Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 19 apr 2024 04:51

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: identiteit
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2015 21:46 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Beschouw dit als een aanzet, een studie om helder te krijgen wat we bedoelen met identiteit. Met vragen als: Wanneer zo iets bestaat als christelijke identiteit, wat is dat dan?
Hierop graag commentaar.

Om aan de weet te komen wat ik bedoel als ik het over identiteit heb , heb ik een online woordenboek geraadpleegd. http://www.woorden.org/woord/identiteit

de identiteit zelfst.naamw. (v.)
Uitspraak: [idɛntiˈtɛit]
Verbuigingen: identiteit|en (meerv.)

1) wie je officieel bent, in de vorm van je naam, adres, geboortedatum e.d.
Voorbeeld: `De politie stelde de identiteit van het slachtoffer vast.`

2) wat voor jou karakteristiek is
Voorbeeld: `de culturele identiteit van een bevolkingsgroep`
Synoniemen: eigenheid, persoonlijkheid

In mijn oriëntatie naar het begrip identiteit en hoe identiteit bepalend is voor het karakter en motivatie van menselijk handelen, zocht ik geen paar teksten bij christipedia.

Als Adam niet letterlijk bestaan heeft, heeft de mensheid opeens geen bekende oervader meer. Het is alsof een adoptiekind er achter komt dat zijn vader een gewaande vader is en dat zijn echte vader een ander is, een onbekende vader. Oorsprong en identiteit, individueel (van een concrete mens) en collectief (van de mensheid), hangen samen. Als de oorsprong van de mensheid duister wordt, wordt haar identiteit problematisch. Hoe moeten we dan de mens als bijzondere schepping naar het beeld en de gelijkenis van God begrijpen?
citaat: http://www.christipedia.nl/Artikelen/A/ ... erste_mens)/Adamkwesties?highlight=identiteit

Voor de Japanse samenleving is groepsgevoel en groepsdruk kenmerkend. De mensen werken hard. De groep bepaalt de identiteit van het individu. Wanneer mensen zich voorstellen noemen ze eerst het bedrijf waar ze bij horen. Een Japanse medewerker genaamd Makoto werkzaam bij bedrijf Sony zal zich voorstellen als: 'Sony, Makoto'. Vanwege het groepsgevoel en de sterke groepsdruk bezwijken hardwerkende mensen vaak onder de werklast.
citaat: http://www.christipedia.nl/Artikelen/J/ ... identiteit

Over de identiteit van het denkende Wezen (of de denkende Wezens) achter de ontwerpen in de levende natuur wordt door de ID-theorie geen uitspraak gedaan.
citaat:http://www.christipedia.nl/Artikelen/I/Intelligent_Design?highlight=identiteit

In de VS zijn bijna 5000 ziekenhuizen. 13% hebben een Rooms-katholieke identiteit. Deze bieden gezondheidszorg aan 1 op de 6 Amerikanen die in een ziekenhuis worden opgenomen (anno 2009).
citaat:http://www.christipedia.nl/Artikelen/V/Verenigde_Staten?highlight=identiteit

De bewaring van het Joodse volk
Gedurende 2500 jaar hebben de Joden geen eigen land gehad. Ze waren verstrooid op aarde. Tòch bleven ze een volk. Meestal verliest een volk zijn identiteit wanneer het zo’n 500 jaar geen eigen land meer heeft gehad. Zo niet de Joden: 2500 jaar geen land hebben en toch een volk blijven! In Numeri 23:9 staat: "Zie, een volk dat alleen woont en onder de natiën zich niet rekent". Ze waren anders dan de anderen. Ze wilden niet opgaan in andere volken, omdat in hun ogen de cultuur, het voedsel, en de gebruiken van andere volken niet goed waren. Daarom bleven ze op zichzelf. God bewaarde hen gedurende 2500 jaar en zonderde hen af van de volken in de landen waar ze verbleven zodat ze één volk bleven.
citaat:http://www.christipedia.nl/Artikelen/B/Bijbel/Bijbel_-_Woord_van_God?highlight=identiteit

De Islam (= 'onderwerping') is de godsdienst van hen die in Mohammed, Allah en de Koran geloven. Zij geloven dat de Islam berust op de laatste en definitieve openbaring van Allah door de engel Djibriel (= Gabriël) aan Mohammed. De Islam is ontstaan in de 7e eeuw na Christus. Aanhangers van de Islam heten moslims. In het Midden-Oosten is de Islam een deel van de identiteit van de moslims. De Islam bepaalt het leven, ook het politieke leven. De Islam is geen bijzaak, maar hoofdzaak; niet marginaal, maar centraal.
citaat:http://www.christipedia.nl/Artikelen/I/Islam?highlight=identiteit

Een mens, als mediamieke begaafdheid, heeft een lichaam, hij heeft een ziel maar hij is geest. Waar zie ik dan de identiteit van de mens? Wat is vormend voor het karakter, de eigenheid? Identiteitstheorie in de filosofie van de geest is de stellingname, dat mentale verschijnselen gelijk zijn aan fysieke verschijnselen, ofwel de geest is niets anders dan een hersenproces. (Wikipedia) Intuïtief weiger ik te theorie te aanvaarden dat identiteit iets is dat volkomen fysiologisch bepaald zou worden.

Er staat: Oorsprong en identiteit, individueel (van een concrete mens) en collectief (van de mensheid), hangen samen. Daar aan wil ik toevoegen dat voor velen godsdienst het richting gevend principe verschaft. Dat verklaart waarom gelovigen hun eigenheid, hun identiteit vinden in hun geloof.
Jezus zegt in Jonannes 15 1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: identiteit
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015 11:56 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 15 sep 2015 08:03
Berichten: 50
Mag het enigzins een simpele en beperkte uitleg zijn?

Vooreerst vind ik het jammer dat niemand een reactie gaf, ik was nochtans nieuwsgierig op de eerste reactie's.

Nu, ik ga het simpel houden en mij beperken tot "identiteit"van het wezen. Niet wetenschappelijk noch religieus, maar zo simpel als het zou kunnen.

De identiteit van elke wezen zou ik vergelijken met een zaadje. Het zaadje ligt vast, is de kern (= identiteit), er zal geen eik uit een kastanje zaad groeien.
Voor de rest zal het groeien in de omstandigheden van waar het geplant is. Ook de vorm boven aarde zal gekenmerkt worden door de omgeving en omstandigheden.
Ondergronds zullen er wortels schieten, die bij de één dieper de grond zullen ingaan, terwijl bij de andere ze zich net onder het oppervlak zullen spreiden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: identiteit
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2015 06:15 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
MarioDW schreef:
Mag het enigzins een simpele en beperkte uitleg zijn?

Vooreerst vind ik het jammer dat niemand een reactie gaf, ik was nochtans nieuwsgierig op de eerste reactie's.

Nu, ik ga het simpel houden en mij beperken tot "identiteit"van het wezen. Niet wetenschappelijk noch religieus, maar zo simpel als het zou kunnen.

De identiteit van elke wezen zou ik vergelijken met een zaadje. Het zaadje ligt vast, is de kern (= identiteit), er zal geen eik uit een kastanje zaad groeien.
Voor de rest zal het groeien in de omstandigheden van waar het geplant is. Ook de vorm boven aarde zal gekenmerkt worden door de omgeving en omstandigheden.
Ondergronds zullen er wortels schieten, die bij de één dieper de grond zullen ingaan, terwijl bij de andere ze zich net onder het oppervlak zullen spreiden.


hoewel ik deze vergelijking wel kan waarderen heb ik de indruk dat zij mij toch niet veel verder brengt. Immers plantkundigen spreken van de identiteit van de plant, als een soort bundeling van eigenschappen en kenmerken.

Over identiteit las ik bij drs Titus Rivas: Natuurlijk kun je aan de hand van iemands kenmerken aannemelijk maken dat hij of zij één bepaalde persoon is en niet iemand anders. Maar of dat ook echt zo is, kan niet afhankelijk zijn van die kenmerken. De identiteit blijft ook bestaan als de kenmerken veranderen of zelfs verdwijnen. Dat komt omdat je niet pas jezelf bent dankzij allerlei lichamelijke eigenschappen, ervaringen of herinneringen. Je bent onvoorwaardelijk jezelf (vandaar de term 'metafysisch'). Psychologische kenmerken vormen je persoonlijkheid of bewustzijn, die voortdurend kunnen veranderen zonder daarmee op te houden jouw persoonlijkheid of bewustzijn te zijn. Volgens de metafysische interpretatie kun je in deze primaire betekenis ook niet meer of minder jezelf zijn, want je kunt uitsluitend jij zijn en niet iemand anders, zelfs niet een beetje. De metafysische benadering impliceert dus dat er een onherleidbaar zelf is dat niet zomaar kan samenvallen met zijn lichaam, mentale inhouden of vaardigheden. http://www.txtxs.nl/artikel.asp?artid=262

Wijlen prof. Berghuis sprak van de mens als van een mediamieke ( geestelijke) begaafdheid.
Mijn aanname is nu: De mens heeft een lichaam, hij heeft een ziel, maar de mens is geest met een unieke identiteit. Daaruit volgt dat ieder persoonlijk verantwoording kan worden gevraagd. Onze eigenheid, onze identiteit is verbonden aan een in zonde gevallen wereld. Daarom zegt Jezus Gij zijt van beneden. Alleen Jezus, de Zoon kan zeggen : Ik ben van boven. Zijn identiteit is een met de Vader en de Heilige Geest.

In het nachtgesprek met Nikodemus zegt Jezus dat de mens opnieuw- van boven af- geboren moet worden uit water en geest, wil hij in zijn koninkrijk kunnen komen. Het water staat symbool voor reiniging, voor heiliging. Geest voor de Heilige Geest ,die de mens een geheiligde geest geeft, omdat de mens zo alleen Gods in heiligheid kan wonen.

Feest : De parabel, de gelijkenis in Matteüs 22. Iedere genodigde krijgt een wit feestkleed. Het kleed staat vaak als symbool van de ziel van de mens. Iedere ziel is volkomen, van smetten vrij. De identiteit is hersteld. De man die in zijn eigen kleren wil deelnemen wordt buiten gesloten.

Jezus zegt in Openbaring 3: 3 Bedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het en bekeer u. Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief, en gij zult niet weten, op welk uur Ik u zal overvallen. 4 Doch gij hebt enkele personen te Sardes, die hun klederen niet hebben bezoedeld, en zij zullen met Mij in witte klederen wandelen, omdat zij het waardig zijn.

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: identiteit
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2015 09:39 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 15 sep 2015 08:03
Berichten: 50
Theo Bert schreef:
hoewel ik deze vergelijking wel kan waarderen heb ik de indruk dat zij mij toch niet veel verder brengt. Immers plantkundigen spreken van de identiteit van de plant, als een soort bundeling van eigenschappen en kenmerken.


Bedoelde het uiteraard ook niet letterlijk of plantkundig. En het is ook niet "volledig", het is zéér beperkt. Maar Uw reactie is terecht.

Zoals U zich misschien nog kan herinneren, was het zoveel jaren terug op een forum ook al zo, dat ik het psychologische aspect, vóór het religieuze aspect verkoos. Wetenschap, psychologie leek mij veel dichter bij de mens, veel vredelievender (context =niet ingevuld), en correcter dan Godsdienst.
Toch, en schrik nu niet Theo Bert, mede dankzij U (vorming), die trouwens ook de aanleiding bent geweest dat ik de Bijbel ging doorgronden, leerde ik dat psychologie, en "Geloof" elkaar eerder zouden aanvullen ipv ze op te delen zoals ik toentijds deed. Toch blijf ik hierin zo objectief mogelijk.
Maar U vraag, wanneer je het werkelijk wil beantwoorden, is erg moeilijk hoor en zeker als je objectief wilt oordelen.

Nu, wanneer je mij een antwoord vraagt, dan zou ik een zéér uitgebreide uitleg moeten geven. Identiteit in zijn woord, is in de psychologie op te delen in verschillende afdelingen. En in die afdelingen durf ik niet steeds te spreken over een identiteit, als sluit het zichzelf ook niet uit. Het is gecompliceerder dan het op het eerste zicht lijkt. Wanneer de persoon er voor open staat uiteraard.

En er zijn trouwens ook heel wat theorieën hoor, waarbij objectiviteit of feit niet altijd aanwezig is, zoals je hier op het forum ook merkt en toch wel foute of bekrompen inzichten geeft.
De gelovige psychologen zullen dus vaker neigen naar,... hoef ik wellicht niet uit te leggen,..., terwijl andere dan louter wetenschappelijk kijken, en ook nergens komen. Ik kwam tot de conclusie, dat we wellicht beide niet kunnen uitsluiten en ze "hand in hand" gaan of beter aanvullen.

Ons pasgeboren lichaam alleen (=identiteit) is de cirkel niet rond. Je mist een geest. Voor sommigen zijn dit de hersenen, wat ergens logisch is. Toch verklaart dat niets,... Dus mijn visie van een identiteit is een lichaam en een geest, wat eigenlijk op zichzelf ook nog niets uitlegt. Kom ik hier met een makkelijk antwoord? Voor sommige misschien wel, maar wanneer je alle wegen wil bewandelen in alle objectiviteit, dan ben je lang onderweg, en is de kennis van belang tot de conclusie. En kom je dan met feiten? No way.

Lichaam is geboren, geest komt van elders, niet de hersenen. Daar zijn al veeeeeeel onderzoeken naar gedaan en ze staan nergens! Trouwens verwisselen vele mensen identiteit met vorming of persoonlijkheid. Bijboorbeeld komen er sommigen tot de conclusie dat de indentiteit in onze tienerjaren ontwikkeld. Maar dat zegt niets over de identiteit als base. Wat opzich ook als een persoonlijke of sociale identiteit kan gezien worden uiteraard, maar is dat werkelijke een identiteit of een vorming,... Maar je moet naar de basis, wat heel erg neigt naar religie. Je moet bewust zijn hoe complex of beperkt ons denkbeeld kan zijn.

Al begrijp ik goed, dat U dit hier wellicht niet louter om de omschrijving van "identiteit" op het forum schreef! :-)

Ik had gehoopt dat U vraag hier zou antwoorden krijgen. Want ik zoek hier al ruim dagen naar een antwoord, dat door U vraag gedeeltelijk zou kunnen beantwoord worden. Trouwens U stelt hier een zeer interessante vraag hoor.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: identiteit
BerichtGeplaatst: vr 30 okt 2015 20:17 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Bij de zoektocht naar- wat is identiteit -blijkt dit begrip een zeer breed spectrum te hebben. Vandaar om de vraag toe te spitsen is het zinvol te onderzoeken wat identiteit en christelijk geloof met elkaar te maken hebben.

De apostel stelt in 2 Korintiërs 12:2
2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel.

Het Boek vertaalt: Veertien jaar geleden werd ik in de hemel opgenomen. Vraag me niet of het mijn lichaam of mijn geest was, want dat weet ik niet. Daar kan alleen God antwoord op geven.

of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet,: kennelijk neemt de apostel aan dat een persoon buiten het lichaam kan waarnemen. Wanneer de geest van een persoon mogelijk kan waarnemen buiten het lichaam, dan is identiteit verbonden met de geest van de mens. Die geest van de mens is gebonden aan deze wereld gevallen in schuld.

Daarvan zegt Jezus dat de mens, die van beneden is, opnieuw- van bovenaf- moet worden geboren
6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. Johannes 2
12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben. Daarbij sluit aan wat Jezus van zijn volgelingen zegt.
14 Gij zijt het licht der wereld..Matteüs 5:14


Jezus duidt zijn identiteit door te stellen:De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf.
28 Ik ben van de Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; Ik verlaat de wereld weder en ga tot de Vader.
Johannes 16:

Jezus is bepalend voor de identiteit van degenen die Hem hebben aangenomen:4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Johannes 15

9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. Romeinen 8:9

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.