Forum www.gelooft.com

Het is momenteel di 30 apr 2024 03:23

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2017 13:30 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Tegenwoordig, als we het niet kunnen begrijpen dan is het niet zo zeker? Maar als dat zo is kent niemand God. Want God is niet te begrijpen. Als wij telkens de waarheid zoeken in wat we kunnen begrijpen kunnen we God niet leren kennen. Maar dat is het probleem. Wij hoeven God niet meer te leren kennen want wij hebben allen een eigen beeld gecreeerd van God en leren dat beeld kennen. En dat beeld komt uit wat wij willen begrijpen en wat wij goed achten. Daardoor kent niemand God nog maar enkel diegene die zij willen dat God is.Daarmee word waarheid wat geschreven staat: niemand zoekt nog naar God, geen 1 ze hebben zich allemaal van Hem afgekeerd

Er staat geschreven dat God het kwade heeft geschapen, toch zeggen velen dat het niet zo is. Omdat ze dat niet begrijpen want God is goed in hun ogen. En in hun ogen als God het kwade heeft geschapen dan is Hij niet goed.

Zo creeeren we een God die er eigenlijk geen is. Op basis van ons begrip en eigen goedheid/ rechtvaardigheid. Daardoor doet niemand nog een stap naar God. God MOET de stap naar ons zetten. Want wij denken al God te kennen. Maar wij kennen God niet, al dat wij kennen is de God die wij gemaakt hebben in ons eigen beeld.

De alverzoening is net hetzelfde: God kan de mensen niet naar de hel sturen want God is goed. Als God mensen straft dan is Hij niet goed. Dus het kan niet dat Hij mensen naar de hel zal sturen.
Toch staat dat geschreven: maar ze willen het niet begrijpen, ze kunnen het niet begrijpen want zij vinden God niet goed als Hij straft. Dat is hun beeld van God. Dat is de God die ze creeeren.

Zo maakt ieder een beeld van God en leert deze god kennen. Maar de ware God kan men niet kennen. Er staat geschreven dat wij God niet kunnen begrijpen en dat is ook zo. Dus als je in je geloof stukloopt op dingen die je niet begrijpt dan is dat normaal. Geef er dan geen draai aan zodat je ze toch zou begrijpen want dan zal je God nooit leren kennen. Enkel de god die je zelf gecreeert hebt.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 05:07 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Er zit zeker waarheid in, dat we nooit in zijn ware diepte zullen kennen, alleen dat stukje wat ons geopenbaard wordt. Maar er zit ook onwaarheid in.

In Efeziers 3 17 - 20 staat: 17 Ik bid dat Christus meer en meer in u mag wonen, naarmate u Hem meer gaat vertrouwen. Dat u geworteld zult zijn in Gods liefde en daarop uw leven zult bouwen.
18 Dan zult u, samen met alle gelovigen, zien hoe breed, lang, hoog en diep de liefde van Christus is.
19 U zult ervaren en begrijpen dat die liefde van Christus ons menselijk verstand te boven gaat. Uw hele wezen zal dan vol van God zijn.
20 God kan oneindig veel meer doen dan wij ooit kunnen bidden of beseffen. Dat blijkt uit de kracht die in ons werkt.

Dus alleen met elkaar kunnen we ontdekken hoe God is. Daar is de Heilige Geest voor nodig om te kunnen onderscheiden wat komt van de Geest, wat komt uit mijn ziel die door het leven op een bepaalde manier getraind is.Maar dat God wil dat we hem steeds meer leren kennen is voor mij een feit.
Ik denk er soms aan wat me ooit iemand gezegd heeft. We zaten in een kring er er hing een grote dobelsteen in het midden. Iedereen moest zeggen wat hij zag. Dus de een een 2 de ander een 4 of een 5. Iedereen had een andere getal vanuit zijn blikveld. Zo is het misschien ook een beetje met God. Iedereen heeft iets geopenbaard gekregen en neemt dat als waarheid aan. Maar wat de ander heeft is misschien net zo waar. Daarom kunnen we alleen met elkaar zien hoe breed, hoe lang, hoe hoog de liefde van Christus is.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 12:13 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 12:33 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Lees Jesaja 55 eens! Waarom?

Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.


Gods gedachten, Gods wegen zijn oneindig hoger dan onze wegen. Als we dat begrijpen, begrijpen we God het best!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 12:41 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Inderdaad, wanneer wij het niet begrijpen kennen wij God. Want God is niet te begrijpen. Dat is toch simpel? Ge laat het zelf zien in de Bijbel dat we Zijn gedachten en wegen niet kunnen begrijpen. Waarom is het dan zo moeilijk om te aanvaardden dat we God niet kunnen begrijpen? Waarom word hier letterlijk gedaan waar ik over spreek in mijn video?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 13:03 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
Inderdaad, wanneer wij het niet begrijpen kennen wij God. Want God is niet te begrijpen. Dat is toch simpel? Ge laat het zelf zien in de Bijbel dat we Zijn gedachten en wegen niet kunnen begrijpen. Waarom is het dan zo moeilijk om te aanvaardden dat we God niet kunnen begrijpen? Waarom word hier letterlijk gedaan waar ik over spreek in mijn video?


Hoe vertalen we dit naar de praktijk, Jimmy? Ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is. Vertrouwen op God. Vertrouwen dat HIJ dingen doet, die wij niet begrijpen, en vooral in dankbaarheid aannemen. Kijk eens naar onderstaand filmpje in een ander topic, waar vanuit het mogelijke gezichtspunt van Jezus' volgelingen iets wordt getoond. Ik denk dat veel Christenen, inclusief wij, tegen zaken aankijken. We zouden meer moeten vertrouwen en moeten aanvaarden wat Jezus gedaan heeft en nog steeds doet:

http://gelooft.xsbb.nl/viewtopic.php?f=36&t=814191

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 19:12 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Jimmy schreef:
Inderdaad, wanneer wij het niet begrijpen kennen wij God. Want God is niet te begrijpen. Dat is toch simpel? Ge laat het zelf zien in de Bijbel dat we Zijn gedachten en wegen niet kunnen begrijpen. Waarom is het dan zo moeilijk om te aanvaardden dat we God niet kunnen begrijpen? Waarom word hier letterlijk gedaan waar ik over spreek in mijn video?

Jimmy, jij beweert dat zodra ik iets meen te begrijpen van God, dat ik dan juist verder bij God vandaan ben.
Ik ben het daar niet mee eens.
Er staan genoeg dingen over God in de Bijbel die we WEL kunnen begrijpen, en die ons toch dichter bij God brengen.

Als er bijvoorbeeld staat dat God wil dat niemand verloren gaat, dan is dat heel duidelijk, daar is niets onbegrijpelijks aan.
En het is voor mij 1 van de vele voorbeelden die mij leert hoe enorm lief God de wereld had.
Dit begrijpen brengt mij echt dichter bij God, maakt dat ik Hem nog meer liefheb.

Als ik Paulus als voorbeeld neem:
Hij noemt weet ik hoe vaak dat hij door Gods wil is uitverkozen.
Ik ga er vanuit dat hij als apostel veel van God wist.

Nee Jimmy,
Je hebt gelijk dat we geen dingen moeten gaan verzinnen,
maar veel dingen zijn wel degelijk af te leiden uit wat God zelf aan ons heeft geopenbaard in de Bijbel.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 19:56 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Kan een mier een mens begrijpen? Hoe kan dan de mens God begrijpen?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 21:21 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Jimmy schreef:
Kan een mier een mens begrijpen? Hoe kan dan de mens God begrijpen?

Een mier is niet geschapen naar het beeld van God. De mens wel.
De mier heeft geen kennis van goed en kwaad. De mens wel.
De mier kan niet het woord van God lezen. De mens wel.

Ik beweer niet dat de mens God volledig en in alles kan begrijpen.
Ik beweer alleen, dat ik het met jouw stelling (dat als je denkt iets te begrijpen, dat je dan verder van God af komt) niet eens ben, en gaf daar enkele voorbeelden voor.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 06:52 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Een mier is niet geschapen naar het beeld van God. De mens wel.
De mier heeft geen kennis van goed en kwaad. De mens wel.
De mier kan niet het woord van God lezen. De mens wel.

Ik beweer niet dat de mens God volledig en in alles kan begrijpen.
Ik beweer alleen, dat ik het met jouw stelling (dat als je denkt iets te begrijpen, dat je dan verder van God af komt) niet eens ben, en gaf daar enkele voorbeelden voor.


Een volmondig AMEN. Inderdaad kunnen we God nooit en te nimmer in Zijn diepste Wesen kennen. Maar God zelf is een weg gegaan om zich bekend te maken bij de mensen.
Hij heeft Zijn Zoon in de wereld gezonden, niet omdat die er net zo uit ziet, maar Zijn Wesen is het Wesen van God. Wie Mij ziet, ziet de Vader.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 10:07 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Er staat duidelijk geschreven dat wij GoD geen raad kunnen geven en dat zijn wegen ondoorgrondelijke en mysterieus zijn. Blijkbaar ontkracht God dan zijn eigen woord want jullie begrijpen Hem allemaal wel. Nee, ik blijf wel bij de God wiens karaktereigenschappen zo immens zijn dat ik ze niet begrijp.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 10:51 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Jimmy schreef:
Er staat duidelijk geschreven dat wij GoD geen raad kunnen geven en dat zijn wegen ondoorgrondelijke en mysterieus zijn. Blijkbaar ontkracht God dan zijn eigen woord want jullie begrijpen Hem allemaal wel. Nee, ik blijf wel bij de God wiens karaktereigenschappen zo immens zijn dat ik ze niet begrijp.


Fijn, dat mag toch? Tot vrijheid heeft de Heer ons bevrijdt.

Maar ik heb de vrijheid om te geloven dat God zich in zijn Zoon geopenbaard heeft en ik Hem zo een stuk(je) mag kennen.
En als je het zo moeilijk vindt als mensen een andere mening erover hebben dan zou ik die dingen niet schrijven op een forum. Daar gaat het om wisselen van gedachten.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 11:19 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het lijkt mij eerder dat jullie het moeilijk hebben met wat ik heb te zeggen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 19:50 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: ma 21 nov 2005 21:47
Berichten: 1
Jimmy schreef:
Het lijkt mij eerder dat jullie het moeilijk hebben met wat ik heb te zeggen.


Ik heb er geen moeite mee. Misschien begrijpen jullie elkaar verkeerd?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 20:47 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Jimmy schreef:
Er staat duidelijk geschreven dat wij GoD geen raad kunnen geven ...

Alleen even dit:
"God raad kunnen geven" is heel wat anders dan het begrijpen van (een aantal aspecten van) God.

Jimmy schreef:
Het lijkt mij eerder dat jullie het moeilijk hebben met wat ik heb te zeggen.

Even voor mijzelf sprekend: Ik heb het er niet "moeilijk mee", ik ben het er niet mee eens.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.