Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 03 mei 2024 23:01

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 11:23 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Persoonlijk geloof ik dat wat er op 23 Sept. gebeurt in het heelal met de sterrenbeelden, niets met Openb. 12 te maken heeft.

Openb. 12 is m.i. iets wat in de 1e eeuw al gebeurd is, nl. dat Jezus geboren is als het ene Zaad van Abraham. Volgens wat ik er van begrijp is de vrouw een afbeelding van het Abrahamitisch verbond wat "de zoon van Abraham", anders gezegd "het Zaad van Abraham" voortbrengt. In Gal. 4:21-31 worden ook twee verbonden voorgesteld als twee vrouwen, nl. het Abrahamitisch verbond (de vrije vrouw Sara) en de vrouw in slavernij die het Wetsverbond uitbeeldt (Hagar/Sinaï). In dit gedeelte wordt Jesaja 54:1 allegorisch uitgelegd door Paulus, aldus zijn eigen woorden daar in Gal. 4:24. Dat ik zeg dat de vrouw in Op. 12 dus het Abrahamitisch verbond voorstelt, komt mede van de uitleg in de Galaten-brief. Hoewel het waar is dat Jezus een Israëliet/Jood was/is, moet men bedenken dat ware Israëlieten de werken van Abraham navolgen en niet vanwege afstamming nageslacht/zaad van Abraham zijn (Joh. 8:37-40; Rom. 2:12-29 (duidelijk in 25-29); 9:6-8).

Er zijn uitleggingen dat de vrouw Maria of Israël voorstelde. Maar er wordt niet in profetische zin over zaad van Maria of zaad van Israël gesproken voor zover ik weet (hoewel er wel in Gal. 4:4 over Jezus als geboren zijnde uit een vrouw wordt gesproken), maar slechts over Zaad van Abraham wat tot zegen van zowel Israël als van de volken zou zijn. Dat is vervuld in Christus (2 Kor. 1:19-22). Als het werkelijk Maria zou betekenen of Israël, dan zou satan slechts kinderen van Maria en slechts Israëlieten vervolgen, terwijl het gaat om gelovigen die zowel de geboden van God houden als het getuigenis van Jezus hebben (Op. 12:17). En dat zijn gelovigen uit alle volken, en niet slechts nakomelingen van Maria en/of Israëlieten.

Jezus werd na zijn dood en opstanding opgenomen en zit naast God op Gods troon (Op. 3:21). "In Christus" zijn gelovigen tevens "zaad van Abraham" (Gal. 3:26-29) en zij worden al sinds het koningschap van Jezus als de Christus (Gods gezalfde koning) door satan achterna gezeten en vervolgd (Op. 12:17). Jezus zit al vanaf de 1e eeuw op de troon als de door God aangestelde koning-hogepriester naar de wijze van Melchisedek en regeert dan ook al vanaf de 1e eeuw te midden van zijn vijanden (Ps. 110). Volgens wat Paulus in 1 Kor. 15:23-28 zegt, is Jezus bezig zijn vijanden in de kracht Gods één voor één te onderwerpen en te verslaan en te onttronen. De laatste vijand is de dood en deze wordt overwonnen door de opstanding ten leven (1 Kor. 15:50-58) waarbij de gelovigen die leven en de opgestane gelovigen onvergankelijkheid en onsterfelijkheid aandoen en waarbij de dood is verzwolgen in de overwinning (vers 54-55).

Voor wat het waard is,
Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 11:50 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Mensen willen het "einde" graag voorspellen, en eens zal een voorspelling wel uitkomen. Of de aankomende gebeurtenis van 23 september te maken heeft met Openbaring 12 te maken heeft, weet ik niet. Als ik zou moeten antwoorden, dan denk ik het niet, maar, hoe kunnen we dit zeker weten? Eigenlijk interesseert het mij relatief weinig, omdat ik geloof dat de wederkomst dan wel nabij is, maar toch onverwacht komt. Niet onverwacht in de zin dat we het niet kunnen weten. Immers, denk aan de gelijkenis m.b.t. de vijgeboom. Aan de tekenen kunnen we zien dat het "nabij" niet. Wel onverwacht in de zin van "niemand kent het uur of de dag". We moeten dus gereed zijn, ofwel wedergeboren.

In het plaatsen van profetieen in de eerste eeuw kan ik helaas niet meegaan. Preteristen doen dit (ben jij een preterist?). Ik geloof dat er nog tal van profetieen uit zullen of moeten komen. Ik baseer me niet op leer, maar op de dingen die ik in de wereld zie. De wereld is duidelijk toe aan een Goddelijk ingrijpen, en dit ingrijpen is naar mijn mening "nabij". Ik geloof bijvoorbeeld niet dat Nero de "antichrist" was. Ik geloof dat satan nog als antichrist op aarde zal komen. Het teken van het beest (666) zal daarin een grote rol spelen. Naar mijn mening zien we de voortekenen nu al.

Overigens geloof ik ook dat profetieen dubbele betekenissen hebben of kunnen hebben.

Ik geloof ook dat Christus nu al regeert.

Interessanter is de visie m.b.t. het einde der tijden. Hoe denk je daarover? Hoe zal de huidige wereld eindigen?

Elle schreef:
Dag allemaal,

Persoonlijk geloof ik dat wat er op 23 Sept. gebeurt in het heelal met de sterrenbeelden, niets met Openb. 12 te maken heeft.

Openb. 12 is m.i. iets wat in de 1e eeuw al gebeurd is, nl. dat Jezus geboren is als het ene Zaad van Abraham. Volgens wat ik er van begrijp is de vrouw een afbeelding van het Abrahamitisch verbond wat "de zoon van Abraham", anders gezegd "het Zaad van Abraham" voortbrengt. In Gal. 4:21-31 worden ook twee verbonden voorgesteld als twee vrouwen, nl. het Abrahamitisch verbond (de vrije vrouw Sara) en de vrouw in slavernij die het Wetsverbond uitbeeldt (Hagar/Sinaï). In dit gedeelte wordt Jesaja 54:1 allegorisch uitgelegd door Paulus, aldus zijn eigen woorden daar in Gal. 4:24. Dat ik zeg dat de vrouw in Op. 12 dus het Abrahamitisch verbond voorstelt, komt mede van de uitleg in de Galaten-brief. Hoewel het waar is dat Jezus een Israëliet/Jood was/is, moet men bedenken dat ware Israëlieten de werken van Abraham navolgen en niet vanwege afstamming nageslacht/zaad van Abraham zijn (Joh. 8:37-40; Rom. 2:12-29 (duidelijk in 25-29); 9:6-8).

Er zijn uitleggingen dat de vrouw Maria of Israël voorstelde. Maar er wordt niet in profetische zin over zaad van Maria of zaad van Israël gesproken voor zover ik weet (hoewel er wel in Gal. 4:4 over Jezus als geboren zijnde uit een vrouw wordt gesproken), maar slechts over Zaad van Abraham wat tot zegen van zowel Israël als van de volken zou zijn. Dat is vervuld in Christus (2 Kor. 1:19-22). Als het werkelijk Maria zou betekenen of Israël, dan zou satan slechts kinderen van Maria en slechts Israëlieten vervolgen, terwijl het gaat om gelovigen die zowel de geboden van God houden als het getuigenis van Jezus hebben (Op. 12:17). En dat zijn gelovigen uit alle volken, en niet slechts nakomelingen van Maria en/of Israëlieten.

Jezus werd na zijn dood en opstanding opgenomen en zit naast God op Gods troon (Op. 3:21). "In Christus" zijn gelovigen tevens "zaad van Abraham" (Gal. 3:26-29) en zij worden al sinds het koningschap van Jezus als de Christus (Gods gezalfde koning) door satan achterna gezeten en vervolgd (Op. 12:17). Jezus zit al vanaf de 1e eeuw op de troon als de door God aangestelde koning-hogepriester naar de wijze van Melchisedek en regeert dan ook al vanaf de 1e eeuw te midden van zijn vijanden (Ps. 110). Volgens wat Paulus in 1 Kor. 15:23-28 zegt, is Jezus bezig zijn vijanden in de kracht Gods één voor één te onderwerpen en te verslaan en te onttronen. De laatste vijand is de dood en deze wordt overwonnen door de opstanding ten leven (1 Kor. 15:50-58) waarbij de gelovigen die leven en de opgestane gelovigen onvergankelijkheid en onsterfelijkheid aandoen en waarbij de dood is verzwolgen in de overwinning (vers 54-55).

Voor wat het waard is,
Groet,
Elle

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 15:39 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Dat leiders van bepaalde stromingen in het christendom het einde proberen te voorspellen, is mij maar al te bekend, gezien mijn JG-achtergrond.
Ik ken zelfs iemand, ook ex-JG, die dat al ruim 30 jaar elk jaar doet met een steeds andere datum (het komt nl. steeds niet uit :) ), en hij rijdt met een bord op een aanhangertje van z'n scooter door de stad Groningen als het weer zover is. Ik kom geregeld bij hem, want hij is maar alleen en eenzaam, en ik probeer hem te helpen inzien dat het niet goed is om het einde der tijden te berekenen, maar hij is echt geobsedeerd en heeft m.i. daarin een mentale afwijking, jammer genoeg.

Ik hoop dat je alle teksten naslaat en leest en je afvraagt waarom ik ze gebruik! Misschien doe je dat echter altijd al :).

Ik geloof dat er nog wel aardig wat moet gebeuren voordat het definitieve einde komt, en ook zijn er m.i. profetieën die in de 1e eeuw het begin van hun vervulling hebben. Jij gelooft ook dat Jezus nu al regeert, zeg je. Dat betekent dan toch ook dat hij in het verleden is begonnen met regeren? Ik weet niet of je de Schriftplaatsen in mijn stuk allemaal heb opgezocht en gelezen. Maar b.v. Kol. 1:13-14 maakt toch al duidelijk dat Jezus al in de 1e eeuw regeerde, en nog steeds! En Paulus zegt in 1 Kor. 15: 23-28 ook heel wat over de tijd tussen 1e komst in de 1e eeuw en het koningschap van Jezus in het heden en dat hij dat koningschap bij het verslaan van de laatste vijand, de dood, teruggeeft aan God de Vader, opdat God de Vader zij alles in allen?

Vóór het verslaan van de laatste vijand door de opstanding der doden en het aandoen van onsterfelijkheid en onvergankelijkheid (1 Kor. 15:50-57, vergelijk vers 26 met 54-55), moet b.v. nog gebeuren wat in 2 Thess. 2 staat, en wat in Op. 20:7-10 staat. De sátan is immers NIET de laatste vijand die verslagen moet worden, maar de dood en dat gebeurt door de opstanding der doden op de oordeelsdag, ook wel "de laatste of jongste dag" genoemd (Op. 20:4-6 en 11-15; Joh. 6:39-40, 44, 54 en 12:48). Dit is echter voor velen een moeilijk te verteren uitleg, omdat velen er van uitgaan dat de sátan de laatste vijand is (en NIET de dood) die overwonnen moet worden, en wel nadat de opstanding van de gelovigen en ongelovigen uit het graf al lang gebeurd is ......., dit terwijl de laatste vijand de dood is, waarbij Jezus zijn koninkrijk/koningschap aan God de Vader teruggeeft!

Daarom zegt Ps. 110 ook dat Jezus regeert totdat God zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft/overwonnen heeft. Daarná krijgen de schapen uit de gelijkenis van de scheiding van de schapen en de bokken (samen met Jezus, zie Matth. 26:29; 13:43) het koninkrijk wat sedert de grondlegging der (mensen)wereld af voor hen is bereidt (Matth. 25:34).

Ik geloof niet meer zozeer in dubbele vervullingen van alle profetieën, of in een 1e en een 2e vervulling, of een vervulling in het klein en een vervulling in het groot, of in voorbeeld/tegenbeeld of type/antitype, of een letterlijke en een geestelijke vervulling, hoewel het zo af en toe wel zo is. Het is niet eenvoudig om dat alles kristalhelder uit te zoeken/te zien. Het blijft vaak een zaak van interpretatie.

Wat het preterisme betreft, ik ben geen full-preterist, en geloof dus NIET dat in de 1e eeuw de wederkomst was en het oordeel (70 na Chr) over alles, en dat we nu al in nieuwe hemel/nieuwe aarde zouden zijn belandt, en geloof dat er dus nog aardig wat moet gebeuren in een eventuele nabije toekomst, ook de wederkomst en het oordeel op die dag der wederkomst wat tevens de oordeelsdag is (o.a. 2 Petr. 3:7, de ondergang der goddeloze mensen, dus dan kan het niet anders dan dat Op. 20:1-3 en 7-10 daarvóór moet gebeuren, want daarna kan het niet meer, want dan zijn er geen goddelozen meer !!) waarbij Jezus samen met de gelovigen de ongelovigen oordelen (o.a. Joh. 5:22-29; Matth. 12:41-42/Lukas 11:29-32; Matth.19:28; Lukas 22:28-30; 1 Kor. 6:2-3; Op. 2:26-27; 3:21; 20:4-6, 11-15). Er zijn m.i. echter ook al zaken vervuld en ook geloof ik dat Johannes terug mocht kijken (zie b.v. Op. 5 waarbij het geslachte en weer levend geworden Lam/Jezus al weer terug in de hemel is, retro-spectief dus), en ook dat er bij het schrijven ook al dingen waren die toen reeds in werking waren.

Sorry dat ik zoveel teksten heb gebruikt, maar het één hangt vaak samen met het andere en ik probeer dan zo volledig mogelijk te zijn in mijn geschrijf en ook verbanden te leggen wat gebeurtenissen betreft die op eenzelfde tijdstip gebeuren/een aanvang nemen, b.v. de wederkomst/de opstanding/het oordeel van ALLE doden en ALLE levenden en hun beloning en straf (Joh. 5:28-29 alle doden, en 1 Petr. 4:5 levenden en doden). Na dit alles is er dan alleen nog de eeuwigheid in een nieuwe/herschapen schepping = nieuwe hemel/nieuwe aarde.

Het geschrijf van mij zal voor sommigen misschien ook wel allemaal niet zo erg van belang zijn, of onzin, of zeer onduidelijk, of abra-cadabra, of verkeerd uitgelegd.

Dirk, je vroeg naar mijn visie. Die zal, denk ik, verschillen van die van jou. Maar dat is niet zo erg, althans niet in mijn visie. Hoe het werkelijk zal gaan en zijn, is toekomst muziek. Er is wel toekomst, hoe dan ook, en ook geloof ik dat de Openbaring met al z'n beeldtaal en getallen en cryptische omschrijvingen voor de eerste ontvangers beter te begrijpen was dan voor ons nu, en ook dat het een troostbrief was en belofte dat het kwade overwonnen zou worden en dat we alleen een glorierijke toekomst tegemoet kunnen zien.

Groet,
Elle
=============================================================================================================================

Beste Elle,

Mensen willen het "einde" graag voorspellen, en eens zal een voorspelling wel uitkomen. Of de aankomende gebeurtenis van 23 september te maken heeft met Openbaring 12 te maken heeft, weet ik niet. Als ik zou moeten antwoorden, dan denk ik het niet, maar, hoe kunnen we dit zeker weten? Eigenlijk interesseert het mij relatief weinig, omdat ik geloof dat de wederkomst dan wel nabij is, maar toch onverwacht komt. Niet onverwacht in de zin dat we het niet kunnen weten. Immers, denk aan de gelijkenis m.b.t. de vijgeboom. Aan de tekenen kunnen we zien dat het "nabij" niet. Wel onverwacht in de zin van "niemand kent het uur of de dag". We moeten dus gereed zijn, ofwel wedergeboren.

In het plaatsen van profetieen in de eerste eeuw kan ik helaas niet meegaan. Preteristen doen dit (ben jij een preterist?). Ik geloof dat er nog tal van profetieen uit zullen of moeten komen. Ik baseer me niet op leer, maar op de dingen die ik in de wereld zie. De wereld is duidelijk toe aan een Goddelijk ingrijpen, en dit ingrijpen is naar mijn mening "nabij". Ik geloof bijvoorbeeld niet dat Nero de "antichrist" was. Ik geloof dat satan nog als antichrist op aarde zal komen. Het teken van het beest (666) zal daarin een grote rol spelen. Naar mijn mening zien we de voortekenen nu al.

Overigens geloof ik ook dat profetieen dubbele betekenissen hebben of kunnen hebben.

Ik geloof ook dat Christus nu al regeert.

Interessanter is de visie m.b.t. het einde der tijden. Hoe denk je daarover? Hoe zal de huidige wereld eindigen?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 16:01 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Hoewel we op sommige punten zeker verschillen in visie (waarbij ik dus niet vooruit wil lopen op wie gelijk heeft - jij? ik? geen van beide?), hoop ik dat je beseft dat we ook grote overeenkomsten hebben!

Ik geloof inderdaad dat Christus al regeert, en dat dit dus in het verleden ligt. Misschien geloof ik zelfs dat Hij altijd al geregeerd heeft en regeert, maar, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en, ik kan me zeker wel vinden in dit punt. Ik geloof bijvoorbeeld ook dat satan al verslagen is (2000 jaar geleden). Zijn macht is nu beperkt. Eigenlijk kan satan slechts iets doen als wij "toestemming" geven. De duivel heeft geen recht meer op ons, als we Christus als Verlosser aangenomen hebben. En ik geloof inderdaad dat de dood de laatste vijand is. Deze zal verdwijnen bij ons natuurlijke sterven, of de opname van de Gemeente, of de wederkomst. Hoe je het ook wendt of keert, hoe je het ook ziet, de wederkomst of de opname komt voor ieder mens, of bij de terugkeer van Jezus of bij het aardse sterven. Ik heb er wel een idee bij hoe het er exact uitziet. Het allerbelangrijkste is dat iedereen moet beseffen dat er na dit aardse leven geen keuze gemaakt kan worden. En volgens mij geloof jij dat ook. Ik geloof ook dat als wij elkaar ontmoeten na dit aardse leven, dat we allebei onze ogen uitkijken. Het zal enerzijds zo zijn zoals we verwacht hebben, maar anderzijds zal het iedere verwachting ver overtreffen.

Het voorspellen van een datum is compleet zinloos. Natuurlijk mogen we onszelf de theoretische vraag stellen "wat we zouden doen als het morgen zo ver is", en, het antwoord op die vraag zou eigenlijk ons huidige leven moeten bepalen, toch?

Jouw teksten bekijk ik zeker. Sommige interpreteer ik inderdaad anders. Omdat ik jou waardeer als broeder in Christus, weet ik niet of het zinvol is dat ik mijn visie geef. Denk je er iets aan te hebben?

Ik geloof wel dat satan macht heeft over ongelovigen, en dus ook over ongelovigen die zich laten misleiden door satan. Ik geloof dat het moment dat de dood verdwijnt kort volgt na het moment dat satan definitief van het toneel zal verdwijnen. Misschien kan ik wel hard maken dat die momenten min of meer tegelijk plaatsvinden? In ieder geval geloof ik niet dat er duizenden of honderden jaren tussen deze twee gebeurtenissen zitten.

Ik geloof ook dat Christus terugkeert met de gemeente (de gelovigen) om de ongelovigen te oordelen. Dan een vraag aan jou: als Christus terugkeert met de gelovigen, dan moeten deze gelovigen toch ergens zijn? Acht je het mogelijk dat er eerst een opname van de Gemeente komt, of sluit je dit uit?

Elle schreef:
Dag Dirk,

Dat leiders van bepaalde stromingen in het christendom het einde proberen te voorspellen, is mij maar al te bekend, gezien mijn JG-achtergrond.
Ik ken zelfs iemand, ook ex-JG, die dat al ruim 30 jaar elk jaar doet met een steeds andere datum (het komt nl. steeds niet uit :) ), en hij rijdt met een bord op een aanhangertje van z'n scooter door de stad Groningen als het weer zover is. Ik kom geregeld bij hem, want hij is maar alleen en eenzaam, en ik probeer hem te helpen inzien dat het niet goed is om het einde der tijden te berekenen, maar hij is echt geobsedeerd en heeft m.i. daarin een mentale afwijking, jammer genoeg.

Ik hoop dat je alle teksten naslaat en leest en je afvraagt waarom ik ze gebruik! Misschien doe je dat echter altijd al :).

Ik geloof dat er nog wel aardig wat moet gebeuren voordat het definitieve einde komt, en ook zijn er m.i. profetieën die in de 1e eeuw het begin van hun vervulling hebben. Jij gelooft ook dat Jezus nu al regeert, zeg je. Dat betekent dan toch ook dat hij in het verleden is begonnen met regeren? Ik weet niet of je de Schriftplaatsen in mijn stuk allemaal heb opgezocht en gelezen. Maar b.v. Kol. 1:13-14 maakt toch al duidelijk dat Jezus al in de 1e eeuw regeerde, en nog steeds! En Paulus zegt in 1 Kor. 15: 23-28 ook heel wat over de tijd tussen 1e komst in de 1e eeuw en het koningschap van Jezus in het heden en dat hij dat koningschap bij het verslaan van de laatste vijand, de dood, teruggeeft aan God de Vader, opdat God de Vader zij alles in allen?

Vóór het verslaan van de laatste vijand door de opstanding der doden en het aandoen van onsterfelijkheid en onvergankelijkheid (1 Kor. 15:50-57, vergelijk vers 26 met 54-55), moet b.v. nog gebeuren wat in 2 Thess. 2 staat, en wat in Op. 20:7-10 staat. De sátan is immers NIET de laatste vijand die verslagen moet worden, maar de dood en dat gebeurt door de opstanding der doden op de oordeelsdag, ook wel "de laatste of jongste dag" genoemd (Op. 20:4-6 en 11-15; Joh. 6:39-40, 44, 54 en 12:48). Dit is echter voor velen een moeilijk te verteren uitleg, omdat velen er van uitgaan dat de sátan de laatste vijand is (en NIET de dood) die overwonnen moet worden, en wel nadat de opstanding van de gelovigen en ongelovigen uit het graf al lang gebeurd is ......., dit terwijl de laatste vijand de dood is, waarbij Jezus zijn koninkrijk/koningschap aan God de Vader teruggeeft!

Daarom zegt Ps. 110 ook dat Jezus regeert totdat God zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft/overwonnen heeft. Daarná krijgen de schapen uit de gelijkenis van de scheiding van de schapen en de bokken (samen met Jezus, zie Matth. 26:29; 13:43) het koninkrijk wat sedert de grondlegging der (mensen)wereld af voor hen is bereidt (Matth. 25:34).

Ik geloof niet meer zozeer in dubbele vervullingen van alle profetieën, of in een 1e en een 2e vervulling, of een vervulling in het klein en een vervulling in het groot, of in voorbeeld/tegenbeeld of type/antitype, of een letterlijke en een geestelijke vervulling, hoewel het zo af en toe wel zo is. Het is niet eenvoudig om dat alles kristalhelder uit te zoeken/te zien. Het blijft vaak een zaak van interpretatie.

Wat het preterisme betreft, ik ben geen full-preterist, en geloof dus NIET dat in de 1e eeuw de wederkomst was en het oordeel (70 na Chr) over alles, en dat we nu al in nieuwe hemel/nieuwe aarde zouden zijn belandt, en geloof dat er dus nog aardig wat moet gebeuren in een eventuele nabije toekomst, ook de wederkomst en het oordeel op die dag der wederkomst wat tevens de oordeelsdag is (o.a. 2 Petr. 3:7, de ondergang der goddeloze mensen, dus dan kan het niet anders dan dat Op. 20:1-3 en 7-10 daarvóór moet gebeuren, want daarna kan het niet meer, want dan zijn er geen goddelozen meer !!) waarbij Jezus samen met de gelovigen de ongelovigen oordelen (o.a. Joh. 5:22-29; Matth. 12:41-42/Lukas 11:29-32; Matth.19:28; Lukas 22:28-30; 1 Kor. 6:2-3; Op. 2:26-27; 3:21; 20:4-6, 11-15). Er zijn m.i. echter ook al zaken vervuld en ook geloof ik dat Johannes terug mocht kijken (zie b.v. Op. 5 waarbij het geslachte en weer levend geworden Lam/Jezus al weer terug in de hemel is, retro-spectief dus), en ook dat er bij het schrijven ook al dingen waren die toen reeds in werking waren.

Sorry dat ik zoveel teksten heb gebruikt, maar het één hangt vaak samen met het andere en ik probeer dan zo volledig mogelijk te zijn in mijn geschrijf en ook verbanden te leggen wat gebeurtenissen betreft die op eenzelfde tijdstip gebeuren/een aanvang nemen, b.v. de wederkomst/de opstanding/het oordeel van ALLE doden en ALLE levenden en hun beloning en straf (Joh. 5:28-29 alle doden, en 1 Petr. 4:5 levenden en doden). Na dit alles is er dan alleen nog de eeuwigheid in een nieuwe/herschapen schepping = nieuwe hemel/nieuwe aarde.

Het geschrijf van mij zal voor sommigen misschien ook wel allemaal niet zo erg van belang zijn, of onzin, of zeer onduidelijk, of abra-cadabra, of verkeerd uitgelegd.

Dirk, je vroeg naar mijn visie. Die zal, denk ik, verschillen van die van jou. Maar dat is niet zo erg, althans niet in mijn visie. Hoe het werkelijk zal gaan en zijn, is toekomst muziek. Er is wel toekomst, hoe dan ook, en ook geloof ik dat de Openbaring met al z'n beeldtaal en getallen en cryptische omschrijvingen voor de eerste ontvangers beter te begrijpen was dan voor ons nu, en ook dat het een troostbrief was en belofte dat het kwade overwonnen zou worden en dat we alleen een glorierijke toekomst tegemoet kunnen zien.

Groet,
Elle

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 17:44 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Er zou sprake kunnen zijn van een teken aan de hemel. Wat zou er kunnen gebeuren, als de christenen "verdwenen" zijn?

Wat gaat er nu gebeuren?

De Grote Verdrukking, ook wel de laatste jaarweek genoemd, duurt circa zeven jaar. Het zijn twee periodes van 3,5 jaar. (1260 dagen, 42 maanden.)

Openbaring 13 volgt op Openbaring 12.

Lees vooral hoofdstuk 13 uit Openbaring. Vermijd het teken waar over gesproken wordt in Openbaring 13:16-18. Dit zal betekenen dat je niets meer kunt kopen of verkopen. Cash geld verdwijnt namelijk en zal niet worden geaccepteerd. Wat ga jij doen? Word je een slaaf van het systeem of kies je Eeuwig Leven?

Het tweede beest had iedereen in zijn macht; klein en groot, rijk en arm, vrij en slaaf. Iedereen moest een merkteken op zijn rechterhand of voorhoofd hebben. Wie dat teken niet had, kon niets kopen of verkopen. Dat teken moest de naam of het nummer van het beest zijn. (666)

Bedenk goed dat er rond die tijd nog maar zo'n 7 jaar over zijn voor leven op deze wereld. Denk niet te makkelijk over dit systeem en over de zogenaamde 'voordelen' die men zal beloven. Het is immers maar tijdelijk. Sterven zonder mee te doen aan dit systeem is een betere keuze, hoe gek dat ook kan klinken.

En ja, het kan zo zijn dat men je belooft dat je een 'onsterfelijk DNA' zal krijgen. Dit zal zelfs zichtbaar gedemonstreerd kunnen worden. De 'techniek' (deels bovennatuurlijk) is al vele malen verder dan je je op dit moment kunt voorstellen. Maar nogmaals: iets zoals een 'onsterfelijkheid' wat zal worden beloofd middels dit systeem, is list en bedrog, en slechts van tijdelijke aard.

Hiervoor:

Je vraagt je wellicht af wat er nu gaat gebeuren. Dit is wat je kunt verwachten:

Er zal via het achtuurjournaal en andere mainstream media zeer vermoedelijk verkeerde informatie worden verspreid over de verdwenen mensen.
Er zal snel een wereldregering opgezet worden, die vermoedelijk wordt geregeerd vanuit Europa.
Er zal iemand op het wereldtoneel verschijnen die zich voordoet als de langverwachte messias. Pogingen zullen worden ondernomen om deze figuur voor te laten komen als niemand minder dan Jezus zelf. Onder andere de paus, moslim imams en misschien zelfs Joodse rabbi's zullen deze figuur gaan erkennen als messias en dit naar de wereld toe willen uitdragen, misschien zelfs opdringen.
Er zal worden beweerd dat alle religies nu dezelfde 'god' aanbidden.
De figuur die op het wereldtoneel verschijnt, zal zich voordoen als iemand die het beste voor heeft met de wereld. Hij zal zich mengen in het gezelschap van de wereldregering. Blijf ver uit de buurt van deze figuur, want schijn bedriegt. Dit is de antichrist, waarover in de bijbel wordt gesproken. (Openbaring 13)
Deze antichrist zal op de een of andere manier razendsnel populair worden onder de mensen. Daarnaast zal hij oplossingen bieden voor een financieel / economisch herstel. (Toets vooral zijn oplossingen en vraag je af waarom deze 'oplossingen' nooit eerder zijn ingevoerd.)
De antichrist zal bovennatuurlijke krachten bezitten en 'onsterfelijk' zijn. Hij zal mensen verleiden door ze ook 'onsterfelijkheid' aan te bieden. (Bijvoorbeeld door een zogenaamde 'upgrade' van je DNA.)
Er zullen diverse vreemde en bovennatuurlijke zaken plaats gaan vinden.
Bereid je voor op extreem zware aardbevingen en ander natuurgeweld.
Er zullen demonen op de wereld zijn. Misschien heb je ze al gezien in de vorm van aliëns. Dit zijn geen figuren uit Hollywood films of een computergame; dit zijn gevallen engelen.
Er zullen twee getuigen van God zijn die het evangelie zullen prediken. Men zal geen behoefte hebben aan deze twee mannen en blij zijn als ze na 3,5 jaar vermoord worden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 17:47 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Ter overweging, dus, ik beweer niet dat het klopt:

En er verscheen een groot teken in de hemel: een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren. En zij was zwanger en schreeuwde het uit in barensnood en in haar pijn om te baren.

Openbaring 12:1-2

Openbaring 12 komt direct na de afsluiting van de zevende bazuin, wat ook het einde is van de zeven jaren van verdrukking. Vanaf dit punt gaan we met hoofdstuk 12 naar de voorstelling van de totale oorlog van Satan tegen Israël en de Messias. De vrouw is Israël en de twaalf sterren zijn de twaalf stammen van Israël. Parallel aan Jozef's droom vertegenwoordigen de maan en de zon ook zijn moeder en vader (Genesis 37:10), en zoals we later in Openbaring 12 leren, is het kind de Messias. Dit teken speelt zich af aan de hemel op 23 september 2017 wanneer de zon in Israël ondergaat. Die dag is 3 Tishri en het Vasten van Gedaliah.

Terwijl het teken van Openbaring 12 Israël en de Messias laat zien, is het een groot teken aan de hemel. Het moet dan ook worden behandeld als een teken met grote betekenis. Het probleem is dat sommigen dit teken zien als met betrekking tot het midden van de verdrukking. De reden dat dit wordt gedaan is vanwege haar context met de draak (Satan) die uit de hemel naar beneden wordt gegooid om Israël te vervolgen gedurende 1260 dagen (3,5 jaar) tot aan de afsluiting van de 70e Week. Dit teken heeft echter een breder toepassingsgebied, omdat het ook verwijst naar de geboorte van Jezus meer dan 2000 jaar geleden. Sommigen hebben zelfs geprobeerd te stellen dat dit teken zich afspeelde ten tijde van de geboorte van Jezus, maar de planetaire uitlijningen die in die tijd naar voren kwamen zijn niet te vergelijken met wat er in 2017 gebeurt.

Voor degenen die dit werk hier hebben gevolgd, was er acht jaar geleden een belangrijke ontdekking met betrekking tot de Grote Piramide en de hemelse uitlijning van slechts drie dagen eerder op 20 september 2017. Het lijkt nu bijna komisch dat het grote teken van Openbaring 12 op dat moment werd gemist, omdat we gefocust waren op drie dagen eerder. Hoe dan ook, die vondst, samen met dit teken van Openbaring 12, kadert zich in wat nu lijkt uit te groeien tot een van de meest significante dagen in de toekomstige geschiedenis. Die dag staat bekend als het Feest van de Bazuinen, Yom Teruah (de opwekking), de Dag van Roepen, de Dag van de Opstanding, Kroningsdag en de Laatste Bazuin. Het wordt wel verondersteld dat deze dag de dag is van de transformatie van de dode en de levende heiligen op een moment dat bekend is als de Opname. Het Feest van de Bazuinen of Rosj Hasjana staat in het midden van deze tekenen.

Het teken van Openbaring 12 heeft vele details die gewoon zijn, maar ongewoon als ze bij elkaar gezet worden. Het eerste deel van het teken is de vrouw bekleed met de zon. Dit gebeurt elk jaar, maar het versmalt de tijd tot één maand rond de herfst-equinox. De vrouw wordt vertegenwoordigd door het sterrenbeeld Maagd - de maagd. Ze is bekleed door de zon van midden september tot begin oktober. 23 september 2017 voldoet aan deze eisen.

Het volgende vereiste is dat de maan onder de voeten staat van de Maagd. Met de zon in de Maagd en haar voeten naar het Oosten moet de maan een paar dagen na nieuwe maan zijn. Aangezien de Hebreeuwse kalender een maan-kalender is en het Feest van de Bazuinen (21 september 2017) op de nieuwe maan valt, plaatst 23-25 september de maan in de juiste positie. Dit gebeurt elk jaar op de Hebreeuwse kalender, zolang de nieuwe maan niet te vroeg of te laat is verschenen ten opzichte van de equinox, wat de zon te hoog of te laag in de Maagd zou zetten. Hier is het perfect. Dit vereiste aangaande de maan en de zon vernauwt het tot een paar dagen van het jaar. De rest van de onderdelen van het teken moeten vervolgens samenvallen met deze tijd, als we in staat zijn het teken te observeren.

Op 23 september 2017 zijn er vier planeten in de omgeving die het teken en haar ultieme uniekheid voltooien. Mercurius, Venus, Mars en Jupiter spelen hun rol. Boven het hoofd van de Maagd is het sterrenbeeld Leeuw. In de Leeuw op dit moment staan Mars, Venus en Mercurius. In de Leeuw staat een constellatie van negen principiële sterren; met de drie dolende sterren worden dat er twaalf op dit moment. Dus is dit de krans van de twaalf sterren op de vrouw. Want de drie planeten die in de Leeuw staan op dit moment, maken dit met al de andere voorwaarden tot iets zeldzaams. Gecombineerd met het laatste stukje van de afbeelding hieronder is dit iets wat maakt dat dit teken zich moeilijk, zo niet bijna onmogelijk zal herhalen ergens in de tijd waarin wij leven. Hoe zeldzaam? Een zoektocht van 150 jaar vóór en 150 jaar na 23 september 2017 zal geen resultaten opleveren.

Het laatste stukje van het teken is Jupiter. Jupiter was bekend bij de Joden als de planeet van de Messias. Jupiter komt het teken van de Maagd binnen op 27 augustus 2016, wat samenvalt met een nauw conjunctie (samengaan) met Venus. Het volgende soortgelijke nauwe samenvallen van deze twee helderste planeten is weer 49 jaar later. Jupiter zelf treedt Maagd binnen elke 12 jaar. De combinatie van 27 augustus 2016 komt precies 400 dagen vóór Jom Kipoer van 2017. Jom Kipoer eindigt altijd het Tesjoewa, wat de 40 dagen durende tijd van berouw is. Markeren Jupiter en Venus een tienvoudige toepassing die op dat moment nodig is?

Jupiter blijft dan die 400 dagen lang in Maagd staan. Als het teken van Openbaring 12 gevormd wordt op 23 september 2017, staat Jupiter in de schoot van de Maagd en is ongeveer klaar om geboren te worden. Vergeet niet dat de betekenis van de Verdrukking verwijst naar de periode van barensweeën vóór de geboorte. De wereld gaat door een periode van geboorte naar het Messiaanse Koninkrijk. Dit teken spreekt echter over de komende zeven jaar - de ergste in de menselijke geschiedenis. Echter, we zijn gewaarschuwd en God zal degenen die hun vertrouwen hebben gesteld in Christus naar de hemel meenemen voordat de zeven jaren beginnen. Voor degenen die de gelegenheid zullen missen, zal Gods genade nog steeds in overvloed aanwezig zijn, namelijk voor degenen die zich bekeren en geloven dat Jezus de Verlosser van de wereld is, maar ze zullen het zwaar te verduren krijgen in de verdrukking.

Jupiter staat al meer dan 400 dagen in Maagd. Het is provocerend dat zes dagen voordat datgene wat lijkt te zijn het begin van de 2520 dagen van de verdrukking, Venus en Jupiter een andere combinatie vormen (maar die is niet zichtbaar vanwege de zon) op 13 november 2017. Dit is 444 dagen vanaf het samenvallen (conjunctie) van 27 augustus 2016. Is het een toeval dat dan Jupiter de Maagd verlaat, wanneer de verdrukking gaat beginnen? Het volgende teken in de Mazzeroth (Zodiac) is de Weegschaal, met het Weegschaal-oordeel. Dit alles wordt uitgelijnd op het juiste moment.

Laten we 1260 dagen teruggaan, van het teken van Openbaring 12 naar de dag van de eerste maansverduistering van de Tetrad van 2014-2015. De verduistering van 15 april 2014 is opgetreden op een specifieke plaats aan de hemel. Als een tijdsmarkering die wijst naar het teken van Openbaring 12 zou het ook enige omvang moeten hebben. Deze verduistering op Pesach 2014 trad op naast de ster Spica, de helderste ster in Maagd. Jezus' eigen lichaam werd voor ons geofferd op Pesach. Hij was het zaad van de vrouw. Hij was het eerste aar van het graan dat moest sterven voor leven in overvloed. Spica in Hebreeuws is Zerah, en heeft de betekenis "zaad" – het zaad van de vrouw. Het is hetzelfde woord dat wordt gevonden in de beloften van Genesis. Het is daarom passend dat dit teken van de maansverduistering wijst naar het teken van Openbaring 12, waar sprake is van de geboorte van de Messias, maar ook naar het noodzakelijke tweede deel van Jezus' komst terug naar de aarde.

Met een interval van 1260 dagen tussen deze tekens lijkt het logisch dat de dagentelling een deel van de verdrukking beschreef. Maar dat kan niet meer zo zijn, tenzij iemand nog gelooft dat we nu in de Verdrukking zijn, maar dat zijn we niet. Echter, dit teken rechtstreeks uit Openbaring 12, dat aan de hemel wordt weergegeven van 23 tot 25 september, kan niet worden genegeerd. Als we dit teken in de context plaatsen met al die andere tekenen en berekeningen hier, lijkt het dat dit teken een waarschuwing is van de Verdrukking die binnenkort zal gaan beginnen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 21:46 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Er zijn altijd wel overeenkomsten en verschillen. De argumenten vóór en tégen helpen ons om na te denken om iets scherper te krijgen. Daarom ben ik ook zo'n fervente verzamelaar van commentaren over geloofs- en interpretatie vragen en ook van Bijbelvertalingen in het Nederlands, Duits en Engels, en in het Gronings natuurlijk :), zodat ik niet steeds gefocust wordt op één mening en/of één vertaling van een tekst of tekstgedeelte. Ik struin 2e hands boekwinkeltjes met theologie/religie afdelingen af al van m'n 13e jaar eigenlijk, dat is daarmee dus al zo'n 60 jaar. Tegenwoordig haal ik ook veel van amazon.de. Op het moment lees ik het boek van Dr. Dirk Visser, een Christelijk Gereformeerde emeritus-predikant, met als titel "Komt Jezus snel terug? - Een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen". Ik had het zelf geschreven kunnen hebben, merkte ik tot m'n grote verwondering. Hij schreef ook het boek "PARAKLESE in het perspectief van de parousie", wat o.a. gaat over 1 Thess. 4:13 - 5:11 en 2 Thess. 1:5-10 en 2:1-12. Ik merk echter dat ik sneller vergeet en moet het dan nog een keer lezen :(. Maar dit even ter zijde :).

Het lijkt mij toe dat de satan en zijn demonen in de 1e eeuw uit de hemel naar de aarde zijn geworpen na de strijd met Michaël de aartsengel en zijn engelen (Op. 12; Joh. 12:31), maar hij kon toen nog wel de volken misleiden totdat hij op een bepaald moment kennelijk gebonden werd. Hij gaf o.a. macht aan "het beest" met het naamgetal van een mens en "geheel de aarde" ging het beest met verbazing achterna en aanbaden dat beest, terwijl het beest gegeven werd om tegen de heiligen oorlog te voeren (eigenlijk geheel Op. 13 en ook Daniël 7 zegt daar het één en ander over). Bij zijn binding kon hij zijn wil niet meer doordrijven en konden mensen niet meer de schuld geven aan de satan, maar stonden ze voor zichzelf wat hun verhouding met en tegenover God en Jezus betreft.
Totdat de tijd komt dat satan weer wordt ontbonden. En het eerste wat hij doet, is de volken opnieuw te misleiden om zich aan zijn zijde te scharen tegen het volk van de heiligen, de gelovigen in Christus. Dat moet m.i. vóór de wederkomst zijn want bij de wederkomst gaan alle goddelozen ten onder op de oordeelsdag (o.a. 2 Petr. 3:7) en dus zijn er dan geen goddelozen meer, of heidenvolken die zich als Gog en Magog achter satan scharen om de geliefde stad (de gelovigen die op dat moment op aarde leven als representanten van het nieuwe Jeruzalem) aan te vallen. Het beest en de valse profeet zijn er dan al niet meer. Ze zijn, toen ze in de loop der tijd zijn overwonnen (Op. 19:11-21), in de vuurpoel, de tweede dood, geworpen. Bij satans aanval op de stad wordt ook hij daarin geworpen en wordt Gog en Magog door vuur uit de hemel verslonden (Op. 20:7-10).

Ik geloof dat slechts bij de wederkomst en in de verandering in een oogwenk en in de opstanding ten leven die daarbij plaats vindt, de dood voor gelovigen wordt overwonnen zoals Paulus zegt in 1 Kor. 15:50-57. Paulus geeft daar m.i. HET enige tijdstip waarbij de dood die wij sterven in Adam is weggedaan voor gelovigen, dus niet bij het sterven of bij de opname (de opname waarin ik trouwens niet geloof). De opname zoals Paulus die beschrijft in 1 Thess. 4:13-18 is m.i. niet een opname ten hemel van alle gelovigen, maar een begroeting zoals die in Paulus' tijd plaats vond bij het bezoek van een hooggeplaatst persoon aan een stad. De mensen gingen dan de poort uit en gingen de bezoeker tegemoet om hem te begroeten al lang voordat hij aangekomen was. Het is een soort "inhaling" van de bezoeker, en de inhalers begeleiden dan de bezoeker naar de stad die hij wil bezoeken. De woorden 'eis apantese' (een tegemoet gaan) zijn een technische term voor zo'n gebeuren. Deze term wordt een paar keer gebruikt in het NT voor zulke ontmoetingen. Het betekent m.i. niet dat de Heer komt om mensen op te halen om met hem terug te keren waar de Heer vandaan komt, maar mensen komen de Heer tegemoet om Hem te verwelkomen in deze ontmoeting in de lucht om hem te begeleiden naar de plaats waar zij vandaan komen.

Ik geloof dus niet in een onsterfelijke ziel die alle mensen die ooit geleefd hebben en nog leven, inherent (van nature dus) zouden bezitten. Wanneer zouden de mensen dit dan verkregen moeten hebben, en waarom? Onvergankelijkheid en onsterfelijkheid wordt pas verkregen bij de opstanding volgens wat Paulus zegt in de Korinthe-brief. De gehele mens sterft (ook de christen-gelovige) en de gehele mens staat op, hoewel het wel zou is dat gelovigen vanuit Gods standpunt bezien, of anders gezegd wat Gods visie betreft, leven, zoals met betrekking tot de vraag over de opstanding der doden in o.a. Lukas 20:37-38 wordt gezegd. God is een God van de levenden, want de gelovigen hebben als belofte de opstanding ten leven, en daarom is het voor God al werkelijkheid, maar voor de gelovige mens nog niet. God staat en leeft in een andere realiteit, alsof de werkelijkheid al is aangebroken en vervuld, althans zo ervaar en zie ik dat op grond van wat er nog meer in de schrift wordt gezegd, b.v. in Pred. 12:7 waar bij de dood de levensgeest van een mens weer terug naar God gaat die deze levensgeest geschonken heeft en later teruggeeft zoals dat in de opstanding der rechtvaardigen zich voordoet. Ik geloof dus dat we elkaar bij de opstanding ten leven zullen ontmoeten, en niet vlak na de dood ergens in de hemel als van het lichaam gescheiden ziel. In de opstanding zullen wij inderdaad onze ogen opensperren en ons verwonderen over wie er wel is en wie niet, maar ook over ons bestaan als onsterfelijk mens met een lichaam gelijk aan dat van de opgestane en verheerlijkte Jezus (Fil. 3:20-21).

Ik geloof ook dat het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus een gelijkenis is, en geen werkelijkheid. De Farizeeën geloofden dat wél volgens wat Flavius Josephus over hen vertelt in zijn boek. Zij geloofden in een beloning en in een bestraffing in Hades. En Jezus gebruikt hun overtuiging in het gesprek met hen in Lukas 16:19-31. We weten dat er slechts bij de wederkomst in de tweede dood een bestraffing is, en bij de opstanding en verandering der doden de krans des levens wordt gegeven (1 Petr. 5:4; 1 Thess. 5:23)

Inderdaad geloof ik niet dat wanneer de mens sterft, hij daarna, eventueel bij de opstanding, nog even kan gaan geloven en berouw kan hebben en alsnog onsterfelijkheid kan verkrijgen. Men zal dat in dit leven moeten tonen. Dat heb ik ook in een ander topic op dit forum d.m.v. tekstgedeelten proberen aan te geven in "Bekering mogelijk bij Jezus' wederkomst en oordeelsdag?"
========================================
N.B. Veel gelovigen denken dat als de satan gebonden is, dat er dan een tijd van vrede is in een rijk van vrede met koning Jezus op de troon in het letterlijke Jeruzalem in het Midden-Oosten. Anderen, zoals de JG, geloven dat er in een vrederijk een opstanding van gestorvenen is die het geloven en gehoorzamen van God dan nog eens opnieuw mogen proberen zonder inmenging van de satan, en dat op het eind, of na het eind van dat vrederijk de satan dan weer wordt losgelaten om alle mensen die dan leven nog een keer te beproeven in de verleiding van Gog en Magog door de satan. Maar als de dood wordt onttroond/vernietigd in de tweede dood bij de wederkomst, dan kan de satan niet meer bestaan, want hij is al vlak vóór de wederkomst in de tweede dood geworpen (Op. 20:7-10).

Tot zover eerst maar even.
Groet,
Elle

Dirk schreef:
Beste Elle,

Hoewel we op sommige punten zeker verschillen in visie (waarbij ik dus niet vooruit wil lopen op wie gelijk heeft - jij? ik? geen van beide?), hoop ik dat je beseft dat we ook grote overeenkomsten hebben!

Ik geloof inderdaad dat Christus al regeert, en dat dit dus in het verleden ligt. Misschien geloof ik zelfs dat Hij altijd al geregeerd heeft en regeert, maar, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en, ik kan me zeker wel vinden in dit punt. Ik geloof bijvoorbeeld ook dat satan al verslagen is (2000 jaar geleden). Zijn macht is nu beperkt. Eigenlijk kan satan slechts iets doen als wij "toestemming" geven. De duivel heeft geen recht meer op ons, als we Christus als Verlosser aangenomen hebben. En ik geloof inderdaad dat de dood de laatste vijand is. Deze zal verdwijnen bij ons natuurlijke sterven, of de opname van de Gemeente, of de wederkomst. Hoe je het ook wendt of keert, hoe je het ook ziet, de wederkomst of de opname komt voor ieder mens, of bij de terugkeer van Jezus of bij het aardse sterven. Ik heb er wel een idee bij hoe het er exact uitziet. Het allerbelangrijkste is dat iedereen moet beseffen dat er na dit aardse leven geen keuze gemaakt kan worden. En volgens mij geloof jij dat ook. Ik geloof ook dat als wij elkaar ontmoeten na dit aardse leven, dat we allebei onze ogen uitkijken. Het zal enerzijds zo zijn zoals we verwacht hebben, maar anderzijds zal het iedere verwachting ver overtreffen.

Het voorspellen van een datum is compleet zinloos. Natuurlijk mogen we onszelf de theoretische vraag stellen "wat we zouden doen als het morgen zo ver is", en, het antwoord op die vraag zou eigenlijk ons huidige leven moeten bepalen, toch?

Jouw teksten bekijk ik zeker. Sommige interpreteer ik inderdaad anders. Omdat ik jou waardeer als broeder in Christus, weet ik niet of het zinvol is dat ik mijn visie geef. Denk je er iets aan te hebben?

Ik geloof wel dat satan macht heeft over ongelovigen, en dus ook over ongelovigen die zich laten misleiden door satan. Ik geloof dat het moment dat de dood verdwijnt kort volgt na het moment dat satan definitief van het toneel zal verdwijnen. Misschien kan ik wel hard maken dat die momenten min of meer tegelijk plaatsvinden? In ieder geval geloof ik niet dat er duizenden of honderden jaren tussen deze twee gebeurtenissen zitten.

Ik geloof ook dat Christus terugkeert met de gemeente (de gelovigen) om de ongelovigen te oordelen. Dan een vraag aan jou: als Christus terugkeert met de gelovigen, dan moeten deze gelovigen toch ergens zijn? Acht je het mogelijk dat er eerst een opname van de Gemeente komt, of sluit je dit uit?

Elle schreef:
Dag Dirk,

Dat leiders van bepaalde stromingen in het christendom het einde proberen te voorspellen, is mij maar al te bekend, gezien mijn JG-achtergrond.
Ik ken zelfs iemand, ook ex-JG, die dat al ruim 30 jaar elk jaar doet met een steeds andere datum (het komt nl. steeds niet uit :) ), en hij rijdt met een bord op een aanhangertje van z'n scooter door de stad Groningen als het weer zover is. Ik kom geregeld bij hem, want hij is maar alleen en eenzaam, en ik probeer hem te helpen inzien dat het niet goed is om het einde der tijden te berekenen, maar hij is echt geobsedeerd en heeft m.i. daarin een mentale afwijking, jammer genoeg.

Ik hoop dat je alle teksten naslaat en leest en je afvraagt waarom ik ze gebruik! Misschien doe je dat echter altijd al :).

Ik geloof dat er nog wel aardig wat moet gebeuren voordat het definitieve einde komt, en ook zijn er m.i. profetieën die in de 1e eeuw het begin van hun vervulling hebben. Jij gelooft ook dat Jezus nu al regeert, zeg je. Dat betekent dan toch ook dat hij in het verleden is begonnen met regeren? Ik weet niet of je de Schriftplaatsen in mijn stuk allemaal heb opgezocht en gelezen. Maar b.v. Kol. 1:13-14 maakt toch al duidelijk dat Jezus al in de 1e eeuw regeerde, en nog steeds! En Paulus zegt in 1 Kor. 15: 23-28 ook heel wat over de tijd tussen 1e komst in de 1e eeuw en het koningschap van Jezus in het heden en dat hij dat koningschap bij het verslaan van de laatste vijand, de dood, teruggeeft aan God de Vader, opdat God de Vader zij alles in allen?

Vóór het verslaan van de laatste vijand door de opstanding der doden en het aandoen van onsterfelijkheid en onvergankelijkheid (1 Kor. 15:50-57, vergelijk vers 26 met 54-55), moet b.v. nog gebeuren wat in 2 Thess. 2 staat, en wat in Op. 20:7-10 staat. De sátan is immers NIET de laatste vijand die verslagen moet worden, maar de dood en dat gebeurt door de opstanding der doden op de oordeelsdag, ook wel "de laatste of jongste dag" genoemd (Op. 20:4-6 en 11-15; Joh. 6:39-40, 44, 54 en 12:48). Dit is echter voor velen een moeilijk te verteren uitleg, omdat velen er van uitgaan dat de sátan de laatste vijand is (en NIET de dood) die overwonnen moet worden, en wel nadat de opstanding van de gelovigen en ongelovigen uit het graf al lang gebeurd is ......., dit terwijl de laatste vijand de dood is, waarbij Jezus zijn koninkrijk/koningschap aan God de Vader teruggeeft!

Daarom zegt Ps. 110 ook dat Jezus regeert totdat God zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft/overwonnen heeft. Daarná krijgen de schapen uit de gelijkenis van de scheiding van de schapen en de bokken (samen met Jezus, zie Matth. 26:29; 13:43) het koninkrijk wat sedert de grondlegging der (mensen)wereld af voor hen is bereidt (Matth. 25:34).

Ik geloof niet meer zozeer in dubbele vervullingen van alle profetieën, of in een 1e en een 2e vervulling, of een vervulling in het klein en een vervulling in het groot, of in voorbeeld/tegenbeeld of type/antitype, of een letterlijke en een geestelijke vervulling, hoewel het zo af en toe wel zo is. Het is niet eenvoudig om dat alles kristalhelder uit te zoeken/te zien. Het blijft vaak een zaak van interpretatie.

Wat het preterisme betreft, ik ben geen full-preterist, en geloof dus NIET dat in de 1e eeuw de wederkomst was en het oordeel (70 na Chr) over alles, en dat we nu al in nieuwe hemel/nieuwe aarde zouden zijn belandt, en geloof dat er dus nog aardig wat moet gebeuren in een eventuele nabije toekomst, ook de wederkomst en het oordeel op die dag der wederkomst wat tevens de oordeelsdag is (o.a. 2 Petr. 3:7, de ondergang der goddeloze mensen, dus dan kan het niet anders dan dat Op. 20:1-3 en 7-10 daarvóór moet gebeuren, want daarna kan het niet meer, want dan zijn er geen goddelozen meer !!) waarbij Jezus samen met de gelovigen de ongelovigen oordelen (o.a. Joh. 5:22-29; Matth. 12:41-42/Lukas 11:29-32; Matth.19:28; Lukas 22:28-30; 1 Kor. 6:2-3; Op. 2:26-27; 3:21; 20:4-6, 11-15). Er zijn m.i. echter ook al zaken vervuld en ook geloof ik dat Johannes terug mocht kijken (zie b.v. Op. 5 waarbij het geslachte en weer levend geworden Lam/Jezus al weer terug in de hemel is, retro-spectief dus), en ook dat er bij het schrijven ook al dingen waren die toen reeds in werking waren.

Sorry dat ik zoveel teksten heb gebruikt, maar het één hangt vaak samen met het andere en ik probeer dan zo volledig mogelijk te zijn in mijn geschrijf en ook verbanden te leggen wat gebeurtenissen betreft die op eenzelfde tijdstip gebeuren/een aanvang nemen, b.v. de wederkomst/de opstanding/het oordeel van ALLE doden en ALLE levenden en hun beloning en straf (Joh. 5:28-29 alle doden, en 1 Petr. 4:5 levenden en doden). Na dit alles is er dan alleen nog de eeuwigheid in een nieuwe/herschapen schepping = nieuwe hemel/nieuwe aarde.

Het geschrijf van mij zal voor sommigen misschien ook wel allemaal niet zo erg van belang zijn, of onzin, of zeer onduidelijk, of abra-cadabra, of verkeerd uitgelegd.

Dirk, je vroeg naar mijn visie. Die zal, denk ik, verschillen van die van jou. Maar dat is niet zo erg, althans niet in mijn visie. Hoe het werkelijk zal gaan en zijn, is toekomst muziek. Er is wel toekomst, hoe dan ook, en ook geloof ik dat de Openbaring met al z'n beeldtaal en getallen en cryptische omschrijvingen voor de eerste ontvangers beter te begrijpen was dan voor ons nu, en ook dat het een troostbrief was en belofte dat het kwade overwonnen zou worden en dat we alleen een glorierijke toekomst tegemoet kunnen zien.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 23:38 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
@Bijbelonderzoeker.

Dag Bijbelonderzoeker,

Ik heb verschillende bijbelse begrippen en hoe ik die versta, o.a. in de berichten aan Dirk, aangegeven.
Jij verstaat het kennelijk heel anders, met allerlei zaken die je er bij betrekt wat bepaalde zaken in de Openbaring hoe je deze interpreteert, en vermengd met astronomie kom je dan uit op allerlei dingen.
Ik geloof dat de Openbaring gedeeltelijk in tekentaal is geschreven, en dat we dat moeten proberen te begrijpen in samenhang met zaken die wél kristal helder en duidelijk zijn.
Zo te zien hebben we nogal van elkaar verschillende opvattingen. Laten we eerst maar even wachten of er iets gebeurt op 23 september. Dan kunnen we alsnog eventueel verder praten.
Over die bloed-manen is er ook veel gespeculeerd, maar er is weinig of niets van terecht gekomen, althans ik hoor er niets meer over.

Met een vriendelijke groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.