Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 06 mei 2024 02:26

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 11:49 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Hoevelen onder u zijn niet tevreden over zichzelf? Hoevelen van u wensen weder geboren te worden? Want u kan niet tevreden zijn over uzelf en wedergeboren worden. U kan niet uw natuur aanvaarden en vragen voor de nieuwe natuur die Jezus Christus is. Dus vraag ik het me af. Hoevelen van u zijn niet tevreden met wie ze zijn? Hoevelen van u willen letterlijk zichzelf verloochenen en volledig als Jezus worden? Hoevelen van u willen zichzelf verloochenen en als Jezus zijn?
Ik zeg het u: enkel diegene die niet tevreden zijn met zichzelf kunnen als Jezus worden.
Enkel diegene die zichzelf niet aanvaarden kunnen wedergeboren worden
Of wat dacht u? Dat wedergeboren zijn enkel maar zeggen dat u in Jezus gelooft en dat Hij onze Heer is? Nee. Dat is niet wedergeboren zijn. Wedergeboren zijn is een proces. Dat heel u leven duurt. Wedergeboren zijn is uw oude natuur, wie gij bent, opzij zetten voor een nieuwe natuur, wie gij wilt zijn (net als Jezus) Wees daarom niet te blij met u zelf en verlang die nieuwe natuur. Praat uzelf niet goed, nee kijk uit naar die natuur die Jezus is genaamd. Hoevelen van u wensen werkelijk wedergeboren te worden?
Wel doormiddel van geloof kunt gij allen wedergeboren worden maar dan moet u eerst geloven dat u niet goed bent. Dat u slecht bent. En doormiddel van geloof, kunt ge meer zoals Jezus worden. En dan na vele jaren zult gij uzelf niet meer herkennen. En ge zult uw oude natuur aan de kapstok gehangen hebben en de nieuwe natuur, die Jezus Christus is, toegelaten hebben om zich te uiten in u. En dan zult gij wedergeboren zijn. Niet door een doop, niet door eender wat. Maar doormiddel van geloof. Geloof dat uw natuur niet goed genoeg is. Geloof dat gij wilt zoals Jezus zijn.
Geloof dat wij horen in zo verre mogelijk, want die is nooit ten volle mogelijk, zoals Jezus horen te zijn

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 17:41 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Ik geloof in God mijn Vader en meer nog ik weet dat Jezus-Christus Zijn Zoon mij gered heeft van de geestelijke dood .
Ik had een tekort aan liefde , wanneer ik het net zo nodig had , ik stierf elke dag een stille heimelijke dood .
Vanbinnen schreeuwde heel mijn ziel om aandacht en erkenning , en dat vele jaren lang .
Eenzaam en verlaten zag ik de vreugde onder de anderen , de anderen van mijn bloedverwanten . Ze waren er voor elkaar en ik was niet eerlijk .
Want ze wisten niet wat ze mij aan deden . Ze zagen , maar zagen toch niet . Ze hoorden , maar hoorden toch niet , ze wilden wel maar deden niets .
Kan dat zijn ? Kan dat gebeuren in een rijk land in een rijke omgeving ?
Kan men verblind zijn door uiterlijke schijn , maar het mooie aan een binnenkant de moeite niet vinden om te koesteren ?
Ja dat kan zijn .
Kan het zijn dat je je als een plantje voelt , waarvan de wortels uitdrogen door gebrek aan water ?Kan dat zijn terwijl er water genoeg is om te delen ?
Ja dat kan .
Bijna was het plantje opgedroogd , een busseltje stro meer niet . Maar , maar , maar
hallelujah , halleluja , hallelujah Prijs de Heer !
-----------------------------------------
Ik las het nieuw testament en als bij wonder werd mijn dorst gelest door het Levende water .
Slappe blaadjes werden weer vrolijk en takjes kregen nieuwe scheutjes .Als bij wonder veranderde al het vale in mooi groen .
En dorst heb ik nimmer meer , ook al wil de onkruidzaaier mij steeds weer beinvloeden .
Maar dan hoor ik Zijn Stem en zegt mij : luister maar niet naar dat gewawwel , maar hoor naar MIJ
-Gebruik geen geweld : verbaal nog fysiek , ook al is manneke steuk in de buurt .
O !!! zoveel rijkdom , een Schat van Woorden , wel duizend en duizend meer gouden woorden .
In het aller mooiste Boek .
Het Boek met gouden woorden en diamanten op elk punt , dat mij leert mijn denken te veranderen :
Een denken zoals dat van de Heer
Niemand anders dan mijn Koning , kan geven wat ik nodig heb .
Geen redding , genezing , onderwijs , en zoveel meer !
Ja , een mens kan mij niet geven wat ik toch zo nodig heb .
Mijn ziel vraagt rust vrede en vergeving : telkens weer opnieuw .
Dank U Allerhoogste Priester want U :
bent verheven boven alle rang en orde !
U bent Gods Gezalfde ! en Zoon
U bent mijn Heer , mijn Meester en Koning
Voor nu en altijd .
PS.
Wedergeboren , ja ik denk dat ik dat ben , want ik ben niet meer als tervoren !
Er is vreugde in mijn hart en de wereld zegt mij niet meer zo veel .
.En inderdaad , ieder heeft zijn talenten en gaat van daaruit zijn talenten begraven of vermenigvuldigen .
Maar weet ge , wij zijn tenslotte allemaal gelijk en elkaars dienaar .
Niemand mag denken :
- Ik heb meer Kennis in Gods Woord , dusss...luister naar mij
-Ik doe zo veel goeds aan goede werken , maar hij twee keer minder dussss.....
---
Och ja :ik hoop en blijf verlangen naar het Levende Brood en Water .
Gelukkig zal deze Spijs en Bron nooit ophouden te bestaan .
---
Grtjs Franny

_____________________________________________


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2016 06:51 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Mooi getuigenis Franny. Je beschrijft heel plastisch en levend wat er met je gebeurt is. Prijs de Heer.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2016 08:02 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Franny,

Franny schreef:
Wedergeboren , ja ik denk dat ik dat ben , want ik ben niet meer als tervoren !


Als ik jouw getuigenis lees, mag je er zeker van zijn dat je wedergeboren bent!

Wedergeboorte is geen proces. Een geboorte is ook geen proces. Wanneer een mens geboren wordt, is de mens direct een mens. Het is een baby, maar een mens. De baby drinkt direct, te beginnen met babymelk en babyvoedsel. Het vaste voedsel komt later. De baby gaat groeien en wordt langzaam volwassen.

Zo is het ook met de wedergeboorte! De mens wordt geestelijk opnieuw geboren, en is een nieuw mens. De pas gelovige is geestelijk een baby, maar direct een kind van God. De geestelijke baby gaat ook groeien, maar nu geestelijk. En, deze groei is wel een proces. We zullen ons hele leven moeten groeien. Sommige gelovigen blijven hun hele leven een baby of een kleuter, sommige worden snel volwassen, anderen doen er langer over. Het heeft niks met presteren te maken, maar alles met het openstellen voor Zijn Woord en de relatie met Jezus Christus. Ieder mens valt, maar Jezus staat keer op keer naast ons en strekt Zijn Hand uit.

De wedergeboorte is een moment. Het proces naar de wedergeboorte toe kan een lange weg zijn. De ontwikkeling na de wedergeboorte is niks anders dan de ontwikkeling van de relatie met Jezus Christus.

Voor de ene mens is de wedergeboorte een "keuze". Iemand kan een wonderbaarlijke ontmoeting met Jezus hebben. De keuze is afwijzen of aannemen. Voor een ander is het een bevestiging, of zelfs een heftig moment. Maar, wanneer we Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser, dat geloven met ons hart, verstand, ziel en kracht, hoeven we nooit te twijfelen of we wedergeboren zijn!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2016 09:08 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Koningsdochter schreef:
Mooi getuigenis Franny. Je beschrijft heel plastisch en levend wat er met je gebeurt is. Prijs de Heer.

Ja Koningsdochter : Prijs de Heer
---
Weet je als je je zo alleen voelt en wanneer je je ogen opendoet en denkt : hoe moet ik deze dag weer overleven .
Als je denkt , niemand houd van mij , ( en soms kan dat zijn , ( aanval van het kwade of zo ))
je durft je niet uiten , je word geblokkeerd en overheerst door anderen in je omgeving ,
je krijgt nachtmerries als kind door omstandigheden waar je niet bij machte was om te veranderen .
Je weg is meer bezaaid met doornen , waardoor je je moederinstincten en je eigenwaarde verliest ,
je je opsluit en minderwaardig voelt .
Maar toch is er dat vlammetje heel diep in je binnenste , je denkt aan iets !Je weet het wel .
Dat liefdevolle warm vuurtje , waardoor je weet , ik sta er niet alleen voor .
-Ik ben geliefd , ik geloof in een Vader die van mij houd , Hij zorgt voor elk mensenkind die HEM liefheeft en
wil Zijn kinderen sterk maken voor elke storm die op hun pad mag arriveren .
-----------
In de woestijn , na de uittocht van Egypte , na de slavenarbeid en ellende van al die mensen heeft Vader hun ook sterk en gehoorzaam willen maken .
Maar jammer genoeg bezweken ze onder de druk van verlatenheid en doelloosheid .
_____________________________________
Ik geloofde dus in God de Vader , en in Zijn Zoon Jezus-Christus maar hoe een wonder is het :
dat wanneer je op latere leeftijd in je allergrootste hartencrisis :
de Woorden van onze Heer Jezus-Christus leest in het N.T. :
Levend worden en je dorst gelest werd en je hart gevuld werd met de Liefde van de Heer , waardoor je gaandeweg Zijn Licht de duisternis in je hart overwint .
_________________________________
Nu kan en mag ik zeggen dat ik God de Vader en Jezus-Christus oneindig dankbaar ben .
Dankbaar voor alles in mijn leven .
Dankbaar dat wanneer alsnog er drubbels komen , wij ( gezin)er ons te samen doorheen werken .
Dat ons gezin de aanvallen doorstaan heeft en wij nog steeds te samen zijn .
____
Dit is mijn getuigenis en ik weet zeker dat veel mensen wedergeboren zijn , meestal als Vader veel van hen houd , worden
ze BIJ -geboetseerd om alsnog sterk en standvastig te worden in gehoorzaamheid in Zijn Zoon .
Hoevelen kunnen de Liefde die Jezus)-Christus hun persoonlijk bied niet naast hun neerleggen en kiezen voor HEM .
Ik heb ook geleerd dat geen enkele instantie , geen enkele dokter , geen priester of dominee , evangelist geen enkel mens zeg maar ,
bieden kan wat de HEER kan geven .
Daar is geen ontkomen aan als je in de Heer gelooft .
-------------------------------------------------------------------------
Maar wedergeboren zijn betekent ook denk ik , dat je zelfs je familie aan de kant moet zetten als ze dingen blijven doen die niet overeenkomen met de Waarheid !
Ik bedoel eventueel met praktijken die ze doen , die niet overeen komen in gehoorzaamheid aan Jezus-Christus .
Natuurlijk niet , hun nooit meer bezien , maar gewoon niet mee doen met hun eventuele verkeerde dingen .
Afstand houden van kwalijke praktijken en een voorbeeld zijn in geloof in de HEER .Ook een lichtje mogen zijn zodat
hun vlammetje geprikkeld word en hopelijk een grote vlam mag worden voor de HEER .
Maar ach , nooit mogen wij vergeten dat wij allemaal onze fouten hebben en moeten blijven werken aan onszelf ;
Maar steeds maar weer , met onze ogen gericht naar Boven en opzien naar onze HEER
XXX Jezus-Christus XXX
-------------------------------------------------
Dag Dirk , bedankt voor je bemoedigende woorden .Doet mij goed ,
want soms weet ik wel dat ik wedergeboren ben , maar soms is er weer die twijfel he .


___

Veel liefs Dirk en koningsdochter en iedereen die Jezus-Christus liefheeft .
Grtjs Franny


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 17:31 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Geboren worden is wel een proces. Of komt er een baby uit je geslachtsorgaan? Hetgeen dat er uit komt ontwikkeld zich en tegen dat het volgroeid is kan je het helemaal niet meer vergelijken met waar het mee begonnen is. Dat noemt men een proces. En dat proces is er niet op 1 nacht. Het heeft meerdere maanden nodig.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 08:17 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Jimmy schreef:
Geboren worden is wel een proces. Of komt er een baby uit je geslachtsorgaan? Hetgeen dat er uit komt ontwikkeld zich en tegen dat het volgroeid is kan je het helemaal niet meer vergelijken met waar het mee begonnen is. Dat noemt men een proces. En dat proces is er niet op 1 nacht. Het heeft meerdere maanden nodig.


Efeziërs 2:8, 9 zegt: “Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God. Niemand zal zich erop kunnen beroemen het zelf gepresteerd te hebben.” Als iemand “gered” is, dan is hij wedergeboren, geestelijk vernieuwd en nu een kind van God door een nieuwe geboorte. Een geloof in Jezus Christus, die Ene die de boete betaald heeft voor de zonde toen Hij de kruisdood stierf, is de betekenis van de geestelijke wedergeboorte. “Als u Christen wordt, wordt u van binnen helemaal nieuw. U bent als het ware opnieuw door God geschapen.” (2 Korintiërs 5:17a)

Hoe lang de tijd duurt voor het zover is kan natuurlijk verschillen, van maanden tot zelfs jaren. Maar de geboorte zelf is geen proces van maanden lijkt me.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 08:38 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Koningsdochter schreef:
Hoe lang de tijd duurt voor het zover is kan natuurlijk verschillen, van maanden tot zelfs jaren. Maar de geboorte zelf is geen proces van maanden lijkt me.


Klopt, Koningsdochter. Jimmy bedoelt waarschijnlijk iets anders. In het vergelijk tussen de natuurlijke geboorte en de geestelijke geboorte, rekent hij onder de natuurlijke geboorte ook de bevruchting en de zwangerschap. Maar, dat zijn natuurlijk verschillende facetten. Wanneer je dit werkelijk wil vergelijken, kom ik tot een ander vergelijk:

In het natuurlijke kan er wel een bevruchting zijn, maar ontstaat er nooit een mens. De bevruchting mislukt. Ook tijdens de zwangerschap gaat er veel fout. Er zijn bijvoorbeeld miskramen.

Is het in het geestelijke ook niet zo? Het Woord wordt gezaaid, er ontstaat iets. Vaak sterft iets direct weer, het Woord wordt amper gehoord. Soms groeit er iets, maar sterft het snel. In sommige gevallen groeit iets uit tot een volwaardig iets en wordt er een nieuw mens "geboren", de wedergeboorte. Ofwel: het horen van het Woord kunnen we vergelijken met de bevruchting, de ontwikkeling naar de wedergeboorte kunnen we vergelijken met de zwangerschap. Het wedergeboren en de geboorte zijn momenten, geen processen. Daarna begint de ontwikkeling. In het natuurlijke ontwikkelt een baby zich tot een volwassenen. In het geestelijke gebeurt dit eigenlijk ook. De Bijbel noemt dit ook:

1 Petrus 2:
En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen

Hebrëen 5:
Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen kinderen in geloof en volwassenen in geloof. Echter, beiden zijn wedergeboren. Van een proces is in dat opzicht geen sprake.

Ofwel: wedergeboorte is een moment. Geloofsontwikkeling is een proces, een ontwikkeling van de relatie met Jezus Christus!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 11:52 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Nee ik gaf een antwoord op u die het vergelijkte met een geboorte dat dat geen proces is. Dat is het wel. Het proces van spermacel tot baby. Het waard gij die het daarmee vergelijkte, niet ik.
Daarom maakte ik duidelijk dat ook de geboorte een proces is. Namelijk de ontwikkeling van spermacel tot baby. Zo zit de mens ook in een proces bij de wedergeboorte en begint hij geleidelijk aan te veranderen. Zoals de spermacel veranderd en een baby vormt.
Zo worden wij ook herschapen tot wij een nieuwe mens zijn.
Dit gebeurt niet over nacht.
Wij worden herschapen doormiddel van de Heilige Geest, niet doormiddel van een toverstafje.
Wij moeten zelf aan ons werken, door middel van de Heilige Geest. Dat gebeurt niet op een dag. Kan zelfs een heel leven duren. En dan zijn we er nog niet volledig denk ik.
Het was u die de wedergeboorte vergelijkte met de geboorte, niet ik, dus heb ik geprobeerd het in uw redenatie uit te leggen. Ik vind het dus niet leuk dat u beide nu begint te discusieren tegen mij dat ik het niet kan vergelijken met een geboorte. Het was namelijk uzelf die dat deed, en ik gebruikte het gewoon om het u uit te leggen.
U zei ook dat een geboorte geen proces is, dat is een leugen. Er komt geen baby uit uw geslachtsorgaan maar een spermacel. Als u zegt dat er geen proces is dan komt er een spermacel terug uit. Dat is niet waar. Er komt iets geheel anders uit, het lijkt zelfs niet meer op een spermacel. Het heeft zich ontwikkeld. De geboorte is niet enkel wanneer het eruit komt maar het hele proces. Nog voor dat het geboren werd werd het geboren in de schoot van de moeder. Het werkelijke geboren worden, zoals wij dat kennen, is enkel de laatste stap van de geboorte. Het is heel simpel. Als wij claimen wedergeboren te zijn dan moeten wij zonder zonde zijn. Wij kunnen niet een nieuwe mens zijn en toch nog zondigen. Dat kan niet. Dan zijn wij helemaal geen nieuwe mens? Wij zondigde daarvoor toch ook al? Dus wedergeboren worden is het proces van doormiddel van de Heilige Geest aan uzelf te werken en uw denken te veranderen. Door uw denken te veranderen word een nieuwe mens geboren en door hierin te blijven doorgaan word het denken constant vernieuwd. Men zal zelfs aan zijn zonden beginnen werken en samen met God zal men sommige zaken kunnen oplossen. Dit gebeurt niet over nacht. Men gaat niet slapen en word niet met een geheel nieuw denken wakker. Men gaat niet slapen en word niet met minder zonden wakker. Wij dienen hieraan te werken heel ons leven. En zonder zonde kunnen wij nooit zijn. Dus wij kunnen nooit volledig die nieuwe mens zijn, die nieuwe natuur. Want die nieuwe natuur, zondigt niet.
Al dat wij kunnen is zo dicht mogelijk in de buurt ervan komen. En dat, dat is een proces.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 12:04 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
Nee ik gaf een antwoord op u die het vergelijkte met een geboorte dat dat geen proces is. Dat is het wel. Het proces van spermacel tot baby.


Jimmy, deze discussie is zinloos. Een geboorte is:

- "het moment dat een kind of dier wordt geboren"
- "bevalling, ongeacht de levensvatbaarheid van de baby(`s)"
- "het ter wereld komen, afkomst"

Dit is simpel een kwestie van definitie, zie bijvoorbeeld http://www.woorden.org/woord/geboorte

Misschien weet je het beter. Vermoedelijk bedoel je iets anders, Jimmy?

Het proces van bevruchting tot geboorte heet zwangerschap. Ook dit is een kwestie van definitie:

Zwangerschap = de periode van de bevruchte eicel tot de geboorte van een kind.

Jij spreekt dus niet over de wedergeboorte, je spreekt over de periode voor de wedergeboorte. Dat is inderdaad een proces. De wedergeboorte is het moment dat iemand tot geloof komt (de Heilige Geest ontvangt).

Verder voer ik de discussie over de definitie van woorden niet. Je kunt gerust eens in woordenboeken opzoeken wat onder een "geboorte" wordt verstaan.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 12:10 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Dat moet u dan weten. Als u denkt wedergeboren te zijn simpelweg omdat u de Heilige Geest hebt ontvangen dan is dat uw goed recht. Ik bekijk wedergeboren worden anders.
Ik snap niet waarom ik een nieuwe mens zou zijn als mijn oude natuur nog altijd bestaat. Als u dat wel snapt dan is dat goed voor u. Maar ik kan niet begrijpen hoe u iets nieuws kan zijn als het oude nog steeds aanwezig is.
U kan een pot met barsten toch niet maken zodat sommige barsten verdwijnen terwijl er nog andere zijn en dan claimen dat de pot geheel nieuw is? Maar kom.

En wenst u nu te kijken naar wat de wereld zegt dat u me al doorverwijst naar wat de wereld zegt? Ok dan...

Nee het grote probleem is dat u allen wenst wedergeboren te zijn en wat er zo raar is aan de mens is dat als hij denkt dat hij iets wilt dat het zo is, en als hij denkt dat hij iets niet wilt dat het zo niet is.
Als men wilt wedergeboren zijn dan zal men alles er aan doen om dat te geloven
Als men niet wilt door satan misleid te worden dan zal men er alles aan doen om te geloven dat dat niet gebeurd.

Alles hier heeft altijd te maken met wat de mens wilt.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 12:18 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
Dat moet u dan weten. Als u denkt wedergeboren te zijn simpelweg omdat u de Heilige Geest hebt ontvangen dan is dat uw goed recht. Ik bekijk wedergeboren worden anders.
Ik snap niet waarom ik een nieuwe mens zou zijn als mijn oude natuur nog altijd bestaat. Als u dat wel snapt dan is dat goed voor u. Maar ik kan niet begrijpen hoe u iets nieuws kan zijn als het oude nog steeds aanwezig is.


Goed, Jimmy, dan hebben we nu een andere gedachtengang. Ik discussieer liever niet, maar wissel liever van gedachten. Alleen dan kunnen we wellicht een stap verder komen.

Ik zal uitleggen hoe ik het ervaar, misschien heb je er iets aan? Misschien heb je er kritiek op? Geef die dan maar!

We zijn allemaal zondaren, jij en ik ook. Dat blijft zo. We verdienen een straf. Vergelijk het met een enorme boete die men moet betalen, die men niet kan betalen. Nu komt er een rijke man die de boete wil betalen. De ene persoon gelooft het en neemt het aan, een ander persoon gelooft het (nog) niet, en neemt het niet aan. De eerste persoon hoeft niet meer te betalen, de tweede wel. Beide personen zijn echter even slecht, ze hebben dezelfde misdaden gedaan.

Jij en ik hebben ook misdaden gedaan. Daarvoor verdienen we straf. Jezus heeft echter betaald! Jezus heeft betaald voor alle misdaden (zonden), zowel die in het verleden, het heden als in de toekomst. Als je dat gelooft, en dat aanneemt, wanneer je HEM daarvoor dankt en met HEM een relatie hebt, ben je wedergeboren. [b]Daarna[/u] gaat de Heilige Geest in ons werken, ook in jou. Je karakter gaat langzaam veranderen, of misschien wel snel. De slechte kanten verdwijnen, maar op zwakke momenten komen ze toch weer even terug, of kunnen ze terugkomen. Je kunt er dus gewoon op vertrouwen dat Jezus voor jou geleden heeft, gestorven is en opgestaan is uit de dood. Vertrouw daarop, geloof daarin, zo eenvoudig is het. De rest komt vanzelf... Het is goed dat je een afkeer hebt van je "oude ik", het is goed dat je dat besef hebt, want dat is een teken dat je wedergeboren bent, Jimmy! Jezus heeft alles gedaan, ook voor jou. Dank HEM, geef HEM alle eer!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 12:27 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Misschien acht ik de nieuwe natuur hoger in dan u.

Ik ga hier niet zitten beweren dat ik wedergeboren ben en een nieuwe natuur heb, het spijt mij maar dat kan ik niet al zou ik dat graag kunnen zeggen zoals u allen dat zo graag zegt. Ik kan dat niet. Ik acht de nieuwe natuur heel hoog.
Het is niet omdat ik het wil dat ik zeg dat het zo is.
In mijn ogen is het simpel, en zo staat het ook geschreven, als men een nieuwe natuur aanneemt kan men niet meer zondigen.
Wel, ik zondig nog altijd, dus is het heel simpel in mijn ogen, ik zit in een proces op weg naar de nieuwe natuur. Ik word elke dag een beetje wedergeboren. En als ik sterf, zal ik geheel anders zijn zoals ik nu ben. En zelfs dan zal ik er waarschijnlijk nog niet helemaal zijn want zelfs dan zal ik nog altijd last hebben van de zonde, mijn oude natuur.
Ik snap niet waarom u hier over vergiffenis begint, staat er dan niet duidelijk dan men wedergeboren moet worden? U doet alsof er staat dat men wedergeboren moet zijn?
Maar ik kan hier volledig mis in zijn, ik moet het misschien eens opzoeken anders, maar ik dacht dat er wedergeboren worden stond?
Wel als u u hele leven wedergeboren word dan wilt dat zeggen dat u vergeven kan worden.
Er is een verschil tussen worden en zijn.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 12:44 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Prima, Jimmy. Ik probeer het uit te leggen. Lees het even rustig door:

Jimmy schreef:
Ik ga hier niet zitten beweren dat ik wedergeboren ben en een nieuwe natuur heb, het spijt mij maar dat kan ik niet al zou ik dat graag kunnen zeggen zoals u allen dat zo graag zegt. Ik kan dat niet. Ik acht de nieuwe natuur heel hoog.


Dat geeft niet, Jimmy. Ik concludeer uit alles dat jij Jezus aangenomen hebt als persoonlijke Verlosser. Jij bent dan gewoon wedergeboren. Dat is geen prestatie. Het is Gods Genade. Alle Eer komt HEM toe.

Jimmy schreef:
In mijn ogen is het simpel, en zo staat het ook geschreven, als men een nieuwe natuur aanneemt kan men niet meer zondigen.


Misschien moet je het artikel lichaam, ziel en geest eens lezen? Of anders: laat het een tijdje rusten.

Jimmy schreef:
Wel, ik zondig nog altijd, dus is het heel simpel in mijn ogen, ik zit in een proces op weg naar de nieuwe natuur. Ik word elke dag een beetje wedergeboren.


Ieder mens zondigt, Jimmy. Het heeft niks met de wedergeboorte te maken! Maar, ik begrijp je punt, Jimmy. De Bijbel beweert bijvoorbeeld in 1 Johannes 3

Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.

En, deze tekst beangstigt velen. Immers, iemand die zondigt kent HEM niet. Iedereen zondigt, dus niemand zou HEM kennen??? Een tekst waar mensen depressief van kunnen worden.....

Dan lezen we 2 Korinthiërs 5:

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Maar, zojuist hebben we gezien dat niemand in Christus is? We zondigen immers allen? Niemand is dus een nieuw schepsel?

Romeinen 7 gooit er nog een flinke schep bovenop:

Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.

De ellende wordt alleen maar groter..... En, dan lijkt er opeens een tegenspraak, volgens 1 Johannes 2:

Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

De zonden van de hele wereld?? Hoe zit het nu? Mag ik zondigen? Nee, natuurlijk niet! Word ik iedere keer wedergeboren als ik zondig en daarna niet meer, of word ik iedere keer een beetje wedergeboren? Moet ik vrezen tot de laatste dag van mijn leven??

Paulus geeft in bijvoorbeeld Romeinen 7 het antwoord:

Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Ofwel: wanneer iemand wedergeboren is, kan de persoon nog wel zondigen. Echter, degene die zondigt, is de oude mens die ook nog aanwezig is. De nieuwe mens kan inderdaad niet meer zondigen, de oude mens, die zeker aanwezig is en blijft, nog wel. Vergelijk jezelf met een rotte boom, die geënt wordt. Er kunnen nog slechts goede vruchten ontstaan, behalve uit de rotte takken die nog niet weggekapt zijn. Een wedergeboren Christen is dus een mens die niet meer kan zondigen, behalve de rotte onderdelen die nog niet weggekapt zijn.

De wedergeboren mens leeft dus niet meer in de sfeer van de zonde. Helaas kan de mens nog wel zondigen, echter, de mens zal niet kunnen volharden in zonde.

Misschien heb je vragen of opmerkingen?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 12:45 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Als ik u goed begrijp dan kan een ongelovige ook wedergeboren zijn? Want zelfs een ongelovige kan tegen zijn ik zijn en die proberen te veranderen? Dan is deze wedergeboren?

Kan u me ook laten zien waar er geschreven staat dat men wedergeboren moet zijn inplaats van worden?

Dus eigenlijk zitten er nu twee mensen in mij, de oude en de nieuwe? Nee er zit enkel de oude volgens mij en de Heilige Geest. Men kan niet beweren wedergeboren te zijn als men de Heilige Geest heeft. Dit is geen deel van u maar van God. Men kan dus niet zeggen dat men dan een nieuwe mens is. Die Heilige Geest is niet van u maar van God. Begrijpt u wat ik wil zeggen? U bent de Heilige Geest niet zoals u u oude ik bent...
Maar die Heilige Geest kan u wel nieuw maken, dat is iets anders...maar hoe je het ook draait of keert, ik ervaar dat als een proces... Ik verander mijn denken meermaals, nu nog altijd, ik werk aan mijn zonden, doe mijn best, soms ook niet. Ik ben nog altijd bezig met aan dit alles te werken door middel van de Heilige Geest.
Het is niet omdat ik het werktuig der verandering heb gekregen dat ik veranderd ben? Het is niet omdat de Heilige Geest in mij zit dat ik niet meer zondig?
Nee, het is omdat de Heilige Geest in mij zit dat ik onderricht krijg in het denken en doen. En dat gebeurd dagelijks.

Maar ik begrijp u, als u wenst te denken dat u wedergeboren bent dan doet u dat maar, maar ik denk liever dat ik wedergeboren word.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.