Forum www.gelooft.com

Het is momenteel di 16 apr 2024 16:02

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: naastenliefde tot in hoever?
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015 06:39 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Gedachten naar aanleiding van: Blinde naastenliefde kan recept zijn voor politieke desintegratie - een artikel in de Volkskrant 24-9

Hoe cynisch de islam de mentaliteit van het westen exploiteert. De poltiek weet zich moreel verplicht mensen in nood te helpen helpen. Zo, door stromen vluchtelingen worstelt Europa, met de komst van de islam.
Alqaida, Hamas, Hezbollah, Boko Haram, namen van facties die elkaar bestrijden hebben gemeen dat zij met alle middelen naar de macht grijpen. In wreedheid spant Isis de kroon. Voor al dat geweld slaat de bevolking op de vlucht. Die stromen vluchtelingen richten zich niet naar Bahrein, Koeweit of Saoedi-arabie, welke wel bereid zijn de verschillende strijdende partijen te financieren. Deze landen nemen geen vluchtelingen op . Hun grenzen houden zij gesloten voor hun geloofsbroeders. Duitsland krijgt omdat dat land zoveel islamieten opneemt 200 moskeeën aangeboden door Saoedi arabie. Hoe krom kan het zijn. En dan zijn er nog mensen die spreken van de islam als een vreedzame godsdienst. De duistere drang naar de macht maakt dat de islam alles en iedereen wil onderwerpen. Lukte dat in de geschiedenis niet met militair geweld in Poitiers (732) niet in Wenen (1529) en Wenen (1683) om christelijk Europa te islamiseren, nu lijkt de kans veel groter omdat Europa niet de morele kracht heeft de islam als een agressor te herkennen. Islam betekent onderwerping; islamieten zijn geroepen om anderen te onderwerpen. De vraag is wat het antwoord is van het geseculariseerde Europa.

http://www.volkskrant.nl/opinie/blinde- ... ~a4148414/

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015 08:22 
Misschien een heel rare gedachte van me. Maar er zullen zoveel moslimmen Europa overstromen, waarvan w.s. maar een heel klein deel echte vluchtelingen zijn. Ze willen Europa infiltreren.
Maar mijn gedachte was dus: kan het zijn dat dit de vloek van het humanisme is? De mensen hebben de levende God verlaten. Het humanisme heeft geen kracht, dat heeft alleen God.
Maar mijn gedachte voor wat het is, misschien zit ik er helemaal naast.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015 20:44 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Voor het humanisme is de mens de maat van alle dingen. Niet de wil van God maar wat de mens wil is dan de hoogste regel.
Rechters 17:6
6 In die tijd was er geen koning in Israël; iedereen deed wat in zijn eigen ogen goed was.
We zien dan dat Israël steeds weer verviel tot afgoderij.
De mens is goed en kwaad. Maar het kwaad zit er goed in. Je zou er kwaad van worden. ( citaat Herman Boon . Het doel van het leven - you tube)

Wat de vluchtelingen betreft denk ik niet dat zij er voor gekozen hebben Europa te infiltreren. De Islam is een enorme geestelijke macht die zich inzet voor de wereld heerschappij. Het is niet in het belang van haar gelovigen, die zijn gedwongen huis en haard te verlaten. Deze vluchtelingen zijn ontheemd door de onderlinge strijd binnen de islam. Het is duidelijk geplande kwaadaardige opzet. Deze duistere macht, die inmiddels een wereld godsdienst is, bedient zich van alle middelen om haar doel, de totale overheersing te bereiken. De stichter Mohammed was een man van geweld, die geen scrupules kende als het ging om zijn macht te vestigen voor de islam. De verbreiding van de islam ging altijd met onmenselijk grof geweld gepaard. Isis volgt een oude islamitische traditie, die de Koran beveelt: de Jihad. De vluchtende moslims zijn zelf mede slachtoffer. Hoeveel komen er om op hun vluchtweg?

Efeziërs 6:12
12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
Daarin zijn al die geloofssystemen en ideologieën begrepen die loochenen dat Jezus de Christus is.

Voor iedereen geldt de oproep van Jezus: Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven ;Matteüs 11:28

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2015 20:03 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
'geloof jij ook meer in het leven voor de dood', is een slogan van het humanistische verbond. Heel geraffineerd, maar wel een kleine kern van waarheid..... Eigenlijk is het leven voor de fysieke dood het belangrijkste, omdat DAARIN de keuze gemaakt moet worden. Kiezen we voor Jezus? Kiezen we voor de Waarheid? Zowel de islam als het humanisme wijzen Jezus af en ontkennen daarom de Waarheid.

Ik geloof in EEN leven, waarbij de dood slechts een deur is naar datgene waar we in dit aardse leven voor gekozen hebben. En, niet kiezen is ook kiezen.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 24 nov 2015 08:38 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Ef.6:11-18 is een mooi gedeelte hoe een christen moet reageren op welke dreiging maar ook. De strijd die te voeren is, is geestelijk. Het goede nieuws of evangelie bekend maken aan alle soorten van mensen, is een uiting van naastenliefde. En het kan niet alleen tot redding van anderen leiden, maar het werkt ook als bescherming van jezelf.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 24 nov 2015 14:03 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Ja, de strijd is vooral , ik denk zelfs, in de eerste plaats een geestelijke strijd. Het gaat erbij om strijdvaardig te zijn en de geestelijke wapenrusting te dragen. Dan is het noodzakelijk te weten waar de vijand wil aanvallen. Ook wanneer deze zich camoufleert met valse redeneringen. In de islam is taqiaat e kitman een strategie om met valse voorwendselen te misleiden.

Van de strijd op aarde zegt Jezus dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is. Wanneer dat wel zo was zouden mijn dienaren voor Hem gestreden hebben. Zie het antwoord van Jezus aan Pilatus.(Naar Joannes 17:36)

Oorlog is vreselijk. Maar in tijd van oorlog bleven velen staande door hun geloof. Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuël en de profeten, 33 die door het geloof koninkrijken onderworpen, gerechtigheid geoefend,(gerechtigheid lieten gelden),de vervulling der belofte verkregen hebben, muilen van leeuwen dichtgesnoerd, 34 de kracht van het vuur gedoofd hebben. Zij zijn aan scherpe zwaarden ontkomen, in zwakheid hebben zij kracht ontvangen, zij zijn in de oorlog sterk geworden en hebben vijandige legers doen afdeinzen. Hebreeën 11.
Op komen voor gerechtigheid kan veel kosten. Als onrecht leidt tot misdaden tegen de menselijkheid zal men dat moeten bestrijden.

De islam beantwoord, over misleiding in de islam, De auteur kent de Koran en is christen geworden
http://www.answering-islam.org/fileadmi ... on_word.pd

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2015 08:14 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Theo Bert schreef:
Als onrecht leidt tot misdaden tegen de menselijkheid zal men dat moeten bestrijden.



Je bedoelt met letterlijke wapens?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2015 09:03 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Alle mensen zijn op zoek naar de liefde , de naastenliefde !Christus leert ons wat dat inhoud .
Sommige mensen hebben van hun eigen de liefde in zich .
Ook in het dagelijkse leven .
-Hoeveel koppels blijven bij elkaar ook al gebeurd er een trauma in hun leven .
Je partner word hulpbehoevend en is voor lange tijd bedlegerig , je kind is van de rechte weg afgeraakt ,
je zit financieel echt wel krap enz .... toch de liefde zit diep verborgen ook al is het eventjes een
duisternis waardoor je heen moet . Maar waardoor je nog steeds kunt zeggen :
ik kan je niet aan je lot overlaten en wij slaan er ons wel door .Je handen en woorden hebben dan een genezende kracht . Waardoor je een lichtje mag zijn voor een ander zijn duisternis .

______
Wie weet wat ons allemaal nog te wachten staat ?
- wereldoorlog drie
-radicaliteit op verschillend gebied !
-hongersnood
-liefdeloosheid
-goddeloosheid
---
Maar ellende is er toch steeds geweest op deze wereld , als ik bedenk aan vele vluchtelingen die anno 2015
buiten moeten overnachten omdat de wereld meer investeerde in wapens en hoge gebouwen voor hun weelderige
status te demonstreren .Als ik bedenk dat de dag van vandaag er nog steeds slaven zijn , die in erbarmelijke toestand
hun rug versleten is door uitbuiting van de rijken vanwege gebouwen die op tijd klaar moeten zijn voor een grootst
evenement .
Kinderarbeid en kindermisbruik enz....
---
Hoe ver je naastenliefde moet gaan ? Ik denk : Zo ver als ieder individuele persoon kan doen en
betekenen voor een ander .In liefde , medelijden en barmhartigheid .
Bidden , zieken verzorgen , opbeurende woorden , mensen in nood helpen , onrecht aankaarten enz .....
___
Om mekaars lasten te verlichten !
En ons niet bang laten maken door de hedendaagse gebeurtenissen .De wereld niet boven je eigen hart laten .
We moeten ons hart bewaren , elke dag maar weer .
Christus : elke dag heeft zijn eigen kwaad , maak je geen zorgen ( mattheus : 6:19-34 )
__________
Petrus : U bent de Christus : de Zoon van de Levende God
AMEN


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2015 09:47 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Franny schreef:
Hoe ver je naastenliefde moet gaan ? Ik denk : Zo ver als ieder individuele persoon kan doen en betekenen voor een ander ...

Helemaal mee eens.

Franny schreef:
In liefde , medelijden en barmhartigheid. Bidden , zieken verzorgen , opbeurende woorden , mensen in nood helpen , onrecht aankaarten enz ...

En organisaties steunen (ook en vooral financieel) die zich inzetten om hieraan iets te doen / veranderen ...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2015 11:27 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Sanne schreef:
Theo Bert schreef:
Als onrecht leidt tot misdaden tegen de menselijkheid zal men dat moeten bestrijden.



Je bedoelt met letterlijke wapens?

Ja, dat bedoel ik. Soms valt er niet aan te ontkomen.
Oorlog is vreselijk. Maar in tijd van oorlog bleven velen staande door hun geloof. Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuël en de profeten, 33 die door het geloof koninkrijken onderworpen, gerechtigheid geoefend,(gerechtigheid lieten gelden)

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 26 nov 2015 00:31 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Theo Bert,

Ik geloof dat de geloofshelden die je aanhaalt zich in een heel andere situatie bevonden dan die van gelovigen in het heden. Toen was het zo dat er een afgezonderd volk was met/in een afgezonderd land en ze stonden als volk in een bepaalde verbondsrelatie met hun God Jahweh.

In het heden zijn christenen wel het volk van God en staan ook in een verbondsrelatie met God via Jezus, maar ze hebben in het heden met z'n allen geen door God gegeven letterlijk (vader)land met door mensen bevochten of door God bevolen grenzen. We zijn nu een geestelijke natie van koninklijke priesters, en ons werk is niet om letterlijke wapens op te nemen tegen wat voor volk of ideologie of geloof/religie maar ook. Onze strijd is een geestelijke strijd met geestelijke wapens, afgescheiden van de wereld/geen deel van de wereld, maar wel in de wereld levend en daarbij de christelijke liefde betonend aan zowel vriend als vijand.

Het probleem van christenen in de zowat 2000-jarige kerkgeschiedenis is dat ze zich bemoeiden met dingen/zaken die werelds waren, dingen/zaken die zo ver gingen dat b.v. de paus boven de koningen stond en hen kroonde. En ook bepaalde religieuze stromingen namen de wapens op tegen hun vervolgers en bezetters, en ook werden er kruistochten ingesteld. Zaken die volgens de bijbel door God zullen worden opgelost op Zijn wijze, werden door een verkeerde leer van de diverse kerken gedurende de 2000-jarige kerkgeschiedenis in handen gegeven van hun kerkleden, waardoor men in feite God voor de voeten liep en dingen ZELF probeerde op te lossen, met daarbij het vaandel voerend van hun respectievelijke koninkrijken en koningen, of die zich nu wel of niet christelijk noemden. Men probeerde het te rechtvaardigen door b.v. Rom. 13 aan te halen waar staat dat er geen overheid is dan door God, en dat men dus de overheid in wat voor zaken deze overheid ook deed en/of tegenkwam, deze overheid met gewapende macht te moeten ondersteunen.

Als men het aan God had overgelaten dan was het m.i. heel anders gelopen dan zoals het er nu uitziet, maar men moest nu eenmaal zo nodig voor God spelen. En wat voor verschrikkelijk leed heeft dat aangericht...... Had men het aan God overgelaten, dan had God misschien al lang ingegrepen, wie zal het zeggen.

Ik kan niet in het NT vinden dat er letterlijke wapens door christenen moeten worden opgenomen om het land waarin men geboren is, te moeten verdedigen tegen wat voor soort indringers ook, of het nu soldaten van een ander land zijn of aanhangers van een niet-christelijk geloof met een voor christenen niet aanvaardbare ideologie, of het atheïsme. Onze strijd is een geestelijke strijd, met geestelijke wapens, en ons vaderland is een van de hemel afkomstig vaderland, hetzelfde vaderland waar ook Abraham naar uitzag. Wij zijn in Christus ook kinderen/zaad van Abraham, en mede-erfgenamen van de landbelofte aan Abraham, de nieuwe schepping die God ons geeft en niet een door mensen met letterlijke wapens veroverd vaderland.

Maar goed, ieder heeft zo z'n eigen interpretatie en gedachten (ik ook), en die zullen door Jezus op hun waarde en waarheid worden beoordeeld.
Misschien ben ik wel heel ongenuanceerd met mijn visie, maar dit zijn mijn gedachten en gevoelens.

Groet,
Elle

Theo Bert schreef:
Sanne schreef:
Theo Bert schreef:
Als onrecht leidt tot misdaden tegen de menselijkheid zal men dat moeten bestrijden.



Je bedoelt met letterlijke wapens?

Ja, dat bedoel ik. Soms valt er niet aan te ontkomen.
Oorlog is vreselijk. Maar in tijd van oorlog bleven velen staande door hun geloof. Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuël en de profeten, 33 die door het geloof koninkrijken onderworpen, gerechtigheid geoefend,(gerechtigheid lieten gelden)

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 26 nov 2015 11:12 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Theo Bert schreef:
Sanne schreef:
Theo Bert schreef:
Als onrecht leidt tot misdaden tegen de menselijkheid zal men dat moeten bestrijden.



Je bedoelt met letterlijke wapens?

Ja, dat bedoel ik. Soms valt er niet aan te ontkomen.
Oorlog is vreselijk. Maar in tijd van oorlog bleven velen staande door hun geloof. Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuël en de profeten, 33 die door het geloof koninkrijken onderworpen, gerechtigheid geoefend,(gerechtigheid lieten gelden)


Jezus leerde om zelfs je vijanden lief te hebben en om te bidden voor wie je vervolgen. In het verleden leidde God inderdaad diverse oorlogen. Maar nu zie je dat aan allebei de kanten van het front om Gods zegen wordt gevraagd. Aan wiens kant staat Hij dan? En als je als soldaat tegenover je geloofsgenoot zou komen te staan, hoe zou je daar dan mee moeten omgaan?
In Psalm 46:9,10 staat over God: Hij "die oorlogen doet ophouden tot het einde der aarde, die boog verbreekt, de lans stukslaat, de strijdwagens met vuur verbrandt". Hijzelf zal op zijn tijd de zaken rechtzetten. Alleen dan kan er pas echte vrede komen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 26 nov 2015 13:37 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Sanne schreef:
Jezus leerde om zelfs je vijanden lief te hebben en om te bidden voor wie je vervolgen. In het verleden leidde God inderdaad diverse oorlogen. Maar nu zie je dat aan allebei de kanten van het front om Gods zegen wordt gevraagd. Aan wiens kant staat Hij dan? En als je als soldaat tegenover je geloofsgenoot zou komen te staan, hoe zou je daar dan mee moeten omgaan?


Kan je als soldaat tegenover je geloofsgenoot staan?

Sanne schreef:
In Psalm 46:9,10 staat over God: Hij "die oorlogen doet ophouden tot het einde der aarde, die boog verbreekt, de lans stukslaat, de strijdwagens met vuur verbrandt". Hijzelf zal op zijn tijd de zaken rechtzetten. Alleen dan kan er pas echte vrede komen.


Naastenliefde tot in hoever....? Blinde naastenliefde... In theorie heel gemakkelijk, Sanne. Nu naar de praktijk. Stel een dierbare in jouw omgeving wordt omgebracht. Wat doe je? Bied je de tweede dierbare aan? Immers, keer de andere wang toe? Of probeer je jezelf toch te beschermen of te verdedigen?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 27 nov 2015 08:09 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Dirk schreef:
Sanne schreef:
Jezus leerde om zelfs je vijanden lief te hebben en om te bidden voor wie je vervolgen. In het verleden leidde God inderdaad diverse oorlogen. Maar nu zie je dat aan allebei de kanten van het front om Gods zegen wordt gevraagd. Aan wiens kant staat Hij dan? En als je als soldaat tegenover je geloofsgenoot zou komen te staan, hoe zou je daar dan mee moeten omgaan?


Kan je als soldaat tegenover je geloofsgenoot staan?


Tijdens WOII is dat wel gebeurd, dat mannen van hetzelfde geloof tegenover elkaar stonden. Zelf geloof ik als je Jezus volgt, geen letterlijke wapens kan opnemen. De wapens van een christen zijn geestelijk.


Dirk schreef:
Naastenliefde tot in hoever....? Blinde naastenliefde... In theorie heel gemakkelijk, Sanne. Nu naar de praktijk. Stel een dierbare in jouw omgeving wordt omgebracht. Wat doe je? Bied je de tweede dierbare aan? Immers, keer de andere wang toe? Of probeer je jezelf toch te beschermen of te verdedigen?


Dat kunnen we in het NT niet terugvinden dat je zo moet reageren. Toen Paulus onrecht werd aangedaan, koos hij er ook een enkele maal voor om de zaak voor het gerecht te laten brengen.
Iemand die jou een klap in het gezicht geeft, die daagt je uit. Hij wil met je vechten of ruziemaken. Een klap in het gezicht, is om te kwetsen. Als je boos wordt en terugslaat, zit je midden in een gevecht. Dan ben je toch niet beter dan degene die met vechten is begonnen?! Zo blijft de vicieuze cirkel van kwaad met kwaad vergelden in stand. Is het vergelden van kwaad niet een recht dat alleen God toebehoort?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 27 nov 2015 08:39 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Je weet op voorhand niet hoe je reageert als je geliefde word aangevallen .
Maar als ik de verhalen hoor van de zanger die het gebeuren gezien heeft op de 13 november jongsleden .
Waar hij zei dat veel mensen gestorven zijn door zich te werpen voor hun geliefde .
____
Voor mij is dat een opbouwend gegeven als christen zijnde .
En hoor liever niet dat er mensen zijn die hun geliefde gebruiken om hun eigen hachje te redden .Tot verradens toe .
____
Het Evangelie is een Blijde Boodschap .Christus volgen en aannemen : geeft vreugde , blijdschap , vertrouwen enz....
wat er ook op je pad komt .
Ik vind dat christenen meer mekaar moeten steunen en opbouwen in liefde voor de Heer .Zeker nu er zoveel gebeurd
de laatste tijd .
Christenen hebben mekaar nodig om standvastig te blijven in geloof en vertrouwen .
En eerder hoopvol naar Zijn Wederkomst uit te zien .

Veel liefs Francoise .


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.