Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 28 mar 2024 23:34

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2019 13:18 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik ben Hebreeën aan het lezen en kom de naam Melchizedek tegen. Dat was blijkbaar een zeer hoog persoon want zelfs Abraham, die de belofte van God zelve had ontvangen, betaalde er zijn tienden aan en Melchizedek zegende hem. Nu word ook duidelijk gemaakt in die verzen 7:1-8 dat enkel iemand die hoger is dan een ander, kan zegenen.
Ik ben dus zeer nieuwsgierig geworden naar wie deze persoon wel is? Misschien kan iemand mij er meer informatie over verschaffen?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2019 16:25 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Ik ben Hebreeën aan het lezen en kom de naam Melchizedek tegen. Dat was blijkbaar een zeer hoog persoon want zelfs Abraham, die de belofte van God zelve had ontvangen, betaalde er zijn tienden aan en Melchizedek zegende hem. Nu word ook duidelijk gemaakt in die verzen 7:1-8 dat enkel iemand die hoger is dan een ander, kan zegenen.
Ik ben dus zeer nieuwsgierig geworden naar wie deze persoon wel is? Misschien kan iemand mij er meer informatie over verschaffen?


Allereerst kan iedere gelovige een andere gelovige zegenen. Immers, we zouden ook diegenen moeten zegenen die ons vervloeken, we zouden onze broeders en zusters moeten zegenen. Dan jouw vraag over Melchizedek: ik stel voor dat je eerst eens Genesis 14 leest. Vanaf vers 18 lees je al het antwoord op jouw vraag: "En Melchizedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn; hij was een priester van God, de Allerhoogste".

Melchizedek was dus een koning. Maar, hij was ook een priester, en dat is bijzonder. Abraham gaf hem inderdaad een tiende van alles. Merk op dat de wet er nog niet eens was! Je zou Melchizedek zelfs als typebeeld van Jezus kunnen zien. Jezus is nu onze Koning en Hogepriester. Voor de duidelijkheid: Melchizedek was een typebeeld van Jezus, maar niet Jezus! Melchizedek was dus een priester en een koning. In Genesis 14 lees je meer over deze persoon. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2019 16:45 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Dus iedereen kan iedereen zegenen? Hebreeën 7 7het is duidelijk dat een zegen alleen gegeven wordt door iemand die groter is dan degene die gezegend wordt.

Wat word daar dan mee bedoeld?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2019 18:08 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Dus iedereen kan iedereen zegenen? Hebreeën 7 7het is duidelijk dat een zegen alleen gegeven wordt door iemand die groter is dan degene die gezegend wordt.

Wat word daar dan mee bedoeld?


Er staat: "Nu is het ontegenzeglijk zo dat wat minder is, gezegend wordt door wat meer is." Er staat dus niet dat alleen die groter is de mindere kan zegenen. In de eerste plaats is iemand wedergeboren of niet. Jezus leert ons dat de kleinste de grootste is in het Koninkrijk, en daaruit blijkt al dat de kleinste de grootste zal zegenen. Je moet de betreffende tekst dus lezen in de context van Hebreeën 7.

Hoe zegen je? Zegen je uit jezelf, of zegen je in Naam van Jezus? Ik mag jou zegenen in Naam van Jezus, en dat doe ik ook bij deze! Jij mag mij ook zegenen in Naam van Jezus. We zijn immers broeders. Ben ik minder of meer dan jij? Iedere gelovige mag een zegen in Naam van Jezus uitspreken.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2019 18:35 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik heb heel Hebreeën gelezen. Het was om duidelijk te maken dat Mechizedek zelfs groter was dan Abraham.
En neen dank u, ik ga niemand meer zegenen want dan doe ik alsof ik groter ben dan die andere.
Ik kan hun wel de zegen toe wensen, dat is iets anders denk ik.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: za 06 apr 2019 07:35 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Ik heb heel Hebreeën gelezen. Het was om duidelijk te maken dat Mechizedek zelfs groter was dan Abraham. En neen dank u, ik ga niemand meer zegenen want dan doe ik alsof ik groter ben dan die andere. Ik kan hun wel de zegen toe wensen, dat is iets anders denk ik.


Als jij zwak bent, ben je sterk. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. Je hoeft niet groot te zijn om grote dingen te doen. God gebruikt eenvoudige mensen. Mozes en Paulus waren moordenaars. Toch hebben ze grote delen van de Bijbel geschreven.

Als je wilt weten hoe groot, of beter gezegd waardevol, jij bent in Gods ogen, kijk dan naar het Kruis!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: za 06 apr 2019 18:45 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
zegenen in het Latijn bene dictum = goed spreken.

Psalmen 115:18
18 wij zijn het, wij zegenen de HEER,
van nu tot in eeuwigheid.

Halleluja!

vertaling: NBV

Psalmen 118:26
26 Gezegend wie komt met de naam van de HEER.
Wij zegenen u vanuit het huis van de HEER.

vertaling: NBV

Psalmen 129:8
8 en geen voorbijganger zegt:
‘Moge de HEER u zegenen.’

Wij zegenen u in de naam van de HEER.

1 Petrus 3:9
9 Vergeld geen kwaad met kwaad, en als u wordt uitgescholden, scheld dan niet terug; zegen juist, opdat u ook zelf zegen ontvangt, want daartoe bent u geroepen.

De bijbel geeft duidelijk aan dat woorden over iemand uitgesproken kracht hebben.
Shalom

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2019 19:39 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Jimmy schreef:
Ik ben Hebreeën aan het lezen en kom de naam Melchizedek tegen. Dat was blijkbaar een zeer hoog persoon want zelfs Abraham, die de belofte van God zelve had ontvangen, betaalde er zijn tienden aan en Melchizedek zegende hem. Nu word ook duidelijk gemaakt in die verzen 7:1-8 dat enkel iemand die hoger is dan een ander, kan zegenen.
Ik ben dus zeer nieuwsgierig geworden naar wie deze persoon wel is? Misschien kan iemand mij er meer informatie over verschaffen?

Melchizedek leefde in de tijd van Abraham.
In Genesis 14:18 lezen we dat hij koning van Salem was, en een priester van de allerhoogste God.
Dat was in die zin bijzonder, omdat later in het volk Israël het "koningschap" en het "priesterschap" strikt gescheiden zijn.
De eerste koning (Saul) was weliswaar uit de stam Benjamin, maar daarna werd dat David, uit de stam Juda, en zijn nageslacht.
En de priesters waren Levieten.
Bij Jezus is het ook weer zo, dat Hij zowel wordt benoemd als koning en als hogepriester.
En daarom wordt de link gelegd met Melchizedek.
Daarom is ook Psalm 110 een Messias-profetie, omdat ook daar wordt gesproken over een priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
(Hiernaar wordt verwezen in Hebreeën 5, 6 en 7.)

Terzijde:
Er zijn christenen die denken dat Melchizedek in het Oude Testament een verschijningsvorm van Christus was.
Ik zelf denk dat niet, omdat we steeds lezen over "hogepriester naar de ordening van Melchizedek".
Dat zou wat raar zijn als het om Christus zelf ging, wat dan zou betekenen dat Christus hogepriester was naar de ordening van (de Oudtestamentische) Christus.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wie was Melchizedek?
BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2019 19:58 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Jimmy schreef:
Ik heb heel Hebreeën gelezen. Het was om duidelijk te maken dat Mechizedek zelfs groter was dan Abraham.
En neen dank u, ik ga niemand meer zegenen want dan doe ik alsof ik groter ben dan die andere.
Ik kan hun wel de zegen toe wensen, dat is iets anders denk ik.

Over het zegenen van elkaar:

In het Oude Testament zie je dat de zegen vrijwel altijd door priesters wordt gegeven.

Maar in de christelijke protestantse traditie (in concreto in de Heidelbergse Catechismus) wordt wel gezegd dat elke christen als het ware een koning, een profeet en een priester is, of misschien beter gezegd: zou moeten zijn.
In 1 Petrus 2 : 9 is bijvoorbeeld te lezen dat wij - christenen - een geslacht zijn van koninklijke priesters.

Maar naast die ambtelijke zegen lezen we in het Nieuwe Testament ook over het elkaar zegenen.

Jezus zegt bijvoorbeeld in Mattheüs 5 : 44 dat we zelfs onze vijanden moeten zegenen in plaats van vervloeken.
En dat lezen we terug in bijvoorbeeld 1 Petrus 3 : 9.
Ik denk dat dat niet betekent, en zeker ook niet MAG betekenen, dat je je dan "meer" voelt dan de ander die je zegent.
Ook daarin geldt dat het de houding moet zijn van "elkaar dienen" en bemoedigen.

Zo even een gedachte over zegenen.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.