Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 29 mar 2024 15:16

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Prediker 7
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2019 18:14 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
2Het is beter naar een klaaghuis te gaan dan naar een huis te gaan waar een feestmaal gehouden wordt.
Dat is immers het einde van ieder mens, en de levende moet het ter harte nemen.
3Verdriet is beter dan lachen,
want bij een treurig gezicht gaat het goed met het hart.
4Het hart van wijzen is in een klaaghuis,
maar het hart van dwazen in een huis van blijdschap.
5Het is beter te luisteren naar de bestraffing van een wijze
dan dat iemand luistert naar het lied van dwazen.

We leven in een tijd, denk ik, waar christen zijn gelijk moet staan aan altijd blij zijn. Ik zit nu op de moment niet goed in men vel. Het zal morgen wel beter gaan maar ik ben alles een beetje beu. Niet dat ik aan zelfmoord denk, verre van, maar graag zou ik rust vinden. En gerust gelaten worden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen haat tegen de mensen maar ik merk op dat ik zelf niet van de slimste ben. Ik durf al eens domme dingen doen, ik spreek hier niet over zonden begaan maar over domme dingen. Bv een antwoord op een puzzel niet weten en een half uur later ontdekken wat het antwoord is en dan versteld staan van hoe dom ik wel niet ben.
Toch zit ik in een positie dat ik andere hun fouten zie. En daardoor lijkt het of ik in een positie zit om andere terecht te wijzen of toch enerzijds een ander zicht te geven op de zaken. Maar als de duisternis valt en niemand mij ziet, zit ik bij wijze van spreken in een donkere hoek te zondigen. Ik ben dus niet in staat om dit te doen. Toch lijkt het telkens weer dat dat is wat ik moet doen. Maar wetende hoe dom ik ben, hoe kan ik dan zeker zijn dat ik het juiste doe? Ik ben namelijk echt dom. Daarom zou ik liever gerust gelaten worden opdat ik met mijn domheid en in mijn domheid niemand kan schaden. Ik ben geen raadgever, maar toch geef ik raad. En wat is die raad waard? Ze is nutteloos. Want hoe velen heb ik al inzicht gegeven, en hoe velen hebben het inzicht gezien? En als zij het al zagen, hoelang heeft het geduurd voor ze het vergeten zijn? Het is allemaal nutteloos. Het enige nut dat het heeft, is dat God mij kan veroordelen als ik een fout maak. Dat is werkelijk het enige nut. Hoe vaak zie ik mensen, die ik graag heb, voor de duizendste keer in dezelfde gedachtegang steken terwijl ze al duizend en 1 keer gezegd hebben zo niet meer te zijn? Hoe vaak heb ik gezien dat mensen zich ergeren aan dingen die een ander doen, en ze vervolgens naar mij toe zelf doen? Hoe vaak heb ik het inzicht gekregen, dat niet voor mij bestemd was maar voor die andere? En hoe vaak heb ik noodwillig moeten toekijken, dat wat ik ook doe, het eindresultaat hetzelfde is? Het enige dat er gebeurd is dat je mensen kwetst. Zij weten niet beter. Dus wat is men met inzicht dat voor een ander bedoeld is? Het is nutteloos. Wat is een mens met kennis over hetgeen een ander doet en het besef dat deze mens net hetzelfde doet als wat hij of zij haat in een ander? Het is nutteloos. Alles is nutteloos.
Wij leven en wij gaan dood en hoewel ik graag genoeg leef, zie ik enkel nog nut in de dood. Want wanneer de dood is gekomen, dan pas zal het nuttige beginnen. Nu zijn wij als mieren op een mierenhoop. Wij sleuren allemaal met ons stukje op onze rug, en dat stukje kan groter zijn dan wijzelf. En zodra de wind eens hard genoeg waait, valt de mierenhoop overhoop. En vervolgens kunnen wij wederom een groot stuk op onze rug nemen, waarvan ieder zich verbaasd dat wij het dragen kunnen. In werkelijkheid kunnen wij het ook niet dragen, maar we moeten het dragen. En waarom? Zodra de wind weer eens blaast, ligt alles weer uiteen gezaaid op de grond. Ja alles is nutteloos, behalve de dood. Hetgene dat wij nutteloos achten is het enige dat echte waarde heeft. Het gene waar wij zoveel angst voor hebben is hetgeen dat ons het meest zal verblijden. Want de dood, is het einde van de nutteloosheid. En het begin van datgene dat waarlijk nuttig en goed is.
Ik ben het beu, de mensen. Ik heb geen haat tegen hen, maar ik ben het beu om hun fouten te moeten zien. Ik ben het beu hoe zij elkaar afbreken op zaken die ze zelf doen en waarvan ze nog geen eens het besef hebben dat ze ze zelf doen. Ik ben het beu hoe wij elkaar behandelen, ik ben het beu hoe ik andere behandel. Ik ben de wijsheid en kennis van de wereld beu, want ze zijn berust op datgene dat fout is. De enige wijsheid van de wereld is de wijsheid dat je altijd verkeerd bent. Velen begrijpen dat niet. Maar wanneer er een decennia is voorbijgegaan, dan zal je het begrijpen. Want dan zal je zien dat wat wij dachten eigenlijk fout was. En in alle wijsheid die de wereld kent, doen we het dan maar opnieuw door te zeggen wat de waarheid is. Hoe dwaas is de wereldse wijsheid, om na eeuwen van met hun neus op de feiten gedrukt te worden hoe fout zij wel niet is, men er nog altijd geloof kan aan hechten. De wijsheid van de wereld is als dwaasheid, want hoe mooi en geloofwaardig ze ook klinkt, de eeuwen voorheen hebben alreeds bewezen dat ze fout is. Alles is nutteloos.
In deze tijd wilt men altijd maar gelukkig zijn maar wie kan werkelijk zeggen gelukkig te zijn? Diegene die dat kan, die is een dwaas.
Want hoe kan men gelukkig zijn, wanneer men domme dingen doet. Hoe kan men gelukkig zijn, wanneer men op een schip zit dat vergaat en het lijkt dat je de enige bent die dat beseft? Hoe kan men gelukkig zijn in een wereld waar alles nutteloos is. Men kan dan alleen gelukkig zijn, door datgene dat nutteloos is waarde toe te eigenen en zich zoveel mogelijk van datgene toe te eigenen. Wanneer men sterft ontdekt men de waarde ervan. Want diegene die achter je komt, die gaat ermee lopen.
Wat is dan van waarde in deze wereld, is het de liefde? Is het de liefde die ervoor zorgt dat wij goed zijn voor een ander omdat deze goed is voor ons? Wij kennen de liefde niet. Al dat wij kennen is een liefde die voorkomt uit egoisme. Een liefde voor onszelf. Wij kennen de ware liefde niet en daardoor kan ik zelfs zeggen, dat de liefde in deze wereld, nutteloos is.
Trek mijn beklag u niet te veel aan, ik verzeker u dat morgen wanneer ik wakker word, alles weer beter zal zijn. Maar nu ben ik het allemaal een beetje beu. Ik ben de zondige wereld beu, en ik ben de zondige mens, inclusief mezelf, ook beu. Ik kan daar niks aandoen, ik kan deze wereld niet beëindigen, noch moet ik het leven van een ander of mezelf beëindigen want ook dat, is nutteloos.
Mensen, ik raad u aan om eens op onderzoek te gaan bij uzelf, maar ik heb u niks aan te raden, want ik ben een grote zondaar en nog een domme op de koop toe ook. En wanneer niemand het ziet, bega ik de zonde. Dus ook mijn raad is geheel nutteloos.
Het enige nuttige dat me nog rest is in men bed te kruipen en te hopen dat morgen alles beter is, wat ook zo zal zijn. Ik denk dat een paar dagen afzondering van alles me wel eens deugd zouden kunnen doen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Prediker 7
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019 15:30 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

Prediker 7 zet ons in ieder geval met beide voeten op de grond, mochten we nog zweven. Het is een spiegel die ons wordt voorgehouden en als we in een spiegel kijken die vergroot, dan wordt het nóg duidelijker. Dank je wel voor het aantippen van dit tekstgedeelte zodat we niet méér van ons gaan denken dan dat we zijn.

Bij God is onze status er echter ééntje van "vergeven zijn" en Zoon of Dochter van God zijn en broer van Jezus zijn door adoptie, met dezelfde beloften als die aan het gelovige deel van Israël zijn gegeven, waarvan we de vervulling nog tegemoet zien, doch in geestelijke zin al hebben (Rom. 8:12-30; Hebr. 2:10-18; Efeze 2:11-22).

Groet,
Broer Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.