Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 03 mei 2024 04:12

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2017 10:25 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Misschien, maar dat zijn eigen redenaties, kwam God wel als Jezus naar de Aarde als Zoon om Hem te eren als Vader zodat wij zouden een voorbeeld krijgen van wat voor relatie God met ons wilt. Hij wilt dat wij allen zonen zijn, zoals CHristus die Hem als Vader aannemen. Vele geloven niet dat Christus God is of toch al zeker een deel van God maar de Bijbel zegt dit:
Exodus 3:14 (HTB)

‘Zijn naam is: Ik ben die Ik ben,’ was het antwoord. ‘Zeg maar tegen hen: “Ik Ben heeft mij gestuurd!”
Johannes 13:19 (HTB)

Ik vertel het nu alvast. Als het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat Ik ben die Ik ben.

Nu vragen velen zich af waarom God dan als Zoon kwam en waarom Hij tot de Vader sprak. Dit wekt verwarring op want als Jezus God is dan hoeft Hij toch niet te bidden tot de Vader? Maar misschien kwam God wel als Zoon naar de Aarde, Christus, om duideljk te maken wat voor relatie Hij met ons wilt. Hij wilt onze Vader zijn net zoals Hij Vader van Christus is. Hij wilt dat wij allemaal zonen en zusters worden, net zoals CHristus. Misschien, maar dit zijn eigen redenaties, is het daarom dat God als de Zoon word gezien en de Vader en de Heilige Geest. Zij zijn allemaal hetzelfde. Maar Hij heeft zich onderverdeeld om te laten zien wat voor relatie Hij met ons wilt. Hij wilt dat wij zonen en zusters van Hem worden doormiddel van de Heilige Geest. Hij wilde ons laten zien wat voor relatie Hij wilt met ons.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2017 11:05 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Hij wilde ons laten zien wat voor relatie Hij wilt met ons


Mooie en goede gedachte.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 aug 2017 19:12 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

Er zijn gelovigen die leren dat God zich eerst als Vader openbaarde/manifesteerde, daarna als Zoon, en daarna als Heilige Geest. Eén God dus die zich vermomt met maskers en doet alsof hij Vader, Zoon en Heilige Geest is, maar dan in verschillende tijdsperiodes.

Deze leer wordt het Sabellianisme, ook wel Modalisme genoemd en is aangemerkt als zijnde een ketterij.

Ik weet niet of je deze manier van redeneren bedoelt. Daarom vraag ik het eerst even en geef tevens een bron aan waar je deze leer uitgelegd krijgt :).

Groet,
Elle
========================================================================================================================
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sabellianisme

SABELLIANISME
Het sabellianisme (of modalisme) is een vroeg-christelijke leer die evenals het adoptianisme gerekend wordt tot het monarchianisme. Het is vernoemd naar de mogelijk uit de Pentapolis afkomstige Sabellius, die sinds 215 leider was van de modalisten in Rome. Het sabellianisme werd door de Katholieke Kerk als ketterij veroordeeld.
Sabellius leerde dat God slechts uit één Persoon bestaat, die zich in drie verschillende gedaanten (prosopa) of verschijningsvormen (modi) heeft geopenbaard. De term prosopa - identiek aan het Latijnse personae - werd oorspronkelijk gebruikt voor de verschillende rollen van een acteur, die middels verschillende maskers werden uitgebeeld.

De kerkvader Tertullianus noemde de aanhangers van deze leer in zijn boek Adversus Praxean spottend patripassianen ('pater passus est' = de Vader heeft geleden), omdat de consequentie ervan was dat de Vader was gekruisigd. Een andere consequentie van deze ketterij zou zijn dat de Zoon komedie had gespeeld toen Hij tot Zijn Vader in de hemel bad, want dat was Hij dan immers Zelf. De leer is gebaseerd op het modalistische monarchianisme van Noëtius van Smyrna, die in de periode 190-200 op een synode reeds was veroordeeld. Sabellius was met diens leer in contact gekomen via diens leerling en diaken Epigonus. Sabellius' leer werd tot ketterij verklaard en Sabellius werd geëxcommuniceerd door paus Calixtus I.

Het modalisme van Sabellius noodzaakte tot een duidelijkere terminologie in de theologie van de Katholieke Kerk. Het Latijnse begrip persona werd aangevuld met de term subsistentie, waarmee een door zichzelf existerende existentie wordt aangeduid. Later zou Thomas van Aquino spreken over "relationele subsistentie" van de Triniteit. In het oosten werden de begrippen ousia ("wezen") en hypostasis ("verwerkelijking van het wezen") nader uitgewerkt.
Een aan het sabellianisme tegengestelde zienswijze is het tritheïsme, waarin de drie goddelijke personen op eigen gezag handelen en slechts door een morele wil gebonden zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchianisme

Monarchianisme
Het monarchianisme (van het Griekse: μόνος, mónos "enig", "alleen" en ἄρχειν, árchein "heersen") is een verzamelnaam voor ketterijen, waarin de eenheid van God (monarchiam tenemus) benadrukt wordt ten koste van de drievuldigheid.

Het monarchianisme was ontstaan in reactie op het heidens polytheïsme (veelgodendom), het gnosticisme dat stelde dat uit God vele eeuwige wezens waren voortgekomen (emanatietheorie) en het dualistische Marcionisme (de God uit het OT en NT waren twee verschillende goden), maar sloeg daarin naar de mening van de orthodoxie door, door de gelijkwaardige goddelijkheid van de Vader, Zoon en Heilige Geest als onderscheiden Personen te ontkennen.

Tot het monarchianisme worden het sabellianisme (of modalisme) gerekend, dat de Vader, Zoon en Heilige Geest als drie verschijningsvormen of toneelrollen van één Persoon beschouwt, en ook het adoptianisme, dat stelt dat de Christus een door God geadopteerd schepsel is, waarin de goddelijke kracht op bijzondere wijze werkte.

====================================================================================================================
Jimmy schreef:
Misschien, maar dat zijn eigen redenaties, kwam God wel als Jezus naar de Aarde als Zoon om Hem te eren als Vader zodat wij zouden een voorbeeld krijgen van wat voor relatie God met ons wilt. Hij wilt dat wij allen zonen zijn, zoals CHristus die Hem als Vader aannemen. Vele geloven niet dat Christus God is of toch al zeker een deel van God maar de Bijbel zegt dit:
Exodus 3:14 (HTB)

‘Zijn naam is: Ik ben die Ik ben,’ was het antwoord. ‘Zeg maar tegen hen: “Ik Ben heeft mij gestuurd!”
Johannes 13:19 (HTB)

Ik vertel het nu alvast. Als het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat Ik ben die Ik ben.

Nu vragen velen zich af waarom God dan als Zoon kwam en waarom Hij tot de Vader sprak. Dit wekt verwarring op want als Jezus God is dan hoeft Hij toch niet te bidden tot de Vader? Maar misschien kwam God wel als Zoon naar de Aarde, Christus, om duideljk te maken wat voor relatie Hij met ons wilt. Hij wilt onze Vader zijn net zoals Hij Vader van Christus is. Hij wilt dat wij allemaal zonen en zusters worden, net zoals CHristus. Misschien, maar dit zijn eigen redenaties, is het daarom dat God als de Zoon word gezien en de Vader en de Heilige Geest. Zij zijn allemaal hetzelfde. Maar Hij heeft zich onderverdeeld om te laten zien wat voor relatie Hij met ons wilt. Hij wilt dat wij zonen en zusters van Hem worden doormiddel van de Heilige Geest. Hij wilde ons laten zien wat voor relatie Hij wilt met ons.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 aug 2017 21:15 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Jimmy schreef:
Misschien, maar dat zijn eigen redenaties, kwam God wel als Jezus naar de Aarde als Zoon om Hem te eren als Vader zodat wij zouden een voorbeeld krijgen van wat voor relatie God met ons wilt. Hij wilt dat wij allen zonen zijn, zoals CHristus die Hem als Vader aannemen. Vele geloven niet dat Christus God is of toch al zeker een deel van God maar de Bijbel zegt dit:
Exodus 3:14 (HTB)

‘Zijn naam is: Ik ben die Ik ben,’ was het antwoord. ‘Zeg maar tegen hen: “Ik Ben heeft mij gestuurd!”
Johannes 13:19 (HTB)

Ik vertel het nu alvast. Als het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat Ik ben die Ik ben.

Nu vragen velen zich af waarom God dan als Zoon kwam en waarom Hij tot de Vader sprak. Dit wekt verwarring op want als Jezus God is dan hoeft Hij toch niet te bidden tot de Vader? Maar misschien kwam God wel als Zoon naar de Aarde, Christus, om duideljk te maken wat voor relatie Hij met ons wilt. Hij wilt onze Vader zijn net zoals Hij Vader van Christus is. Hij wilt dat wij allemaal zonen en zusters worden, net zoals CHristus. Misschien, maar dit zijn eigen redenaties, is het daarom dat God als de Zoon word gezien en de Vader en de Heilige Geest. Zij zijn allemaal hetzelfde. Maar Hij heeft zich onderverdeeld om te laten zien wat voor relatie Hij met ons wilt. Hij wilt dat wij zonen en zusters van Hem worden doormiddel van de Heilige Geest. Hij wilde ons laten zien wat voor relatie Hij wilt met ons.


Dag Jimmy,

" Als Jezus God is waarom bad Hij dan tot de Vader die God is? "

Een interessante vraag die je stelt.

De passages in de bijbel waarin Jezus bidt tot zijn vader vind men terug in de 4 evangeliën.
Contextueel gezien is Jezus dan als MENS op aarde.

Fillipenzen 2 geeft hierover meer duidelijkheid daarin staat dat Jezus zijn god- zijnde heeft afgelegd om aan MENSEN GELIJK te worden.

verzen 6-8

6 Die in de gestaltenis Gods14) zijnde, geen roof15) geacht heeft Gode even16) gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven17) vernietigd,18) de gestaltenis19) eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen20) gelijk geworden;
8 En in gedaante21) gevonden22) als een mens,23) heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden25) zijnde tot den dood,26) ja, den dood des kruises.27)

https://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/

Jezus had als mens een taak te vervullen hier op aarde daarom ontving hij na zijn doop door Johannes in de Jordaan onmiddellijk de heilige geest.

Daardoor kreeg hij van zijn Vader de volmacht om op aarde wonderen te doen.
Tegen zijn Vader zei hij in gebed, Niet Mijn maar UW Wil geschiedde.
Voordat Jezus zijn laatste adem uitblies zei hij tot Zijn Vader.

" het is volbracht " dit kon hij alleen doen als mens, niet als Gd zijnde of als goddelijk wezen.

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 07:34 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het is toch duidelijk wat ik zeg? God is verdeeld in drie. Zoon, Vader en Heilige Geest. Deze drie zijn er constant. Het zijn geen maskers. Deze drie vormen God.
Ik vind dat de rest duidelijk is.
God wilt dat wij allen zonen van Hem worden. God wilt onze Vader zijn.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 07:44 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

Zijn de 3 personen die in jou opvatting samen God vormen dan elk voor 1/3 God?

Groet,
Elle



Jimmy schreef:
Het is toch duidelijk wat ik zeg? God is verdeeld in drie. Zoon, Vader en Heilige Geest. Deze drie zijn er constant. Het zijn geen maskers. Deze drie vormen God.
Ik vind dat de rest duidelijk is.
God wilt dat wij allen zonen van Hem worden. God wilt onze Vader zijn.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 07:50 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Goeie vraag.

Nee ik denk het niet. Want de Zoon kon wat de Vader kon en de Heilige Geest kan dat ook.
Dus ik denk dat ze alle drie volwaardig God zijn?

God kan doen wat Hij wilt, Hij kan zich zelfs in 10.000 verdelen zoals Hij deed met Jezus toen ze hem met zoveel zagen na zen dood.
Wilt dat dan zeggen dat die 10.000 Jezussen die men zag elk 1/10.000 zijn? Neen. Ze waren allen volwaardig Jezus?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 08:19 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Wat denkt u Elle?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 08:38 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Jimmy schreef:
Het is toch duidelijk wat ik zeg? God is verdeeld in drie. Zoon, Vader en Heilige Geest. Deze drie zijn er constant. Het zijn geen maskers. Deze drie vormen God.
Ik vind dat de rest duidelijk is.
God wilt dat wij allen zonen van Hem worden. God wilt onze Vader zijn.


Dag Jimmy,

De tekst in Filippenzen is ook duidelijk, daar kan men niet omheen.

Jezus heeft zich ONTLEDIGD en is aan MENSEN gelijk geworden.

Hij werd geboren als mens, werd gedoopt als mens en volbracht zijn taken in opdracht van zijn vader als mens.

De zoon KAN / KON niets van zichzelf doen. Logisch want hij was als mens hier op aarde.

“De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze” (Johannes 5:19).

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 08:47 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ja maar ik geloof toch dat Jezus God was en is. En ik kan dat bewijzen met de Bijbel ook.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 09:14 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Jimmy schreef:
Ja maar ik geloof toch dat Jezus God was en is. En ik kan dat bewijzen met de Bijbel ook.


Ja, dat is ook zo. Jezus is ware mens en ware God. Maar hier op aarde was HIJ ware mens. Na de hemelvaart is HIJ weer met heerlijkheid gekroont.

Phill. 2, 5 - 11 Blijf erop toezien dat uw innerlijke houding moet zijn zoals die van Christus Jezus,
6 Die, hoewel Hij God was, Zich niet heeft vastgeklampt aan Zijn goddelijke rechten.
7 Integendeel, Hij legde Zijn grote macht en heerlijkheid af en kwam als dienaar in het lichaam van een mens.
8 Herkenbaar als mens, vernederde Hij Zich en gehoorzaamde tot het uiterste, zelfs tot in de dood aan het kruis.
9 Daarom heeft God Hem de hoogste plaats gegeven en Hem een naam gegeven, die Hem boven alles plaatst,
10 zodat in de naam van Jezus iedereen in de hemel, op aarde en onder de aarde zijn knieën zal buigen
11 en openlijk zal erkennen tot eer van God de Vader, dat Jezus Christus de Here is.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 09:18 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Jimmy schreef:
Ja maar ik geloof toch dat Jezus God was en is. En ik kan dat bewijzen met de Bijbel ook.



Dag Jimmy,

Als Jezus op aarde Gd was, hoe kon hij dan

1 aan mensen gelijk zijn.
2 waarom werd hij gedoopt met heilige geest
3 kon Mozes Gd aanschouwen en leven ?

Exodus 33:20, God zegt:...... ‘Geen mens kan Mij zien en in leven blijven'? ....

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 09:43 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Bewijzen dat Jezus God is:

Jezus is het Woord.

Johannes 1 1
In het begin was het Woord en het Woord was bij God, en het Woord was God.

1 Johannes 1:1 (HTB)
Het was er vanaf het begin, het Woord dat leven geeft. Wij hebben het Woord gehoord, met eigen ogen gezien, met onze handen aangeraakt

God zegt van zichzelf de Redder en Verlosser te zijn in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament word van Jezus gezegd dat Hij de Redder is.

Lucas 2:11 (HTB)
Vandaag is in Bethlehem de Redder geboren: Christus, de Here.

Jesaja 60:16 (HTB)
Sterke koningen en machtige volken zullen u hun beste producten brengen om in al uw behoeften te voorzien en u zult dan weten en volkomen begrijpen dat Ik, de Here, uw redder en verlosser ben, de Machtige van Israël.

God zegt in het Oude Testament als ze naar zijn Naam vragen dat Hij Ik ben is. Jezus zegt in het Nieuwe Testament dat Hij Ik Ben is.
Exodus 3:14 (HTB)
‘Zijn naam is: Ik ben die Ik ben,’ was het antwoord. ‘Zeg maar tegen hen: “Ik Ben heeft mij gestuurd!”

Johannes 13:19 (HTB)
Ik vertel het nu alvast. Als het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat Ik ben die Ik ben.

Johannes 8:24 (HTB)
Daarom heb Ik gezegd dat u zult sterven zonder dat uw zonden vergeven zijn. Want als u niet gelooft dat Ik ben die Ik ben, zult u sterven zonder vergeving te hebben ontvangen.’

Zo moeten wij aanvaardden dat Jezus onze Heer is. In het Oude Testament word God altijd aangesproken als Here.

Jezus was niet aan mensen gelijk, Hij ging op water; Hij genas mensen, dreef duivelen uit. Jezus werd pas volledig menselijk, in wat ik geloof, net voor Hij aan het kruis werd gehangen want toen zei Hij: Vader waarom hebt ge mij verlaten! Jezus zijn leven mocht Hij Goddelijk zijn, Hij moest enkel in zijn lijden en dood menselijk zijn. Daarom verliet de Vader Jezus net voor Hij aan het Kruis genageld werd, zodat Hij als mens het lijden kon dragen en zo gelijk worden aan Adam.
Want inderdaad, door die ene mens is de zonde in de wereld gekomen maar door die andere mens, Christus is het leven gekomen. Toch was CHristus in zijn leven Goddelijk. Hij deed immers al de dingen die zijn Vader deed. Maar toen Hij aan het kruis genageld werd werd Hij pas volledig menselijk.

Hij werd enkel gedoopt omdat dat zo voorspeld was door profeten denk ik. Want Hij zei:
Mattheüs 3:15 (HTB)

‘Doe het maar,’ antwoordde Jezus, ‘want we moeten precies doen wat God van ons verlangt.’ Toen doopte Johannes Hem.

Vraag 3 weet ik niet zo goed wat deze met Jezus zijn Goddelijkheid op aarde te maken had.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 10:14 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Jimmy schreef:
Bewijzen dat Jezus God is:

Jezus is het Woord.

Johannes 1 1
In het begin was het Woord en het Woord was bij God, en het Woord was God.

1 Johannes 1:1 (HTB)
Het was er vanaf het begin, het Woord dat leven geeft. Wij hebben het Woord gehoord, met eigen ogen gezien, met onze handen aangeraakt

God zegt van zichzelf de Redder en Verlosser te zijn in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament word van Jezus gezegd dat Hij de Redder is.

Lucas 2:11 (HTB)
Vandaag is in Bethlehem de Redder geboren: Christus, de Here.

Jesaja 60:16 (HTB)
Sterke koningen en machtige volken zullen u hun beste producten brengen om in al uw behoeften te voorzien en u zult dan weten en volkomen begrijpen dat Ik, de Here, uw redder en verlosser ben, de Machtige van Israël.

God zegt in het Oude Testament als ze naar zijn Naam vragen dat Hij Ik ben is. Jezus zegt in het Nieuwe Testament dat Hij Ik Ben is.
Exodus 3:14 (HTB)
‘Zijn naam is: Ik ben die Ik ben,’ was het antwoord. ‘Zeg maar tegen hen: “Ik Ben heeft mij gestuurd!”

Johannes 13:19 (HTB)
Ik vertel het nu alvast. Als het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat Ik ben die Ik ben.

Johannes 8:24 (HTB)
Daarom heb Ik gezegd dat u zult sterven zonder dat uw zonden vergeven zijn. Want als u niet gelooft dat Ik ben die Ik ben, zult u sterven zonder vergeving te hebben ontvangen.’

Zo moeten wij aanvaardden dat Jezus onze Heer is. In het Oude Testament word God altijd aangesproken als Here.

Jezus was niet aan mensen gelijk, Hij ging op water; Hij genas mensen, dreef duivelen uit. Jezus werd pas volledig menselijk, in wat ik geloof, net voor Hij aan het kruis werd gehangen want toen zei Hij: Vader waarom hebt ge mij verlaten! Jezus zijn leven mocht Hij Goddelijk zijn, Hij moest enkel in zijn lijden en dood menselijk zijn. Daarom verliet de Vader Jezus net voor Hij aan het Kruis genageld werd, zodat Hij als mens het lijden kon dragen en zo gelijk worden aan Adam.
Want inderdaad, door die ene mens is de zonde in de wereld gekomen maar door die andere mens, Christus is het leven gekomen. Toch was CHristus in zijn leven Goddelijk. Hij deed immers al de dingen die zijn Vader deed. Maar toen Hij aan het kruis genageld werd werd Hij pas volledig menselijk.

Hij werd enkel gedoopt omdat dat zo voorspeld was door profeten denk ik. Want Hij zei:
Mattheüs 3:15 (HTB)

‘Doe het maar,’ antwoordde Jezus, ‘want we moeten precies doen wat God van ons verlangt.’ Toen doopte Johannes Hem.

Vraag 3 weet ik niet zo goed wat deze met Jezus zijn Goddelijkheid op aarde te maken had.


Dag Jimmy,

Ter verduidelijking van vraag 3

Als Jezus op aarde Gd was, dan wil dit zeggen dat duizenden mensen Gd hebben kunnen zien terwijl in exodus staat dat niemand Gd kan zien en leven.

In 1 Johannes 4: 12 staat dat niemand ooit Gd heeft gezien.....

Zou de bijbel zich tegenspreken dan ?

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 20:19 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

1 Kor. 8:4-6 zegt dat er maar één God in absolute zin is, en dat dit de Vader is, en dat er maar één door God de Vader aangestelde Heer is, nl. Jezus Christus (Hand. 2:36).
Joh. 17:3 zegt dat de Vader de ware monotheos is, de enige God. Zie daarbij ook 1 Tim. 1:17 waar ook over de enige god (monotheos) wordt gesproken, net als in Joh.5:44 (monotheos).

Dit gezegd hebbende, geloof ik echter ook dat Jezus uitermate verhoogd is en de naam boven alle namen is geschonken (Filip. 2:9-11). Jezus is tot Heer en tot Christus gemaakt, tot deze posities verheven (Hand. 2:36), en Jezus zegt zelf dat hij alle autoriteit/macht/gezagsbevoegdheid heeft ontvangen van God de Vader (Mat. 28:18-20) en in Joh. 5:23 staat dat de Zoon op dezelfde manier geëerd moet worden als de Vader, wat ook blijkt uit het verslag in Openb. 5:11-14 waar zowel God de Vader als Jezus op dezelfde manier worden vereerd en geprezen, en dat Jezus naast God de Vader op Vader's troon zit, en dus dezelfde positie heeft als de Vader, met dit verschil echter dat het de Zoon gegeven is op een bepaald moment. De Zoon had deze positie niet altijd (Openb. 3:21), hoewel hij vóór zijn komst naar de aarde wél in de gedaante Gods bestond, maar niet de goddelijke positie had zoals hij die sinds zijn opstanding en hemelvaart wél heeft. In hem woont immers de volheid van de godheid, de goddelijke hoedanigheden dus, lichamelijk (Kol. 1:19; 2:9).

Hetgeen Jezus aan bijzondere zaken heeft verricht gedurende zijn bediening op aarde, deed God de Vader door hem heen via de werking van de heilige geest die Jezus had ontvangen bij zijn doop (Hand. 2:22; Jes. 61:1-2; Lukas 3:21-22; 4:14-21).

Je ziet misschien dat ik dit onderwerp voor mijzelf een beetje op een rijtje probeer te krijgen.

Voor wat het waard is .....

Groet,
Elle



Jimmy schreef:
Wat denkt u Elle?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.