Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 29 mar 2024 13:59

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 08:33 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Na enig speurwerk vond ik kerken in omstreken die tegen mijn geloof aanleunen.
Ik voel sterk aan dat ik in het reine moet komen. Voor mij is er geen tussenweg.

Maar hoe biechten? Ik weet hoe laat je kan gaan. Maar stap ik dan gewoon ongevraagd die kerk binnen richting biechtstoel? Hoe weet ik of de biechtstoel niet bezet is? Dat ik niets onderbreek.
En dan vertel ik over mijn zondig bestaan?
Wat kan ik daarna dan verwachten?

Voor mij is dit een grote stap. Alles zeggen tegen iemand die ik nooit eerder zag of sprak. Ik ben bereid al mijn zondes te openbaren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 09:54 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Ik voel sterk aan dat ik in het reine moet komen. Voor mij is er geen tussenweg.

Die is er voor niemand die de weg met de Heer wil gaan.

Hoe het gaat kan ik niet zeggen, ik ben niet katholiek of orthodox.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 11:13 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
ik zal melden hoe het was.

Maar is biechten dan geen belangrijk sacrament dat jaarlijks moet gebeuren tussen paasmaandag en pinksteren?
Dit niet doen is dan toch de tussenweg nemen? Iedere christelijke kerk doet het toch, of vergis ik me hierin? Bij welke gemeenschap ben jij dan?

(Ik vraag dit als zoekende en niet de betweter)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 12:58 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
ik zal melden hoe het was.

Maar is biechten dan geen belangrijk sacrament dat jaarlijks moet gebeuren tussen paasmaandag en pinksteren?
Dit niet doen is dan toch de tussenweg nemen? Iedere christelijke kerk doet het toch, of vergis ik me hierin? Bij welke gemeenschap ben jij dan?

(Ik vraag dit als zoekende en niet de betweter)


Wat is het doel van biechten? En waarom moet dit gebeuren tussen paasmaandag en pinksteren? En, nee, lang niet iedere kerk of gemeente kent de biecht.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 13:46 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ik persoonlijk ken de biecht helemaal niet. Ik ben bij een pinkstergemeente, biecht is alleen in de katholieke kerk en blijkbaar bij de orthodoxen. die ken ik niet.
Maar als er iets is wat je aan iemand kwijt wil, kan dat natuurlijk ook in mijn gemeente, maar dat hoeft niet de voorganger te zijn. Dat kan ook een zuster of broeder zijn.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 14:17 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
De biecht is zeer belangrijk. Ik ben zelf nooit geweest maar ik ga akkoord dat het belangrijk is. Ik biecht wel tegenover God zelve.
In de katholieke kerk ziet men de priester als Jezus in de biecht, wanneer men dus biecht biecht men zo tot Christus.
In mijn ogen dient die biecht meer om de mensen gemoedsrust te geven. Om ze het gevoel te geven dat ze hun zonde opgebiecht hebben en zo de last ervan van hun schouders af te nemen.
Eigenlijk is in mijn ogen de biecht meer voor de mens dan voor God. Vele mensen sleuren hun zonde mee op hun rug en wanneer ze biechten word die last verlicht.
Ik weet zelfs niet zeker of men in de orthodoxe kerk een biecht doet? Dat is zeer goed mogelijk want orthodox en katholiek zijn een soort van zustergeloven.
Hun leer is op vele vlakken hetzelfde maar toch verschillen ze dag en nacht.
Wat houd je tegen om te bidden en dan je zonde op te biechten?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 15:31 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Bijbelonderzoeker schreef:

Wat is het doel van biechten? En waarom moet dit gebeuren tussen paasmaandag en pinksteren? En, nee, lang niet iedere kerk of gemeente kent de biecht.


Naar traditie deed men dat op Aswoensdag als ik me niet vergis. Tijdens de vasten is het belangrijk vrij van zonde te starten.
Nu merk ik op dat de orthodoxen dat op een maandag doen en 48 dagen vasten.

De biecht is belangrijk om de zonde tegenover de Vader te bekennen en daarvan vergeven te worden. Ik kan niet gevormd worden als ik niet in reine ben. Nuja dat kan wel, maar vind ik niet oprecht.

Ik begin me wel al af te vragen of de orthpdoxie niet te streng voor me gaat zijn. Mijn zondes zijn niet mals, de pastoor zal 15 jaar ontucht moeten aanhoren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 15:36 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Gelooft orthodoxe ook niet dat men de genade moet verdienen door niet meer te zondigen? Geloven zij wel in de genade die door God gegeven word?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 15:51 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Jimmy schreef:
Gelooft orthodoxe ook niet dat men de genade moet verdienen door niet meer te zondigen? Geloven zij wel in de genade die door God gegeven word?


Het is toch belangrijk de zonde niet telkenmale opnieuw te herhalen? Na het berouw komt de biecht, na de biecht de verzoening/absolutie en/of boetedoening, dan volgt de genade.
Ik heb geen doodzonde begaan, wel hoofdzondes.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 15:53 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
Fundamenteel schreef:
Het is toch belangrijk de zonde niet telkenmale opnieuw te herhalen? Na het berouw komt de biecht, na de biecht de verzoening/absolutie en/of boetedoening, dan volgt de genade.
Ik heb geen doodzonde begaan, wel hoofdzondes.


Wat gebeurt er volgens jou als je sterft en je hebt een bepaalde zonde nog niet opgebiecht?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 16:00 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het is zeker belangrijk ons af te keren maar soms zondigen wij toch nog maar dan gaat dat in tegen ons diepste verlangen.
Elke christen zondigt nog, maar dat gaat in tegen ons diepste verlangen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 16:01 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
De Bijbel is ook duidelijk: wanneer wij toch zondigen dan zit CHristus voor ons te pleiten bij de Vader. Het is goed om u van de zonde af te keren, maar wanneer wij toch zondigen moeten wij beseffen dat wanneer we deze belijden God ons zal vergeven.
Er staat immers geschreven dat wanneer wij onze zonden belijden God zou getrouw is deze te vergeven.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 16:01 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Bijbelonderzoeker schreef:

Wat gebeurt er volgens jou als je sterft en je hebt een bepaalde zonde nog niet opgebiecht?


Dat weet ik niet. Ik ben God de Vader niet.
Het is vooral voor mij belangrijk. ALs ik mijn geloof pragmatisch wens te maken moet ik in openheid verschijnen binnen de gemeenschap. Alles op tafel gooien. Nieuwe start zeg maar.

Net daarom vraag ik me af of ik wel thus hoor in de orthodoxie. Wel heel streng. IN mijn straat is een Evangelische Kerk en eentje van de broeders van barmhartigheid. Msschien mijn vooroordelen opzij schuiven en daar morgen eens langs gaan.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 16:09 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Jimmy schreef:
Het is zeker belangrijk ons af te keren maar soms zondigen wij toch nog maar dan gaat dat in tegen ons diepste verlangen.
Elke christen zondigt nog, maar dat gaat in tegen ons diepste verlangen.

Daarom moet ons geloof sterk genoeg zijn en de zonde overwinnen. Of op zijn minst naar een absoluut minimum te herleiden.

Neem nu seks. Dat kan zedig en dat kan obsceen. Dat kan met respect naar je partner toe of dat kan op eigen verlangens gericht zijn om de partner te misleiden. In mijn puberjaren was ik de ideale man, tot de overwinning binnen was. Mijn relaties waren toen vooral rond mijn ik/ego gevormd.
Als ik zo was gebleven, met wie zou de Heer genadig moeten zijn? Mij of de meisjes? Aan de straf is ook af te meten hoe genadig onze Heer is. Niemand zal je met de zweep slaan. :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Biechten
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018 16:10 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Wij kunnen de zonde niet geheel overwinnen... Wanneer CHristus is gestorven heeft hij de straf van de zonde op zich genomen en daarna de macht van de zonde teniet gedaan, dat wilt zeggen: wij worden niet meer gestraft. Maar het volledig afkeren van de zonde is pas in de volgende stage van Gods plan. Dat kunnen wij nu niet bereiken...

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.