Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 28 mar 2024 23:58

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Pinksteren
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 04:41 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Wat is er veranderd sinds Pinksteren? Waarin maken christenen daardoor het verschil, ten opzichte van de joden?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Pinksteren
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 10:03 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Wat is er verandert sinds pinksteren? Het verschil ten opzichte van de joden?
Ik zou zeggen de joden leven nog steeds in het oude verbond van U zult od U zult niet en de kleinste fout heeft de dood verdient.
Bovendien was de Heilige Geest alleen op speciale mensen, propheten bv. en dat ook niet voortdurend.

Wij leven in het nieuwe verbond van de genade, zonder maar. Niet, ja genade, maar toch wel dit of dat moeten doen wat in het oude verbond geldig was. We mogen allemaal de Heilige Geest ontvangen als we aan Jezus geloven. De Geest die ons in alle waarheid leidt.
We hebben een levende relatie met Hem (of kunnen dat in eder geval hebben)
Ik denk dat dat een aardig verschil is wat er na pinksteren gebeurde

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Pinksteren
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 14:22 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Ik denk dat dit ook het aardig goed samenvat. De Heilige Geest was er bij speciale profeten en priesters. Ik geloof trouwens dat elk liefde van God onder de gewone mensen dat ook wel is. Bijvoorbeeld bij Naomi en Ruth.

Echter is het sinds Pinksteren een "uitstorting" van de Heilige Geest. Mooier gezegd: "God stort zichzelf over ons uit, door ons toe te laten in het Heilige der Heilige.
Voorheen stonden we nog hooguit in het voorhof en kregen er maar iets van mee. Nu zijn we binnen gegaan en Zijn we in het huis van God. God heeft nu ook intrek in ons genomen en is zo in ons komen wonen. Alles wat Jezus deed (en doet) is één met ons geworden. Hij werkt dat nu door ons heen.
We zijn niet meer slechts toehoorders van een profeet. Maar we zijn nu zelf de profeet geworden, die door Jezus wordt aangesproken én in beweging wordt gezet. Die door God zelf tot leven is gewekt.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Pinksteren
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 14:27 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Echter is het sinds Pinksteren een "uitstorting" van de Heilige Geest. Mooier gezegd: "God stort zichzelf over ons uit, door ons toe te laten in het Heilige der Heilige.
Voorheen stonden we nog hooguit in het voorhof en kregen er maar iets van mee. Nu zijn we binnen gegaan en Zijn we in het huis van God. God heeft nu ook intrek in ons genomen en is zo in ons komen wonen. Alles wat Jezus deed (en doet) is één met ons geworden. Hij werkt dat nu door ons heen.


Dat is mooi gezegd zo. a170.gif

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.