Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 20:09

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2017 12:44 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Is wat je gelooft (ik bedoel hoe je de bijbel en de diverse onderwerpen in de bijbel uitlegt) net zo belangrijk als hoe je leeft (hoe je leeft naar het gebod der liefde en de morele waarden/maatstaven in de bijbel)? Is het ook nog afhankelijk van het kerkgenootschap/kerkelijke stroming/richting, omdat men vaak gevormd wordt in zo'n kerk of stroming en dus gelooft en leeft naar de daar gegeven uitleg van het één en ander? Of dient men te geloven en te leven naar wat men in/door persoonlijke bijbel-studie en omgang met God en Jezus in een "stille tijd"? Of is het een combinatie van beide genoemde zaken?

Men heeft het ook wel over hoofdzaken en bijzaken, maar wat zijn dan de hoofdzaken en wat zijn dan de bijzaken?

Wat is betrekkelijk en wat is absoluut in de bijbel?

Graag zou ik jullie gedachten hierover zien, niet om daarna ze af te breken of iets dergelijks, maar om ervan te leren hoe men staat in het christenleven wat leer en levenswandel betreft.

Voor wat het waard is .......

Hartelijke groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2017 09:41 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Dag Elle ,
Best wel moeilijk om te beantwoorden , maar ik doe mijn best .
____________
Ik ben meer een mens die probeert gelovig te leven zonder invloed van kerkgemeenschap .
Daar is een voorgeschiedenis mee gemoeid door teleurstellingen en praktijken van gemeenschappen .
Ik voelde mij er niet echt thuis en vond het soms een vreemde bedoening .
Zeker als ik hun werkwijze vergeleek met wat JEZUS-Christus leert .
Ook omdat ik vond dat : waar het mooi begon wat betreft het gevoel te hebben dat ze dicht bij de Heer stonden ,
invloeden van buiten-bijbelse leer hun intrek nam .
Niet dat ik geen behoefte heb aan medegelovigen , neen dat mis ik wel .
Gelukkig is mijn omgeving wel gelovig elk op hun manier , alleen diepere bijbel-studie is aan hun niet besteed .
En zoals ik het zie , zien zij het soms anders .
Maar aan de andere kant denk ik dat elke kerkgemeenschap onrechtstreeks hun visie mededeelt .
En is het daarom moeilijker om wat jezelf leert van Jezus in het dagelijks leven , vast te houden .
Ook om conflicten te vermijden onderling ,of om te vermijden dat je verward word .

______________

Hoofdzaken en bijzaken zal ieder voor zichzelf moeten uitmaken .
Dat kun je niet leren op een twee drie .
Dat kun je niet leren in een kerkgemeenschap of zo.
Dat kan alleen volgens mij :Jezus-Christus leren en een Bijbel kan iedereen aanschaffen voor
persoonlijk bezit .En als je de middelen niet hebt is de hemelse Vader er ook voor jou .
Je kruis dragen moet jezelf leren , en anderen helpen je als het goed zit en jijzelf helpt weer anderen uit
levenservaring .



_____________
Maar ,
ik leer elke dag bij , omdat ik ook eens val .
En als anderen mij vermanen , weten dat het uit liefde is kan ik verder .
Vooral ook : als ik in de Bijbel lees en veel opschrijf wat ik wil onthouden .
Als ik weet dat ik afdwaal ben ik blij dat ik herinner word , door hetgeen ik opgeschreven heb .
Dit over onderwerpen als :
niet oordelen
-vergeven
-tevreden zijn met wat je hebt
-geven zonder iets terug te willen
-iemand uitnodigen zonder dat je wil dat men je daarop terug uitnodigt enz......
- Kortom de Weg , de Waarheid en het Leven proberen de volgen in mijn dagelijks leven .

-----------------------------------------------------------------------------------------
Niet allemaal gemakkelijk , want iedere persoon heeft zijn levensidee en ritme enz....
Ik kan alleen maar zeggen dat ik mijn best doe om de levenswandel te gaan die Jezus wil .
En dat over te brengen op anderen .
Ook bid ik om bijstand en wijsheid van de hemelse Vader en dank de Vader en Zijn Zoon
Jezus-Christus voor hun Liefde , Genade en de H.Geest .
-------
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke levenswandel , en ik wil daarom niet zeggen dat anderen hun wel goed mogen vinden in een kerkgemeenschap of zo .
Of mensen die aan bijbel-studie doen .
De een is de ander niet en voor elke kerkgemeenschap enz... IDEM .
__
Tenslotte :
is het Koninkrijk en de Kracht en de Heerlijkheid in eeuwigheid :
van onze Vader die in de hemel is !


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2017 10:48 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Wat je doet is zeer belangrijk want het laat zien wat voor boom je bent. Ik zal even een tekst delen die ik vandaag ook op andere fora heb gedeeld:

Ga door de smalle poort het Koninkrijk van de hemelen binnen. De weg naar de vernietiging is breed en komt uit bij een wijde poort. En wat gaan daar veel mensen door! Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem. Pas op voor valse profeten. Zij komen naar u toe en doen zich voor als onschuldige schapen. Maar in werkelijkheid zijn het verscheurende wolven. Aan hun doen en laten kunt u zien wat zij zijn, zoals men een boom kan herkennen aan zijn vruchten. U hoeft aan doornstruiken geen druiven te zoeken en aan distels geen vijgen. Als u wilt weten of een boom goed of slecht is, kijk dan naar zijn vruchten. Aan een goede boom komen geen slechte vruchten en aan een slechte boom geen goede. Alle bomen waar geen goede vruchten aan komen, worden omgehakt en verbrand. Ik bedoel dit: aan zijn doen en laten kunt u zien hoe iemand is. Niet alle mensen die Here tegen Mij zeggen, komen in het hemelse Koninkrijk. Want daar komt u alleen als u doet wat mijn hemelse Vader wil. Op de dag van het grote oordeel zullen velen tegen Mij zeggen: “Here, wij hebben in uw naam geprofeteerd. Here, wij hebben uw naam gebruikt om duivelse geesten te verjagen en wonderen te doen.” Maar Ik zal hun antwoorden: “Ik heb u nooit gekend. Ga weg! U bent slecht en hebt alleen maar uw eigen zin gedaan.” Wie naar Mij luistert en doet wat Ik zeg, is verstandig. Hij lijkt op een man die zijn huis op een rots bouwt. Het kan regenen, er kan een overstroming komen en het kan stormen. Maar het huis blijft staan, want het heeft een goede fundering. Maar wie hoort wat Ik zeg en zich er niets van aantrekt, is dom. Hij lijkt op een man die zijn huis op zand bouwt. Als dat huis te lijden krijgt van regen, overstroming en storm, stort het met veel lawaai in.’ Jezus zweeg. Ieder die Hem had gehoord, stond perplex. Want Hij sprak zo heel anders dan de bijbelgeleerden. Hij wist waar Hij het over had en hoefde niet aan te halen wat anderen hadden gezegd.’
‭‭Mattheüs‬ ‭7:13-29‬ ‭HTB‬‬

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2017 06:28 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Absoluut!
De tien geboden en de zeven hoofdzondes zijn elementen die centraal in mijn leven staan.
Ze zijn geadopteerd in mijn levenswijze.

Ik weet daardoor waar mijn sterktes en zwaktes huizen. Wat mijn werkpuntjes zijn. Ik moet toegeven, soms zijn mijn gedachten me voor. Maar ik word dan herinnerd aan bv. onkuisheid en lust en ben dan snel terug in harmonie met mezelf.

Ik ben werkelijk geboren in zonde, de erfzonde overwinnen is hier tien keer zo zwaar.
De tien geboden en de zeven hoofdzondes zijn daarin een zekere leidraad. Ik ben aan de ene hand vrij opgevoed met de flower power mentaliteit. Aan de andere hand zeer strikt en streng. Mijn moeder was een non conformist, maar mijn vader is conservatief katholiek opgevoed. Ik bevond me dus altijd tussen twee werelden. Ik werd verscheurd tot God kwam.

Door bekend te worden met bepaalde richtlijnen veranderde mijn leven van koers en ben ik veel onheil ontlopen.
Wij danken en loven God.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 12:39 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Voor mij is de hoofdzaak dat ik door mijn bekering en wedergeboorte me een kind mag noemen van de allerhoogste.
Door Zijn bloed zijn mijn zonde afgewassen. Jezus stierf in mijn plaatsd.

Bijzaak is voor mij hoe een dienst beleeft wordt, moderne worship of eerder ouder liederen, zeg het maar.

De tien geboden ken ik, de 7 hoofdzonden ken ik niet.
De erfzonde is naar mijn mening, zonder zelf er aan toe te doen, overwonden door mijn Heer en Heilland.
Hij riep, het is volbracht en daar is alles inbegrepen.

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 13:34 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
De zeven hoofdzonden:

1 Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid)
2 Avaritia (hebzucht - gierigheid)
3 Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
4 Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
5 Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
6 Ira (woede - toorn - wraak - gramschap )
7 Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid )

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde

Lust, wraak en gemakzucht durven hier wel eens de overhand nemen. Ik ben Freud's natte droom om te analyseren. Wat mij doet belanden bij de erfzonde. Ik ben dit individueel beginnen bekijken. Genetisch ben ik afkomstig van heel wat mensen die echt in zonde geleefd hebben. Toen ik bekend werd met de hele achterliggende bedoeling van wat de bijbel ons leert, werd ik deels verlost van deze zonde. Door Jezus te kiezen ben ik inderdaad enigszins verlost van deze erfzonde. Maar toch heb ik nog een genetische achtergrond van duizenden jaren in zonde te leven en niet te kiezen voor God.
Ik ben handelingen anders gaan toepassen in mijn leven door mijn geloofsovertuigingen, maar ik ervaar toch dat ik iets uit het verleden meedraag. Iets dat verweven is aan heel mijn stamboom.
Wellicht gaat dit terug tot aan de eerste mensen (Adam en Eva) en is ons zelfbewustzijn ons beginnen misleiden. Iets "duister" nam het over. Tenslotte, wie is de Heer van deze wereld denkt U?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 13:57 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Het is heel simpel. Jezus geeft ons zelf het antwoord hoe wij Hem kunnen liefhebben: als u mij wilt liefhebben, houd u dan aan Mijn geboden.


Johannes 14:21 (HTB)

Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, houdt van Mij. Wie van Mij houdt, zal ervaren dat mijn Vader ook van hém houdt. Ik zal van hem houden en hem duidelijk laten zien wie Ik ben.’

Johannes 15
9Zoals de Vader van Mij houdt, houd Ik van jullie. Zorg dat je in mijn liefde blijft 10en dat doe je door je aan mijn geboden te houden. Want de Vader is van Mij blijven houden, doordat Ik Mij aan zijn geboden heb gehouden. Leef vanuit zijn liefde.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 14:01 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Wij horen dus niet de geboden te onderhouden om gered te worden maar om CHristus lief te hebben

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 14:58 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Ja het is niet zo dat je verlost bent door je louter aan de geboden te houden. Dat niet neen.
Maar door voor Jezus te kiezen ga je toch automatisch naar die dingen opleven?
Het is door Jezus als voorbeeld te nemen dat ik mij pas besef hoeveel ik tekort schiet als mens.

Jezus heeft werkelijk voor een geestelijke een maatschappelijke revolutie gezorgd he.
Als je dan Zijn weg kiest ga je automatisch beter op je stappen leven, maar het is niet dat ik ontdaan ben van al mijn zondes. Er is mij een weg getoond die mij daarvan verlost. En door voor Jezus te kiezen kan je inderdaad verlost zijn. Maar ik voel mij toch regelmatig beproefd in het leven. Ik ben zeker niet ineens vrij van zonde door Jezus te kiezen. De weg is smal, bevind ik me al wel daar? Ik denk het niet neen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 15:17 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik denk dat als je de Heilige Geest hebt je zeker aan je zonden gaat werken.
Maar de redding hebben we enkel en alleen te danken aan CHristus zijn offer dat de genade schonk.
En door ons geloof en vertrouwen in Hem, dewelke God ons gegeven heeft.
Ik dacht er gisteren nog aan, iemand zei me dat als ik voor haar bidde ze daar veel aan had. Dat het haar al meermaals geholpen heeft.
Ik dacht toen aan de vers die zegt dat het gebed van een rechtvaardige veel kan doen.
Maar ik, rechtvaardig, bijlange niet vrees ik, maar als het op geloof aan komt en dat men daardoor rechtvaardig word verklaard, dan zit dat er dik in.
Maar, dacht ik, ik heb me op niks te beroemen. Ik ben nooit tot geloof gekomen, ik heb altijd geloofd.
Ik merkte op dat God mij eigenlijk gegeven heeft, datgene dat mij rechtvaardig maakt: geloof en vertrouwen.
Zo kunnen wij ons in werkelijkheid op niks beroemen, want ieder dat tot geloof komt, of altijd geloofd heeft zoals ik, krijgt dat van God.
Dus wanneer men rechtvaardig word verklaard door hun geloof, dan heeft God er voor gezorgd dat je rechtvaardig word verklaard.
Want Hij is diegene die jou het geloof geeft.
Dus als mijn geloof mij rechtvaardig verklaard, heb ik dat aan God te danken. En dan ben ik helemaal niet rechtvaardig, maar wel rechtvaardig verklaard door God en Zijn daden.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017 15:41 
Offline
de reis gaat verder
de reis gaat  verder

Lid geworden op: ma 21 mar 2016 08:28
Berichten: 1061
Citeer:
Dus als mijn geloof mij rechtvaardig verklaard, heb ik dat aan God te danken. En dan ben ik helemaal niet rechtvaardig, maar wel rechtvaardig verklaard door God en Zijn daden.


AMEN Jimmy

_________________
Jes. 43 vers 1: Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017 00:23 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: ma 05 jun 2017 09:36
Berichten: 308
Ik denk dat ik ook altijd geloofd heb, maar dat nooit pragmatisch heb uitgevoerd.
Mijn moeder was spiritueel aangelegd, mijn vader katholiek opgevoed maar dan toch uiteindelijk naar de protestantse kerk gekeerd om dat later volledig de rug toe te keren. Mijn vader is ongelovig geworden. Mijn moeder is altijd blijven geloven.

Van kinds af heb ik dus een zeker godsbegrip meegekregen. Maar het is pas door op latere leeftijd pragmatisch te geloven dat ik een evolutie waarnam. Mijn moeder leerde me dat er geen duivel bestond, dat de bijbel compleet fout was en je mocht doen en laten wat je maar wou zolang je andere niet kwetst.

Later heb ik toch moeten ondervinden dat ik dat beter niet zo nauw had genomen. Er is enorm veel terug te vinden in de bijbel. Ik geloof in het kwaad en de duivel. Maar ik personifieer de duivel niet.
Dankzij God serieus te nemen ben ik wel met mijn neus op de "feiten" gedrukt. Ik ben dus enigszins door Jezus van héél véél kwalen verlost, geloof me. Doch... te bewuster ik met mijn geloof word en te meer ik dat toets op het leven, te meer ik een erfzonde waarneem.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017 10:12 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Fundamenteel schreef:
Ja het is niet zo dat je verlost bent door je louter aan de geboden te houden. Dat niet neen.
Maar door voor Jezus te kiezen ga je toch automatisch naar die dingen opleven?
Het is door Jezus als voorbeeld te nemen dat ik mij pas besef hoeveel ik tekort schiet als mens.

Jezus heeft werkelijk voor een geestelijke een maatschappelijke revolutie gezorgd he.
Als je dan Zijn weg kiest ga je automatisch beter op je stappen leven, maar het is niet dat ik ontdaan ben van al mijn zondes. Er is mij een weg getoond die mij daarvan verlost. En door voor Jezus te kiezen kan je inderdaad verlost zijn. Maar ik voel mij toch regelmatig beproefd in het leven. Ik ben zeker niet ineens vrij van zonde door Jezus te kiezen. De weg is smal, bevind ik me al wel daar? Ik denk het niet neen.

Ja de weg is smal !en verlossing is nabij !! .
Ik ben mij er dagelijks van bewust van de smalle weg .
Jezus geeft veel vreugdelessen , maar ook donderpreken vind ik .
Men mag niet najagen wat heidenen doen ....Kleding , eten enz....
Met de maat die men meet word jezelf gemeten
Vergaar geen schatten op aarde
Geef alles weg
Heb je vijanden lief
Let op je woorden enz....
-------------------------------------------
Ik denk dat Jezus dat zegt omdat je zo volmaakt kunt worden in de liefde .
En niet opzien naar mensenwoorden , maar gehoorzaam zijn aan HEM .
Best wel lastig vind ik , omdat je feitelijk dagelijks geconfronteerd word met werelds denken .
In je omgeving en zo .
Iedereen gaat wel eens naar een feestje en denkt wat ga ik aandoen en wat krijgen wij te eten daar .
Of nu is het echt belangrijk dat ik opgedoft tevoorschijn kom .
Toch ziet de hemelse Vader niet naar het uiterlijke om , maar naar het verborgene .

Met het gevolg dat je eventueel ook dagelijks beproeft word .Je hart word geschud , belast .
Toch denk ik dat als men zijn best blijft doen om Jezus te volgen :je elke beproeving kan overwinnen .
De H.Geest helpt je daarbij .
Vergeet ook niet dat niet iedere gelovige evenveel talenten gekregen heeft of inzicht in Godsbesef .
Van wie meer gekregen heeft , word ook meer gevraagd om te doen , heb ik begrepen .
En de een zijn kruis is lichter te dragen dan de andere .
Ook wat de een als zonde bestempelt is dat voor de andere weer niet .
Daarom vind ik dat men vooral naar Jezus lessen moet kijken en volgen .
En de geboden kan je zeker meenemen in je rugzak .
Maar gemakkelijker word het daarom zeker niet .
Zeker niet als je je hele denken en doen wil overgeven aan de HEER .
_____
Vaak staat men met een been op aards niveau en een been in het hemels niveau tijdens je leven .
Maar als je Lucas 12 : 41-46 en Johannes 8 leest zie je dat je onderweg zijnde vooral slecht handelen en zeker slecht oordelend handelen moet vermijden .
--------------------
1 Petrus 4 :
8 : maar vooral hebt innige liefde voor elkaar , want de liefde bedekt veel zonde .


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 07 dec 2017 23:27 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Elle schreef:
Dag allemaal,

Is wat je gelooft (ik bedoel hoe je de bijbel en de diverse onderwerpen in de bijbel uitlegt) net zo belangrijk als hoe je leeft (hoe je leeft naar het gebod der liefde en de morele waarden/maatstaven in de bijbel)? Is het ook nog afhankelijk van het kerkgenootschap/kerkelijke stroming/richting, omdat men vaak gevormd wordt in zo'n kerk of stroming en dus gelooft en leeft naar de daar gegeven uitleg van het één en ander? Of dient men te geloven en te leven naar wat men in/door persoonlijke bijbel-studie en omgang met God en Jezus in een "stille tijd"? Of is het een combinatie van beide genoemde zaken?

Men heeft het ook wel over hoofdzaken en bijzaken, maar wat zijn dan de hoofdzaken en wat zijn dan de bijzaken?

Wat is betrekkelijk en wat is absoluut in de bijbel?

Graag zou ik jullie gedachten hierover zien, niet om daarna ze af te breken of iets dergelijks, maar om ervan te leren hoe men staat in het christenleven wat leer en levenswandel betreft.

Voor wat het waard is .......

Hartelijke groet,
Elle


Dag Elle,

Christen zijn is een levenswijze, geen naamkaartje of etiquette dat me draagt, dus volgens mij doet het er wel degelijk toe wat men gelooft en hoe men leeft.

Volgens mij is het niet afhankelijk van een stroming, geen enkele stroming kan een individuele christen redding schenken omdat geloof een persoonlijke kwestie is.

Jezus zei, Uw geloof heeft U gered, er is geen enkel sprake van hoeveelheid kennis die men moet bezitten om gered te zijn of worden.

Een hoofdzaak kan voor sommigen een bijzaak zijn en andersom, dus misschien niet zo relevant.

Belangrijk is een ware gelovige te zijn, de betekenis van een ware gelovige is een oprechte gelovige te zijn.


https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=waarheid

groet amadeus

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2017 00:31 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Amadeus en alle anderen die gereageerd hebben,

Jezus heeft in het gesprek met de Samaritaanse vrouw gezegd dat God aanbidders zoekt die Hem aanbidden in geest en in waarheid, omdat God geest is (Joh. 4:19-26). Er zijn geen speciale gebedsplaatsen meer zoals in Jezus' tijd het heiligdom van de Samaritanen op de berg Gerizim, en de tempel voor het volk Israël in Jeruzalem. Ook zijn er geen rituelen meer, omdat Christus de waarheid in persoon is en de waarheid of de werkelijkheid en de vervulling brengt van al hetgeen er was aan instellingen en gebruiken van het OT bestonden, die immers een voorafspiegeling waren van het ware en werkelijke.

Zelfs de inzettingen van de diverse kerken in de manier waarop men een kerkdienst invult (de orde van dienst), is, al denkt men soms dat dit belangrijk is, in werkelijkheid slechts bijzaak. Het enige wat Jezus in feite heeft ingesteld, is de waterdoop met het daaropvolgende onderwijs wat Christus aan de apostelen had geleerd en die zij weer dóór moesten geven aan dopelingen (Mat. 28:18-20), en het avondmaal (1 Kor. 11:23-26). Er is een boek geschreven met daarin de oorsprong van vele gebruiken in de diverse kerken, getiteld "Zo zijn onze manieren" , geschreven door o.a. Frank Viola.

De doop of het verkrijgen van de geest en het "overgezet worden" van de status van ongelovige/verlorene naar gelovige/geredde "in Christus" (Gal. 3:26-29) is een automatisme en is ingesloten in het zich aan God geven en de daarop volgende waterdoop (Hand. 2:38 en context). Er is echter minstens één geloofsgemeenschap die dit niet gelooft, d.w.z. dat die gemeenschap niet gelooft dat alle ware/echte gelovigen kinderen van Abraham zijn (en dus volgens hun leer geen mede-erfgenamen zijn van de vervulling van de verbondsbeloften aan Abraham en aan zijn Zaad zoals in Gal. 3:26-29 staat) en volgens hun leer dat niet alle christen-gelovigen in het nieuwe verbond zijn geplaatst. Zij geloven dat slechts een beperkt aantal christen-gelovigen daarvoor in aanmerking komt en deze hebben een hogere status daar zij slechts "koninklijke priesters" zijn en met Christus zullen regeren (1 Petr. 2:9; Op. 1:6; 5:8-10; 20:4-6).

Groet,
Elle

amadeus schreef:
Elle schreef:
Dag allemaal,

Is wat je gelooft (ik bedoel hoe je de bijbel en de diverse onderwerpen in de bijbel uitlegt) net zo belangrijk als hoe je leeft (hoe je leeft naar het gebod der liefde en de morele waarden/maatstaven in de bijbel)? Is het ook nog afhankelijk van het kerkgenootschap/kerkelijke stroming/richting, omdat men vaak gevormd wordt in zo'n kerk of stroming en dus gelooft en leeft naar de daar gegeven uitleg van het één en ander? Of dient men te geloven en te leven naar wat men in/door persoonlijke bijbel-studie en omgang met God en Jezus in een "stille tijd"? Of is het een combinatie van beide genoemde zaken?

Men heeft het ook wel over hoofdzaken en bijzaken, maar wat zijn dan de hoofdzaken en wat zijn dan de bijzaken?

Wat is betrekkelijk en wat is absoluut in de bijbel?

Graag zou ik jullie gedachten hierover zien, niet om daarna ze af te breken of iets dergelijks, maar om ervan te leren hoe men staat in het christenleven wat leer en levenswandel betreft.

Voor wat het waard is .......

Hartelijke groet,
Elle


Dag Elle,

Christen zijn is een levenswijze, geen naamkaartje of etiquette dat me draagt, dus volgens mij doet het er wel degelijk toe wat men gelooft en hoe men leeft.

Volgens mij is het niet afhankelijk van een stroming, geen enkele stroming kan een individuele christen redding schenken omdat geloof een persoonlijke kwestie is.

Jezus zei, Uw geloof heeft U gered, er is geen enkel sprake van hoeveelheid kennis die men moet bezitten om gered te zijn of worden.

Een hoofdzaak kan voor sommigen een bijzaak zijn en andersom, dus misschien niet zo relevant.

Belangrijk is een ware gelovige te zijn, de betekenis van een ware gelovige is een oprechte gelovige te zijn.


https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=waarheid

groet amadeus

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.