Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 10:04

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Luisteren naar God
BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2017 14:36 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: za 15 jul 2017 07:30
Berichten: 207
De discipline die het vereist om te leren Gods stem te verstaan, komt in het moderne, jachtige leven maar al te vaak onder druk te staan doordat we zo druk zijn, doordat we werken vanuit eigen kracht, door onwetendheid of door allerlei andere zaken.

´Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de Here, uw God, en doet wat recht is in zijn ogen, en uw oor neigt tot zijn geboden en al zijn inzettingen onderhoudt, zal Ik u geen enkele van deze kwalen opleggen die Ik de Egyptenaren opgelegd heb, want Ik, de Heere, ben uw Heelmeester.´ (Exodus 15:26) In het Hebreeuws staat hier: ‘Indien gij luisterend luistert…..’.

In Exodus 19:3-6 spreekt de Heer opnieuw tot Mozes: ‘Zo zult gij zeggen tot het huis van Jakob en meedelen aan de Israëlieten (…..): indien gij aandachtig naar Mij luistert en mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn (…) en gij zult mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.’

Uit deze beide tekstgedeelten blijkt de voorwaarde van ‘luisterend luisteren’ te worden gevolgd door rijke beloften voor het volk Israël.

In 1 Petrus 2:9 lezen we dat God deze oproep om een koninkrijk van priesters te vormen uitbreidt naar allen die zijn Zoon als hun Redder aanvaarden.

Aandachtig luisteren zou je als volgt kunnen omschrijven: We moeten met beide oren, d.w.z. met onverdeelde aandacht, luisteren naar Gods stem. Dat gold voor de aartsvaders, dat gold voor Israël onder de Wet en dat geldt nog steeds voor ons in deze tijd. Het is een voortdurende oproep van God aan alle mensen van alle tijden!

Op gehoorzaamheid volgen zegeningen; het alternatief is de vloek, die volgt op ongehoor-zaamheid. Dit moest Mozes het volk Israël voorhouden en steeds opnieuw werden ze daaraan herinnerd, onder meer door de profeet Jeremia: ‘Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de Here, uw God, en al zijn geboden die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zal de Here, uw God, u verheffen boven alle volken der aarde. De volgende zegeningen zullen alle over u komen als gij luistert naar de stem van de Here, uw God ……’ (Deuteronomium 28:1,2)

Vers 15 geeft de keerzijde van de medaille. Ook Jeremia kwam oog in oog te staan met deze keerzijde en herhaaldelijk moest hij waarschuwen tegen ongehoorzaamheid; tevergeefs: ‘(….) doch zij hoorden niet….’ (Jeremia 7:24)

Luisteren naar de stem van de Herder

In het onderwijs van Jezus in het Nieuwe Testament is dit ontzettend belangrijke aspect van het luisteren naar Gods stem evenzeer aanwezig. Over de relatie tussen de herder en zijn schapen, oftewel tussen de Heer en degenen die bij Hem horen, zegt Hij:….‘de schapen horen naar zijn stem (….), Hij gaat voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat ze zijn stem kennen…..‘ (Johannes 10:3-5,NBG)

Het is heel belangrijk vertrouwd te raken met de zachte stem van onze Herder. Hoe beter we de stem van Jezus leren kennen, hoe meer onze leefstijl daar de kenmerken van zal dragen, want echte discipelen van de Heer luisteren naar zijn stem en volgen Hem.

Veel mensen lezen wel de Bijbel, maar dat betekent nog niet dat ze Hem volgen. We moeten ook luisteren naar zijn stem, Hem gehoorzamen, doen wat Hij zegt. Dat is wat christenen van allerlei denominaties, volken en culturen gemeenschappelijk hebben en wat hen samenbindt.

Het luisteren naar Gods stem is persoonlijk, ongrijpbaar en altijd NU

Persoonlijk. Het horen van Gods stem is een heel persoonlijke aangelegenheid. Jezus zei dat zijn schapen ‘geen vreemdeling zullen volgen, want zij kennen zijn stem niet’. Door naar Hem te luisteren, persoonlijk met Hem om te gaan, is het de Heer zelf die ons beschermt tegen het volgen van vreemden en het vasthouden aan een bepaalde beweging of leer.

Ons hart kan worden vergeleken met een kluis met veiligheidsslot, waarin we onze meest waardevolle schatten bewaren. Nu zijn er kluizen, die reageren op een specifieke stem; geen andere stem is in staat zo’n kluis te openen. Ook in Gods Koninkrijk is het zo ingericht dat maar één stem onze kluis kan openen, een stem die ons ‘systeem’ activeert: de stem van de Heer. De ervaring leert dat het veel problemen en schade oplevert als je de deur opent voor verkeerde stemmen.

Wat een verschil met het luisteren naar Gods stem. Psalm 95:7 zegt: ‘Wij zijn het volk, dat Hij weidt, de schapen door zijn hand geleid……..’ en Psalm 23:1: ‘De Here is mijn herder, mij ontbreek niets.’

Ongrijpbaar. Veel mensen associeren godsdienst met iets grijpbaars; als ze over religie spreken, denken ze al snel aan iets concreets: een gebouw, rituelen, ambtsgewaden etc.

Maar het luisteren naar Gods stem is van een andere orde. Het is niet gebonden aan een bepaalde plaats of tijd, het is een beleving vanuit een persoonlijke relatie met de Heer, een geestelijke en dus ongrijpbare relatie.

Nu. Als je je realiseert dat je met God mag omgaan door stil te worden en ‘luisterend te luis-teren’ naar zijn stem, dan dringt dat je naar het beleven van een echte relatie in het heden. Toen de Heer Mozes het bevel gaf zijn volk uit Egypte te gaan bevrijden, had Mozes een heel praktische vraag: ‘(…) Wanneer zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan ant-woorden? Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben.‘

‘Ik ben’ staat in de tegenwoordige tijd en niet in de verleden of toekomende tijd. Onze relatie met God moet gebaseerd zijn op het nu.

Het luisteren naar Gods stem brengt geloof voort en leidt tot een nieuwe levensstijl.

‘Zo is dan het geloof uit het horen en het horen door het woord van Christus.’ (Romeinen 10:17) Het woord staat voor de Griekse termen logos en rhema. Logos betekent onder meer verstand, rede, bevattingsvermogen. Met ons beperkte verstand kunnen wij niet Gods hele raadsplan bevatten, maar God brengt het tot ons in gesproken woorden, in een rhema wat letterlijk betekent ‘een gesproken woord’.

Geloof komt uit het horen: ‘Hoor naar mijn stem en Ik zal uw God zijn.‘ (Jeremia 7:23)

Dat vraagt van ons luisteren, dat we bij het lezen van zijn Woord ons afstemmen op wat God tot ons persoonlijk wil zeggen, want zijn Woord wordt geactiveerd en persoonlijk gemaakt door de Heilige Geest. Die brengt het Woord tot leven, Hij legt er leven in en verandert Gods Woord in een levende stem. Door het horen van dat Woord van God beleven we een relatie met God de Heilige Geest, die ons iedere dag overal leidt en richting geeft; zo ontstaat een nieuwe levensstijl die voortkomt uit het luisteren naar God. ‘Want allen, die door de Geest van God geleid worden, zijn zonen Gods.’ (Romeinen 8:14) ‘(….) zijn kinderen van God.’ (NBV)

Het woord dat in deze tekst gebruikt wordt voor kinderen wijst erop dat allen die door de Geest van God worden geleid volwassen zonen en dochters van God zijn.

De grondtekst staat in de tegenwoordige tijd en legt de nadruk op het voortdurend geleid worden door de Heilige Geest. Dan pas worden we volwassen kinderen van God en ontvangen we richting, worden we geleid in onze beslissingen. Zijn stem horen is dan ons dagelijks brood, het wordt onze levensstijl. Jezus Zelf gaf ons het voorbeeld van zo’n manier van leven. Hij bracht elke dag tijd door met luisteren naar zijn Vader. Daardoor kon Hij Zijn Vader gehoorzamen en mensen bemoedigen; daardoor ontving Hij bovennatuurlijke kracht voor het verrichten van wonderen en tekenen en kracht om het lijden te doorstaan.

Als wij de Here Jezus gehoorzaam volgen, mogen ook wij deze gaven ontvangen.

Horen met ons hart

‘Wie oren heeft om te horen, die hore.‘ (Marcus 4:9,23)

Het gaat er om dat we Gods stem moeten horen met ons hart, als de kluis die alleen maar opengaat op het geluid van één stem, de stem van de Heer.

Toen de Here aan Salomo verscheen in een droom en hem vroeg: ‘Wat zal ik u geven?’

(1 Koningen 3:5 -NBG), antwoordde Salomo: ‘Schenk uw dienaar een opmerkzame geest’.

(NBG: een onderscheidend hart). In het Hebreeuws staat er letterlijk: ‘een horend hart’.

In tegenstelling hiermee wordt de oorzaak getekend van de geestelijke doofheid van mensen die de gelijkenissen van Jezus niet begrepen (Matteüs 13:13-15): ’Want het hart van dit volk is afgestompt. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen.’ Letterlijk volgens de grondtekst: ‘hun hart is niet gevoelig meer, maar verdoofd’.

Verdoofd en verhard. En wegens die verharding zwierf het volk Israël veertig jaar in de woestijn. ’Ik zei: Het is een stuurloos volk dat mijn wegen niet wil kennen. (……) Nooit zullen zij ingaan tot mijn rust.’ (Psalm 95:10-11)

Ook heel wat kinderen van God zwerven als het ware rond, zonder ooit echt Gods rust te ervaren. De enige manier om Gods rust binnen te gaan is door te luisteren naar Zijn stem. Daarom moet ons hart zacht, ontvankelijk en gevoelig worden, willen wij Zijn stem kunnen horen.

Vier specifieke vereisten voor het ontwikkelen van een gevoelig hart wil ik noemen:

Een houding van aandacht en nederigheid;

Onverdeeld zijn, d.w.z . je gedachten moeten volledig op God gericht zijn; zorg er voor dat je niet wordt afgeleid.

Je leerbaar, niet vooringenomen, opstellen. Onze eigen opvattingen of het lezen van de Bijbel door de bril van een bepaalde kerkelijke leer of denominatie staan de openbaring van God in de weg.

Tijd en stilte. Vanuit de stilte horen we Gods stem. ‘Mijn ziel wacht in stilte op God alleen.’ (Psalm 62:2 – NASB)

Je eigen ziel (verstand en gevoel) zwijgt, je neemt een houding aan van aandacht, eerbied, stilte en ontspanning en richt zo je hart en gedachten op God. Dit is dé basishouding van aanbidding.

God bepaalt de tijd en de plaats

We moeten God de wijze (tijd en plaats) laten bepalen waarop Hij tot ons spreekt.

God sprak tot Mozes in de meest heilige (afgezonderde) plaats, de tabernakel (Numeri 7:89). De plaats waar het bloed werd gesprenkeld ter bedekking en vergeving van zonden.

Bedenk dat onbedekte en niet vergeven zonden ons altijd in de weg zullen staan bij het ver-staan van Gods stem.

God sprak tot Elia in een zachte fluistering bij de berg Horeb, waar hij aaankwam na zijn optreden op de Karmel (1 Koningen 19:11-13).

En toen hij Gods stem had gehoord, kreeg hij nieuwe kracht!

Jeremia moest naar de werkplaats van een pottenbakker gaan om te horen wat God hem te zeggen had (Jeremia 18:1-6).

Hoe weten we zeker dat we Gods stem hebben gehoord?

Als we de volgende drie toetsen hanteren, zullen we ons niet snel vergissen.

De eerst toets is: komt het overeen met wat de Bijbel zegt? De Heilige Geest, de auteur van de Bijbel, spreekt zichzelf namelijk nooit tegen! En het is diezelfde Heilige Geest die ons Gods stem laat verstaan. Nu zijn er veel stemmen die zich voordoen als de stem van de Heer. In Jesaja 8:19-22 wordt hiertegen gewaarschuwd en ook in onze tijd worden we hiermee gecon-fronteerd.

De tweede toets: bevestiging door de omstandigheden. Als voorbeeld het volgende: je bent zakenman, het gaat je voor de wind, je woont in een fijn huis. Plotseling spreekt de Heer dat je moet verhuizen naar een andere stad. Je reageert met: ’Heer, als dit van U is, wilt U het me dan duidelijk maken?’ De volgende daag belt je baas en biedt je een overplaatsing aan naar de stad die de Heer al op je hart had gelegd.

De derde toets: vrede. ‘Laat in uw hart de vrede van Christus heersen….’ (Kolossenzen 3:15) Het woord dat vertaald wordt met heersen betekent zoiets als het optreden van een scheids-rechter, die een beslissing neemt.

We moeten voorzichtig zijn als er sprake is van onrust of strijd en vooral als we de neiging hebben overhaast te handelen, bijvoorbeeld doordat er diepe emoties als woede, teleurstelling, of eerzucht meespelen.

Natuurlijk kan het verstaan van Gods stem een zekere onrust teweeg brengen als bijvoorbeeld een radicale verandering in onze huidige manier van leven van ons wordt gevraagd. Uiteindelijk zal het spreken van de hemelse Vader leiden tot diepe innerlijke vrede.

Verander daarom niet van koers voordat je die diepe innerlijke vrede hebt ontvangen.

Onze medegelovigen

Een belangrijke vorm van bevestiging dat het God is die tot ons heeft gesproken, ontvangen we van medegelovigen. De uitzending van Barnabas en Saulus in het boek Handelingen (hfdst. 13:1-3) is hiervan een mooi voorbeeld. In de gemeente van Antiochië gaf de Heilige Geest de broeders de opdracht hen af te zonderen voor het werk, waarvoor zij al eerder persoonlijk waren geroepen. Echt geestelijke mensen handelen niet op eigen initiatief, zonder rekening te houden met de mening van medegelovigen.

Goede relaties zijn belangrijk in het verstaan van Gods stem – de relatie met leiders en oud-sten van de gemeente, de relatie tussen echtgenoten (Efeze 5:22-24), de relatie tussen ouders en kinderen.

Zo is het bijvoorbeeld beslist niet verstandig als een getrouwde vrouw claimt Gods stem te hebben verstaan en daar vervolgens naar handelt, terwijl haar man het er niet mee eens is. Overigens geldt in zekere zin ook het omgekeerde.’Wees elkaar onderdanig in de vreze van Christus’.

Als we denken Gods stem te verstaan, laten we dan niet de relaties negeren die de Bijbel aanmerkt als heilig.

Jeremia 7:22-23 – ‘Maar dit gebod heb Ik hun gegeven: Hoort naar mijn stem, dan zal ik u tot een God zijn en gij zult Mij tot een volk zijn en wandelt op de ganse weg die Ik u gebied, opdat het u welga.’

Wat een belofte van onze Vader als we horen naar Zijn stem en onze weg daar naar richten!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.