Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 19 apr 2024 21:07

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Had Petrus Jezus lief?
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018 16:41 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Waarom vroeg Jezus tot driemaal aan Petrus of hij Hem liefhad?

Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief [hier staat het sterkste Griekse woord voor liefde: gepassioneerd, volledig, totaal toegewijd], meer dan de anderen hier? [tenslotte had jij gezegd dat jij bij me zou blijven, wanneer de anderen me in de steek zouden laten].’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd [een veel zwakker woord voor liefde, dat van vriendschappelijke liefde].’ Hij zei: ‘Weid Mijn lammeren [op basis van die belijdenis].’ Nog eens vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief [opnieuw dat sterke woord: gepassioneerd, toegewijd]?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd [nogmaals het zwakkere woord: ‘ik ben op u gesteld’].’ Jezus zei: ‘Hoed [dit is hetzelfde woord wat we eerder tegenkwamen: ‘leiden’] Mijn schapen,’ en voor de derde maal vroeg Hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me? [Dit keer kwam Jezus op Petrus’ niveau door te vragen: ‘Ben je op mij gesteld?’]’ Petrus werd verdrietig omdat Hij voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd [opnieuw: ‘ik ben op u gesteld’].’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. (Johannes 1:15-17)

In dit verslag van Petrus’ gesprek met Jezus zien we dat Petrus niet begreep wat de Heer deed, maar de Heer ontlokte hem tot driemaal toe de juiste belijdenis, om de verkeerde belijdenis die hij drie keer had gedaan, om te keren. Hierin schuilt een geweldig principe over goed of verkeerd belijden. Vaak, als we iets verkeerds hebben gezegd of gedaan, moet die belijdenis ongedaan gemaakt en rechtgezet worden door de juiste belijdenis. Bijvoorbeeld, als we mensen niet hebben vergeven, dan zetten we dat recht door hen expliciet te vergeven. Dit geldt ook voor andere situaties, zoals verwijten en leugens in je huwelijk, morele leugens op je werk, negatieve uitspraken over anderen of over jezelf. In zijn pastorale werk om de schapen te beschermen en te leiden, zal de herder vaak verkeerde belijdenissen tegenkomen, en moet hij de mensen helpen vanuit dit belangrijke principe.

Ook bij Petrus werd de leugen verruild voor de waarheid en op basis van Petrus’ belijdenis gaf Jezus hem de bediening van herder voor zijn schapen. Merk op dat de basisvoorwaarde om te zorgen voor de schapen van de Heer, niet onze houding tegenover de schapen is, maar onze houding ten opzichte van de Heer: ‘Houd je van Mij? Weid mijn schapen.’ Uit ervaring heb ik geleerd dat met sentimentele liefde voor Gods kinderen geen enkele herder zijn taak kan volbrengen. Als jouw kijk en denken gericht zijn op de mensen, dan komt er een moment dat óf de mensen zich op zo’n gemene en onwaardige manier gaan gedragen dat onze liefde niet sterk genoeg zal zijn, óf dat we hen, door onze ‘liefde’, toestaan ons de wet voor te schrijven of dingen te laten doen die de Heer niet van ons wilde. Wat maakt dat we kunnen volhouden en trouw blijven aan onze taak, is toewijding aan de Heer zelf. Als we ons bezig houden met Hem lief hebben en gericht zijn op Hem, dan krijg je steeds nieuwe energie en zegt Hij: ,,Ik vertrouw je de taak toe een herder te zijn voor mijn schapen.’’


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Had Petrus Jezus lief?
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018 18:46 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ja, Amen. Mooi uitgelegd. Mij kwam de bijbeltekst in de zin: Hebr. 12, 2: 2 Daarbij moeten wij blijven kijken naar Jezus, Die ons de weg wijst. Hij is het doel van ons geloof. Hij kon Zich aan het kruis laten slaan en de schande negeren, omdat Hij wist welke blijdschap Hem te wachten stond. En nu zit Hij op de ereplaats naast de troon van God.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Had Petrus Jezus lief?
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2018 21:51 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
[quote="Bijbelonderzoeker"]Waarom vroeg Jezus tot driemaal aan Petrus of hij Hem liefhad?
de verkeerde belijdenis die hij drie keer had gedaan, om te keren. Hierin schuilt een geweldig principe over goed of verkeerd belijden. Zo verwoord ben ik niet eerder tegen gekomen.
Op de achtergrond van de vraag waarom Jezus drie maal de vraag stelde speelt mee wat eraan vooraf gaat.
Het kraaien van de haan bracht Petrus de woorden van de Heer in herinnering. Drie maal verloochende Petrus de Heer. Toen dat doordrong bij Petrus huilde hij bitter. Petrus had de Heer zo lief dat hij zijn leven wilde geven. Luttele uren eerder had Petrus zich groot gemaakt door voor en met de Heer te willen sterven. Maar nu lag het zelfvertrouwen van Petrus aan diggelen. Welk een bittere spijt zal Petrus gehad hebben toen hij in een ogenblik van zwakheid Jezus had verloochend.
Dan is daar die wonderbare visvangst. 153 vissen hebben ze geteld.
Niemand durfde te vragen wie zijt Gij- want zij wisten dat het de Here (Adonai) was.
De vragen van de opgestane Heer werkten zo uit dat Petrus zijn kracht hervond in de liefde tot de Heer. Bij de derde keer was Petrus bedroefd toen de Heer het hem nogmaals vroeg.
Diep doordrongen dat Jezus alles van hem wist maar ook alles voor hem betekende werd Petrus door de Heer benoemd tot herder van de eerste gemeente.

Duidelijk is dat voor iedere volgeling Jezus als de Heer - de Adonai - centraal staat.
zie ook. http://www.christipedia.nl/Artikelen/L/ ... liefhebben
Shalom, Theo Bert

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Had Petrus Jezus lief?
BerichtGeplaatst: do 24 mei 2018 04:04 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Agapao en phileo samen. komen samen voor in de volgende twee verzen:

Joh 21:15 Toen zij dan hadden ontbeten, zei Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, heb je Mij meer lief [agapao] dan dezen? Hij zei tot Hem: Ja Heer, U weet dat ik van U houd [phileo]. Hij zei tot hem: Weid mijn lammeren.
Joh 21:16 Hij zei opnieuw tot hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief [agapao]? Hij zei tot Hem: Ja Heer, U weet dat ik van U houd [phileo]. Hij zei tot hem: Hoed mijn schapen.
(TELOS)

De eerste en de tweede keer gebruikt de Heer Jezus een woord dat door 'agapao' wordt weergegeven. Petrus verklaart zijn liefde telkens door een woord dat door 'phileo' wordt weergegeven. De derde keer gebruikt de Heer een ander woord, dat wordt weergeven door 'phileo'. Het is alsof hij het woord van Petrus overneemt.

Joh 21:17 Hij zei tot hem voor de derde keer: Simon, zoon van Johannes, houd je van Mij [phileo]? Petrus werd bedroefd omdat Hij voor de derde keer tot hem zei: Houd je van Mij [phileo]? En hij zei tot Hem: Heer, U weet alles, U weet dat ik van U houd [phileo]. Jezus zei tot hem: Weid mijn schapen. (TELOS)

Ik heb pas geleden de uitleg gehoord dat Petrus,(wij) van onze liefde uit, niet in staat zijn zo lief te hebben als de Heer. Dat realiseerde zich ook Petrus en daarom durfde hij niet meer met het zelfde sterke woord voor liefde, agapao, te antwoorden en gebruikte het zwakkere woord, phileo.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.