Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 19 apr 2024 06:03

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Wat is bijbels gezien Liefde?
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 04:42 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Wat is bijbels gezien Liefde?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 08:59 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ik las darrover een goed artikel waar het goed uitgelegd wordt. Wij hebben maar één woord, liefde maar de bijbel heeft meer facetten van de liefde in het grieks.

De vier verschillende vormen van liefde (Zij zijn: Phileo, Storge, Eros en Agape)
De vier verschillende vormen van LIEFDE.
Zij zijn: Phileo, Storge, Eros en AgapeIeder van deze liefdes vormen heeft zijn eigen karakteristiek. En dadelijk zullen we zien hoe zijn zich onder elkaar verschillen.Als je dit nog nooit gedaan hebt, dan maak vandaag een besluit ".....dat je echtgeno(o)t(e) de mooiste, prachtigste persoon in de wereld is en dat je geboeid bent door haar/zijn liefde."
'Storge' is een fysieke tonen van de liefde met ZUIVERE motieven. De eerste liefdes vorm wordt: ‘Storge’ genoemd, en gaat over de natuurlijke affectieve band in een GEZIN.
Deze liefde is een menselijke liefde gebaseerd op een verbond.
'Storge' is een fysieke tonen van de liefde met zuivere motieven. Omdat een paar zo veel van elkaar genieten, knuffelen ze, kussen ze, en houden ze de handen. (De vrouw heeft deze meestal meer nodig dan de man. (Touching en genegenheid zonder seks als motief)
'Storge' liefde ontbreekt meestal vanwege EMOTIONELE problemen. De wonden van een trauma, verwaarlozing of een ander probleem uit het verleden moeten worden doorgewerkt; ..... anders, voelt zich de ene partner afgewezen omdat ze geloven dat hun partner niet affectief met hun wil zijn. Het is niet dat ze niet willen, maar ze hebben moeite vanwege de emotionele blokkade het uit te drukken.

'Phileo' is echter tweerichtingsverkeer in de liefde. Dan bestaat er Phileo liefde, gevormd uit het wortelwoord Philia. Dit woord wordt ongeveer 72 keer in het nieuwe testament gebruikt en slaat op de warme affectieve gevoelens van VRIENDSCHAP die komen en gaan.
De meesten die over liefde denken, nemen aan dat dit werkelijk liefde is, dus “Ik word verliefd en het gaat ook weer voorbij.” Als je huwelijk gebouwd is op dat soort liefde, dan zijn er momenten waarop je erg verliefd bent en momenten waarop je het minder bent. Je zou verliefd kunnen worden, en dan op eens niet meer, als dat de basis voor je relatie was.
'Phileo' is echter tweerichtingsverkeer in de liefde – het verwacht altijd een reactie. Het is de liefde voor een relatie, kameraadschap, delen, gemeenschap en vriendschap. Zij delen elkanders gedachten, gevoelens, houdingen, plannen en dromen. Ze vertrouwen elkaar de meest intieme geheimen, angsten en noden toe, die ze niet met anderen zouden delen.
Een huwelijk zonder 'Phileo' zal onbevredigend zijn – al is de hartstocht in de slaapkamer nog zo groot.
Het is dus een menselijke liefde. Het heeft God niet “nodig” om te bestaan…….maar zonder God in het vizier, zal die menselijke liefde sterven. Terwijl 'Eros' geliefden maakt……, maakt Phileo een intieme kameraadschap die elkaar vertrouwt. Zij delen elkanders gedachten, gevoelens, houdingen, plannen en dromen.

EROS: Een ander Grieks woord voor liefde is Eros, wat in de Bijbel niet gebruikt wordt (maar het is wel een Bijbels principe), en de definitie ervan is seksuele aantrekkingskracht of seksuele liefde. God sprak over dit soort liefde toen Hij zei, dat een man zijn vader en moeder zal verlaten, gehecht zijn aan een vrouw, en zij zullen één vlees worden. Ook het Bijbelboek met de titel `Hooglied` gaat over seksuele liefde, die God bedoeld heeft voor in de huwelijksrelatie. De andere soorten liefde (Storge, Phileo, Agape) kan elk mens vrij gebruiken, maar EROS is beperkt tot binnen de huwelijksrelatie.
EROS wordt uitgedrukt in poëzie, bevestigende woorden, het hof maken, die speciale blik in de ogen……… en ook een gevoel dat je niet gelukkig kunt zijn in je leven zonder elkaars kameraadschap en liefde. Eros-liefde is volledig emotioneel en kan niet worden toegeschreven aan de wil.
Terwijl de meesten van ons eros in onze levens hebben ervaren, zal eros op zich zelf niet lang stand houden. Een ander Grieks woord voor liefde is Eros, wat in de Bijbel niet gebruikt wordt (maar het is wel een Bijbels principe), en de definitie ervan is seksuele aantrekkingskracht of seksuele liefde.
God sprak over dit soort liefde toen Hij zei, dat een man zijn vader en moeder zal verlaten, gehecht zijn aan een vrouw, en zij zullen één vlees worden. Ook het Bijbelboek met de titel `Hooglied` gaat over seksuele liefde, die God bedoeld heeft voor in de huwelijksrelatie. De andere soorten liefde (Storge, Phileo, Agape) kan elk mens vrij gebruiken, maar EROS is beperkt tot binnen de huwelijksrelatie.
EROS wordt uitgedrukt in poëzie, bevestigende woorden, het hof maken, die speciale blik in de ogen……… en ook een gevoel dat je niet gelukkig kunt zijn in je leven zonder elkaars kameraadschap en liefde. Eros-liefde is volledig emotioneel en kan niet worden toegeschreven aan de wil.
Terwijl de meesten van ons eros in onze levens hebben ervaren, zal eros op zich zelf niet lang stand houden. De meeste deskundigen beweren dat het slechts 18 tot 24 maanden zal duren in de beste relaties, als een andere vorm van liefde niet voorhanden is.
Zonder AGAPE liefde, wordt Eros, het gepassioneerde verlangen naar seks, eenzijdig. Seks wordt dan het bevredigen van eigen behoeften. AGAPE verlangt ernaar dat de andere partner is tevreden gesteld. 1Korintiërs 7:3 “En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man”

Agape Liefdestraat – eenrichtingsverkeer. De Bijbel zegt dat we elkaar moeten liefhebben met Gods vorm van liefde, die de Agape-liefde is. Dat is de enige soort liefde die niet gebaseerd is op gevoelens.
Agapè is betrokken en distantieert zich niet.
Wat is Agape-liefde? Er zijn vele facetten en 1 Kor. 13 geeft de hele definitie van wat Agape liefde inhoudt. Hier worden de principes van liefde gedetailleerd beschreven.
• Ze heeft onvoorwaardelijk lief wie liefdeloos is.
• Ze is niet gebaseerd op blinde sentimentaliteit, maar op de kennis van wat het beste is voor de ander.
• Ze is de beste manier om de partner in het huwelijk te zegenen.AGAPE is geen impuls van gevoelens, het gaat niet altijd samen met de natuurlijke neiging, noch geeft het zichzelf alleen aan degenen waarvoor ze affiniteit gevoeld hebben.
Het feit weergevend dat het menselijke huwelijk naar het voorbeeld is van de goddelijke relatie tussen Christus en de kerk wordt aan mannen gezegd van hun vrouwen te houden met een hartelijke, onbaatzuchtige liefde.
Efez.5:25:Mannen, hou (Agape) van je vrouwen, net zoals Christus van zijn kerk hield, en Zichzelf ervoor gaf
Wat gebeurt er als je de hoogste vorm van liefde, “Agape” wegneemt ?
• Als je “Agape” wegneemt,….dan heb je een zelfzuchtige Phileo liefde die zegt: “Hoe kan deze vriendschap mij tevreden stellen?
• Als je “Agape” wegneemt,…. dan heb je een zelfzuchtige Storge liefde, die zal afnemen, omdat 'zelf' het niet zo belangrijk ziet, tenzij het iets wil.
• Als je “Agape” wegneemt,….dan heb je een zelfzuchtige Eros liefde, die een gepassioneerde verlangen naar seks, eenzijdig maakt.
Welk soort liefde vermissen jullie in je huwelijk?
• Is het de STORGE-liefde (het gevoel van gezin en vertrouwen, knuffelen, kussen, handje houden)
• Is het de EROS-liefde, de seksuele relatie (b.v. omdat je een ander niet kunt vergeven, of andere conflicten die blokkeren)
• Is het de PHILEO-liefde, de vriendschappelijke liefde (geen tijd voor elkaar om een vriendschappelijk relatie-niveau te ontwikkelen of een hart tot hart gesprek te hebben.)
Hoe wil je dat er van je gehouden wordt, volgens je gevoel, of Ik vind je wel aardig?..... Of wil je dat er een BESLUIT genomen wordt om van je te houden? (AGAPE).
Als je liefde niet ONVOORWAARDELIJK is, dan ga je ze geven wat ze verdienen, dat geeft problemen. En je kunt er zeker van zijn, dat wanneer jij een fout maakt, je zult oogsten wat je gezaaid hebt.
• Je moet je echtgeno(o)t(e) liefhebben door het BESLUIT te nemen om lief te hebben met Gods vorm van liefde (AGAPE) en de gevoelens zullen volgen. Als alle VIER VORMEN van LIEFDE in het huwelijk aanwezig zijn, is het huwelijk compleet.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 14:42 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Interessante uitleg. Ik moest het eerste helemaal doorlezen, om het te pakken. En ik geloof dat je gelijk hebt.
Je kan liefde op vele manieren uiten, maar zonder de Agape is het op zichzelf gericht en zal het uitgeblust raken.

Ik denk dat het goed is om de kenmerken van Agape verder uit te diepen.
Ik merk vaak dat dit heel moeilijk is. Je moet erg sterk zijn om het te hebben.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018 07:13 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Broeder Gait schreef:
Wat is bijbels gezien Liefde?
Citeer:
Ik denk dat deze vraag ook beantwoord kan worden als je omschrijft wat geen liefde is , bijbels gelinkt .

Liefde is evenwel :
Medelijden , ontferming , mededogen , medeleven , barmhartigheid enz... voor een ander tonen .
Naastenliefde !
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Hongerige mensen eten geven
- dorstigen drinken geven
- naakte mensen kleding geven
- vreemdelingen een plaats geven om te overnachten
- zieken verzorgen
- gevangenen bezoeken .
---------------------------------------------------------
- Kijk niet toe wanneer iemand in gevaar verkeerd
-Wees niet haatdragend
- roddel niet en strooi geen laster rond
- Neem geen wraak
- Heb geen wroeging
- Geef simpele zielen geen reden tot struikelen
- Berisp een zondaar
- Help een buurman
- Laat een dier niet zonder hulp
- Laat een wees en weduwe niet lijden
- Heb eerbied voor je vader en moeder
- Wees mekaar trouw in het huwelijk
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ja liefde in je hart is het allerbelangrijkste .
De bijbel verteld zoveel wat liefde inhoud .
Ook wijsheid !
Als ik denk aan de wijsheid van Salomo , wat betreft de twee moeders en het kindje .

Wat liefde is , leert Jezus-Christus ons .
HIJ IS meer dan Salomo al de priesters , profeten van weleer .
Hij is de Zoon van God
HIJ is de Hogepriester
---------------------------------------------------------------------------
- De waarlijke Goede Herder !
------------------------------------------------------------------------------



Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018 18:24 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Veel mensen lijden aan de geestelijke wonden van afwijzing en schaamte. Specifieke oorzaken kunnen onder meer zijn: verwaarlozing door ouders, echtscheiding, openlijke vernedering, misbruik in de kindertijd, enzovoorts. Jezus heeft voorzien in de verlossing, door een serie omwisselingen aan het kruis. Hij werd verworpen door God en mensen, zodat wij door God en Gods familie aanvaard zouden worden. Hij werd tot in het diepst van Zijn wezen beschaamd, zodat wij Zijn heerlijkheid kunnen ontvangen.

Het grootste gevolg van afwijzing is dat je niet in staat bent om liefde te geven of te ontvangen. Daarom is afwijzing een van de belangrijkste hindernissen voor de doorstroming van goddelijke liefde. God werkt in ons leven om ons te brengen en te laten functioneren in goddelijke liefde. Hiermee bedoel ik niet de liefde, die God naar ons toe laat zien, maar Gods liefde die ons vervult en in ons stroomt en vervolgens de wereld instroomt.

Hierin onderscheiden we twee, opeenvolgende fasen:

Gods liefde wordt uitgestort (of ‘uitgegoten’)
Gods liefde wordt uitgewerkt (of ‘geleefd’)

De eerste fase is een geweldige, bovennatuurlijke ervaring, de tweede is een geleidelijke ontwikkeling van goddelijk karakter.

Het is leerzaam om Gods liefde te vergelijken met gewone, menselijke liefde. Toen ik jong was had ik een voorliefde voor het werk van Shakespeare. Shakespeare hield zich voornamelijk bezig met twee menselijke ervaringen: de liefde en de dood. Hij hoopte, dat hij door de liefde aan de dood zou ontkomen. Shakespeare had heel hoge verwachtingen van de liefde, en ik moet zeggen dat hij waarschijnlijk daarin is teleurgesteld. Omdat ik zelf ook die weg ben gegaan, kan ik die teleurstelling wel begrijpen. Vijfentwintig jaar lang zocht ik naar iets wat me blijvende voldoening zou geven. In de dichtkunst, in de filosofie, in wereldse pleziertjes, in intellectuele uitdagingen en in menselijke liefde. Maar hoe harder ik zocht, hoe minder voldoening ik vond. Ik had geen idee, wat ik eigenlijk zocht. Maar toen de Heer zich aan me bekendmaakte en me doopte in de Heilige Geest, wist ik meteen dat dit het was, waar ik al die tijd naar gezocht had. Gods liefde was in mij uitgestort.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.