Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 28 mar 2024 14:41

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Alles dat nieuw is is ketterij
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 06:44 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
De apostelen hadden aan hun opvolgers een welomschreven erfdeel van waarheid achtergelaten, en dat moest van de ene generatie op de andere doorgegeven worden.

Het onderwijs van de kerk is altijd hetzelfde (...) Het evangelie is nooit anders dan het vroeger was. Als daarom iemand zegt dat het geloof iets omvat wat er tevoren niet bij hoorde, dan is dat ketterij, en dat is alle onderwijs dat niet rechtzinnig is. De valse leer is niet moeilijk te herkennen, er hoeft niet over gestreden te worden: zij word onmiddellijk herkend, waar zij maar verschijnt, eenvoudig omdat zij nieuw is.

Uit het boek: Christelijke Theologie (een introductie) van Alister Mcgrath

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 08:48 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
De apostelen hadden aan hun opvolgers een welomschreven erfdeel van waarheid achtergelaten, en dat moest van de ene generatie op de andere doorgegeven worden.

Het onderwijs van de kerk is altijd hetzelfde (...) Het evangelie is nooit anders dan het vroeger was. Als daarom iemand zegt dat het geloof iets omvat wat er tevoren niet bij hoorde, dan is dat ketterij, en dat is alle onderwijs dat niet rechtzinnig is. De valse leer is niet moeilijk te herkennen, er hoeft niet over gestreden te worden: zij word onmiddellijk herkend, waar zij maar verschijnt, eenvoudig omdat zij nieuw is.

Uit het boek: Christelijke Theologie (een introductie) van Alister Mcgrath


"Alles dat nieuw is", is natuurlijk wel heel veel. Een televisie is geen ketterij, maar kan daar wel voor misbruikt worden. Hetzelfde geldt voor internet, voor muziek of muziekinstrumenten. Maar, ik begrijp wat jij bedoelt. Weet je wat de Bijbel zegt:

"Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, 7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt."

We zijn dus in de genade van Christus geroepen, en dit is dus ook het Evangelie van Christus. Er zijn mensen die de genade van Christus verdraaien, en dat is dus een ander evangelie. Die mensen zijn vervloekt. Het is een harde uitspraak.

Samengevat: de genade van Christus = het Evangelie van Christus. Wat moet er dus centraal staan in een kerk of bij gelovigen? Twee dingen: (1) Christus en (2) de genade.

Het brengen van de wet is dus een ander evangelie, om een voorbeeld te noemen. De wet hangt ook samen met de vloek.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 13:31 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ja ik vind dat daarmee het evangelie verdraait word door de Maarten Lutherse woorden van: geloof alleen red ons!
Want in het Nieuwe Testament staat duidelijk dat wij ook werken moeten ondergaan.
Maar Maarten Luther ging daar even niet mee akkoord en vond dat alleen de genade ons red. Vandaar dat de genadeleer haar oorsprong kreeg.

Maar dat was niet wat van in begin werd geleerd, het was iets nieuws.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 13:49 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Ja ik vind dat daarmee het evangelie verdraait word door de Maarten Lutherse woorden van: geloof alleen red ons!
Want in het Nieuwe Testament staat duidelijk dat wij ook werken moeten ondergaan.
Maar Maarten Luther ging daar even niet mee akkoord en vond dat alleen de genade ons red. Vandaar dat de genadeleer haar oorsprong kreeg.

Maar dat was niet wat van in begin werd geleerd, het was iets nieuws.


Over welke werken heb jij het, Jimmy? En, over welke Bijbeltekst(en)?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 13:50 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Wij horen aan onze zonden te werken, in hoeverre dat dat voor ieder persoonlijk gaat. Dat wilt niet zeggen dat wij een staat kunnen ontvangen van zondenvrij te zijn, zelfs de Paus geeft toe dat hij een zondaar is. Wij kunnen niet geheel zonder zonde zijn maar wanneer wij zondigen zou dat tegen onze diepste verlangens moeten ingaan.
Het is dus niet zozeer het slagen van zondevrij te zijn dat ons red, want dan werd niemand gered want zelfs Paulus gaf toe dat hij de volmaaktheid nog niet had bereikt. Het is meer het streven naar dan het exact slagen ervan dat nodig is.
Wij horen allen te streven naar de Heiligheid, in hoeverre dat dat voor iedere persoon mogelijk is. En wij horen dat voor onszelf te doen inplaats van voor anderen. Daar wil ik mee zeggen maar dat is wat ik persoonlijk vind: Als wij ons naar andere richten dan moet de genade de overhand nemen maar als wij naar onszelf kijken dan moeten wij steeds ons best willen doen om minder te zondigen, in hoeverre dat dat voor ons persoonlijk, wat voor ieder anders kan zijn en dus geen maatstaf kan zijn, mogelijk is.
Daarom dat wij niet kunnen oordelen over andere, wij zouden een verkeerde maatstaf gebruiken, wij zouden hen meten zoals wij onszelf meten en dat is niet zo slim. Want de andere kan moeilijkheden hebben met dingen waar wij geen moeilijkheden mee hebben. Het zou dus niet zo slim zijn om uzelf als maatstaf te gebruiken om andere te oordelen.
Daarom vind ik het persoonlijk belangrijk, dat als wij over de Heiliging spreken, wij deze enkel op onszelf toepassen en niet op andere.
Daarom vind ik het persoonlijk belangrijk, dat wij onszelf enige vorm van tucht opleggen, niet tucht die ons neer haalt maar tucht die ons corrigeert en de waarheid blijft laten inzien over de zonde. Maar wanneer wij een ander zien zondigen lijkt het mij soms beter om voor deze persoon om vergeving te bidden voor wat hij doet.
Daardoor komt de wet in haar oorspronkelijke doel. De wet was er om elkaar lief te hebben. Tegenwoordig word met de wet gesmeten om God lief te hebben. Maar de wet van God, daar is niks op aan te merken, het is aan ons dat het aan te merken is.
Als wij dan die wet gaan gebruiken, die goed is, om elkaar op te beoordelen, die slecht zijn, dan kan dat niet anders dan liefdeloosheid tot gevolg hebben. Maar wanneer wij de wet gebruiken, om onszelf te onderrichten, dan kan dat niet anders dan liefde brengen. Want wanneer wij slagen, hebben wij een ander liefgehad en wanneer wij falen, hebben wij onszelf lief want wij geloven altijd voor onszelf nog eerder in de genade dan voor een ander.
Wanneer wij dus falen, dan geloven wij in de genade want dan weten wij dat we er niets konden aandoen en of dat wij het niet zo erg vonden. Beide zaken laten inzien dat we niet beter weten. En voor zulke zaken, geloof ik, kunnen wij allen vergeving ontvangen.
Gebruik daarom de wet niet om in uw huis te hangen bij wijze van spreken en iedere die binnenkomt te zeggen: daar moet je je aan houden! Maar gebruik de wet en zet hem op een spiegel, zodat je leert wat de wet betekent, terwijl je naar jezelf kijkt.
Gebruik de wet niet voor anderen, maar voor jezelf.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 13:54 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
1 Johannes: 2 1Mijn kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben 1 Tim. 2:5; Hebr. 7:25een Voorspraak2:1 Voorspraak - Ook te vertalen als advocaat, pleitbezorger, verdediger; zie ook Joh. 14:16. bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
2En Hij is Rom. 3:25; 2 Kor. 5:18; Kol. 1:20; 1 Joh. 4:10een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden Joh. 4:42; 1 Joh. 4:14van de hele wereld.
Christus' geboden in acht nemen
3En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen.
4 1 Joh. 4:20 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet.
5Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Joh. 13:35Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn.
6Wie zegt in Hem te blijven, Joh. 13:15; 1 Petr. 2:21moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft.


Jakobus 2:26 (HSV)

Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

Jakobus 2:17 (HSV)

Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.

Jakobus 2:20 (HSV)

Maar wilt u weten, o dwaze mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 15:21 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Mattheüs 5:19 HSV
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 16:17 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Jakobus 2:26 (HSV)

Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

Jakobus 2:17 (HSV)

Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.

Jakobus 2:20 (HSV)

Maar wilt u weten, o dwaze mens, dat het geloof zonder de werken dood is?


Dat zijn hele mooie teksten, Jimmy, en ik begrijp ook wat jij bedoelt. Over welke werken spreekt Jakobus, denk je? En, als we het eens over vruchten hebben: tegen een appelboom kan je niet zeggen dat deze zijn best moet doen om appels voort te brengen. Als het goed is, gaat dat vanzelf. Zoals een boom zonder appels geen appelboom kan zijn, zo kan iemand zonder werken geen gelovige zijn. Nu is de vraag "welke werken worden hier bedoeld?" Denk jij dat er een verschil is tussen de geboden en de werken?

En wat wordt er volgens jou mee bedoeld dat de wet niet afgeschaft is?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 16:58 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Zijn de geboden dan niet gebaseerd op de liefde voor elkaar?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 17:02 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Dus jij hoeft helemaal geen moeite te doen om niet te zondigen? Dan is er iets mis met mij want ik moet wel moeite doen...
Paulus spreekt ook duidelijk dat wij niet meer onze eigen zin moeten nastreven.
Het is dus zeer raar als je tegen een appelboom zegt om geen appels meer voort te brengen en dat deze dat automatisch doet.

Een appelboom is gemaakt om appels te maken, een mens is zondig geworden en kan dus alleen maar zondigen.
Als een mens dus niet meer wilt zondigen moet hij tegen zijn natuur in gaan en dat gaat allemaal niet zo automatisch als uw boom en appel verhaaltje
Want een boom is gemaakt om appels voort te brengen, maar een mens is zondig geworden en brengt dus de zonde voort, automatisch.
Ik vind dat een betere vergelijking?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 21:13 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Dus jij hoeft helemaal geen moeite te doen om niet te zondigen? Dan is er iets mis met mij want ik moet wel moeite doen...


Ik begrijp jouw overweging heel goed. Ik heb het volgens mij al eens uitgelegd? Het blijft een lastig punt? Enerzijds zijn we een nieuwe schepping, maar anderzijds worstelen sommigen nog met de zonde. Hoe zit het nu? Geloof je dat een mens een nieuwe schepping wordt bij de wedergeboorte (de keuze voor Jezus)? Zo ja, dan is de geest nieuw, die zondigt niet meer. Als dat wel het geval zou zijn, zou de nieuwe mens geen nieuwe mens zijn. God herinnert onze zonden niet eens meer, dat lezen we letterlijk in de Bijbel. Nu over vruchten.

Lees in Mattheüs 7: "Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen."

Het betekent dus dat we geen slechte vruchten voort kunnen brengen. Deze boom is de wedergeboren mens, de nieuwe schepping. We hoeven dus niet meer te vechten. Het juiste evangelie is de genade van Christus, of het evangelie van Christus. De werken waar Jakobus het over heeft zijn geloofswerken, en niet het naleven van de wet. Weet je wat een geloofswerk is? Bijvoorbeeld de gehoorzaamheid waarmee Abraham zijn zonn wilde offeren, of de wijze waarop een vrouw met zeer kostbare olie Jezus zalfde. Dat zijn geloofswerken: vertrouwen op God. Als God een plan met jou heeft, dan moet je Hem vertrouwen, en daarna handelen. Dat zijn de werken waar Jakobus over spreekt.

En de wet? Is die vervallen? De wet toont dat we een Verlosser nodig hebben. In dat opzicht is de wet niet vervallen. De wet kan ons niet redden. De wet kan ons niet zegenen. De wet toont ons dat we Jezus nodig hebben, niks meer en niks minder. Als je vragen hebt, stel ze gerust, broeder Jimmy!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 04:18 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Maar Johannes draagt andere op minder te zondigen en als ze toch zondigen dat ze dan een pleiter hebben in de Hemel? Hoe zit dat dan?
Ook Paulus zegt dat hij de volmaaktheid niet bereikt had? Ook Paulus spoort meermaals aan om niet meer te zondigen? Wat doe ik dan verkeerd met andere aan te sporen, in hoeverre dat dat mogelijk is, wat al zeer nederig is van mij vind ik, niet meer te zondigen?

Onze geest is dan wel nieuw maar ons lichaam blijft van vlees. Wij worden een nieuw mens omdat wij ons bekeren en ons denken veranderen. Men vernieuwt een mens door het denken te veranderen. Vroeger waren wij een slaaf van de zonde, ons denken zette ons aan tot zondigen en er was niets dat ons hielp om minder te zondigen. Het interesseerde ons immers niet. Ons denken was niet goed. Wij zagen niet naar God, wij waren egoïstisch en zagen enkel naar onszelf. Dat denken moest veranderen. Door ons te bekeren keren wij ons naar God. Bekeren wilt ook zeggen ommekeer. Wij nemen dus een ommekeer van de zondige weg die we bewandelen...

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 04:30 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Stel u dit voor: wanneer wij tien keer zondigen hadden wij drie keer de kracht om niet te zondigen. Wat is dan beter? Zondigen of niet zondigen?

Wat geloof jij dan? Dat de zonde niet meer telt? Waarom zegt Johannes dan dat Jezus nog altijd iedere keer voor ons pleit bij de Vader wanneer wij zondigen?
Als de zonde niet meer telt, waarom pleit CHristus dan nog voor ons?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 06:37 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Jimmy schreef:
Stel u dit voor: wanneer wij tien keer zondigen hadden wij drie keer de kracht om niet te zondigen. Wat is dan beter? Zondigen of niet zondigen?

Wat geloof jij dan? Dat de zonde niet meer telt? Waarom zegt Johannes dan dat Jezus nog altijd iedere keer voor ons pleit bij de Vader wanneer wij zondigen?
Als de zonde niet meer telt, waarom pleit CHristus dan nog voor ons?


Laat ik duidelijk zijn: ik verkondig niet dat we er maar op los moeten zondigen. Ik verkondig wel dat wij "zelf" onze best niet kunnen doen, maar dat we het werk aan Christus moeten laten. Stel dat we er hard aan zouden moeten werken, wat is dan het verschil tussen een gelovige en een goed mens? Je weet dat we voor de wet gestorven zijn? Wat betekent dat?

"Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven. 20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven. 21 Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven."

Inderdaad, Johannes schreef "Mijn kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden", dus nu moeten we nagaan welke dingen hij schreef, want hij schreef deze dingen opdat zij niet zouden zondigen. Welke dingen schreef Johannes?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 07:01 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Jij verwacht dus een beetje dat als een coach aan de zijlijn de richting aangeeft dat deze ook zelf de kinderen die voetbal spelen bestuurt? Dan zou iedereen blijven staan.
Ja wij hebben Christus nodig om ons leven te beteren maar wij hebben Hem nodig omdat hij ons de richting aangeeft die wij moeten gaan. Wij moeten het wel nog altijd zelf doen.
Toen wij niet gelovig waren stond er niemand aan de zijlijn, en als er iemand stond dan was het de satan die nog eens meehielp zodat we naar de verkeerde dingen zouden streven. Als wij uw theorie volgen, dan zijn wij nooit verantwoordelijk geweest voor die daden? Nochtans zegt de Bijbel duidelijk dat we zelf verantwoordlijk zijn voor die dingen.
Maar blijkbaar is het de satan zijn schuld.
Want als wij het goede doen, dan komt dat door Christus alleen en niet door enige vorm van effort van onszelf. Maar wanneer wij het kwade doen, dan is dat opeens wel onze eigen verantwoordelijkheid en niet door de kracht van satan?
Dat begrijp ik toch niet zo goed.
Je moet ons leven als een voetbal match bekijken. Zolang wij niet gelovig zijn trappen wij er maar op los op de bal. Wij hebben geen richting, wij doen wat wij willen en meer niet. Soms komt er een coach aan de zijlijn staat en die geeft ons richting, maar die coach is niet Christus. Hij zegt ons wel naar waar wij moeten trappen, overeenkomstig met onze eigen begeerten en vleselijke wil. De Bijbel zegt duidelijk dat wanneer wij deze acties ondergaan, wij daar zelf verantwoordelijk voor zijn.
Maar wanneer wij gelovig worden, dan verdwijnt de satan aan de zijlijn en dan blijven enkel onze eigen begeertes en onze eigen vleselijke wil over. Wij trappen dan soms nog in het wilde weg maar aan de zijlijn staat Christus, die ons door de Heilige Geest richting geeft. Eigenlijk doet Christus dan wat satan eerst deed. Ons richting geven. Zonder Christus kunnen wij NOOIT in de goede richting gaan. Wij volgen dan satan en onze eigen begeertes en vleselijke wil. Wij hebben inderdaad Christus dus nodig! Maar als het allemaal Christus is, en wij in niks effort moeten geven dan was voorheen ook de zonde niet onze schuld maar die van satan. Als de coach aan de zijlijn meer doet dan enkel roepen in welke richting u moet gaan en daarmee zelfs uw vrije wil wegneemt en ervoor zorgt dat u die richting ZAL gaan, zonder dat u daar zelf iets moet voor doen, dan zijn wij niet schuldig aan de zonde die wij voorheen hebben begaan. Want dan was dat satan zijn schuld. Toch zegt de Bijbel duidelijk dat wij NIEMAND te beschuldigen hebben omtrent die zaken, dat het allemaal onze eigen verantwoordelijkheid is. Als de zonde begaan, onze eigen verantwoordelijkheid was en dus niet die van de satan dan is het goede doen ook onze eigen verantwoordelijkheid, en niet die van Christus.
Wij hebben Christus zeker nodig om de richting die we moeten gaan aan te geven, maar dan moeten we het zelf wel nog altijd doen...

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.