Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 29 mar 2024 05:49

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 09:41 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Gerechtigheid is niet "juist doen", maar "juist zijn"!

Waar denk jij dat gerechtigheid over gaat? Iets wat je doet of wat je bent? "Juist doen" of "juist zijn"?

De Bijbel leert ons dat na het offer van Jezus aan het kruis, God diegenen rechtvaardigt die in Jezus Christus geloven, maar niet diegenen die ernaar streven de wet te gehoorzamen (Galaten 2):

weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.

In 2 Korinthe 5 lezen we:

Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.

Met andere woorden: op het moment dat wij in Christus geloven, ziet God ons als rechtvaardig, onafhankelijk van onze werken of gehoorzaamheid! Romeinen 4 bevestigt dit:

Bij hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid. Zoals ook David de mens zalig spreekt aan wie God gerechtigheid toerekent, zonder werken: Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn, welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.

Dit is de kern van het nieuwe verbond! Gerechtigheid uit geloof en niet uit (goede) werken! Je bent dus niet rechtvaardig, omdat je moreel oprecht bent. Je bent ook niet rechtvaardig omdat je jezelf goed kunt beheersen. Je bent ook niet rechtvaardig omdat je dagelijks tien hoofdstukken uit de Bijbel leest. Je bent ook niet rechtvaardig omdat jij je rechtvaardig voelt. Je bent slechts de werkelijke gerechtigheid van God in Christus, omdat het offer van Jezus jou dat maakte! Als je dat gelooft, wordt je geloof gerekend tot rechtvaardigheid!

En dit is waar God wil dat jij je geloof gebruikt. Als je rechtvaardig bent door je daden, heb je geen geloof nodig. Je hebt ook geen geloof nodig om te weten dat je zondig bent. Maar je hebt geloof nodig om te geloven en te verklaren dat je de gerechtigheid van God in Christus bent, ook tijdens jouw worsteling met verleiding en zonde!

Als je bijvoorbeeld tegen je man of vrouw gescholden hebt, wil God juist dat jij je geloof toont door jezelf nog steeds als rechtvaardig te zien, ondanks jouw falen! Door deze levende openbaring dat je nog steeds rechtvaardig bent, zal je de kracht krijgen om van je man of vrouw te houden en je met hem of haar te verzoenen!

De duivel herinnert je misschien aan je slechte karakter en betwijfelt je integriteit, vaak via andere mensen. De duivel klaagt je aan: "Hoe durf jij jezelf rechtvaardig te noemen, terwijl je net iets verschrikkelijks deed??" Negeer gewoon zijn leugens en belijdt vrijmoedig: "Ik ben niet rechtvaardig vanwege wat ik heb gedaan of niet gedaan. Ik ben slechts rechtvaardig vanwege het bloed en het volbrachte, perfecte werk van Jezus Christus aan het kruis!"

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 15:34 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
En dat is ons wapen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 20:50 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
"Ik ben niet rechtvaardig vanwege wat ik heb gedaan of niet gedaan. Ik ben slechts rechtvaardig vanwege het bloed en het volbrachte, perfecte werk van Jezus Christus aan het kruis!"


Amen, amen en nog eens amen. Het is zo eenvoudig en zo mooi, Waarom kunnen veel mensen dat niet aannemen en denken dat ze na hun bekering (uit genade, dat wel) nu toch wel erg hun best moeten doen om de Heer tevreden te stellen.
Ik ben dankbaar dat ik in de voorbereide werken van de Heer mag wandelen.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018 09:15 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Amen! Zoals het in de bijbel staat: "God heeft ons met Christus één gemaakt, opdat we de weg zouden gaan van de goede daden, zoals Hij dat altijd al gewild heeft."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018 09:53 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Als het maar geen goede daden zijn naar eigen voorstellinngen. Die verbranden als hooi en stoppels

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018 13:14 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
God heeft ons één gemaakt met Jezus, opdat wij in Zijn kracht goede werken zouden doen, omdat Hij dat altijd gewild heeft. Dat we op Hem zouden lijken.
In de bijbel staat daarom ook de opdracht: "wees volmaakt, zoals God volmaakt is"
De duivel moet geen enkele rol meer in ons leven spelen. Dat is Gods doel met ons. Daarom reinigt Hij ons in het bloed van Christus, opdat we steeds meer toe gaan leven naar Zijn doel met ons. Hij kijkt daarbij niet naar wat we zijn en wat we waren, maar naar wat we worden. We blijven naar dat doel op weg gaan. Aan het streven naar dat doel komt nooit een einde. We blijven voor eeuwig groeien in Gods Liefde en genade..

God accepteert ons onvoorwaardelijk hoe we zijn, maar Hij laat ons niet zoals we zijn. Gods doel is niet dat we door geloof gered zijn, maar Gods doel is dat we op Hem gaan lijken. Dat we kinderen van God worden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018 13:29 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Amen

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2018 08:01 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Koningsdochter schreef:
Als het maar geen goede daden zijn naar eigen voorstellinngen. Die verbranden als hooi en stoppels

Kan je hier een paar voorbeelden van geven Koningsdochter .
Ik bedoel : goede daden naar eigen voorstellingen .
Broeder Gait schreef:
Amen! Zoals het in de bijbel staat: "God heeft ons met Christus één gemaakt, opdat we de weg zouden gaan van de goede daden, zoals Hij dat altijd al gewild heeft."

Goede daden van barmhartigheid , uit liefde zonder eigen gewin ?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2018 14:29 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Franny schreef:
Koningsdochter schreef:
Als het maar geen goede daden zijn naar eigen voorstellinngen. Die verbranden als hooi en stoppels


Kan je hier een paar voorbeelden van geven Koningsdochter .
Ik bedoel : goede daden naar eigen voorstellingen .

Ja dat is niet makkelijk momdat dat niet voor iedereen hetzelfde is. In Eph. 2 vers 10 staat: 10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Dus in die voorbereide werken wil ik wandelen.
Maar het is dikwijls moeilijk dat te onderscheiden. Ik werk bij een grote zwitserse christelijke organisatie mee met de mailbeantwoording waar vooral mensen schrijven bij geloofsproblemen, familieproblemen enz.
Nog niet zolang geleden had ik heel intensief contact met een jonge vrouw die ik in de loop van dat contact ook persoonlijk ontmoet heb. Ik ben voor haar haast heel Zwitserland door om haar bij een officiele instantie te helpen. Daar had ik nog steeds het gevoel dat het was wat God wilde. Totdat ze opeens ging verlangen, eerder eisen moet ik zeggen, dat ik een woning voor haar zou huren omdat ze er zelf geen zou krijgen door haar schulden.En daarvoor quasi borg staan. Dat heb ik afgewezen en toen was ik net als alle christenen, wel mooi praten maar niets doen.
Voor mij zou het daar eigen werk geweest zijn als ik gedacht had, ja maar als christen moet je er toch zijn voor een ander en helpen.

Of een vrouw die me aansprak in een winkel en begon te klagen dat ze geen geld had voor schokolade voor haar kind dat jarig was. Of ik haar geld kon geven. Wat ik gedaan heb is misschien ook eigen werk maar ik heb een paar repen schokola gekocht en gegeven.

Ik vind het erg moeilijk om precies te zeggen waar het eigen werk is, of een voorbeireid werk maar ik probeer naar de Heilige Geest te luisteren in me. We kunnen God misschien ook wel in de weg staan met iemand helpen. Denk aan de verloren zoon. als iemand hem lekker te eten gegeven zou hebben en een slaapplaats was hij misschien nooit zover gekomen om naar huis terug te gaan.

Ik ben me ervan bewust dat het misschien niet goed uitgelegd is wat ik bedoel.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2018 17:06 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Dankjewel Koningsdochter , ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld .
Ik vraag mij soms ook af , of ik of een ander , bewust of niet bewust , gelovig of niet gelovig denken van goed te zijn ,
maar eigenlijk toch niet luisteren naar de H.Geest als christen zijnde .
Dan denk ik bv wat geschreven staat :
Geef het heilige niet aan de honden en werpt uw paarlen niet voor de zwijnen ,
opdat zij die niet vertrappen met hun poten en , zich omkerende u verscheuren .
Het gaat hier over niet oordelen , en een ander niet meten en de balk in uw eigen weg doen vooraleer je een ander kunt helpen of
wijze woorden spreken .
---------------
Dan denk ik ook aan :
De ware schat ( geen twee heren dienen ) en wees niet bezorgd ( elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad ).
-----
Ook is gezegd hebt iedereen lief , maar er zijn wel grenzen denk ik ?
Ik denk dat de Heer bedoeld met naastenliefde , mensen die je tegen komt en die in erbarmelijke toestand verkeren te helpen .
Goede werken uit barmhartigheid .
Wat de paarlen en heilige betreft zal ik even bestuderen , of kan jij mij daar bij helpen ?
.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.