Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 03 mei 2024 04:19

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018 19:30 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Was het niet beter geweest dat de Bijbel niet openbaar was gemaakt en eigendom van de Kerk was gebleven. Al dat het openbaar maken heeft gedaan is ervoor gezorgd dat mensen hem kunnen lezen, hun eigen gedacht maken, en een afsplitsing van de Kerk maken omdat ze het denken beter te weten en zo een nieuwe vorm van het Christendom starten. In mijn ogen is dit hoe de satan de Bijbel gebruikt om andere te misleiden. De Bijbel had beter eigendom van de Kerk geweest en dat men om er onderricht uit te krijgen naar de Kerk moest gaan. Men kan immers de Waarheid niet in de Bijbel vinden want als dat mogelijk was dan was die Waarheid er alleen en niet tienduizend verschillende vormen van die Waarheid. Dat er zoveel verschillende vormen van Christendom bestaan bewijst net dat de Waarheid niet kan bevonden worden door zich enkel en alleen op de Bijbel te richten. Men kan dan de Waarheid heel misschien vinden, maar het is nog zekerder dat men er door misleid kan worden en zich net van de Waarheid afsplitst om een waarheid aan te nemen die dichter bij het eigen geloof ligt. In deze wereld word de Bijbel niet meer gebruikt om de Waarheid te vinden maar om de waarheid in zichzelf in de Bijbel te vinden. Daardoor word de Bijbel misbruikt en ontstaan er zaken zoals de Last Reformation, Baptisten, Evangelische en ga maar door. Allemaal weten ze het beter. Hoe kunnen wij dan zeggen dat de Waarheid ontdekt word door de Bijbel te lezen als de realiteit is dat net door die Bijbel te lezen er duizend verschillende "andere en nieuwe" waarheden ontstaan die van zichzelf zeggen de enige Waarheid te bezitten? Hoe kan men in de Bijbel de Waarheid vinden als het bewezen is dat ieder er zijn eigen waarheid in vind. Als men de Waarheid kon vinden door enkel in de Bijbel te lezen dan waren er geen duizenden verschillende vormen van het CHristendom, dan was er maar eentje. Neen. Wij kunnen de Waarheid niet vinden door enkel de Bijbel te lezen, dat is een leugen die in deze wereld wel gelooft word. De Bijbel had beter in de Kerk gebleven, niet toegankelijk voor het grote publiek en enkel voor de Priesters die er moeten uit voorlezen. Door de Bijbel openbaar te maken is de satan in staan gekomen om ons aan de hand ervan te misleiden.

_________________
1 Korinthiƫrs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018 20:04 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Dan zet ik hier ook maar mijn antwoord neer wat ik in facebook geantwoord heb.
Het is waar dat we niet de waarheid kunnen vinden alleen door de bijbel te lezen, maar de bijbel alleen in de kerk? Nou die konden die arme mensen wijs maken wat ze wilde toen er nog geen bijbels waren voor de leken. Ze moesten zich blauw betalen aan aflaten enz, hoewel ze geen geld hadden. Trouwens God heeft geen instituut gesticht, geen kerk gesticht, hij heeft mensen geroepen zijn kinderen te worden en daardoor een koninklijke preisterschap te zijn.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018 22:17 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
De bijbel alleen voor de priester? Waarom onderwijst de kerk de hele bijbel dan niet? Simpel weg omdat het niet kan. De bijbel is juist geschreven voor alle gelovigen, om het zelf te lezen. De katholieke kerk heeft niet de waarheid in pacht. Het heeft weinig met vertrouwen op God te maken, als je alles klakkeloos van de kerk aanneemt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2018 01:26 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Het katholieke geloof heb ik inhoudelijk nooit van huis uit meegekregen. Wat de leer is, was mij vreemd.
Maar toen ik het uiteindelijk toch mee kreeg op fora van katholieken die het uitdroegen, waren er best zaken die me wel aanspraken, zoals de leer van de liefde.
Echter waren er ook zaken die me schokten en ik niet in overeenstemming zie met wat de bijbel leert. De grootste schok is nog wel voor mij de leer van het vagevuur geweest. Het geloof dat de Katholieke Kerk uitdraagt, is dat alle zonden die je beging voor jouw doop door Jezus aan het kruis zijn weg gedragen, maar dat alle zonden die je begaat na jouw doop niet zonden zijn waarvoor Jezus gestorven is. Dat moet gelouterd worden in het vagevuur. Dat heeft me werkelijk geschokt! Dat is absoluut niet wat de bijbel leert. De bijbel leert dat ook die zonden aan het kruis genageld worden en dat Jezus ook daarvoor gestorven is.
Wat me ook schokte is de overtuiging van de Rooms Katholieke Kerk, dat protestanten niet deel uit maken van het Lichaam van Christus. Men ziet puur het instituut "de Rooms Katholieke Kerk" als het Lichaam van Christus. Totaal niet bijbels. De bijbel leert dat Jezus het hoofd is van allen die door Hem worden aangestuurd door de Heilige Geest. Dus ook protestanten. Zelfs mogelijk mensen die niet eens bij het christendom horen. De barmhartige Samaritanen onder hen, die toch door de Liefde van God leven. Waar de Liefde is, daar is Het Lichaam van Christus. Daarbij schokte me ook dat de katholieke Kerk uitdraagt, dat geen enkel gedoopt lid in de hel kan belanden. Immers door de doop ben je gered. Alsof het dopen van een baby de baby kan redden, al zondigt het zijn hele leven lang en keert volledig God de rug toe!
Dan nog schokkend is het geloof van de RKK dat iedereen die zelfmoord hebben gepleegd naar de hel gaan.
Verder vind ik het niet deugen dat protestanten en praktiserende homoseksuelen niet aan de Eucharistie mogen.
Ik ben wel eens in een mis geweest en heb daarom ook bewust niet meegedaan aan de Eucharistie. Ik voelde alle ogen op mij gericht, omdat ik bleef zitten.
Ik mijd daarom liever de missen. Daarbij kan ik ook niet mee doen aan de Mariadevotie.
Het mooiste van de missen vind ik overigens de schriftlezing en de preek, al vind ik de preek doorgaans te kort.
Wat ik mis zijn sommige uitingen van de gaven van de Heilige Geest. Daarvoor moet ik vooral bij de evangelischen zijn en dat zie ik echt als een toegevoegde waarde, waar mijn vrouw en ik veel aan hebben gehad. Mijn vrouw heeft er genezing op gebed ontvangen en ik heb veel profetische boodschappen meegekregen, die voor mij tot steun waren.
Wat ik verder vooral mis in de RKK is zo'n beetje wel de levende gemeente van beneden de 50 jaar. De vergrijzing heeft dodelijke vormen aangenomen. De verwachtingen zijn dat in Bisdom Utrecht over enkele tientallen jaren slechts regionale kerkgebouwen nog open zijn, in grote steden. Alle dorpskerken zijn dan wel zo'n beetje afgestoten, vanwege de leegloop. Terwijl er bloeiende protestantse kerken zijn die groeien, waar nog steeds bekeerlingen zich bijvoegen. Waar een rijke actief betrokken jeugd en gezinsleven in de kerk bestaat.

Ik ben bang dat de concilies de RKK verlamd heeft. In die keurslijf laten terecht velen zich niet meer persen. Al zijn de gebouwen nog zo mooi met de vele kunstige muurschilderingen en is de priester nog zo'n warm mens, als de leer rammelt, overtuigd het de mensen niet. De leer zou zo moeten zijn, dat ik als protestant daarin de Goede Herder Jezus Christus tot me zou moeten horen spreken en me echt aangetrokken zou moeten voelen tot die kerk. Dat heb ik echter niet..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2018 07:40 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Door de Bijbel opnieuw te lezen zijn mijn ogen ook opnieuw opengegaan .
Als gelovige was ik deels devoot en deels traditioneel .
Nu verdwijnt het traditie denken meer en meer .
___________________
Vooral het nieuw-testament , waarin ik door de Heer Jezus-Christus vooral besefte wat liefde inhoud .

Maar ook het oude-testament : de verhalen , de wonderen ...............................................

Echt wel prachtig het Woord van de Levende God !

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie de Woorden gebruikt ( misbruikt ) om er zelf beter van te worden : tja !
De Heer zegt : wie oren heeft om te horen ........................................................


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 09:19 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Daarbij, ik vind dat iedereen het recht heeft Gods Woord te leren kennen, omdat het om de redding gaat van mensenlevens.
In Noord Korea is er geen gevestigde kerk, maar delen mensen in het geheim wel de bijbel of delen van de bijbel met anderen.
In het geheim komen mensen tot geloof. In het geheim komen ze samen en houden samenkomsten. Zo is de kerk er een beweging dat puur door God wordt georganiseerd, omdat kerken daar de ruimte niet kunnen krijgen. We moeten het Hem toevertrouwen, dat Hij de gemeente daar leidt. Dwars tegen de verdrukking in, groeit de kerk er.
De bijbel verbieden buiten de katholieke kerk zou absoluut niet Gods wil zijn. Het zou betekenen dat Noord Korea geen contact meer zou hebben met Gods Woord.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 16:09 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
De bijbel verbieden buiten de katholieke kerk zou absoluut niet Gods wil zijn. Het zou betekenen dat Noord Korea geen contact meer zou hebben met Gods Woord.


Dan zou niemand meer contact hebben met Gods Woord. Ze kunnen de mensen dan wijs maken wat ze willen.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 17:23 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Koningsdochter schreef:
Citeer:
De bijbel verbieden buiten de katholieke kerk zou absoluut niet Gods wil zijn. Het zou betekenen dat Noord Korea geen contact meer zou hebben met Gods Woord.


Dan zou niemand meer contact hebben met Gods Woord. Ze kunnen de mensen dan wijs maken wat ze willen.

Ja, dat zou niet best zijn.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.