Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 17 mei 2024 10:22

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 09:16 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
In Markus 9 lezen we:

En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Waarop een man antwoordt:

Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.

Er is dus geloof, maar tegelijk ook ongeloof. Hoe kan iemand geloof en ongeloof hebben? Er is sprake van twee verschillende soorten geloof in dit geval. Misschien een goed punt om eens over na te denken en van gedachten over te wisselen?!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 09:36 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik denk dat een mens zowel geloof als ongeloof beschikt anders zou deze nooit twijfelen.
Zijn er werkelijk mensen die nooit eens twijfelen?
Misschien bedoelde de man dat: kom mijn twijfel te hulp.
Zo kan je geloven dat je gered bent=geloof
maar op sommige dagen of momenten kan je daar aan twijfelen= ongeloof.
Zo kan het zijn dat deze man geloofde dat Jezus de Messias was maar ongeloof had over de redding?
Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat met geloof inderdaad alles mogelijk is. Ik ben zelfs ervan overtuigd dat de mensen die Jezus genas enkel en alleen zijn genezen door hun eigen geloof in Hem. Jezus heeft in werkelijkheid niemand genezen, hun geloof dat ze genezen zouden worden heeft hun gered. Jezus zei dit meermaals: u geloof heeft u gered.
Met geloof is alles mogelijk, zelfs letterlijk een berg verplaatsen of een boom laten verdorren. Op het water lopen, of van een paar broden en vis een menigte te eten geven. Als je gelooft dat je het kan, kan je het. Maar daar is het ongeloof al, want geloof hebben in zulke zaken is onrealistisch. Je kan geen berg verplaatsen met je gedachten, of op water wandelen. Dat is onmogelijk.
Zodanig kan ik geloven en zeggen: ik geloof! Maar kom mijn ongeloof te hulp?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 10:27 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
Ik denk dat een mens zowel geloof als ongeloof beschikt anders zou deze nooit twijfelen.
Zijn er werkelijk mensen die nooit eens twijfelen?


Ik twijfel nooit over mijn redding, Jimmy. Misschien zijn er mensen die wel twijfelen. Ik denk dat er dus sprake is van twee verschillende soorten geloof. Het ene is het geloof dat we gered zijn. Het andere dat door geloof alles mogelijk is, dus veel meer dan de redding. Ter overweging, en om over na te denken:

In 1 Korinthe 12 wordt gesproken over de de geestelijke gaven. We moeten niet onwetend zijn. Nu blijkt dat ieder mens een of meerdere gaven ontvangt. Opvallend is:

en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest

Er zijn dus mensen die de gave van geloof ontvangen. Er zijn dus gelovigen, die gered zijn, maar die niet de gave van geloof ontvangen. Een gelovige, iemand die gered is, kan kleingelovig zijn.

Wie bepaalt welke gaven door Christenen ontvangen worden? God Zelf:

Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

Ik denk dus dat een gelovige kleingelovig kan zijn. Ik denk dus dat degene die riep: "Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp." met ongeloof "kleingelovigheid" bedoelde. Zou dat kunnen?

Als dat zo is, kunnen wij ook tot God roepen: Ja, wij geloven! Hemelse Vader, kom onze kleingelovigheid te hulp!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 10:33 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ja dat kan zeker, ik zou het niet weten.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 17:50 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Het is belangrijk dat we afrekenen met ongeloof dat het effect van ons geloof uitwist.

Hiertoe wil ik Mattheüs 17 beschouwen, vlak nadat Jezus en Zijn drie discipelen terugkwamen van de berg van de verheerlijking. Jezus werd daar verheerlijkt. Ze zagen Mozes en Elia met Jezus spreken en ze kwamen die berg af:

En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zei: Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water. En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen. Jezus antwoordde en zei: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier.

De Bijbel spreekt over "maanziek". En zoals uit bijvoorbeeld Markus 9 blijkt, had hij een soort toevallen, mogelijk "epilepsie".

Tegenwoordig zien we maar weinig mensen in het Lichaam van Christus, die in de bovennatuurlijke kracht van God geloven, laat staan opereren. We zien niet zoveel demonen uitgedreven worden, en niet zoveel mensen genezen. De kerk als geheel is machteloos om demonen uit te werpen en om zieken te genezen en andere tekenen te doen.

Maar het grootste deel van de Christenen heeft praat zichzelf goed en zegt iets als: "Wij zijn ook maar mensen, we hebben gebeden en God gevraagd het te doen, maar als er dan niets gebeurt, God is soeverein, het zal Gods Wil niet zijn, deze dingen zijn gestopt met het sterven van de apostelen." We komen met al dit soort verschillende leringen om de krachteloosheid en de ondoelmatigheid van de kerk te rechtvaardigen.

Maar Jezus reageerde totaal anders! Als Jezus een moderne voorzichtige dominee was geweest, dan had Hij gezegd: "Het spijt me, Ik had niet op die berg moeten zijn en verheerlijkt moeten worden en met Mijn Vader moeten spreken. Ik heb jullie in de steek gelaten. Ik heb jullie achtergelaten met problemen die jullie helemaal niet aankunnen, tenslotte zijn jullie ook maar mensen, vergeef me, het spijt me. Ik ben er nu, breng hem maar bij mij." Maar, Jezus benaderde het totaal anders! Hij werd eigenlijk boos. Het wordt niet verteld hoe boos Hij echt werd. Maar het is duidelijk dat Hij niet tevreden was. Hij zei: "O ongelovig en verkeerd geslacht."

Jezus probeerde Zijn discipelen iets te leren! En op die manier horen Christenen ook te antwoorden!

En Christen hebben ook de antwoorden, maar ze geven die niet, omdat het op oordelen lijkt! En het punt dat ik duidelijk wil maken is dat God ons álles al gegeven heeft, maar wij gebruiken het niet. Wij zijn gewoon niet effectief. De meeste Christenen hebben de standaard omlaag gebracht en beweren dat wonderen en al die bovennatuurlijke dingen sinds de apostelen en de kerk van de eerste eeuw zijn uitgestorven. En een heel groot deel van de Christenen verwacht niet eens, of zoekt niet eens naar wonderen. Zelfs degenen die wél op zoek zijn naar wonderen benaderen het vanuit "Oh God, wij vragen U om het te doen.", en begrijpen niet, dat God het al gedaan heeft. Ze gebruiken hun gezag niet om het te laten gebeuren. Wij zien heel weinig resultaten in dit gebied. En de reactie van Jezus op zijn discipelen is denk ik precies hetzelfde als wat Hij nu denkt over veel Christenen van vandaag. Dit is fout en verkeerd en niet de manier waarop het zou moeten zijn.

Mensen zouden naar ons toe moeten komen en genezing ontvangen, bevrijd worden, gezegend worden, financieel en emotioneel. Zij zouden de antwoorden voor hun leven in de kerk moeten vinden. En het zou niet nodig moeten zijn om hen naar andere plaatsen toe te sturen. Ik vrees dat veel Christenen op dit gebied tekort schieten!

We moeten beseffen dat Jezus de discipelen de macht gegeven had:

En Hij riep zijn twaalf discipelen tot Zich en gaf hun macht over onreine geesten om die uit te drijven en om alle ziekte en alle kwaal te genezen.

Ook wij hebben die macht. Wat doen we ermee?

Waarom denk jij dat bepaalde demonen niet uitgaan? Waarom denk je dat bepaalde mensen niet genezen?Waarom denk jij dat je in bepaalde periodes geen financiële doorbraak ziet? Waarom denk jij dat er voor mensen gebeden wordt, maar er gebeurt niets? Eén van de meest voorkomende verklaringen is dat mensen denken: "Het zal Gods Wil niet zijn geweest."

Het tegendeel is waar: God wil helemaal niet dat we ziek zijn, het is niet Gods Wil dat we tekort komen, depressief zijn, het is nooit Gods Wil dat we invalide zijn, of ontmoedigd. God probeert ons niet een lesje te leren. Hij is niet bezig met ons af te straffen. Dat is allemaal gewoon niet waar.

Ongeloof is zeker niet de enige reden, maar, het speelt een rol. We hebben het geloof ontvangen, we moeten het nu effectief maken door goed te beseffen welke autoriteit wij van Jezus ontvangen hebben!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 18:08 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Als Jezus spreekt over ongeloof, dan bedoelt Hij niet, dat er geen geloof aanwezig is. Er is wel degelijk geloof. Immers, Hij zegt vervolgens:

Want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot deze berg zeggen: Ga heen van hier daarheen, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.

Hij zegt dus dat we niet een enorm groot geloof nodig hebt. En dat sluit uitstekend aan bij Lukas 17, waar de discipelen vroegen:

Heer, vermeerder ons geloof.

En Hij zegt:

Je hebt helemaal niet meer geloof nodig. Gebruik gewoon wat je hebt. Als je geloof zo groot is als een mosterdzaadje, is het genoeg om deze boom in de zee te doen wortelen en is er niets onmogelijk voor je."

en in Markus 11:

Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen.

De meeste mensen gaan ervan uit dat als je geloof hebt, dat je dan automatisch geen ongeloof hebt. Dat is niet juist.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 18:10 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Waarom denk jij dat wat aan de dicipelen is gezegd ook voor ons is? Als Putin zijn leger beveelt om te vechten, spring jij dan in een vliegtuig om me te vechten? Nee toch? Het is helemaal niet tegen u gezegd. Snap je?
Dat halen ze allemaal aan, dat vers, maar er staat duidelijk dat Jezus dat tegen Zijn discipelen toen zei. Er staat niet geschreven dat Hij zei: en geef deze dingen door aan de andere.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 18:14 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
Waarom denk jij dat wat aan de dicipelen is gezegd ook voor ons is? Als Putin zijn leger beveelt om te vechten, spring jij dan in een vliegtuig om me te vechten? Nee toch? Het is helemaal niet tegen u gezegd. Snap je? Dat halen ze allemaal aan, dat vers, maar er staat duidelijk dat Jezus dat tegen Zijn discipelen toen zei. Er staat niet geschreven dat Hij zei: en geef deze dingen door aan de andere.


Omdat in de eerste plaats ook niet-discipelen deze tekenen en genezingen deden, in de tweede plaats Jezus Zijn volgelingen de opdracht geeft, in de derde plaats de Gaven van de Geest aan de Gemeente gegeven zijn en in de vierde plaats wij allemaal soldaten zijn in het Leger van Jezus Christus.

Ik ben geen volgeling van Putin, maar wel van Jezus. ZIJN opdrachten zijn ook voor jou en mij!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 18:18 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Veel mensen denken dat je óf geloof hebt, óf ongeloof. Maar ik geloof dat je kunt geloven en een echt geloof hebben dat onder normale omstandigheden de bevrijding zou brengen die je verlangt, maar dat nu níet de resultaten brengt die je verwacht, niet omdat je geen geloof hebt, maar omdat je geloof verbonden is aan ongeloof. Het zijn elkaar tegenwerkende krachten. Dus in plaats van te proberen geloof te krijgen, en nog eens geloof te krijgen, zou je moeten afrekenen met het ongeloof dat ons geloof ontkracht. Het ongeloof dat tegenwicht biedt aan jouw geloof.

Een voorbeeld: stel je een gewicht voor, waar we een os aan vastmaken, waarmee we het gewicht verplaatsen. Nu maken we aan de andere kant van het gewicht ook een os vast, en laten we het op hetzelfde moment dezelfde kracht uitoefenen in tegenovergestelde richting. Enorme krachten worden uitgeoefend, maar het uiteindelijke resultaat op het gewicht is nul komma nul, omdat het tegengestelde krachten zijn.

Op die manier is het ook met geloof en ongeloof. Geloof, zelfs als een minuscuul mosterdzaadje, is meer dan genoeg om een hele berg in de zee te werpen, meer dan genoeg om een demon uit te drijven, zoals in het geval van de maanzieke jongen. Het is meer dan genoeg om een genezing tot stand te brengen, meer dan genoeg om te bewerkstelligen wat je ook maar hebt. Je hebt helemaal niet meer geloof nodig. Je hebt alleen geen ongeloof nodig.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 18:29 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Abraham is een mooi voorbeeld! De reden waarom Abraham zo’n krachtige geloofsheld was, is niet omdat hij meer had dan wij, maar omdat hij minder had dan wij. Hij had minder ongeloof. Abraham was zó gedisciplineerd en geoefend, dat toen hij 99 jaar oud was, en hem verteld werd dat hij een kind zou krijgen, hij er niet eens over nadacht. Hij studeerde er niet op dat zijn eigen lichaam verstorven was en Sara’s moederschoot ook. Hij keek alleen maar naar de belofte van God.

Zo moeten wij ook naar de beloftes van God kijken. We moeten er niet teveel over nadenken, we moeten het geloven.

We moeten goed beseffen dat er arbeiders nodig zijn:

Hij zei dan tegen hen: De oogst is wel groot, maar er zijn weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt.

Het is een opdracht voor ons allen:

In Lukas 10 wees Jezus nog eens zeventig mensen aan, niet slechts de apostelen:

En welke stad u ook maar binnengaat en men ontvangt u, eet wat u voorgezet wordt, genees de zieken die daar zijn, en zeg tegen hen: Het Koninkrijk van God is dicht bij u gekomen. Maar welke stad u ook maar binnengaat en men ontvangt u niet, ga naar buiten, de straat op, en zeg: Zelfs het stof uit uw stad dat aan ons kleeft, schudden wij tegen u af. Maar weet dit, dat het Koninkrijk van God dicht bij u is gekomen.

Zo simpel is het. Geloven we dit?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 18:33 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
De tekst in Johannes 14 bewijst ook wat geloof betekent. Het is niet slechts voor de discipelen, het is voor ons allemaal:

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.

Er staat dus niet dat Jezus het misschien doet, of dat er nog andere voorwaarden zijn. In HEM geloven is voldoende.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2017 07:46 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Ik heb er even over nagedacht. Ik geloof, Heer kom mijn ongeloof te hulp.
Voor mezelf is het heel duidelijk deze diskrepanz soms te hebben tussen geloof en ongeloof.
Ik geloof, ik heb geen twijfel dat ik gered ben, ik heb geen twijfel dat de Heer mij lief heeft. Met een Agape liefde.
Deze alomvattende innige, goddelijke liefe.
Ik heb de Heer ook lief, maar nooit en te nimmer met deze volkomene Agape liefde. Ik denk die kan nauwelijfs iemand hebben
Mijn liefde is een menselijke liefde. Phileo liefde.
Maar toch is er soms ook ongeloof. Ik heb wel eens tegen een berg gesproken, maar dze bewoog zich niet. Dat geloof had ik niet.
Maar ik heb tegen andere bergen gesproken van problemen en deze hebben zich bewogen. a170.gif
Ongeloof is naar mijn mening daar waar we teveel op onze menselijke mogelijkheden kijken, wat mogelijk is of niet.
En dat is ook een leerproces waar ik, waar w.s. ook anderen in zijn om te leren zien op Jezus, waar andere mogelijkheden zijn.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.