Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 19 apr 2024 01:06

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016 18:41 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
Volgens onderstaande is de Zoon van God een Verwekker hetgeen klopt met Zijn doelstelling op deze aarde...!!! (Joh.17:26)

Etymologisch woordenboek (J. de Vries & F. de Tollenaar) Uitg. Het Spectrum 1997:

Afkortingen:
mnl = Midden Nederlands / onl = Oud Nederlands / ofri = Oud Fries
onfr = Oud Nederlands Frankisch / os = Oud Saksich / ohd = Oud Hoog Duits
nhd = Nieuw Hoog Duits / oe = Oud Engels / ne = Nieuw Engels / oi = Oud Iers
on = Oud Noors / got = Gotisch / it = Italiaans / lat = Latijns / oind = Oud Indisch
obulg = Oud Bulgaars

ZOON:

MNL, SÓNE (1237), SÖN (Bern, c.1240) SUENE, vgl. os, ofri, ohd. SUNU ((nhd. SOHN) ofr, oe, SUNU (ne, SON), on, SONR, got, SUNUS, staat naast oind, SÛNU, lit. SÛNÜS, obulg, SYNÜ, bij de jdg, wt. SEU - : "Verwekker, baren" vgl oind. SÛTE "Verwekt, baart".

Meer (o.a. "vader") op wijze-vader.nl > Geestelijke kant > Bijbelstudies > Zoon, erfelijkheid


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016 21:01 
Ik ben geloof ik een beetje dom want ik begrijp het doel niet waarom dit geplaatst wordt. Überhaupt begrijp ik het niet.Sorry


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016 17:25 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
Koningsdochter schreef:
Ik ben geloof ik een beetje dom want ik begrijp het doel niet waarom dit geplaatst wordt. Überhaupt begrijp ik het niet.Sorry

Over "de Zoon van God" bestaat veel discussie, bij moslims maar ook bij christenen die o.a. zeggen dat de Zóón geen God is... Weinigen weten wát het wóórd "zoon" betékend...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016 18:23 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
AlbertS schreef:
Over "de Zoon van God" bestaat veel discussie, bij moslims maar ook bij christenen die o.a. zeggen dat de Zóón geen God is...


Klopt, maar waarom moeilijker maken dan het is. Jezus is de Zoon van God en HIJ is God. Jezus openbaart Zichzelf als God, meerdere keren, direct al in Genesis, maar ook in Markus:

Markus 10
Goede Meester! wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beerve? En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.

Moslims ontkennen dat Jezus God is, daar hoeven we het helemaal niet over te hebben!

https://www.youtube.com/watch?v=TLoUq8vybzY

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016 20:26 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het woord zoon is een woord. Als men weet uit welke onderdelen een bepaalde stof bestaat dan is men blij. Als men alles aan de onderdelen en de stof kan onderscheiden en benamen voelt men zich geweldig. Als men kan redeneren over de stof en de onderdelen dan snapt men niet dat die er niet toe doen. De stof en onderdelen vormen een geheel en wat dat geheel doet is belangrijk. Zo moet de Christen minder bezig zijn met te fantaseren over datgene dat hij niet weet en meer bezig zijn met te doen wat hij wel weet. De Zoon is een voorbeeld voor ons. Het is wie wij allen horen te zijn, in een wereld waar dat mogelijk is. De Zoon zijn wij. U en ik. Als de tijd gekomen is zullen wij als de Zoon worden en zullen wij Zijn broeder en zuster zijn. Wij zullen zoals de Zoon zijn. Dat is de Zoon, de Zoon is het leven. Werkelijk. Want als wij zoals de Zoon zijn dan zal alles wat wij doen van Hem zijn en dan zal het leven volgens Jezus zijn. Zodra alles onder de Zoon valt onderwerpt deze zich aan de Vader zodat alles aan Hem toebehoord. Zo moeten wij ons aan de Zoon onderwerpen want de Zoon is onze Vader. Wij moeten barmhartig zijn en anderen helpen. Wij moeten vergeven en niet oordelen. Wij moeten met zulke zaken bezig zijn want die zijn belangrijker. Kennis is belangrijk maar barmhartigheid is wat de wereld echt nodig heeft.
Wat is belangrijker? Een antwoord vinden op een vraag? Of een oplossing toepassen op een vraagstuk?

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016 11:46 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zoon

Het kan ook betekenen "geboorte" "geborene" of "vrucht". Het draagt beide betekenissen in zich. Een zoon is een nakomeling. Hij is geboren. Hij kan zelf ook verwekken of voortbrengen. Zo is het ook met Jezus.

Jezus is "de eerstgeborene der ganse schepping". Kol.1:15, Opb.3:14. Hij is de eerste die door God werd voortgebracht of geschapen. Op zijn beurt zal Jezus personen tot leven wekken. Dat kan hij niet uit eigen kracht. Hij gaf zelf toe dat hij niets uit zichzelf kan. Alleen als hij de kracht van de Vader krijgt of hij doet zoals de Vader hem geleerd heeft. Joh.8:28.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016 13:28 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Sanne schreef:
Jezus is "de eerstgeborene der ganse schepping". Kol.1:15


Deze tekst bevat een geheimnis dat velen niet begrijpen, en waarom sommigen ten onrechte de conclusie trekken dat Jezus niet eeuwig is, en een begin heeft (en daarom niet God zou zijn). Voor de duidelijkheid: Jezus is niet alleen de Zoon van God, maar ook God Zelf! Een logica die met ons menselijke verstand moeilijk of soms zelfs helemaal niet te bevatten is! Daarom toch even de context:

In Denwelke wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden; Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen. Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Vergelijk met Hebrëen 13:

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid

En met Johannes 1:

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God

De Bijbel maakt ons dus duidelijk dat Jezus niet alleen de Zoon is, maar ook God Zelf, vanaf den beginne!

Sanne schreef:
Opb.3:14. Hij is de eerste die door God werd voortgebracht of geschapen


Openbaring 3 bevestigt dit inderdaad:

En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods

God is dus Uit Zichzelf, net zoals Jezus. Moeilijk te bevatten, een logica die onze logica te boven gaat! Ook Johannes 8 bevestigt dit inderdaad:

Sanne schreef:
Op zijn beurt zal Jezus personen tot leven wekken. Dat kan hij niet uit eigen kracht. Hij gaf zelf toe dat hij niets uit zichzelf kan. Alleen als hij de kracht van de Vader krijgt of hij doet zoals de Vader hem geleerd heeft. Joh.8:28.


De Vader, de Heilige Geest en de Zoon zijn EEN! Ze zijn ieder afzonderlijk God, maar de drie-eenheid is ook God. In Johannes 8 bevestigt Jezus dit!

Johannes 8
Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016 18:44 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
De Zoon van God IS God! Wanneer Hebr.1:8 schrijft dat "God tot den Zoon zegt: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid" is het duidelijk dat God (de Vader) Zijn Zoon God noemt...

Joh. 10:30 zegt dat Jezus en de Vader één zijn; Joh.14:28 schrijft: ".....Mijn Vader is meerder dan Ik"

Dit is verklaarbaar door het wézen van Jezus te doorgronden; Zijn pré-existentie / Zijn existentie \ Zijn póst-existentie. Tijdens Zijn zijn (Zijn wezen; Zijn existentie) als méns in het vlees op aarde (Fil.2:6-8) heeft Hij Gods Naam bekend gemaakt (Joh.17:26) en mede-mensen verwekt tot / náár God. Mede daarom was Hij in het vlees gekomen (Hebr.10:7 "Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!".) Hij dééd Zijn (ónveranderde...!!!) wil (Matt.5:17-19/Rom.3:31) en verwekte mensen middels Ezech.11:19-20 om dit na te volgen: "Volgt Mij"

a170.gif


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016 18:56 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
Sanne schreef:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zoon

Het kan ook betekenen "geboorte" "geborene" of "vrucht". Het draagt beide betekenissen in zich. Een zoon is een nakomeling. Hij is geboren. Hij kan zelf ook verwekken of voortbrengen. Zo is het ook met Jezus.......


In dit woordenboek staat wel degelijk "wrsch"... oftewel: "waarschijnlijk"...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2016 12:12 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
AlbertS schreef:
Sanne schreef:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zoon

Het kan ook betekenen "geboorte" "geborene" of "vrucht". Het draagt beide betekenissen in zich. Een zoon is een nakomeling. Hij is geboren. Hij kan zelf ook verwekken of voortbrengen. Zo is het ook met Jezus.......


In dit woordenboek staat wel degelijk "wrsch"... oftewel: "waarschijnlijk"...


Ik vind het ook interessant. Ik ontken dat ook niet. Daarom zeg ik ook dat het wellicht beide betekenissen in zich heeft.
Ik vond echter ook de onderstaande lijst met uitleg. Ik vroeg mij namelijk af wat het Hebreeuwse woord "ben" dat met "zoon" vertaald wordt, dan precies betekent.
Ik zie hier dat de naam Benjamin wordt vertaald met "geboren van rechts". Het lijkt mij dan dat in het Hebreeuws het woord dat met zoon vertaald wordt "geboren" betekent en niet "verwekker".

http://www.namenindex.nl/hebreeuwse_namen_b.php


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2016 16:10 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Uit het voorbeeld van Salomo weten we dat iemand die koning werd, tevens "zoon van God" en "gezalfde" werd genoemd (2 Sam. 7:14; Ps. 2:2). Zo iemand werd als het ware "verwekt" (Ps. 2:7). Zo iemand werd ook tot "eerstgeborene" gesteld (Ps. 89:28) en hij werd ook "God" genoemd (Ps. 45:7-8). In de Hebreeën-brief worden bepaalde teksten uit het OT aangehaald om de positie van Jezus als Zoon en als God te onderstrepen (Heb. 1:3-9) waarbij ook duidelijk wordt dat Jezus niet de één of andere engel of aartsengel is/was, maar dat hij boven de engelen staat en samen met God de Vader door engelen wordt gehuldigd/aanbeden (zie daarbij ook Openb. 5:11-14).

Jezus verdedigt zijn claim als "zoon van God" door o.a. naar het OT te verwijzen waarin o.a. koningen "goden" worden genoemd (Joh. 10:31-38).

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Het wóórd: Zoon
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2016 10:58 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Koningsdochter schreef:
Ik ben geloof ik een beetje dom want ik begrijp het doel niet waarom dit geplaatst wordt. Überhaupt begrijp ik het niet.Sorry

Ik vind je echt niet dom hoor ! Want ik begrijp het ook allemaal niet .
Want ik vind dat als je zoiets plaatst je de apostelen hun woorden teniet doet .
De moeilijkheidsgraad zit niet in het uitdiepen :wie onze Heer Jezus-Christus is .
Want normaal gezien ga je toch af wat de apostelen over Hem zeggen .
----
Als Jezus vraagt aan de apostelen wie ze denken dat Hij is zegt Petrus :
U bent de Christus ZOON van de Levende God .
Zegt Jezus dan ook niet : op deze Petra ( rots ) zal ik mijn kerk ( gemeenschap )bouwen ?
--------------------------------------
1Johannes 4: 7 Nogmaals de liefde
__________________________________________
Vrienden laten wij elkander liefhebben , want de liefde komt van God .
Iedereen die liefheeft is een kind van God , en kent God .
De mens zonder liefde kent God niet , want God is liefde .
En de liefde die God is , heeft zich onder ons geopenbaard :
[/doordat Hij zijn enige Zoon in de wereld gezonden heeft , om ons het leven te brengen u]
Hierin bestaat de liefde , niet wij hebben God liefgehad , maar Hij heeft ons liefgehad , en
[u][/Hij heeft zijn Zoon gezonden , om door het offer van Zijn leven onze zonden uit te wissen .u]
14 /
En wij , wij hebben [u]gezien en wij getuigen :
dat de Vader zijn Zoon heeft gezonden , om de heiland van de wereld te zijn .

Als iemand erkent dat Jezus de Zoon van God is , woont God in hem en woont hij in God .
1Johannes 5:5 In Jezus geloven is leven
________________________________________
Niemand kan de wereld overwinnen : dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is
9/ Als wij de getuigenissen van mensen aannemen , dan zeker dat van God : dat zoveel groter gezagheeft .
God zelf waarborgt het getuigenis , dat Hij heeft afgelegd aangaande Zijn Zoon .
Wie in de Zoon van God gelooft draagt grote getuigenis in zijn hart .
Wie God geen geloof schenkt maakt Hem tot een leugenaar , want hij weigert Gods eigen getuigenis ,
over Zijn Zoon te aanvaarden .
----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Nu als God zegt : dit is Mijn Geliefde Zoon in wie IK Mijn welbehagen heb !
Dan zijn dit toch de woorden van God zelf en de apostelen getuigen erover !
Zij hebben ook de hemelvaart van onze Heer gezien , waar Jezus zegt :
Ik ga naar Mijn Vader .
---
Er staat zoveel beschreven door de apostelen :
-Messias en Zoon Gods
-Aan de geroepenen , die leven in de liefde van God de Vader en onder de bescherming van Jezus-Christus !
-Ja zo veel meer !
Jezus-Christus is de Zoon van de Levende God
Hij die in gehoorzaamheid tot God de Vader en uit liefde voor de mensheid Zijn leven gegeven heeft .
Nu zit Hij aan de rechterhand Gods , en Hij is rechter over heel de mensheid ,
wanneer Hij terugkomt om de bokken van de schapen te scheiden .
______________________________________________________________________________________
Laten wij ( kinderen Gods ) toch steeds niet hervallen in eindeloos gefilosofeer wie onze Heer Jezus-Christus is ,
daar de apostelen woorden primeren , alsook zeker van God de Vader en Zijn Zoon !
Men moet vooral deze woorden begrijpen :
Barmhartigheid , vrede en liefde
en toepassen ,
om zegeningen te bekomen van God onze Vader en de
bescherming van Jezus-Christus niet te verliezen .
Dat is ook de wil van onze Vader , zodat men broeders en zussen genoemd mag worden van Jezus-Christus onze Heer !
-----------------
Veel liefs aan iedereen !


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.