Elle schreef:
Dag allemaal,
Ik kreeg vandaag de nieuwe evangelische krant de "Uitdaging", dec. 2015.
Daarin stond een stukje van ROEPER over "DRIE" die ik hieronder plaats:
DRIE
Zijn naam noem ik niet. Hij is wereldwijd bekend, leeft nog en sprak er in zijn preken nooit over. Maar tegen mij liet hij zich ooit ontvallen dat de Schriftuurlijke onderbouwing van de gebruikelijke leer der Drie-eenheid flinterdun is. Dat de Godheid uit drie Personen bestaat, terwijl het christendom zich monotheïstisch noemt, kun je moeilijk uit de Bijbel halen, vond hij. Het leek mij ketterij. Heel de christenheid gelooft dat toch, voerde ik aan. ‘Dogma’, zei hij. En zuchtte. Later dacht ik terug aan wat ik ooit in een Bijbelcursus van de Navigators leerde. Dat er drie verschijningsvormen van de Heer zijn. Zoals van water: Vloeistof, ijs en waterdamp. Iets anders dan drie Personen. Staan er dan ook drie tronen in de hemel? Dat laatste gaat de meeste christenen te ver. Daarom begrijp ik het niet goed. Over Christus staat in de Bijbel dat hij het ‘Afschijnsel’ van de Godheid is. En de Heilige Geest wordt soms in één hoofdstuk zowel Geest van God als Geest van Christus genoemd. Diezelfde Bijbel zegt dat niemand ooit God kan zien en leven. Mozes moest het volgens de Schrift met Zijn achterkant doen en vervolgens zijn gezicht bedekken wegens dodelijk op hem gevallen licht. God toont zich in de gedaante van de Here Jezus. Ik zeg niet gelijk te hebben. Maar net als die prediker destijds, vraag ik mij wel af waar die drie Personen nou Bijbels vandaan komen…
Ik heb daarop gereageerd met het volgende:
"@Roeper.
Persoonlijk vind ik Joh. 17:3 gecombineerd met 1 Joh. 5:18-20 iets duidelijk maken. In Joh. 17:3 staat eigenlijk dat God de Vader de monotheos (enige God) is. Jezus is als "uitlegger" (Joh. 1:18; 1 Joh. 5:20) naar ons gezonden. Toen wij tot geloof in deze uitlegger kwamen en hem gingen begrijpen en aannemen, werden wij kinderen Gods door een wedergeboorte, die veroorzaakt werd door de werking van Gods Geest, een geboorte uit water en Geest (Joh. 1:12; 3:5). Nu zijn wij "in" de Waarachtige, net als Jezus "in" de Waarachtige is. Wij staan nu in relatie met/tot de Waarachtige monotheos, als kind tot Vader, met Jezus als broer (Heb. 2:11). De Waarachtige en het eeuwige leven is ons geopenbaard door Jezus, die de Weg tot God is, de Waarheid van God is, en het Eeuwige leven is wat God geeft (Joh. 14:6).
De Waarachtige God wordt door Jezus "zijn God en Vader" genoemd in Joh. 20:17. De Zoon van God en de Geest van God werkten en werken samen om ons tot God te brengen, en de Waarachtige God, de monotheos, trekt ons via de Zoon en de Geest. Ze werken zo innig samen als eenheid, net als zou moeten onder Gods kinderen. Jezus vraagt en bidt tot God de Vader, de monotheos, of zijn volgelingen net zo één mogen zijn als Hij en zijn Vader, "Gij Vader in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt" (Joh. 17:20-21). De Eenheid tussen God de Vader en de Zoon Jezus is dus een samenwerkingsverband door God de Vader veroorzaakt door de werking van Gods Geest. Deze Geest vertegenwoordigt Vader en Zoon in ons en woont in ons (Joh. 14:23).
Wij zijn door de werking van Gods Geest in de intieme kring van Vader en Zoon gekomen, in het huis(gezin) van God (Heb. 3:5-6). Allen delen in de goddelijke natuur (2 Pet.1:3-4), wij zijn immers Gods kinderen. Wij zijn monotheïsten als we geloven dat God, de Vader van Jezus, de monotheos is. Dat Jezus ook God wordt genoemd, heeft m.i. te maken met de uitermate verhoging die Jezus ontving toen hij het werk had volbracht en na de opstanding naar de hemel ging. Hem werd alle macht/gezagsbevoegdheid/autoriteit in zowel hemel als aarde gegeven en hij zit met zijn Vader op Vaders troon (Fil. 2:9-11; Mat. 28:18; Openb. 3:21), een positie als God de Vader zelf, met dit verschil dat Jezus deze positie ontving, verkreeg, en niet altijd al had. Hij werd tot Heer en tot de Christus/Gezalfde gemáákt (Hand. 2:36). Dus daarom vind ik het moeilijk om te geloven in een drie-eenheid zoals die op verschillende manieren in kerken wordt gepredikt en in de geloofsbelijdenis van Nicea wordt verwoordt.
Mijn gedachten voor wat ze waard zijn."
Hoe denken jullie over de leerstelling der drie-eenheid? Wat en hoe spreekt de bijbel over God, Jezus en de Heilige Geest samen? Over mijn gedachten over de Heilige Geest heb ik een ander topic geopend.
Groet,
Elle
#
Hallo Elle,
Een interessant en discutabel onderwerp dat je aanhaalt.
Ik geef je even mijn worsteling mee, want nog steeds weet ik niet met zekerheid of ik yeshuah als Gd moet bezien.
Wat ik wel merk is dat de bijbel nergens duidelijk vermeld dat de HG Gd is.
Uit enkele teksten zou men kunnen opmaken dat de HG een persoon zou kunnen zijn,
maar dan nog is er nog steeds geen duidelijkheid dat deze HG als persoon GD zou zijn.
Wat Yeshuah betreft, de bekende maar ook een discutabele tekst is Johannes hfst 1 .
Het Woord is Yeshuah, het Woord was in het begin bij Gd en het woord (Yeshuah) was Gd.
Zonder het Woord vers 4 is er niets ontstaan.
Ik kan dit rijmen met genesis waar staat dat Gd zei : laat ONS..... etc...... hfst 1 :26.
Johannes hfst 1;14 vertelt ons dat het Woord (Gd) vlees is geworden.
Dit in overeenstemming met Fillipenzen 2 waar staat dat Jezus de gestalte had van Gd en zich niet heeft willen vastklampen aan de gelijkheid van Gd omdat Hij, Yeshuah, nederig genoeg was om zijn Gddelijke hoedanigheid af te leggen om mens te worden.
Er staat zelfs dat hij zichzelf heeft vernederd om aan mensen GELIJK te worden.
Hij heeft zich ontdaan van zijn Gdheid.
vers 18 zegt: nog nooit heeft iemand Gd gezien, maar de enige Zoon, zelf Gd, die rust in het hart van de Vader..... .
Ik kan me wel ergens vinden met je zienswijze dat Yeshuah als uitlegger naar ons is gezonden.
Maar men kan eveneens de teksten niet naast ons leggen dat Yeshuah als het Woord/uitlegger Gd was en Bij Gd was.
Men spreekt hier over twee Gdheden.
Volgens mij Gd de Vader en de scheppende Gd van het OT Y-H-W-H die zich als mens in het NT
manifesteerd onder de naam Yeschuah wat betekent Y-H-W-H is redding.
Om je eigen woorden te gebruiken, voor wat het waard is. -)) .
groet amadeus