Jimmy schreef:
Als u moet lijden omwille van uw geloof in Christus onze Heer dan begaat u exact dezelfde weg als Jezus.
Niet helemaal, Jimmy! Jezus heeft geleden om jou te verlossen en redden! Als ik lijd, is dat niet om iemand te verlossen. Lijden omwille van ons geloof betekent dat we trouw aan HEM blijven, ondanks alles, zoals je zelf volledig terecht beschrijft:
Jimmy schreef:
Daarom moet u zelfs verheugd zijn als u moet lijden omwille van uw geloof in Hem. Als u vernedert word, valselijk beschuldigd, bespot, vervolgd, gedood omwille van uw geloof dan moet u zich verheugen!
Dit lijden is inderdaad lijden omwille van ons geloof!
Jimmy schreef:
Noem mij 1 profeet die niet geleden heeft. Noem mij 1 dicipel die niet geleden heeft. Noem mij 1 Zoon die niet geleden heeft.
Noem 1 mens die niet geleden heeft, Jimmy! Ieder mens lijdt (wel eens), helaas. Waarom? Omdat we zondaren zijn! Waarom leed Jezus? Om ons te verlossen. Ofwel:
LIJDEN MENS = SCHULD VAN DE MENS
LIJDEN JEZUS = VOOR VERLOSSING VAN DE MENS
Zie je het verschil in de twee vormen van lijden? En, het lijden van de mens kunnen we onderverdelen:
- Lijden omwille van ons geloof, omdat we vervolgd of bespot worden.
- Verzoeking van de duivel.
- Beproeving (snoeien) door God.
- Eigen schuld (bijvoorbeeld als we teveel alcohol drinken).
Jimmy schreef:
Maar de zondaar stond daar met zijn hoofd gebogen, hij durfde nog niet naar de Hemel zien en riep: Oh God genade voor een zondaar!
Jimmy schreef:
maar God zei: Mijn genade is u genoeg
Helemaal waar, Jimmy. Hieruit blijkt Gods Liefde! De zondaar bidt:
O LORD, have mercyGod antwoordt Paulus:
And he said unto me, My grace is sufficient for theeWe vragen om mercy, uit nederigheid. God geeft grace, uit Liefde! Gods Geest geeft goede gaven aan wie nederig is!
Genade is gratis! Genade kan niet verdiend worden op basis van goede werken. Met andere woorden, op het moment dat wij eigenlijk straf verdienen, schenkt God ons het goede door zijn genade. God
keert het om! Mercy betekent dat we de straf niet ontvangen! God gaat een stap verder: We ontvangen het goede!
Daarom heeft Jezus geleden, de volledige ruil!
In
Romeinen 10:4 legt Paulus de relatie uit tussen Christus als middel om gerechtigheid te verkrijgen voor God, en de wet als middel voor gerechtigheid. Toen Christus aan het kruis stierf en de zonden en schuld droeg voor hen die onder de wet waren, maakte Hij dus een einde aan de wet als middel om door God gerechtvaardigd te worden. Hij is de enige weg om met God in het reine te komen.
Het is genade in Christus, of niets!de nederigen geeft Hij genade (
Jakobus 4:6). We moeten op onze zijn voor de barrière van trots – vaak is de wortel daarvan eigengerechtigheid – we vinden onszelf eigenlijk best goed genoeg: "we doen toch ons best"
De enige voorwaarde om genade te kunnen ontvangen is echter niet dat we ons best doen, maar dat ons volledig onderwerpen aan God!Jezus roept op om onze tijd niet te verspillen aan problemen en zorgen, maar onze ogen juist van de zorgen en problemen af te richten en ons over te geven aan de vorm van Jezus’ genade die we nodig hebben voor elke dag. Hoe kunnen we steunen op die sprankelende genade? Dat doen we concreet door:
1. Te bevestigen dat Christus in je leeft (
Galaten 2:20) en dat in Hem alles mogelijk is (
Filippenzen 4:13).
2. Geen vertrouwen te stellen op het "vlees", ofwel eigen mogelijkheden, je eigen kracht of je eigen gerechtigheid, immers
wij dienen Hem door de Geest Gods en roemen in Christus Jezus en vertrouwen niet op eigen vlees (
Filippenzen 3:3). Als we aan het eind zijn gekomen van ons eigen kunnen, onze eigen gerechtigheid en onze eigen kracht, dan zal Gods genade door ons heen stromen naar anderen toe. Inderdaad,
door onze zwakte zijn we sterk!3. Geloof steeds meer in Jezus’ kracht in jou – zo kun je je eigen pogingen, successen en fouten loslaten en je helemaal aan Hem overgeven:
want mijn kracht wordt in zwakheid volbracht ik zal dus meer in mijn zwakheden roemen, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen (
2 Korinthe 2:9,10).
Dankbaarheid en genadeDankbaarheid is een duidelijke vrucht van genade. In de Griekse taal voor die tijd betekende ‘genade hebben’ (uit het basiswoord ‘charis’ hetzelfde als ‘dankbaar zijn’. Het is verstandig onszelf te oefenen in dankbaarheid, door onze mond te vullen met dankzegging en lofprijs > Wees geen mopperaar of klager, door het negatieve steeds te benadrukken, maar laat dankbaarheid je vertrekpunt zijn, zodat we medegelovigen kunnen helpen Gods genade vast te houden.
Genade maakt gulGenade maakt ook vrijgevig. In
2 Korinthe 9:8,9 legt Paulus uit dat de genade van God én de motivatie én de middelen beschikbaar stelt om te kunnen geven. Uit deze teksten blijkt dat genade zorgt voor totale voorziening in al onze noden en dat tevens onze gerechtigheid bevestigt, zoals eerder al aan de orde is behandeld. Ook hier geeft Derek ons de raad ons te oefenen in het geven, want ‘Geef en aan u zal gegeven worden.’
Gods genade is altijd meer dan voldoende. Als illustratie voor deze waarheid, kijken we naar het leven van de apostel Paulus. God had een bepaalde kwelling (een scherpe doorn in het vlees) toegelaten, om ervoor te zorgen dat hij niet trots of zelfingenomen werd. Hij smeekte dat die weggenomen werd maar God zei: "
Mijn genade is u genoeg, want mijn kracht wordt in zwakheid volbracht" (
2 Korinthe 12:7-10).
De Wil van God zal je nooit in een positie brengen waar de genade van God je niet uit kan redden!