Elle schreef:
Dag Amadeus en allen,
Persoonlijk geloof ik dat Sara het beeld is van het Abrahamitisch verbond en niet van het Nieuwe verbond, en Hagar inderdaad van het wetsverbond. De uitleg door Paulus van Jesaja 54:1 in Gal. 4:27 (21-31) is op een allegorische manier zoals hij zelf zegt in Gal. 4:24 (NBG-1951 "een diepere zin"). In Hebr. 11:8-16 wordt net als in Gal. 4 over een stad gesproken, naast het Jeruzalem wat met haar kinderen in slaverij is (vers 25) , het nieuwe, van de hemel afkomstige Jeruzalem, de moederstad (Gal. 4:26; Hebr. 11:10 en 16). Abraham heeft nooit onder de Wet gestaan en was dus vrij, vandaar dat ik in Sara het Abrahamitisch verbond zie. De gelovigen onder het Nieuwe verbond, zowel gelovigen uit Israël als uit de volken waren eerst slaven en werden bij geloof in Christus, het belangrijkste Zaad van Abraham (Gal. 3:16), vrij van de gevolgen van het niet houden van de Wet terwijl men onder de Wet was, en vrij van de zonden zonder Wet, waarbij het geweten de wet was volgens Rom. 2:14-16.
===================================================
Wat "de mens der wetteloosheid"/"de zoon des verderfs" betreft uit 2 Thess. 2, deze openbaart zich naar wat ik in 2 Thess. 2 lees, vóórdat Christus' dag/de komst van Jezus aanbreekt. Ook de afval van het geloof is vóór de komst van Jezus.
Ik zie daardoor meer dat de tempel in Thess. genoemd, niet een letterlijke tempel is, noch dat het de tempel is die in Ezechiël wordt genoemd.
In 2 Thess. gaat het over afval van het christelijke geloof, waardoor het lijkt dat er, zoals ook al door Paulus o.a. in Hand. 20:29-30 is voorzegd, dat dit in de geestelijke tempel, de christelijke gemeente plaatsvind. Paulus noemt op verschillende plaatsen in zijn brieven de christelijke gemeente een tempel (1 Kor. 3:16; 2 Kor. 6:16), of het huis Gods (1 Tim. 3:15; Hebr. 3:1-6; 1 Pet. 2:4-5). We zien deze afval al in de 1e eeuw beginnen te voorschijn te komen en het gaat daarna steeds verder tot op heden. De anti-christ gelovigen die zich uit de christelijke gemeente terugtrokken en toch ook weer probeerden om hun valse leer over de Christus bij de christelijke gemeenten binnen te brengen, werden misleiders genoemd in 1 Joh. 2:18-27; 4:1-6 en 2 Joh. :7-11.
Jezus zal het geheel aan afvalligen wegdoen bij zijn komst ten oordeel waarbij alle levenden en alle doden worden beoordeeld of ze waardig zijn voor het eeuwige leven of voor de eeuwige dood.
Bij het oordeel op de dag der wederkomst, door Jezus ook de oogst genoemd, is er voor ieder een definitieve beslissing (Mat. 13:24-30 met de uitleg in 36-43), Ook is in Mat. 13:47-50 nog een oogst van vissen die worden uitgezocht, waarna de ondeugdelijke vis wordt weggeworpen, niet geschikt voor enig ander gebruik. Dit impliceert dat er zowel voor de ongelovigen uit Israël als de ongelovigen uit de volken niet meer nog een kans is.
Sommigen zeggen dat het niet eerlijk van Jezus zou zijn om niet nog een kans te geven aan degenen die het evangelie niet gehoord hebben. Maar als ik Paulus lees in Rom. 1:18-23 (het getuigenis van het boek der natuur over de eeuwige kracht en goddelijkheid van God) en 2:14-16 (dat het geweten geldt als een wet) dan is niemand te verontschuldigen. Ieder kan op de één of andere manier weten dat er een Schepper is. Een tweede kans is kennelijk uitgesloten, ook als men de gelijkenissen van Jezus over de oogst en het sleepnet in ogenschouw neemt, naast wat Jezus in Mat. 25:31-46 zegt over het liefde in allerlei opzichten betonen aan de medemens die een broeder in natuurlijke zin is van de Zoon des mensen, Jezus de Christus. Daarom is kennelijk ook het oordeel een individuele zaak, waarbij we in gedachten moeten houden dat de gelovigen met Christus als Rechter op de één of andere manier de ongelovigen oordelen, zoals blijkt uit Hebr. 11:7; Lukas 11:31-32; Mat. 19:28; Lukas 22:28-30; 1 Kor. 6:2-3; Openb. 2:26-27; 3:21.
De verschillende profetieën in het OT waren steeds voorwaardelijk, d.w.z. dat ze slechts zouden worden vervuld aan de gehele natie Israël als de gehele natie Israël zich aan het verbond hield. Dat is min of meer nooit het geval geweest, en daarom zegt Paulus ook in Rom. 9:1-8 dat de profetieën slechts worden vervuld aan degenen die kinderen van de belofte aan Abraham waren en aan zijn zaad, daar niet allen die "van Israël" afstammen, ook werkelijk Israël en kinderen van de belofte zijn! Daarnaast zegt Paulus in Rom. 11 vanaf vers 1 dat Israël niet verstoten is. In het licht van Rom. 9:1-8 betekent dit, dat slechts de ware Israëliet degene is die het innerlijk is, en niet door het uiterlijke b.v. de besnijdenis van het vlees, maar de besnijdenis van het hart naar de Geest en niet naar de letter, de wet en het wethouden op een wettische manier (Rom. 2:25-29).
Zo zegt Paulus in Rom. 11:5-7, maar ook de context, dat er in Paulus' tijd slechts een overblijfsel van Israël was die de beloften ontving, omdat ze hadden geluisterd en geloof hadden gesteld in de Verlosser die in de 1e eeuw "uit Sion" kwam als vervulling van Jesaja 59:20 en hun zonden door het instellen van het nieuwe verbond door Jezus als middelaar tussen Israël en Juda, maar ook tussen gelovigen in Christus uit de volken (Jer. 31:33-34; 2 Kor. 3) en door Paulus worden aangehaald in Rom. 11:11-36, waarin hij ook zegt dat naast een gelovige van de wilde olijfboom ook de tot geloof in Jezus als de Christus en als de door God gegeven verlosser aan te nemen Israëliet, terug geënt kon worden op de saprijke gekweekte olijfboom, het Abrahamitisch verbond. Hierbij kunnen we ook nog b.v. Johannes 1:11-13 als bewijs daarvoor aannemen, zo men wil.
ALS er al vóór de wederkomst van Jezus een nieuwe tempel door bepaalde groepen Israëlieten, mede gesponsord door bepaalde christelijke groepen, wordt gebouwd op de tempelberg, dan moet er nog heel wat bloed vloeien en oorlog gevoerd worden (want de Islam laat de tempelbouw niet toe), dan heeft dat inderdaad niets met God te maken, maar meer met het zelf willen vervullen van de profetie van Ezechiël wat een tempel betreft. Deze groepen weten niet of vergeten kennelijk dat het "Lichaam van Jezus" de tempel geworden is in de 1e eeuw (Joh. 2:19-21 en context) en dat de christelijke gemeente ook het Lichaam van Christus wordt genoemd (Efeze 4:11-16). Ze erkennen kennelijk ook niet dat er al sinds de 1e eeuw een koninkrijk met Jezus als koning is (Kol. 1:13-14), Jezus die regeert te midden van zijn vijanden als vervulling van Ps. 110 en uiteengezet en geciteerd door Paulus o.a. in 1 Kor. 15:23-28 en 50-58, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom is (1 Pet. 2:4-10) , en dat na de scheiding van de schapen en de bokken de schapen het koninkrijk ontvangen/beërven wat sedert de grondlegging der mensenwereld al voor hen was bereid (Mat. 25:34 en context), als vervulling van de beloften aan Abraham en aan zijn zaad, de landbelofte dus die naast in Genesis 12 en 17, ook in Ps. 37:9-11 NBG-1951 en Mat. 5:5 wordt genoemd.
In feite is de grote schare geredden in Op. 7 het resultaat van het reddingswerk van het begin tot het eind der geschiedenis, met daarin gelovigen zoals die van Hebr. 11 en alle latere ware gelovigen, dus ook de zogenoemde 144.000 gelovigen uit Israël vanaf de 1e komst van Jezus die geloof in Jezus hebben gesteld, een symbolisch getal wat de volheid van Israël onder het nieuwe verbond aanduidt, en eerstelingen worden genoemd (Openb. 14:4; Jak. 1:1 vergeleken met 18). Na Israël werd het geloof aan de Samaritanen en aan de overige volken gepredikt tot aan nu toe. Allen van deze geredden staan in het boek des levens en zijn Abrahams zaad en delen in de vervulling van de beloften aan Abraham en beërven de nieuwe schepping.
Het is nog een heel stuk geworden
.
Voor wat het waard is.
Ik ben mij er van bewust dat er mensen kunnen zijn op dit forum die het heel anders bekijken en eventueel hun wenkbrauwen optrekken over zoveel onbenul van mijn kant
.
Maar goed, dat zien we dan wel als het zover komt.
Groet,
Elle
Dag Elle,
Dankjewel voor je reactie... een zienwijze is geen onbenul... :-)
Het wetsverbond of Mozaische wet, afgebeeld door Hager spruit voort uit het Abrahamitisch verbond, daarom vermoed ik dat Sara het nieuwe verbond afbeeld, de Wet van christus door Gds geest is vrij. Deze Wet openbaart niet de zonden zoals dit de bedoeling was van de Mozaische wet of de Wet aan Mozes gegeven.
Zonder het Abrahamitisch verbond zouden deze twee verbonden niet ontstaan zijn.
Het zaad van het verbond met Abraham is de messias, Jezus.
De uiteindelijke beloofde erfgenamen zijn diegenen die de messias hebben aanvaard, besneden zijn in het hart, ( wedergeboren zijn door Gds geest, opgenomen in het nieuwe verbond).
( Ik ben het met je eens dat dit niet is voorbehouden voor een sellect groepje. )
Hierdoor is er geen verschil meer tussen Jood en Griek.
Gds huidige volk, diegenen die wedergeboren zijn, is in de plaats gekomen van het Israel dat onder het mozaische wetsverbond stond.
Ik noem ze nu het geestelijk ( niet het letterlijke, of het oude dat onder de wet van Mozes stond. ) Israel omdat ze nu geleid worden door de Wet van christus ( geest van Gd) in dat nieuwe verbond.
Het nieuwe Jeruzalem of het Jeruzalem dat boven is, is niet het letterlijke Jeruzalem, maar het onzichtbare of geestelijke mede onder het nieuwe verbond.
De mens der wetteloosheid openbaart zich idd. Voor christus wederkomst, ik denk dat de mens der wetteloosheid letterlijk op de zogenaamde troon van David (of eigenlijk troon van Gd) zal gaan zitten.
Ik denk dat de god van deze wereld al geruime tijd geleden is begonnen met de voorbereideingen ervan.
De staat Israel is gesticht in 1948 door ROTCHILD een zionistische Jood. Zijn vader was een machtige bankier in de 19 de eeuw.
Was eens een smid in Duitsland, hield bezig met occultissme en had als Symbool de ster van de god REMFAN zie handelingen 7.
Deze ster is dan ook terug te vinden op de vlag van Israel.
Vele christenen denken dat dit de ster vankoning David is, dit is niet zo, Gds volk heeft nooit een ster als symbool gehad.
http://7gabriel73.punt.nl/content/2006/ ... -davidsterGd heeft nooit dit teken gegeven als symbool voor zijn volk.
Jeruzalem is nu door Amerika als hoofdstad erkend.
Hierdoor zullen de spanningen nog verder oplopen onder diegenen die denken rechtmatig aanspraak te kunnen maken op de stad Jeruzalem en de tempel van Gd.
Eigenlijk heeft Gd nooit opdracht gegeven om de letterlijk tempel te herbouwen, doch is de basis ervan gelegd, voor de antichrist.
Hoe meer chaos, hoe meer redenen voor de Nieuwe Wereld Orde of NWO om een oplossing te bieden voor de problemen en hoe dichter we bij de werkelijkheid gaan komen van de volledige voltooiing ervan.
De NWO wordt meer en meer een feit.
Deze nieuwe wereld orde zal vrede en zekerheid uitroepen, maar de bijbel zegt dat ogenblikkelijk Gds dag zal komen. 1 Thess. 5
Deze valse vrede en zekerheid zal worden uitgeroepen in Jeruzalem
Wat stad van vrede betekend.
En hiermee is de volledige misleiding compleet.
Vele mensen waaronder ook gelovigen zullen deze valse tekenen geloven.
Verder ben ik het grotendeels eens met wat je schrijft.
Mvg, amadeus