Forum www.gelooft.com

Het is momenteel di 30 apr 2024 05:01

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 09:59 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Velen moeten niets van geboden weten maar als je de tien geboden bij alles dat Jezus geboden heeft legt dan zijn daar zeker dingen in dat die mens doet. Dat is toch logisch. De Heilige Geest laat u die dingen doen. Zo is het mogelijk zoals geschreven staat: er zijn er die nooit van de Wet gehoord hebben, en ze toch houden! Dat is de Heilige Geest, die laat u de dingen die God en Jezus geboden hebben doen. De dingen die ge kunt doen. Ieder zal andere dingen hebben maar ieder doet dingen. Zo bertrek ik God in alles dat ik doe, dat is geboden, ik doe dat natuurlijk. Ik moet mij daar niet op zetten of zeggen, nu ga ik God betrekken, ik betrek Hem steeds. De last is waarlijk licht want er is geen last. Zo doe ik nog andere dingen ook, zoals mijn andere wang toekeren. Dat doe ik ook automatisch. Ik heb mij daar niet op te roemen, daar ben ik van overtuigd. Zo staat er ook geschreven de ongelovige van kennis en wijsheid te voorzien dacht ik, en het goede nieuws te verkondigen. Dat doe ik bij sommige ongelovige dat ik ken. Jezus heeft veel geboden. Velen zien dit als een last: Komen er nog geboden bij? Waren die tien al niet genoeg, ik kan me daar al niet aan houden! Toffe jonge die Jezus. Maar ik zie het als een overwinning want nu is er veel meer keuze. En nu zal ieder zijn overwinningen behalen. Dankzij Christus zijn overwinning zullen we allen overwinnaars zijn op een zeker vlak. Niemand hoort graag het woord geboden, maar ieder volgt er wel een paar, bewust of onbewust. Dat is normaal, dat is een teken dat de Heilige Geest in u zit.

En zo mensen, geloof ik, dat God in ieder zit. Want ieder doet Gods wil op een zeker vlak doormiddel van de Heilige Geest die wij hebben gekregen door Christus.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 15:29 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
Jimmy schreef:
Velen moeten niets van geboden weten

Velen snappen het wóórd "geboden" niet... Dit vroeg 17e eeuwse woord had toentertijd de betekenis van "bekend maken"... Bijvoorbeeld: Een huwelijk werd van de pui af geboden; wat wij nu zouden noemen: bekend gemaakt via het berichtenkastje aan de muur van het stad- of gemeentehuis...

Dan nog Ezech. 11:19-20. Wanneer de Heilige Geest Zijn werk kan doen in de gehoorzame mens die tot wederomgeboorte is gekomen, dat zál Hij de "wet" in diens hárt leggen, zodat die mens de 'wet' van hárte zal gaan doen... In navolging van de Heere Jezus Christus... ("Wie Mij liefheeft bewaart Mijn geboden"). En dus niet in een doosje o.i.d. bewaren maar in zijn/haar hart...

Niet voor niets hebben de Joden "de vreugde a130.gif der wet" (Simchat Thora)

a170.gif


Laatst gewijzigd door AlbertS op di 08 aug 2017 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 15:33 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
AlbertS schreef:
Velen snappen het wóórd "geboden" niet... Dit vroeg 17e eeuwse woord had toentertijd de betekenis van "bekend maken"... Bijvoorbeeld: Een huwelijk werd van de pui af geboden; wat wij nu zouden noemen: bekend gemaakt via het berichtenkastje aan de muur van het stad- of gemeentehuis...

Dan nog Ezech. 11:19-20. Wanneer de Heilige Geest Zijn werk kan doen in de gehoorzame mens die tot wederomgeboorte is gekomen, dat zál Hij de "wet" in diens hárt leggen, zodat die mens de 'wet' van hárte zal gaan doen... In navolging van de Heere Jezus Christus... ("Wie Mij liefheeft bewaart Mijn geboden"). En dus niet in een doosje o.i.d. bewaren maar in zijn/haar hart...


Een mooie tekst, AlbertS. Is er volgens jou een verband tussen deze geboden en de "tien geboden"?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 15:39 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
Dirk schreef:
Een mooie tekst, AlbertS. Is er volgens jou een verband tussen deze geboden en de "tien geboden"?


Is er verband binnenin Gods Woord...???


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 15:43 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
AlbertS schreef:
Is er verband binnenin Gods Woord...???


Zeker! Gelukkig wel. Alles hangt perfect met elkaar samen.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 17:00 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het gaat denk ik om Christus zijn geboden. Heb God lief en heb elkaar lief MAAR die geboden zijn enkel maar een samenvatting zegt Christus zelf. Samenvatting van wat? Van de tien geboden en al dat Christus geboden heeft.
Christus schaft de Wet nergens af, neen, Hij lijkt zelfs nog altijd verder te gaan: vroeger is er gezegd: oog om oog, tand om tand maar ik zeg u: keer uw andere wang, heb uw vijanden lief.
Zo schafte Jezus nooit de Wet af, neen integendeel, Hij nam de wet en ging nog een stap verder.
Dit past geheel in het kader dat CHristus geeft: als iemand u vraagt een kilometer mee te gaan, ga dan twee kilometer met hem mee. Jezus gaat altijd nog verder.
Trek het u niet al teveel aan. Waar ge voor beloond zult worden dat doet ge nog geen eens zelf. Dat doet de Heilige Geest. En de Heilige Geest doet wat God wil.
Maak u dus niet al te veel zorgen of u wel genoeg doet, het is goed om steeds na te denken of je beter kan maar je hoeft jezelf niets op te leggen. Je moet gewoon af en toe je laten leiden door de Heilige Geest. En dan doet die het wel. Dat gaat automatisch.
Daarom moeten wij elkaar ook niet te veel opdringen uit deze wetten, want de Heilige Geest doet het allemaal wel.
Daarom dat ook de dicipelen zeiden: waarom zouden wij u nog over de wet spreken, eet gewoon geen bloed en nog iets (zoiets in de aard, ik weet het niet meer exact)
De wet heeft nooit gediend om andere richtlijnen te geven, maar om uzelf richtlijnen te geven.
De wet dient niet om andere terecht te wijzen, maar om andere lief te hebben
De ene is de wet op steen, de andere in het hart.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017 20:55 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: ma 22 jun 2009 16:42
Berichten: 9
Jimmy schreef:
Samenvatting van wat? Van de tien geboden en al dat Christus geboden heeft.


Dus Mozes ontving de tien geboden, en met Christus hebben we nog meer geboden gekregen?

_________________
Ri 6,24b De HEERE is vrede!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2017 08:44 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Roept Jezus ons dan niet op om dingen te doen?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.