Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 29 mar 2024 10:10

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: vr 25 mei 2018 06:40 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Vanmorgen viel me iets op. Ik was een broodje aan het bestellen bij een pompstation en merkte bij me zelf op dat ik bij het afrekenen al wel 3 keer dank je en dank u wel zei. Bij het op eten van het broodje was ik een beetje de andere mensen aan het observeren en bemerkte dat ze allemaal best wel beleefd waren bij de kassa. Ik dacht na over de Nederlanders. Eigenlijk zijn we best wel beleefd, gemanierd en ook vriendelijk. We gaan als gelijken met elkaar om en spreken elkaar beleefd aan. Op het werk help je elkaar collegiaal. Het is niet ieder voor zich, je gunt een ander ook wat. Wat dat betreft best nog wel een cultureel christelijk gemanierde land!

Kom je echter dieper in het stof en kom je persoonlijker tot de mensen, dan komen de verschillen tussen wat Jezus leerde en hoe de mensen nu leven aan het licht. Het seksuele moraal, hoe er gedacht wordt over ethische grote kwestisch. Hoe er gedacht wordt over God, Jezus, de Heilige Geest.. Hoe ver naastenliefde in de praktijk gaat. Hoe je jouw levens invult en wat jouw levensdoel is...

Ik dacht, is dit niet misschien juist de tactiek van de duivel? Een cultuur creëren waarin iedereen sociaal en gemanierd met elkaar omgaat, zo op het eerste gezicht, waardoor mensen er graag aan mee willen doen... om vervolgens de onvoorwaardelijke Goddelijke liefde dat opofferingsgezind van aard is langzaam om te buigen naar een menselijke namaakvorm van liefde, waarin steeds meer het individualisme de kop op komt steken. Het valt niet op, er heerst een zekere vorm van ongenoegen en vereenzaming in de maatschappij, waarbij steeds meer mensen buiten de boot vallen en er niet meer aan mee kunnen doen, maar door het "ogenschijnlijke hoge moraal van de Nederlanders" tuinen wij er toch met ons allen er in en worden er gemakkelijk in mee gezogen.

Voor je het weet zeg je een vriendelijke goede dag tegen de buurman en een dank u wel bij het tankstation voor je brood, help je netjes collegiaal jouw collega op het werk.. maar eenmaal thuis.. vraag jij je toch af, waarom je toch zo weinig bezoek krijgt in het weekend. Terwijl je lui achter je pc en de tv zit en geen zin hebt om zelf de deur uit te gaan...

Is dat geen "duivelse" dilemma?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: vr 25 mei 2018 07:30 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Wat mooi geschreven Broeder Gait !
Echt wel fijn om te lezen .Wat je schrijft is waar !
Ik denk vaak : het leven is net het spel : Mens erger je niet !
Men wil de eindstreep halen met vier tegelijkertijd staand op de eindstreep !
Soms word een pion weggegooid , door een andere tegenspeler en staat een pion reeds klaar , te wachten op de ander .
Hier zie je evenwel niet de schone schijn buitenaf .
Hier word er venijnig gelachen als een ander weg gekegeld word , en ergert men zich blauw als ze dat met jou doen .
Toch de winnaar : de vier musketiers zeg maar hebben gestreden en gewonnen !
-----------------------
Een duivels dilemma ? ja dat is waar zoals jij het omschrijft .
Eigenlijk kun je ook spreken over aan zelfonderzoek doen .
Iets denken over anderen en zien waar jezelf tekort in schiet .
__
Het is daarom ook handig als men naar zichzelf durft te kijken en handelen en als anderen je aansporen :
hey kom eens uit je luie zetel van dat niet naast zich neer te leggen en dat ook te doen .
Soms ben ik blij dat mijn man dat bij mij doet .
Niet dat ik dan zit te pc-en maar ik ben een rustig persoon van mijn eigen en het even alleen zijn stoort mij niet .
Maar wij zijn nu eenmaal met twee he ! en rekening met een ander houden , geeft soms zoveel voldoening achteraf .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: vr 25 mei 2018 10:01 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Inderdaad. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op.
Dan moet ik echt in beweging komen.
Goed om zo ook jouw man om jou heen te hebben, die jou er in stimuleert.
Mijn vrouw en ik merken ook wel eens, dat als we ergens op bezoek gaan of zo, of bezoek krijgen, dat we dan ook zelf meer uit onze schulp komen. Vaak schuif je die dingen in de sleur en drukte maar voor je uit.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: vr 25 mei 2018 20:01 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Goede gedachte Gait. Het is tegenwoordig zo makkelijk je tijd achter de computer te verdrijven. Dat je er even op attent maakt dat dat soms zo is, is heel goed.
Even bij zichzelf checken, hoe is dat bij mij?

Citeer:
Ik dacht, is dit niet misschien juist de tactiek van de duivel? Een cultuur creëren waarin iedereen sociaal en gemanierd met elkaar omgaat, zo op het eerste gezicht, waardoor mensen er graag aan mee willen doen... om vervolgens de onvoorwaardelijke Goddelijke liefde dat opofferingsgezind van aard is langzaam om te buigen naar een menselijke namaakvorm van liefde, waarin steeds meer het individualisme de kop op komt steken. Het valt niet op, er heerst een zekere vorm van ongenoegen en vereenzaming in de maatschappij, waarbij steeds meer mensen buiten de boot vallen en er niet meer aan mee kunnen doen, maar door het "ogenschijnlijke hoge moraal van de Nederlanders" tuinen wij er toch met ons allen er in en worden er gemakkelijk in mee gezogen.


Ik dacht aan de uitdrukking, veel geschreeuw weinig wol. Allemaal heel netjes maar er komt niets bij uit. Bedankt voor je gedachte.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: za 26 mei 2018 06:55 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Graag gedaan. Veel geschreeuw, maar weinig wol is wel bijpassend, denk ik ja.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: za 26 mei 2018 09:54 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Broeder Gait schreef:
Inderdaad. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op.
Dan moet ik echt in beweging komen.
Goed om zo ook jouw man om jou heen te hebben, die jou er in stimuleert.
Mijn vrouw en ik merken ook wel eens, dat als we ergens op bezoek gaan of zo, of bezoek krijgen, dat we dan ook zelf meer uit onze schulp komen. Vaak schuif je die dingen in de sleur en drukte maar voor je uit.

Ja de sleur en drukte van alle dag .
Vooral de drukte , daar is momenteel iedereen mee geconfronteerd .
De schijnwereld ten spijt .
Iedereen zou er verzorgd en opgekleed moeten bijlopen , naargelang de reclame enz...ons voorschoteld , als men
eenmaal de deur uitgaat .
Ik heb een reportage gezien van een vrouw die voor een reclameblad of zo werkte .Zij is moeder van kleine kindjes
en zij maakte fotoos van allerlei slag .
Reclame als een gezin de deur uitging bv. De mama liep er mooi , slank , fris , blij en opgekleed bij .
------
Zij heeft haar werk verlaten en is als zelfstandige begonnen .Ze maakt nu fotoos die de werkelijkheid weergeven
en stimuleerd vrouwen dat ze mogen zijn wie ze zijn .
Ook al verdiende zij er minder mee .
Want zij kon er niet meer tegen de leugens die errond verweven waren .
Zij zei : een mama die voor kleine kindjes zorgt , heeft wallen onder haar ogen , door het gebrek aan nachtrust .
Zo ook ziet het huis wel degelijk er rommelig uit , doordat de kleintjes aandacht vragen en het speelgoed hier en daar wat rondslingert .
Werk uit huis en in huis combineren met kleine kinderen is niet zo een mooi plaatje als de reclamewereld de mensheid voorschotelt .
Veel vrouwen verliezen hun een beetje hierin soms ook, en denken ben ik wel een goede moeder , vrouw
want bij anderen lukt het precies wel .
Of sommige mannen kijken met andere ogen naar hun vrouw , als ze leugenplaatjes zien hier en daar .
-----
Ik vind het zo mooi als man en vrouw zich niet laten meezuigen door tv. en de reclamewereld op zich .
Wij hebben mekaar zo nodig .
Oudere mannen en vrouwen kunnen hierin een zegen zijn .
Zij kunnen de jongere generatie steunen en wijze raad geven .
Zodat deze kunnen ademen en zich vrijer voelen in de gezinssituatie zoals ze is .

____
De maatschappij kan soms zo meedogenloos en liefdeloos zijn voor mensen die uit de boot vallen .
Zij die om de een of andere reden , niet aan hun plaatje voldoen .
Hetzij uiterlijk , hetzij achter de schermen , hetzij opgedrongen , hetzij krachtig , hetzij op papier ......
Doe zo , niet zo , ga daar ..... en lach en heb plezier !
Maar achter lachende , beleefde glimlachen ligt soms een wereld van verdriet en onmacht schuil .

____
Ik mis bij ons thuis en familiegebeuren wel een beetje de afspraken van vroeger .Zo ongeveer 10 jaar geleden !
Er werd meestal een belleke gedaan of het gepast was , om bezoek te krijgen of een bezoekje af te leggen .
Zo ja werd er voor taart gezorgd en dergelijke .De kinderen genoten er evenzeer van en wij ook .
Afspraakjes maken , gebeurd dat nog onder de familieleden ?
Als het gaat om een simpel bezoekje ?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2018 05:18 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Ik mis bij ons thuis en familiegebeuren wel een beetje de afspraken van vroeger .Zo ongeveer 10 jaar geleden !
Er werd meestal een belleke gedaan of het gepast was , om bezoek te krijgen of een bezoekje af te leggen .
Zo ja werd er voor taart gezorgd en dergelijke .De kinderen genoten er evenzeer van en wij ook .
Afspraakjes maken , gebeurd dat nog onder de familieleden ?
Als het gaat om een simpel bezoekje


Jammer genoeg gebeurs dat bij mij nooit omdat ik te ver weg woon, maar ik geloof ook dat het nauwelijks nog zo is.
Worden er eigenlijk nog echt verjaardagen gevierd zoals vroeger? Met gebak en een hartig hapje ?
Ik weet van een vriendin die met haar man naar alle verjaardagen gaan van familie, maar dat is eerder een uitzondering geloof ik.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2018 10:59 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Koningsdochter schreef:
Citeer:
Ik mis bij ons thuis en familiegebeuren wel een beetje de afspraken van vroeger .Zo ongeveer 10 jaar geleden !
Er werd meestal een belleke gedaan of het gepast was , om bezoek te krijgen of een bezoekje af te leggen .
Zo ja werd er voor taart gezorgd en dergelijke .De kinderen genoten er evenzeer van en wij ook .
Afspraakjes maken , gebeurd dat nog onder de familieleden ?
Als het gaat om een simpel bezoekje


Jammer genoeg gebeurs dat bij mij nooit omdat ik te ver weg woon, maar ik geloof ook dat het nauwelijks nog zo is.
Worden er eigenlijk nog echt verjaardagen gevierd zoals vroeger? Met gebak en een hartig hapje ?
Ik weet van een vriendin die met haar man naar alle verjaardagen gaan van familie, maar dat is eerder een uitzondering geloof ik.

Ja , ik denk dat het niet iets wat nog hedendaags veel voorkomt .
Ik kon dat wel waarderen als mijn zus mij de voormiddag opbelde of het gepast was , als ze langskwam met haar familie .
Dan kon ik eventueel alles wat aan de kant zetten en zo .
Want waar veel mensen huizen is het niet altijd picobello he .
Laat staan kleine kindjes in huis .
Nu is het soms een komen en gaan : gepast of niet gepast .
Maar eigenlijk , een mens kan flexibel zijn en ik denk vaak : de zoete inval .
___
Vriendelijk blijven is niet altijd even gemakkelijk .
Zeker als stress een onderdeel is van het komende trouwfeest van mijn dochter .
Een oogje dichtknijpen en zwijgen als je het overal niet mee eens bent , is daardoor niet evident .
En soms ja soms hebben de kinderen ook een goede inbreng en mening .
Dan denk ik weer aan de woorden van de Heer :
maak u niet te veel zorgen voor de dag van morgen ,
of om wat aan te doen en wat te eten ( even in mijn eigen woorden)
en dat brengt evenwel rust in mijn hart .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Een vriendelijke goede dag
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018 06:29 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Hoe doen ze het tegenwoordig dan? Bij ons gaat alles op afspraak en de verjaardagen houden we trouw. Ik zie het meer als een beeld van vroeger dat mensen meer als vrienden en buren spontaan langs kwamen, zoals nu nog in de warme culturen, zoals in Rwanda.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.