“Daarna hoorde ik de stem van de Heere. Hij zei: Wie zal Ik zenden? Wie zal er voor Ons gaan? Toen zei ik: Zie, hier ben ik, zend mij.” (Jesaja 6:8)

De stem van de HEERE stelt de vraag: “Wie zal Ik (enkelvoud) zenden? Wie zal er voor Ons (meervoud) gaan?” De stem van de Heere is dus zowel een Ik (enkelvoud) als een Ons (meervoud).

Als je bedenkt dat God een drie-enig God is, zijn deze teksten heel logisch. God is inderdaad zowel drie als één. En andersom: God is inderdaad zowel één als drie.

Daarnaast vinden we in de Bijbel teksten waaruit blijkt dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest gelijkwaardig zijn aan elkaar.

“Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.” (Mattheüs 28:18)

“De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.” (1 Korinthe 13:13)

Deze teksten zijn alleen echt goed te verklaren als God een drie-enig God is. Als God een drie-enig God is dan zijn inderdaad de drie personen gelijkwaardig aan elkaar. Want samen zijn zij de ene waarachtige God. De enige waarachtige God bestaat in drie personen.

Verder zijn er heel veel teksten en bijbelgedeelten waar we zien dat de Vader de Zoon en de Heilige Geest optreden als eenheid. Bij de schepping, de menswording van Jezus, het offer van Jezus maar ook onze gemeenschap met God en ons gebed zijn alle drie de personen van de ene God betrokken.

Vijf voorbeelden:

1. De Schepping

God de Vader sprak: “En God zei: Laat er licht zijn!” (Genesis 1:3). God de Zoon was het gesproken Woord “In het begin was het Woord” (Johannes
1:1) God de Heilige Geest bewoog Zich over het oppervlak van het water (Genesis 1:2; Job 26:12,13).

2.De menswording

God de Vader gaf Zijn eniggeboren Zoon (Johannes 3:16).

God de Zoon werd in de wereld geboren (Lukas 2:11).

God de Geest kwam over Maria om haar zwanger te maken (Lukas 1:35).

3.Het offer

God de Vader aanvaardde het offer van Golgotha (Hebreeën 9:14).

God de Zoon offerde Zichzelf in onze plaats (Hebreeën 9:14).

God de Geest: Jezus offerde Zichzelf “door de eeuwige Geest“ (Hebreeën 9:14).

4.Zijn gemeenschap

God de Vader nodigt ons uit om gemeenschap met Hem te hebben (Efeze 2:18)

God de Zoon is de verzoening die de gemeenschap mogelijk maakt.
(2 Korinthe 5:19).

God de Geest brengt deze eenheid en gemeenschap teweeg (Efeze 2:18).

5. Het gebed

God de Vader is Degene Die de smeekbeden ontvangt (Johannes 16:23).

In de Naam van Gods Zoon bidden we (Johannes 16:23).

God de Geest pleit voor ons in onze gebeden (Romeinen 8:26).

2. Niet helemaal te begrijpen

We geloven in de Drie-eenheid omdat God het zeer duidelijk in de Bijbel geopenbaard heeft. Met ons menselijk verstand kunnen we deze leer echter niet helemaal doorgronden. Hier geldt wat Paulus in 1 Korinthe 13:11 zegt: “Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen”. Straks in de hemel zullen we het wel helemaal kunnen doorgronden maar hier op aarde nog niet.

Vaak worden om de Drie-eenheid uit te leggen voorbeelden gebruikt. Deze voorbeelden schieten eigenlijk altijd te kort. Ze zijn eerder verwarrend dan verhelderend. Ze leiden of tot het idee dat er drie Goden zijn (triteisme) of tot het idee dat God zich op verschillende momenten in verschillende gedaanten voordoet (modalisme). Laten we twee vaak gebruikte voorbeelden bekijken.

Voorbeeld 1

De mens bestaat uit lichaam, ziel en geest maar toch is de mens één enkele mens. Zo zou ook God uit drie personen bestaan maar toch één zijn. Dit leidt tot het idee dat God uit drie verschillende stukjes bestaat. Maar de drie personen van de Drie-eenheid kun je niet van elkaar scheiden! Ze zijn alledrie waarlijk en geheel God, niet slechts onderdelen of verschillende stukken van de ene God.

Voorbeeld 2

Water komt voor in verschillende gedaanten. Water kan vast zijn, vloeibaar en ook gasvormig. Maar toch is het in alle gevallen hetzelfde water. Zo is ook God Vader, Zoon en Heilige Geest maar toch in alle gevallen de ene ware God. Dit leidt tot het idee dat God zich op verschillende momenten op verschillende wijzen voordoet (modalisme). God zou verschillende rollen spelen, net zoals een toneelspeler van rol kan wisselen in een toneelstuk. Soms speelt God de rol van de Vader, dan weer de rol van de Zoon, en op een ander moment de rol van de Heilige Geest.

Het is beter om helemaal geen voorbeelden te gebruiken. Het gebruik van voorbeelden leidt, zoals we net gezien hebben, alleen maar tot misverstanden.

Het is overigens niet zo dat de Drie-eenheid voor ons volslagen onbegrijpelijk is. We kunnen het voor een groot deel begrijpen. Maar we kunnen het niet helemaal begrijpen. Als we dat wel proberen zullen we tot misvattingen over de Drie-eenheid komen. Of zelfs tot ontkenning van de Drie-eenheid.

3. Ontkenning van de Drie-eenheid

Voor de mens zonder God is de leer over de Drie-eenheid een steen des aanstoots. In plaats van nauwkeurig te lezen wat de bijbel over God zegt en dat in geloof te aanvaarden bedenken ze al redenerend menselijke oplossingen.

Dit zijn enkele van de bekendste verdraaiingen:

-Men stelt het volgende: Alleen de Vader is echt God. Jezus is geen God maar het voornaamste schepsel. De Heilige Geest is geen persoon met een eigen zelfbewustzijn en met een eigen wil en gevoelens. De Heilige Geest is niet meer dan de kracht die van God uitgaat. Dit geloven bijvoorbeeld de zogenaamde Jehovagetuigen.

-Anderen stellen weer het volgende: Er is maar één God maar die doet zich om beurten op drie verschillende manieren voor. Net zoals je als mens telkens een ander masker of een andere pet op kan zetten. Deze zogenaamde ‘oplossing’ is natuurlijk ook in strijd met de schrift. Op heel veel plaatsen in de bijbel zien we de drie personen van de Drie-eenheid tegelijkertijd optreden. Een heel mooi voorbeeld is de doop van Jezus. Daar zie je dat alle drie de personen tegelijkertijd aanwezig zijn. Jezus wordt gedoopt, de Heilige Geest daalt in de vorm van een duif op Hem neer, en de Vader spreekt uit de hemel: ‘Dit is mijn geliefde Zoon in Wie Ik Mijn welbehagen heb’ (Mattheüs 3:13-17).

Tot besluit

Het is niet erg als je deze leer niet helemaal kunt begrijpen. Het is en blijft iets wat wij met ons beperkte verstand niet volledig kunnen doorgronden. Toch kunnen we het wel geloven. En dat niet alleen, we moeten het ook geloven. Want God heeft het duidelijk in zijn woord geopenbaard.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.