Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 28 mar 2024 11:30

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2018 11:02 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Uit de HSV StudieBijbel: Gods Heilplan (deel 2)

Hoe zit dat nu precies?
Laten we nu wat nader toezien wat dit allemaal betekent: Wie is God, wie is de mens en wie is Christus. Wat is ons antwoord en wat is het resultaat ervan?

God

De God uit de Bijbel is de enige en ware God. Hij staat boven alles wat bestaat. Hij heeft geen begin. Hij bestaat eeuwig als de enige God in 3 Personen: Vader, Zoon en Heilige Geest. Dit geheimenis gaat ons besef te boven, maar is niet in tegenspraak met zichzelf. Hij maakt plannen en voert die uit naar Zijn welbehagen. Hij doet alle dingen 'overeenkomstig de raad van Zijn wil' (Efez. 1:11) God heeft de wereld geschapen en handelt in Zijn schepping naar Zijn eigen, volmaakte, heilige, goede en liefhebbende voornemen, alles naar Zijn welbehagen. Net zoals de volmaakte goede God alles schiep naar Zijn eigen voornemen, zo besloot Hij ook om de mens te redden die tegen Hem was opgestaan. Ook dit voornemen kwam niet door druk van buitenaf, maar uit 'Zijn grote barmhartigheid' die ons 'opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden' (1 Petr 1:3)

De mens

De mens is geschapen naar Gods beeld (Gen 1:27-28). Wat houdt dat in? Onder andere dat het ons vergund is om als Zijn rentmeester, als onderkoning over Zijn schepping te heersen. Alle aardse schepselen zijn aan de mens onderworpen, zoals wij aan God. Ons gezag komt van God (Efez 3:14-15) en moet Zijn gezag weerspiegelen. Maar vooral betekent 'naar Gods beeld zijn' ook dat wij in vele opzichten als God zijn: geestelijk en met rede begaafd. Net als God gaan wij relaties aan en is onze ziel eeuwig. Maar de Bijbel leert ons ook dat de zonde van Adam en Eva een eeuwige consequentie kreeg (Gen3) we worden allen in geestelijke gevallen staat geboren. Van nature keren wij ons in alles van God af en naar de zonde toe. We zijn wel niet zo slecht als we misschien hadden kunnen zijn, maar zeker nooit zo goed als we zouden moeten zijn. We zijn allemaal zondaar en we zondigen in alle opzichten (Rom 3:23). We zijn verdorven en kiezen voor het verkeerde. We zijn onheilig en geneigd tot het kwade. We hebben God niet lief en zijn daarom terecht verdoemd tot eeuwige ondergang; er valt niets te verdedigen of te verontschuldigen. Wij maken ons schuldig door tegen God te zondigen, zijn vervreemd van Zijn welbehagen en onder de vloek van Gen 3. Zijn terechte en rechtvaardige oordeel over ons staat voor eeuwigheid vast ('het loon van de zonde is de dood' Rom 6:23) Uit deze staat moeten wij worden verlost.

Jezus Christus

Toen de mensheid wanhopig en hulpeloos was, was het zo 'dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden' (1Joh. 4:10). Volledig God. De Zoon van God, die samen met de Vader en de Heilige Geest van eeuwigheid af aan is en Die dezelfde eigenschappen als God heeft, werd mens: Jezus werd geboren uit de maagd Maria. De Zoon kwam naar de aarde met deze opdracht: 'Zijn ziel te geven als losprijs voor velen' (Mark 10:45) dat wil zeggen: Hij kwam ons van zonde en schuld verlossen. Hij besefte dit en offerde zichzelf vrijwillig. Net als Zijn Vader had Hij de wereld zo lief. Hoewel volledig mens, was Hij tijdens Zijn leven hier op aarde (en tot op heden) ook volledig God. Jezus leerde dat zijn Goddelijke afkomst de vervulling was van de profetie over de komst van God Zelf (Mark 14:61-62). Hij vergaf zonden (Mark 2:5) werd aanbeden (Joh 20:28, Openb 5) en leerde dat 'Ik en de Vader zijn 1' (Joh 10:30). Volledig mens. Jezus was ook volledig mens. Hij was geen godheid die net deed alsof hij mens was maar het niet was. Hij werd geboren en was onderdanig aan zijn aardse ouders. Hij had een gewoon mensenlichaam. Hij 'groeide op en ... werd gesterkt in de geest en vervuld met wijsheid' (Luk 2:40). Hij leerde het timmersvak (Mark 6:3). Hij wist wat honger, dorst en vermoeidheid was, leed in verzoekingen en werd tenslotte zelfs ter dood gebracht. Jezus Christus was -en is- volledig God en mens. De eeuwige Zoon van God werd een mens om zondaars te redden. Volmaakt leven. Jezus Christus leidde een volmaakt leven. Al Zijn woorden en daden waren volmaakt. Hij zei alleen wat de Vader Hem gebood te zeggen: 'Wat Ik dan spreek, spreek Ik zoals de Vader mij gezegd heeft' (Joh 12.50). Hij deed alleen Zijn Vaders wil. (Joh 5:19, bv; Luk. 22:42). En zo kwam de auteur van Hebreeën tot de slotsom dat wij geen Hogepriester hebben 'die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde' (Hebr. 4:15). Jezus leefde in voortdurende, ongedeelde liefde met de Vader, zoals Adam en Eva en Israël -en wij allen- hadden moeten doen. Hij verdiende Gods straf niet, want Hij was nooit ongehoorzaam. Leraar. Jezus onderwees ons over Gods waarheid, speciaal over Zichzelf (Mark. 1:38; 10:45; Luk. 20:42; 24:44). Hij leerde de waarheid over God, over Zijn band met God de Vader (Joh 14), over onze zonden, over het doel van Zijn komst en wat wij nu moeten doen. Hij legde uit dat de oudtestamentische geschriften over Hem spraken (Luk. 24:44). Kruisiging. God echter zond Zijn zoon in het bijzonder om voor ons te sterven (Mark 10:45; Joh 3:16-18). Zo toonde Hij zijn liefde voor ons (Rom 5:8; 1 Joh 4:9-10). Jezus gaf Zijn leven als losprijs voor ons (Mark 10:45; 1 Tim 2:6). Door Zijn dood onderging Hij de straf voor onze zonden. De kruisiging van Jezus Christus was een gruwelijke daad van geweld door mensen die Hem verwierpen, veroordeelden, bespotten, martelden en kruisigden. Toch was dit het teken van Gods onzelfzuchtige liefde, want Zijn Zoon droeg de straf van Gods toorn voor onze zonden (Deut 21:23; Jes 53:5; Rom 3:25-26; 4:25; 5:19; 8:3; 2 Kor. 5:21; Filipp 2:8; Hebr.9:28). Opstanding, hemelvaart, wederkomst. Op de derde dag na Zijn kruisiging wekte God Jezus op uit de doden. Dit betekende dat God Christus 'werk en in het bijzonder Zijn offer aanvaardde voor allen die zich bekeren en geloven' (Rom 1:4; 4:25). Hij voer ten hemel en 'zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan' (Hand. 1:11). Christus' wederkomst vormt de voltooiing van Gods heilplan.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2018 18:49 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik had een email gestuurd naar de uitgever of ik wel mocht dingen delen uit de Studiebijbel. Het heeft een paar dagen geduurd voor antwoord maar blijkbaar mag ik niet meer dan 50 regels delen. Ik denk dus niet dat ik de hele studie mag delen. Ik ga er dan ook maar mee stoppen voor dat ik iets mis doe en er problemen van komen. Ik vind het spijtig, want ik vond de studies die er in stonden heel goed. Ik kan iedereen dus wel zeker aanraden de HSV Studiebijbel dan maar aan te kopen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 05:36 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Bedankt Jimmy. Ik zou het nooit geweten hebben dat je niet gewoon mag delen uit de bijbel. Maar goed dat je gevraagd hebt.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 07:02 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Uit de Bijbel wel denk ik, maar deze studies niet. Ik blijf delen uit de Bijbel, daar kan niemand mij in stoppen. God heeft mij dat gevraagd. Maar deze studies, zoals hierboven, ga ik niet meer delen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 07:31 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
We kunnen de studie ook samenvatten:

"En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden."

Een vraag: welke slang verhoogde Mozes en waarom?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 09:12 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Heb er geen weet van

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 10:27 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Numeri 21: "Toen zond de HEERE gifslangen onder het volk; die beten het volk, en er stierf veel volk uit Israël. 7 En het volk kwam naar Mozes toe. Zij zeiden: Wij hebben gezondigd, want wij hebben tegen de HEERE en tegen u gesproken. Bid tot de HEERE dat Hij de slangen van ons wegneemt. Toen bad Mozes voor het volk. 8 En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt. 9 Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef."

Hier wordt duidelijk gemaakt dat iedereen die naar Jezus kijkt het leven ontvangt; verlossing en genezing. De koperen slang is een beeld voor Jezus, de Gekruisigde. Wanneer wij nu naar Jezus kijken, en niet naar onszelf, zijn we behouden en ontvangen we leven in overvloed.

Waarom een slang, terwijl een slang het middel was, waardoor de zonde in de wereld kwam? Het antwoord lazen we dus in Johannes, waar Jezus zegt dat Hij alzo moet worden verhoogd! Het verhogen ziet op de kruisiging. Zo moest Mozes de slang op een stok stellen. En waarom een slang? Omdat het ook een slang was die de ellende veroorzaakte! En daarom moest God mens worden! Daarom is het belangrijk te begrijpen dat Jezus God is! De mens had gezondigd en de mens moest worden gestraft. Dus in de (koperen) slang wordt gewezen op de menswording van God in Jezus Christus. Hij is de mens in alles gelijk geworden, maar dan zonder zonden. Zo kon Hij betalen voor de zonden, zo kon Hij lijden voor onze kwalen. Omdat God mens is geworden in Jezus is er verzoening en genezing mogelijk.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 11:17 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Dat is zeer goed mogelijk, vanwaar hebt u die informatie?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 11:33 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Dat is zeer goed mogelijk, vanwaar hebt u die informatie?


Uit de Bijbel, Broeder Jimmy! Iedereen die naar de koperen slang keek, bleef leven. Dat lezen we in het OT. Hoe blijven we nu leven? Door naar Jezus te kijken. Ik zie geen andere mogelijkheid. Jezus is de enige weg. Dat betekent dat de koperen slang een typebeeld van Jezus was. Ook in het OT was behoud slechts mogelijk door geloof. In de woestijn was de vraag dus of de mens God geloofde. Zo ja, dan keken ze naar de slang, en bleven ze leven. Zo niet, dan stierven ze. Nu is weer de vraag of mensen God geloven: nemen ze Jezus aan, dan ontvangen ze leven in overvloed. Wijzen ze Hem af, dan zullen ze eeuwig dood zijn (de hel). Daarom is het zo belangrijk om mensen op Jezus te wijzen. Jij en ik zijn de richtingaanwijzers, samen met onze broeders en zusters, die het evangelie van Christus moeten verkondigen. Mee eens?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2018 06:04 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik denk dat ieder zijn functie heeft in het lichaam van Christus. Niet iedereen moet dus het woord verkondigen denk ik, enkel diegene die God aangesteld heeft. Maar dat denk ik maar en met eigen gedachten moet men oppassen.
Voor de rest kan ik men mening niet geven. Daar heb ik totaal geen kennis van.
Ik weet enkel dat er geschreven staat dat ieder zijn gave heeft van God gekregen. De ene geeft het woord van God door, de andere geneest. Weer een andere onderwijst enz. Of die gaven nog steeds allemaal worden gebruikt, weet ik ook niet. Ik weet enkel dat ik geloof dat God mij gevraagd heeft Zijn woord te verkondigen. Als ik afga op men eigen situatie denk ik dus dat God mensen zelf aanstelt om Zijn wil, misschien zelfs op verschillend vlak, te doen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2018 13:18 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat enkel diegene die aangesteld zijn het woord van God mogen verkondigen. Ik denk dat iedereen dat wel mag. Maar zij die door God aangesteld worden, om eender welke gave te doen, horen Hem zeker hierin te gehoorzamen.
Ergens geloof ik ook dat men het dan ook enkel echt kan volhouden.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gods Heilsplan (deel 2)
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2018 14:34 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat enkel diegene die aangesteld zijn het woord van God mogen verkondigen. Ik denk dat iedereen dat wel mag. Maar zij die door God aangesteld worden, om eender welke gave te doen, horen Hem zeker hierin te gehoorzamen.
Ergens geloof ik ook dat men het dan ook enkel echt kan volhouden.


Je hebt helemaal gelijk. Wel wil ik opmerken dat iedere gelovige tenminste één gave ontvangt. God deelt deze uit zoals Hij wil. Er staat het volgende geschreven:

"Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.... Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest. Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere. Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander. Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest; en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest; en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen. Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil."

Iedere gelovige ontvangt dus de openbaring van de Geest. Daarnaast zijn er tal van andere gaven die verstrekt worden. Weet je wat een groot probleem in de huidige kerk is? Gelovigen onttrekken zich van hun gaven. En, omdat we samen één Lichaam vormen, functioneert dit Lichaam niet optimaal. Het is alsof jouw been zegt "ik heb vandaag geen zin" en "jouw oren hebben geen zin om vandaag te horen." Dan functioneer je niet helemaal optimaal. Het is ook zo dat er mensen zijn die anderen niet accepteren. Als iemand een gave ontvangt, moet diegene deze gave ook beschikbaar stellen. Anderen moeten dan wel willen ontvangen. Als de een een onderwijzer is, moeten anderen accepteren dat ze onderwezen worden, ook als ze de onderwijzer "niet mogen", of als de onderwijzer "laag begaafd" is, of als de onderwijzer "rijk is" of volgens anderen "arrogant" overkomt. Als iemand de gave van genezing heeft, moeten anderen leren te ontvangen. Daar gaat het dus vaak fout. Mensen roemen en scheppen op, omdat ze een gave hebben, en anderen willen niet ontvangen.

Wat leert de Bijbel? We ontvangen allemaal één of meerdere gaven, je kunt dit trouwens heel breed zien. Deze gaven moeten we inzetten in de gemeente, we moeten elkaar dienen, en we moeten de wil hebben om gediend te worden.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.