Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 03 mei 2024 10:42

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Constantijn en zijn zondag
BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018 22:19 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Er zijn gelovigen die liever de zaterdag houden als rust dag, ze moeten niks weten van de zondag en zeggen; Het is wel Constantijn die de zondag heeft ingevoerd, nergens staat er iets van in de Bijbel! Wel om eerlijk te zijn, je mag allemaal op jullie knietjes gaan zitten om wat Constantijn gedaan heeft, want zonder hem had jij waarschijnlijk geen Christen geweest! Constantijn was de eerste Christelijke regeerder. Voor dat Constantijn de macht kreeg werden Christen vervolgd door de heidenen en werden zijn niet serieus genomen. De Kerk moest zich constant verdedigen tegen aanvallen. Toen Constantijn regeerder werd, besloot hij dat het Christendom een plaats moest krijgen in zijn koninkrijk als zijnde de ware religie. Doordat Constantijn dat besliste werd het Christendom plotseling serieus genomen en werd de Kerk niet meer vervolgd. Vanaf toen zijn de theologische redenaties pas echt kunnen beginnen die zaken bespraken die wij nu, als CHristen, als waarheid en logica bestempelen. Dit kon pas vanaf toen omdat de Kerk niet meer belegerd werd en zich niet meer moest verdedigen tegen aanvallen van hun tegenstanders. Dankzij deze Constantijn, die ook de zondag als rustdag iin gesteld heeft, heeft het Christendom een zekere rust gekregen waardoor men kon beginnen nadenken over dingen zoals: Is Jezus God? Is er de genade of moeten wij de redding verdienen? Denk daar nog eens aan voordat je Constantijn afschrijft als diegene die de zaterdag naar de zondag veranderd heeft, want ik ben ervan overtuigd dat mede dankzij hem, het Christendom heeft kunnen groeien.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Constantijn en zijn zondag
BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2018 14:41 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
De waarheden van het christelijke geloof waren al voor Constantijn bekend. De concilies hebben Gods woorden in de bijbel niet verbeterd. De Heilige Geest overtuigde de eerste christenen al van de waarheid.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Constantijn en zijn zondag
BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2018 18:53 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
De zondag als rustdag heb je het eigenlijk inhoudelijk niet over. Je wilt het volgens mij over de stelling hebben dat God Constantijn gebruikte om ons gelovig te maken. Ik denk dat God iedere christen daarvoor gebruikt. Constantijn zal ook zijn rol hebben gehad, als hij een echte christen is. Daar bestaat wat twijfel over in christelijke kringen.
Maar los daar van, ik geloof dat de kerkelijke leer niks meer het geloof verrijkt hebben, dan dat hij al was. In de eerste eeuwen was het christendom al goed op weg, ondanks de dwalingen. Augustus probeerde in die dwalingen weer éénheid onder één ware leer te brengen. De christenen die zich daar niet onder liet buigen gingen gerust de brandstapel op. Ik denk niet dat hij werkelijk geestelijk bekwaam was om het christendom te zuiveren. In tegendeel, de kerken werden een verzameling peperdure gebouwen, waarin op de zondag alles draaide rondom die ene priester en de rest moest er naar schikken. Daarvoor waren de taken meer verdeeld onder de gelovigen en waren de gaven van de Heilige Geest ook meer verdeeld onder de gelovigen. In de kerken van Constantijn werd dat meer verschoven naar de kloosterorde. Monniken dreven demonen uit en deden aan gebedsgenezingen, zoals de vroege kerk nog gewoon door de gewone gelovigen ging. Zelfs het protestantisme kampt daar nog steeds mee. Je moet wel heel bijzonder "heilig" zijn om dergelijke gaven te hebben. Er wordt al snel bij moeilijke vragen gezegd:" daarvoor moet je bij de dominee zijn". Zo hoort dat niet te wezen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Constantijn en zijn zondag
BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2018 19:11 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Broeder Gait schreef:
Je moet wel heel bijzonder "heilig" zijn om dergelijke gaven te hebben. Er wordt al snel bij moeilijke vragen gezegd:" daarvoor moet je bij de dominee zijn". Zo hoort dat niet te wezen.


Iedere Christen heeft gaven, en, wanneer iemand Christus aangenomen heeft als Verlosser, is hij of zij heilig! De Bijbel leert ons dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn, niet door onze eigen werk(en), maar door het perfecte werk van Christus. De genoemde gaven zijn genadegaven. Derek Prince heeft een fraai boek geschreven (gaven van de Geest).

In 1 Korintiërs 14 lezen we:

Jaag naar de liefde en streef naar de gaven van de Geest

Ofwel, het jagen naar de liefde gaat hand in hand met het streven naar de gaven van de Geest. Het negeren of ontkennen van de Gaven kan dus zelfs als liefdeloos gezien worden. Er zijn inderdaad kerken die nogal krampachtig hiermee om gaan. Toch rust God ons uit met Zijn Gaven! Iets dat heel mooi, en eigenlijk ook heel gewoon is, iets dat beschikbaar is voor "gewone" mensen! Laten we ernaar streven, tegelijkertijd naar de liefde jagen!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Constantijn en zijn zondag
BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2018 20:47 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Ja, dat lijkt me een goed streven.
Ik kan zelf merken dat het niet eenvoudig is, als je er niet mee bent opgevoed. Eens leerde ik van mijn gereformeerde moeder, dat de wonderen nu niet meer zouden gebeuren, omdat we nu de bijbel hebben. Daar denkt ze nu als EO lid inmiddels anders over. We hebben zelfs wonderen van dichtbij mee gemaakt.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.