Forum www.gelooft.com

Het is momenteel vr 29 mar 2024 08:58

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 11:51 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik zou van deze topic een plaats willen maken om verzen te delen die intressant en/of mooi zijn:

Het doel van al mijn waarschuwingen is, dat de liefde bij jullie groeit. Liefde uit een zuiver hart, uit een goed geweten en uit een eerlijk gemeend geloof. Maar sommige mensen zijn helemaal vergeten dat dát het doel is. Daardoor hebben ze alleen nog maar zinloze praatjes. Ze willen de mensen graag les geven over de wet van Mozes. Maar zelf weten ze niet eens precies waar die wet over gaat. En ze begrijpen hem niet, ook al praten ze er heel zelfverzekerd over. Maar wij weten dat de wet van Mozes goed is, als die wet op de juiste manier wordt gebruikt. Het is namelijk zo, dat de wet van Mozes niet bedoeld is voor goede mensen. Maar hij is voor slechte mensen: voor mensen die zich van niets en niemand iets aantrekken, ongehoorzaam zijn aan God, oneerlijk en onheilig zijn, hun vader of moeder vermoorden of andere mensen doden, of seks met allerlei mannen of vrouwen hebben. Hij is voor mannen die met mannen seks hebben en vrouwen die met vrouwen seks hebben. Hij is voor slavenhandelaren, voor leugenaars, voor mensen die liegen tegen de rechtbank en verder voor alle andere mensen die dingen doen die niet overeenkomen met de gezonde dingen die God ons leert. God leert ons die in het goede nieuws dat Gods grote liefde en macht laat zien. Dus in het goede nieuws dat God mij heeft gegeven.’
‭‭1 TIMOTEÜS‬ ‭1:5-11‬ ‭BB‬‬

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 13:18 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Goed idee. Ik had wat teksten met je zo uit mijn hoofd gedeeld ter opbouwing. Ik kan ook teksten opzoeken en ze hier alsnog plaatsen. Het gaat mij niet om een discussie, maar om persoonlijke opbouw. Ik twijfel er trouwens niet aan dat de christenen hier liefdevol zijn. We moeten daarin ook allemaal leren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 14:56 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Psalmen 23

Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 16:05 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Broeder Gait: Ik was gewoon wat in de Bijbel aan het lezen en ik vond de tekst intressant. Ik doelde daar niet op wat ik zelf zou gedaan hebben ofzo, ik ben fout geweest dus heeft niks te maken met wat ik gedaan heb.
Ik vond de tekst gewoon intressant omdat velen de Wet van Mozes gebruiken om te veroordelen. En dan mist deze zijn doel. Want het gaat uiteindelijk om de liefde. En wanneer men zichzelf verhoogd omdat men iets niet doet dat een ander wel doet, volgens de Wet van Mozes, dan heeft men geen liefde voor die persoon. Als men die mens wilt laten twijfelen aan zijn redding omwille van de Wet van Mozes en wat hij doet, dan heeft men geen liefde voor hem. Ja wij moeten zeker terechtwijzen maar dat kan ook gebeuren op zulke manier dat men een mens niet moet onderuithalen.
Uiteindelijk moet de liefde centraal staan en niet de Wet van Mozes altijd. Dat begreep ik uit deze verzen, maar ik kan hierin verkeerd zijn

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 17:20 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
Ik vond de tekst gewoon intressant omdat velen de Wet van Mozes gebruiken om te veroordelen. En dan mist deze zijn doel.


Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God.

De wet is perfect, maar, de wet maakt ons niet perfect. De wet is heilig, maar, maakt ons niet heilig. Slechts geloof in Jezus Christus, het aannemen van Zijn offer, en daarmee het ontvangen van de gift der rechtvaardigheid, maakt ons heilig. We zullen elkaar niet oordelen. God denkt niet meer aan onze zonden! Door Christus zijn we rechtvaardig:

Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.

Als we vergeven zijn, denkt God dus niet eens meer aan onze zonde!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 18:00 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
dat is waar maar ik denk toch dat wij iets of wat moeten proberen om aan onze zonden te werken

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018 23:20 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Psalm 1:1-3 uit de BasisBijbel

1 Het is heerlijk
als je niet luistert naar de raad van mensen die zich niets van God aantrekken,
als je niet omgaat met slechte mensen,
als je niet meedoet met mensen die lachen om God.

2 Het is heerlijk als je geniet van Gods wet,
en daar dag en nacht over nadenkt.

3 Want daardoor zul je lijken op een boom die aan het water is geplant,
waar vruchten aan groeien als het daar de tijd voor is
en waarvan de bladeren nooit verdrogen.
Je zal succes hebben bij alles wat je doet.

https://www.basisbijbel.nl/boek/psalmen/1

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2018 00:35 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Jimmy, ik ben het met je eens hoor.
Aan de ene kant gaan we niet meer gebukt onder de wet, maar aan de andere kant streven we er naar Gods wil te doen. Liefde is daarin de kracht. Zonder de liefde de wet houden is zwaar werk. Echter door met liefde aan de slag te gaan, gaat alles als vanzelf..


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2018 11:57 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Broeder Gait schreef:
Aan de ene kant gaan we niet meer gebukt onder de wet, maar aan de andere kant streven we er naar Gods wil te doen. Liefde is daarin de kracht. Zonder de liefde de wet houden is zwaar werk. Echter door met liefde aan de slag te gaan, gaat alles als vanzelf..


De wet is niet van toepassing. Je kunt de wet zien als mr of mrs Perfect, waarmee iemand getrouwd is. Alles moet perfect zijn, een foutje is fataal. Een foutje, en je wordt eruit geschopt. Dat is de wet. De wet is perfect, de wet is heilig, maar, maakt ons niet heilig of perfect.

Door Christus zijn we dood voor de wet. De oude mens is gestorven, we zijn nu dus een nieuwe schepping. Het gaat er niet om wat wij "doen", het gaat er om wat HIJ (=Christus) gedaan heeft en nog steeds doet! Het enige dat wij "moeten" doen is toestaan dat God ons liefheeft, toestaan dat God door de Heilige Geest in ons werkt. Wij hoeven niet te werken, we "moeten" God laten werken in ons. Wat is dan het gevolg? Dat we vrucht zullen dragen, zie Galaten 5:

De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Tegen een appelboom roepen we ook niet dat deze appels MOET dragen, zijn best MOET doen om appels te geven. Het gaat vanzelf, want, het is een appelboom. Wanneer wij dus in Christus geworteld zijn, gaat vrucht dragen vanzelf. God doet Zijn Werk. Het volmaakte werk van Christus is de bron, daarin zijn we geworteld.

We mogen dus rusten in het volmaakte werk van Christus, we mogen Zijn Rust binnengaan. Wanneer wij willen werken, zal God rusten. Wanneer wij in Hem rusten, zal Hij (in ons) werken! Dan zullen we vrucht dragen. We leven door en uit Genade, niet door of uit werken.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2018 12:24 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Mee eens. Sterker nog, al zullen we zelf willen werken, dat kunnen we niet. Zelf willen werken is ontkennen dat we afhankelijk zijn van God. We hebben onszelf niet geschapen, maar Hij ons. Elk mens die iets goeds doet en beweerd dat zelf gedaan te hebben, kent God nog niet. Immers niets goeds kan een mens zonder God doen. Veel mensen weten dan ook niet wat ze doen. Als God echter Zijn Geest terug zou trekken, dan sterven zij...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2018 14:21 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Dirk schreef:
De wet is niet van toepassing. Je kunt de wet zien als mr of mrs Perfect, waarmee iemand getrouwd is. Alles moet perfect zijn, een foutje is fataal. Een foutje, en je wordt eruit geschopt. Dat is de wet. De wet is perfect, de wet is heilig, maar, maakt ons niet heilig of perfect.

Door Christus zijn we dood voor de wet. De oude mens is gestorven, we zijn nu dus een nieuwe schepping. Het gaat er niet om wat wij "doen", het gaat er om wat HIJ (=Christus) gedaan heeft en nog steeds doet! Het enige dat wij "moeten" doen is toestaan dat God ons liefheeft, toestaan dat God door de Heilige Geest in ons werkt. Wij hoeven niet te werken, we "moeten" God laten werken in ons. Wat is dan het gevolg? Dat we vrucht zullen dragen, zie Galaten 5:

De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Tegen een appelboom roepen we ook niet dat deze appels MOET dragen, zijn best MOET doen om appels te geven. Het gaat vanzelf, want, het is een appelboom. Wanneer wij dus in Christus geworteld zijn, gaat vrucht dragen vanzelf. God doet Zijn Werk. Het volmaakte werk van Christus is de bron, daarin zijn we geworteld.

We mogen dus rusten in het volmaakte werk van Christus, we mogen Zijn Rust binnengaan. Wanneer wij willen werken, zal God rusten. Wanneer wij in Hem rusten, zal Hij (in ons) werken! Dan zullen we vrucht dragen. We leven door en uit Genade, niet door of uit werken.


Amen. We zijn de gerechtigheid van Christus. Hij heeft geboet voor alle verleden, tegenwoordige en toekomstige zonden. Daarom juist willen we niet zondigen en als het ooit toch gebeurt mogen we weten dat ons dat niet uit onze stand als gerechtigheid Gods kan halen.
Laten we kijken naar hetgeen voor ons gedaan en geleden is en niet naar de boom van kennis van goed en kwaad. die hoort bij de wet.
Die bengt slecht vruchten. Alleen de genade des Heeren brengt goede vruchten.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mooie verzen plaats
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2018 08:16 
Offline
op weg
op weg

Lid geworden op: do 13 jul 2017 11:37
Berichten: 443
Ik heb een katholieke vriend die door zijn hervormde oma is groot gebracht. Na zijn oma was overleden droomde hij een keer over haar, waarin ze Psalm 119 voor hem in de droom oplas. Eenmaal wakker sloeg hij de bijbel open om het na te lezen en de woorden klopten precies. Ik vroeg het hem of hij die Psalm al kende, maar voor die droom kende hij deze Psalm nog niet.

Daarom enkele woorden uit deze psalm

Psalm 119: 1-25

Welzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet van de HEERE gaan.
Welzalig wie Zijn getuigenissen in acht nemen,
die Hem met heel hun hart zoeken,
die ook geen onrecht bedrijven,
maar in Zijn wegen gaan.
HEERE, U hebt geboden
om Uw bevelen ten zeerste in acht te nemen.
Och, waren mijn wegen zo vast
om Uw verordeningen in acht te nemen!
Dan zou ik niet beschaamd worden,
als ik oog zou hebben voor al Uw geboden.
Ik zal U loven met een oprecht hart,
wanneer ik Uw rechtvaardige bepalingen geleerd heb.
Ik zal Uw verordeningen in acht nemen,
verlaat mij niet geheel en al.

Waarmee houdt een jongeman zijn pas zuiver?
Als hij dat bewaart overeenkomstig Uw woord.
Ik zoek U met heel mijn hart,
laat mij van uw geboden niet afdwalen.
Ik heb Uw belofte in mijn hart opgeborgen,
opdat ik tegen U niet zondig.
Geloofd zij U, HEERE,
leer mij Uw verordeningen.
Ik heb met mijn lippen verteld
al de bepalingen van Uw mond.
In de weg van Uw getuigenissen verblijd ik mij meer
dan in alle bezit.
Ik overdenk Uw bevelen en heb oog voor Uw paden.
Ik verblijd mij in Uw verordeningen,
Uw woord vergeet ik niet.

Wees goed voor Uw dienaar, dan zal ik leven
en Uw woord in acht nemen.
Ontsluit mijn ogen en laat mij aanschouwen
de wonderen van Uw wet.
Ik ben een vreemdeling op de aarde,
verberg Uw geboden niet voor mij.
Mijn ziel wordt verteerd van verlangen
naar Uw bepalingen, te allen tijde.
U bestraft de vervloekte hoogmoedigen,
die van uw geboden afdwalen.
Wentel smaad en verachting van mij af,
want ik heb Uw getuigenissen in acht genomen.
Zelfs toen vorsten op hun troon gezeten tegen mij spraken,
overdacht Uw dienaar Uw verordeningen.
Ja, Uw getuigenissen zijn mijn bron van blijdschap,
zij zijn mijn raadgevers.

Mijn ziel kleeft aan het stof, maak mij levend overeenkomstig Uw woord.

(....)

105-112
Uw woord is een lamp voor mijn voet
en een licht op mijn pad.
Ik heb gezworen, en ik zal gestand doen:
ik zal U rechtvaardige bepalingen in acht nemen.
Ik ben ten zeerste verdrukt;
HEERE, maak mij levend overeenkomstig Uw woord.
Aanvaard toch, HEERE, de vrijwillige gaven van mijn mond,
en leer mij Uw bepalingen.
Mijn leven is voortdurend in gevaar,
toch vergeet ik Uw wet niet.
De goddelozen hebben voor mij een strik gezet,
toch ben ik van uw bevelen niet afgedwaald.
Uw getuigenissen heb ik voor eeuwig in erfelijk bezit genomen,
want zij zijn vreugde van mijn hart.
Ik heb mijn hart geneigd om overeenkomstig Uw verordeningen te handelen,
voor eeuwig, tot het einde toe.



In de tijd van David hadden ze dan de wet en we weten nu dat de Liefde de wet vervuld.
We herkennen echter toch dat David schrijft over hoe God ons richt op het woord, dat een lamp is voor onze voet en hoe Hij ons laat leven volgens de wil van God, waarvan de oude wetten niet afwijken, maar in de zelfde richting wijzen. Alles draait er om, dat we door God leven in Zijn wil en door Zijn Liefde.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.