Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 19 apr 2024 20:44

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 08:53 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
De 5 grote weredreligies :
-hindoeïsme
-boedhisme
-jodendom
-christendom
-islam
---------------------------------------------------------
Mag of moet een christen zich zorgen maken over de verbroedering , ontwikkeling van de hedendaagse
wereldreligies .
Met de radicale islam in gedachten , die meer en meer terrein veroverd in Europa via onderwijs uit de koran ,
in onze scholen .
Terreur , enz....
Niet dat veel christelijke instanties nooit terreur en doden op hun geweten hadden in het verleden ,
maar omwille van dat ,
mag een radicale moslim toch geen wraak nemen op de huidige christenen enz...
Laat staan hun geloof opdringen .
-----------------------------------------------------------
Moet men niet meer voor het waarlijke christendom geestelijk gaan strijden ?
In liefde en standvastigheid voor Jezus-Christus .
In plaatst van : zoals de paus en anderen religieleiders doen alsof er vrede is onder de 5 religies ,
daar ze zelf nooit voor echte vrede gezorgd hebben in naastenliefde voor elkaar bij hun eigen schapen .
__






-


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 09:52 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Franny,

Ik ben er zeker van dat christenen wat geloof en religie betreft zich NIET mogen verbroederen met andere niet-christelijke gelovigen en religies en hun leringen.
Er bestaat al zoiets als de Chrislam. Bepaalde christelijke gelovigen zijn daar kennelijk niet op tegen.
http://www.wimjongman.nl/nieuws/2015/chrislam.html
http://www.franklinterhorst.nl/Rick%20W ... leider.htm

Ik geloof echter wel dat we als mens de anders gelovige als medemens dienen te bezien en hen niet te discrimineren alsof zij van een andere planeet komen.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 12:36 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Dag Elle ,

ik vind ook dat men nooit aan een ander moogt vragen , tot welke religie behoor jij .
Men moet elk mens genegenheid tonen en helpen .
-----
Maar als ik een kind , kleutertje of volwassen mij ongelovige noemt of bedreigd in mijn geloof ,
in Jezus-Christus
zal ik mijn best doen om op te treden .
En wat als een medechristen bedreigd word , om zijn geloof .
Ik weet nog niet goed hoe ik ga handelen ,want ik heb het nog niet persoonlijk meegemaakt of gezien .
Ik denk wel dat er tijden gaan komen , waarbij elk christen dicht bij Europa , bij ons
vervolgd gaat worden om zijn geloof .

---------

Chrislam is zeker niets voor mij .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 05:14 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Franny schreef:
Dag Elle ,

ik vind ook dat men nooit aan een ander moogt vragen , tot welke religie behoor jij .
Men moet elk mens genegenheid tonen en helpen .
-----
Maar als ik een kind , kleutertje of volwassen mij ongelovige noemt of bedreigd in mijn geloof ,
in Jezus-Christus
zal ik mijn best doen om op te treden .
En wat als een medechristen bedreigd word , om zijn geloof .
Ik weet nog niet goed hoe ik ga handelen ,want ik heb het nog niet persoonlijk meegemaakt of gezien .
Ik denk wel dat er tijden gaan komen , waarbij elk christen dicht bij Europa , bij ons
vervolgd gaat worden om zijn geloof .

---------

Chrislam is zeker niets voor mij .

--------
Optreden in reageren op iets : is een groot woord .
Dat kan negativiteit inhouden :
-agressiviteit
-boosheid
-koppigheid
-dramatisatie enz ...
Dat kan positiviteit inhouden
-vriendelijkheid
-opvoedkundig
-sociaal
-vrolijk enz...
---------------------------------------------------
Als je hoort dat een kind een ander beticht van ongelovige kun je vragen aan het kind :
waarom zeg je dat .En van daaruit verder werken .
Idem als het ene kind het andere pijn doet .
___
Maar wat met volwassen ?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 09:59 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Franny,

Als ik Openb. 22:17 lees over het water des levens, dan valt mij op dat er niet staat dat we de boodschap van Jezus moeten opdringen en het mensen die niet in Jezus geloven, door de strot moeten drukken. Het gaat over mensen die willen, niet over mensen die het geen barst interesseert. Soms is het, mijns inziens, dus zo dat men beter kan zwijgen en de boodschap van de liefde en het koningschap van Christus door daden kan tonen, i.p.v. door maar door te blijven drammen dat men toch christen moet worden om gered te worden. Soms zijn daden meer sprekend dan woorden, al naar gelang van de situatie op dat moment.

In 1 Petr. 3:15 staat ook dat we altijd bereid moeten zijn tot verantwoording aan al wie ons rekenschap vraagt van/over de hoop die in ons is, en dat met zachtmoedigheid/zachtaardigheid en (diep) respect. Hierbij gaat de vraagstelling niet van de christen uit, maar van de belangstellende die kennelijk iets is opgevallen aan het gedrag van de christen.

Opnieuw, voor wat het waard is .....

Groetjes,
Elle

Franny schreef:
Franny schreef:
Dag Elle ,

ik vind ook dat men nooit aan een ander moogt vragen , tot welke religie behoor jij .
Men moet elk mens genegenheid tonen en helpen .
-----
Maar als ik een kind , kleutertje of volwassen mij ongelovige noemt of bedreigd in mijn geloof ,
in Jezus-Christus
zal ik mijn best doen om op te treden .
En wat als een medechristen bedreigd word , om zijn geloof .
Ik weet nog niet goed hoe ik ga handelen ,want ik heb het nog niet persoonlijk meegemaakt of gezien .
Ik denk wel dat er tijden gaan komen , waarbij elk christen dicht bij Europa , bij ons
vervolgd gaat worden om zijn geloof .

---------

Chrislam is zeker niets voor mij .

--------
Optreden in reageren op iets : is een groot woord .
Dat kan negativiteit inhouden :
-agressiviteit
-boosheid
-koppigheid
-dramatisatie enz ...
Dat kan positiviteit inhouden
-vriendelijkheid
-opvoedkundig
-sociaal
-vrolijk enz...
---------------------------------------------------
Als je hoort dat een kind een ander beticht van ongelovige kun je vragen aan het kind :
waarom zeg je dat .En van daaruit verder werken .
Idem als het ene kind het andere pijn doet .
___
Maar wat met volwassen ?

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 11:59 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Hoewel ik me zeker kan vinden in jouw visie op dit punt, is er toch ook een keerzijde. Stel je ziet dat iemand acuut gevaar loopt, we kunnen voorbeelden genoeg bedenken (bijvoorbeeld een kind dat op de snelweg speelt), hoe "moeten" "wij" die persoon dan "redden"? De aanhalingstekens geven aan dat het geen gemakkelijke vraag is. En, wat is liefde? Getuigt het niet van liefde juist - in het voorbeeld van het kind - het kind van de weg te trekken, desnoods met "geweld"? We kunnen wel discussieren en het kind "liefdevol" naar de kant van de weg lokken, maar, misschien is het dan te laat?

Ik heb vaak medelijden met moslims, omdat ze oprecht denken het goede te doen. Imams spreken recht via islamitische rechtbanken of allerlei praktische zaken, zoals onderwijs voor vrouwen, de rol van de vrouw, het dragen van een boerka, eerwraak, het hebben van meerdere vouwen voor een man, de omgang met niet-gelovigen. Deze imams denken oprecht het goede te doen. De volgelingen denken oprecht dat ze God behagen door het (vaak dwingende) advies op te volgen. Het tegendeel is waar. Vaak wordt onder het mom van "respect" goedkeuring gegeven. Naar mijn mening is zijn liefde en respect zonder waarheid waardeloos. We kunnen dus respecteren dat een kind op de snelweg speelt. Vroeg of laat zal het sterven. Waar denk jij dat de grens bereikt is, of hoe zouden mensen praktisch gezien bereikt moet worden? De liefde, waar jij over spreekt, lijkt vaak heel veel op de humanistische liefde. Zonder het verkondigen van de waarheid is het maken van onderscheid vaak lastig of zelfs onmogelijk. Denk je niet?

Elle schreef:
Als ik Openb. 22:17 lees over het water des levens, dan valt mij op dat er niet staat dat we de boodschap van Jezus moeten opdringen en het mensen die niet in Jezus geloven, door de strot moeten drukken. Het gaat over mensen die willen, niet over mensen die het geen barst interesseert. Soms is het, mijns inziens, dus zo dat men beter kan zwijgen en de boodschap van de liefde en het koningschap van Christus door daden kan tonen, i.p.v. door maar door te blijven drammen dat men toch christen moet worden om gered te worden. Soms zijn daden meer sprekend dan woorden, al naar gelang van de situatie op dat moment.

In 1 Petr. 3:15 staat ook dat we altijd bereid moeten zijn tot verantwoording aan al wie ons rekenschap vraagt van/over de hoop die in ons is, en dat met zachtmoedigheid/zachtaardigheid en (diep) respect. Hierbij gaat de vraagstelling niet van de christen uit, maar van de belangstellende die kennelijk iets is opgevallen aan het gedrag van de christen.

Opnieuw, voor wat het waard is .....

Groetjes,
Elle

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 12:56 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Franny schreef:
Moet men niet meer voor het waarlijke christendom geestelijk gaan strijden ?
In liefde en standvastigheid voor Jezus-Christus .
In plaatst van : zoals de paus en anderen religieleiders doen alsof er vrede is onder de 5 religies ,
daar ze zelf nooit voor echte vrede gezorgd hebben in naastenliefde voor elkaar bij hun eigen schapen .


Ik denk dat "doen alsof er vrede is" een grote misleiding is. De Bijbel voorspelt dat er een wereldreligie komt, er komt een schijnvrede. De eerste tekenen zien we al. Is zgn. respect liefdevol? Wat is liefde zonder waarheid waard? Ik denk inderdaad dat Christenen meer moeten opkomen voor geestelijke waarheden, inderdaad in liefde en standvastigheid voor Jezus Christus. Alleen op Hem wijzen is werkelijke liefde. We kunnen onze islamtische of hindoeistische of atheistische medeburgers respecteren. Wat is respect waard als men Christus niet kent, of zelfs afwijst? Verloochenen we onszelf niet als we Hem niet verkondigen?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 16:21 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Men kan op verschillende manieren de moslim helpen. M'n vrouw Hennie deed het door vriendschaps-evangelisatie. Ze werd vriendin met een achterbuurvrouw van ons die alleenstaand was. Haar man was overleden, en ze had ook min of meer volwassen kinderen. Ook met deze kinderen had Hennie contact door liefdevol te zijn voor hen. Daardoor kregen ze respect voor Hennie en zo kon Hennie gewoon met hun over Jezus spreken zonder dat dit vijandschap opleverde. Ze kon zelfs een Arabisch nieuw testament aan hen kwijt. Hennie was echt een vriendin en werd ook uitgenodigd door haar bij andere vrouwen als die bij haar waren voor een feestje of gezelligheid of zoiets. Hennie omhelsde deze vrouwen en was lief voor hen, toonde eigenlijk Jezus' liefde aan hen. Daardoor had Hennie openingen om in woord en daad van Jezus te getuigen. Ook als ze op straat hen tegenkwam omhelsde ze haar gewoon, zelfs waar de imam bij was, en hij waardeerde dit door een liefdevolle glimlach. "Werp uw brood uit op het water ......." Jammer genoeg is die vrouw al wat jaren terug overleden. En Hennie weet nergens meer van, zoals je weet, door de dementie/Alzheimer.

Als we het doen op de manier van "dik hout zaagt men planken", zou dat wat opbrengen? Ik denk dat we ook naar de plaats en naar de situatie van een persoon moeten kijken en hoe een persoon reageert. Jezus had het wat betreft evangeliseren ook over argeloosheid aan de ene kant en omzichtigheid aan de andere kant, en over parels die je op een bepaalde manier moet geven. Elke gelegenheid kan weer anders zijn en het moet geen routine-klus worden. Ik geloof in de werking van Gods geest ook in het brengen van het evangelie aan moslims, hetzij door woord, hetzij door daad, hetzij door beide, en om daarbij dus het evangelie niet te vergeten. Men kan op verschillende manieren respectvol zijn en respect tonen terwijl men toch het evangelie brengt. Evangeliseren is geen eenheidsworst waarbij het steeds weer op dezelfde manier moet worden gedaan. Kwaad bloed zetten door te schofferen helpt niet.

Maar misschien denk jij er wel anders over op bepaalde punten en dan moet jij doen zoals jij vind dat het zou moeten. De resultaten worden vanzelf openbaar.

Groet,
Elle

Dirk schreef:
Beste Elle,

Hoewel ik me zeker kan vinden in jouw visie op dit punt, is er toch ook een keerzijde. Stel je ziet dat iemand acuut gevaar loopt, we kunnen voorbeelden genoeg bedenken (bijvoorbeeld een kind dat op de snelweg speelt), hoe "moeten" "wij" die persoon dan "redden"? De aanhalingstekens geven aan dat het geen gemakkelijke vraag is. En, wat is liefde? Getuigt het niet van liefde juist - in het voorbeeld van het kind - het kind van de weg te trekken, desnoods met "geweld"? We kunnen wel discussieren en het kind "liefdevol" naar de kant van de weg lokken, maar, misschien is het dan te laat?

Ik heb vaak medelijden met moslims, omdat ze oprecht denken het goede te doen. Imams spreken recht via islamitische rechtbanken of allerlei praktische zaken, zoals onderwijs voor vrouwen, de rol van de vrouw, het dragen van een boerka, eerwraak, het hebben van meerdere vouwen voor een man, de omgang met niet-gelovigen. Deze imams denken oprecht het goede te doen. De volgelingen denken oprecht dat ze God behagen door het (vaak dwingende) advies op te volgen. Het tegendeel is waar. Vaak wordt onder het mom van "respect" goedkeuring gegeven. Naar mijn mening is zijn liefde en respect zonder waarheid waardeloos. We kunnen dus respecteren dat een kind op de snelweg speelt. Vroeg of laat zal het sterven. Waar denk jij dat de grens bereikt is, of hoe zouden mensen praktisch gezien bereikt moet worden? De liefde, waar jij over spreekt, lijkt vaak heel veel op de humanistische liefde. Zonder het verkondigen van de waarheid is het maken van onderscheid vaak lastig of zelfs onmogelijk. Denk je niet?

Elle schreef:
Als ik Openb. 22:17 lees over het water des levens, dan valt mij op dat er niet staat dat we de boodschap van Jezus moeten opdringen en het mensen die niet in Jezus geloven, door de strot moeten drukken. Het gaat over mensen die willen, niet over mensen die het geen barst interesseert. Soms is het, mijns inziens, dus zo dat men beter kan zwijgen en de boodschap van de liefde en het koningschap van Christus door daden kan tonen, i.p.v. door maar door te blijven drammen dat men toch christen moet worden om gered te worden. Soms zijn daden meer sprekend dan woorden, al naar gelang van de situatie op dat moment.

In 1 Petr. 3:15 staat ook dat we altijd bereid moeten zijn tot verantwoording aan al wie ons rekenschap vraagt van/over de hoop die in ons is, en dat met zachtmoedigheid/zachtaardigheid en (diep) respect. Hierbij gaat de vraagstelling niet van de christen uit, maar van de belangstellende die kennelijk iets is opgevallen aan het gedrag van de christen.

Opnieuw, voor wat het waard is .....

Groetjes,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 16:50 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Dank je om dit te delen. En, eigenlijk is dat wat jouw vrouw deed de manier van "dik hout zaagt men planken"! En, dit mag je als een groot compliment zien! Waarom? Omdat ze over Jezus vertelde! Ze was dus duidelijk. De achterbuurvrouw wist van het geloof van jouw vrouw, en kon dus zelf keuzes maken! Het is dus eigenlijk exact de manier waar ik voorstander van ben. Overigens geloof ook ik dat jouw vrouw haar achterbuurvrouw van de weg zou trekken als zij overreden dreigde te worden. Het komt dan even "ruw" over, maar, als de betreffende persoon het gevaar ziet, dan kan niks anders dan een gevoel van dankbaarheid ontstaan. Heel veel respect voor de wijze waarop jouw vrouw bevriend raakte met jullie achterbuurvrouw.

Waarschijnlijk ben je bekend met de organisatie "Open Doors"? Zij evangeliseren op verschillende manieren, soms met gevaar voor eigen leven. Het geeft aan dat er verschillende methoden zijn, maar, naar mijn mening alle met Hetzelfde Doel!


Elle schreef:
Dag Dirk,

Men kan op verschillende manieren de moslim helpen. M'n vrouw Hennie deed het door vriendschaps-evangelisatie. Ze werd vriendin met een achterbuurvrouw van ons die alleenstaand was. Haar man was overleden, en ze had ook min of meer volwassen kinderen. Ook met deze kinderen had Hennie contact door liefdevol te zijn voor hen. Daardoor kregen ze respect voor Hennie en zo kon Hennie gewoon met hun over Jezus spreken zonder dat dit vijandschap opleverde. Ze kon zelfs een Arabisch nieuw testament aan hen kwijt. Hennie was echt een vriendin en werd ook uitgenodigd door haar bij andere vrouwen als die bij haar waren voor een feestje of gezelligheid of zoiets. Hennie omhelsde deze vrouwen en was lief voor hen, toonde eigenlijk Jezus' liefde aan hen. Daardoor had Hennie openingen om in woord en daad van Jezus te getuigen. Ook als ze op straat hen tegenkwam omhelsde ze haar gewoon, zelfs waar de imam bij was, en hij waardeerde dit door een liefdevolle glimlach. "Werp uw brood uit op het water ......." Jammer genoeg is die vrouw al wat jaren terug overleden. En Hennie weet nergens meer van, zoals je weet, door de dementie/Alzheimer.

Als we het doen op de manier van "dik hout zaagt men planken", zou dat wat opbrengen? Ik denk dat we ook naar de plaats en naar de situatie van een persoon moeten kijken en hoe een persoon reageert. Jezus had het wat betreft evangeliseren ook over argeloosheid aan de ene kant en omzichtigheid aan de andere kant, en over parels die je op een bepaalde manier moet geven. Elke gelegenheid kan weer anders zijn en het moet geen routine-klus worden. Ik geloof in de werking van Gods geest ook in het brengen van het evangelie aan moslims, hetzij door woord, hetzij door daad, hetzij door beide, en om daarbij dus het evangelie niet te vergeten. Men kan op verschillende manieren respectvol zijn en respect tonen terwijl men toch het evangelie brengt. Evangeliseren is geen eenheidsworst waarbij het steeds weer op dezelfde manier moet worden gedaan. Kwaad bloed zetten door te schofferen helpt niet.

Maar misschien denk jij er wel anders over op bepaalde punten en dan moet jij doen zoals jij vind dat het zou moeten. De resultaten worden vanzelf openbaar.

Groet,
Elle

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 17:10 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Het was niet: Dag mevrouw, pats boem, ik wil u over Jezus vertellen. Zoals gezegd, men kan op verschillende manieren over Jezus "vertellen" :).

We zijn geabonneerd op het blad van Open Doors en ondersteunen hen ook.

Groet,
Elle

Dirk schreef:
Beste Elle,

Dank je om dit te delen. En, eigenlijk is dat wat jouw vrouw deed de manier van "dik hout zaagt men planken"! En, dit mag je als een groot compliment zien! Waarom? Omdat ze over Jezus vertelde! Ze was dus duidelijk. De achterbuurvrouw wist van het geloof van jouw vrouw, en kon dus zelf keuzes maken! Het is dus eigenlijk exact de manier waar ik voorstander van ben. Overigens geloof ook ik dat jouw vrouw haar achterbuurvrouw van de weg zou trekken als zij overreden dreigde te worden. Het komt dan even "ruw" over, maar, als de betreffende persoon het gevaar ziet, dan kan niks anders dan een gevoel van dankbaarheid ontstaan. Heel veel respect voor de wijze waarop jouw vrouw bevriend raakte met jullie achterbuurvrouw.

Waarschijnlijk ben je bekend met de organisatie "Open Doors"? Zij evangeliseren op verschillende manieren, soms met gevaar voor eigen leven. Het geeft aan dat er verschillende methoden zijn, maar, naar mijn mening alle met Hetzelfde Doel!


Elle schreef:
Dag Dirk,

Men kan op verschillende manieren de moslim helpen. M'n vrouw Hennie deed het door vriendschaps-evangelisatie. Ze werd vriendin met een achterbuurvrouw van ons die alleenstaand was. Haar man was overleden, en ze had ook min of meer volwassen kinderen. Ook met deze kinderen had Hennie contact door liefdevol te zijn voor hen. Daardoor kregen ze respect voor Hennie en zo kon Hennie gewoon met hun over Jezus spreken zonder dat dit vijandschap opleverde. Ze kon zelfs een Arabisch nieuw testament aan hen kwijt. Hennie was echt een vriendin en werd ook uitgenodigd door haar bij andere vrouwen als die bij haar waren voor een feestje of gezelligheid of zoiets. Hennie omhelsde deze vrouwen en was lief voor hen, toonde eigenlijk Jezus' liefde aan hen. Daardoor had Hennie openingen om in woord en daad van Jezus te getuigen. Ook als ze op straat hen tegenkwam omhelsde ze haar gewoon, zelfs waar de imam bij was, en hij waardeerde dit door een liefdevolle glimlach. "Werp uw brood uit op het water ......." Jammer genoeg is die vrouw al wat jaren terug overleden. En Hennie weet nergens meer van, zoals je weet, door de dementie/Alzheimer.

Als we het doen op de manier van "dik hout zaagt men planken", zou dat wat opbrengen? Ik denk dat we ook naar de plaats en naar de situatie van een persoon moeten kijken en hoe een persoon reageert. Jezus had het wat betreft evangeliseren ook over argeloosheid aan de ene kant en omzichtigheid aan de andere kant, en over parels die je op een bepaalde manier moet geven. Elke gelegenheid kan weer anders zijn en het moet geen routine-klus worden. Ik geloof in de werking van Gods geest ook in het brengen van het evangelie aan moslims, hetzij door woord, hetzij door daad, hetzij door beide, en om daarbij dus het evangelie niet te vergeten. Men kan op verschillende manieren respectvol zijn en respect tonen terwijl men toch het evangelie brengt. Evangeliseren is geen eenheidsworst waarbij het steeds weer op dezelfde manier moet worden gedaan. Kwaad bloed zetten door te schofferen helpt niet.

Maar misschien denk jij er wel anders over op bepaalde punten en dan moet jij doen zoals jij vind dat het zou moeten. De resultaten worden vanzelf openbaar.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 17:33 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Fijn te lezen. En, inderdaad, verschillende manieren. Soms is "pats boem, ik wil u over Jezus vertellen" toch de beste methode, soms ook niet. Ik kan me in beide manieren vinden, en, beide worden ook gebruikt, afhankelijk van de situatie.

Elle schreef:
Dag Dirk,

Het was niet: Dag mevrouw, pats boem, ik wil u over Jezus vertellen. Zoals gezegd, men kan op verschillende manieren over Jezus "vertellen" :).

We zijn geabonneerd op het blad van Open Doors en ondersteunen hen ook.

Groet,
Elle

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 17:53 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Mooi verhaal van jou Elle .En ja zo zou het moeten zijn .
Maar ik heb het over als iemand jou voor een ongelovige uitmaakt .
Iemand die een andere god gehoorzaamd , zelfs in naam van die god jou wil doden , of een ander .
Dan helpt meestal het goede voorbeeld niet .
Maar nogmaals ik weet niet hoe ik zal reageren .Ik denk wel als juf zijnde zou ik wel het kind daarover aanspreken .
Je mag een ander niet uitmaken voor ongelovige of varken enz... laat staan pijn doen .
Ongeacht of de directie er anders over denkt .
We moeten elk mens helpen , ook als iemand bedreigd word met een mes , door anders gelovigen .
_________
Velen doen dat meestal niet en kijken de andere richting uit .
Ik zal pas weten hoe ik reageer , als ik ermee geconfronteerd word .
Jammer genoeg komt dat steeds dichterbij : de radicale islam .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017 18:52 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Franny,

Ik zou denk ik proberen met zo'n persoon in dialoog gaan en vragen waarom ik dan een ongelovige zou zijn. Men moet toch ergens beginnen met de dialoog. Ik heb ook de Koran in mijn bibliotheek en heb wat boeken over de Islam zodat ik, indien nodig, wat naslagwerk kan doen. Maar ook op het internet staan verschillende dingen over de Islam vermeld. Zij geloven ook in Jezus, al heeft Jezus in de Koran de naam Isa.

Groet,
Elle

Franny schreef:
Mooi verhaal van jou Elle .En ja zo zou het moeten zijn .
Maar ik heb het over als iemand jou voor een ongelovige uitmaakt .
Iemand die een andere god gehoorzaamd , zelfs in naam van die god jou wil doden , of een ander .
Dan helpt meestal het goede voorbeeld niet .
Maar nogmaals ik weet niet hoe ik zal reageren .Ik denk wel als juf zijnde zou ik wel het kind daarover aanspreken .
Je mag een ander niet uitmaken voor ongelovige of varken enz... laat staan pijn doen .
Ongeacht of de directie er anders over denkt .
We moeten elk mens helpen , ook als iemand bedreigd word met een mes , door anders gelovigen .
_________
Velen doen dat meestal niet en kijken de andere richting uit .
Ik zal pas weten hoe ik reageer , als ik ermee geconfronteerd word .
Jammer genoeg komt dat steeds dichterbij : de radicale islam .

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017 11:47 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Vandaag werd ik door iemand geattendeerd op een manier hoe mensen te bereiken, niet als de enige manier, maar wel als één van de manieren die in de Schrift is opgeschreven :).
Ik ben geabonneerd op "Parels uit de Schrift", van Gert-Jan van Zanten. Hij bespreekt kort een reactie op Mat. 5:13-15 waar staat:

13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden.
14 Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven.
15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn.


Groet,
Elle
=============================================
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen.

Vele mensen in deze wereld lezen de Bijbel niet.
En toch lezen ze de Bijbel, dagelijks!!
Zij lezen de Bijbel door de levens te lezen van degene die Christen zijn.

Matteus 5:
16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

1 Petrus 2:
13 Onderwerpt u aan alle menselijke instellingen, om des Heren wil: hetzij aan de keizer, als opperheer,
14 hetzij aan stadhouders, als door hem gezonden tot bestraffing van boosdoeners, maar tot lof van wie goed doen.
15 Want zo is het de wil van God, dat gij door goed te doen de mond snoert aan de onwetendheid van de onverstandige mensen,
16 als vrijen en niet als mannen, die de vrijheid misbruiken tot dekmantel voor hun kwaadwilligheid, maar als dienaren Gods.

Want zo is het de wil van God, dat gij door goed te doen de mond snoert aan de onwetendheid van de onverstandige mensen.

Het is de wil van God dat Christenen de wereld van onwetende en onverstandige mensen de mond snoeren, door goed te doen.

Maak jij de naam van God groot door jou daden?
Is jou leven een licht tot glorie en eer van God?
Is jou leven "De Bijbel" voor onverstandige en onwetende mensen?

In deze laatste tekst uit 1 Petrus zien we dat de nadruk ligt op Christenen die zich onderwerpen aan menselijke instellingen, hetzij aan de keizer als opperheer, of aan de standhouders.
Ben jij gehoorzaam aan hen die over je gesteld zijn?
Geef jij eer aan hen die leiding geven?
Zo laten wij "de Bijbel" lezen aan hen die deze nog niet hebben.

Schijn Christen, schijn!!
Tot glorie en eer van God.



Dirk schreef:
Beste Elle,

Fijn te lezen. En, inderdaad, verschillende manieren. Soms is "pats boem, ik wil u over Jezus vertellen" toch de beste methode, soms ook niet. Ik kan me in beide manieren vinden, en, beide worden ook gebruikt, afhankelijk van de situatie.

Elle schreef:
Dag Dirk,

Het was niet: Dag mevrouw, pats boem, ik wil u over Jezus vertellen. Zoals gezegd, men kan op verschillende manieren over Jezus "vertellen" :).

We zijn geabonneerd op het blad van Open Doors en ondersteunen hen ook.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereldreligie
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017 14:01 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Hetzelfde overkwam mij vandaag. Ik weet niet of je Henk van de Zon kent? Ik ontving een mooie video, die ik graag deel:

https://www.youtube.com/watch?v=rN8H3Fr_R6I&feature=youtu.be&fref=gc

Veel mensen doen pas iets als de tijd daar is, niet beseffende dat morgen te laat kan zijn.

Elle schreef:
Dag Dirk,

Vandaag werd ik door iemand geattendeerd op een manier hoe mensen te bereiken, niet als de enige manier, maar wel als één van de manieren

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.