Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 14:05

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 jul 2017 16:05 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
De rijke jongeling en de rijke tollenaar

"Moeten we geven?", is een veelgestelde vraag door en aan Christenen? Moeten we geven? En, waarom wel of waarom niet? Laten we eens de opvallende overeenkomsten en de opvallende verschillen tussen het verhaal van de rijke jongeman uit Mattheüs 19 en het verhaal van de rijke tollenaar uit Lukas 19 met elkaar vergelijken.

In Mattheüs 19 stelde een rijke jongeman aan Jezus een vraag:

"Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?"

Jezus' antwoord was eenvoudig: "wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht."

De rijke jongeling verdedigde zichzelf met de woorden: "Al deze dingen heb ik in acht genomen van mijn jeugd af; wat ontbreekt mij nog?"

Waarop Jezus hem opriep zijn spullen te verkopen en Hem te volgen: Jezus zei tegen hem: "Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan en volg Mij."

De jongeman droop verdrietig, teleurgesteld af. Hij was immers "de rijke" jongeman, met de nadruk op rijk. Er stond veel op het spel. De jongeman hing aan zijn geld. Hij kon er geen afstand van doen. En dus ging hij weg. "Bedroefd", zoals de Bijbel vermeldt. En het is opvallend dat we nergens lezen of hij iets gaf of niet.

Deze rijke jongeman kwam met een behoorlijk arrogante houding naar Jezus. Eerst klinkt het heel vroom, “wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?”, maar was deze man echt zo hongerig naar het onderwijs van Jezus? Al snel blijkt dat deze man vooral bezig was zichzelf te bewijzen en zichzelf te rechtvaardigen: "Al deze dingen heb ik in acht genomen van mijn jeugd af."

Wat zo fascinerend is, is dat Jezus deze jongeman behoorlijk uitdaagt. Iets later wordt een prostituee bij Jezus gebracht die gestenigd moet worden en dan is Jezus enorm liefdevol en genadig. Waarom dat verschil? Jezus legt de lat extreem hoog voor de rijke jongeling. Jezus doet dit, omdat deze man zelf Gods goedkeuring en acceptatie wilde verdienen! Hij wilde het niet ontvangen, hij wilde het verdienen!

De rijke jongeling wilde weten, wat hij doen moest, aan welke wetten hij zich moest houden, om goedgekeurd (rechtvaardig) te worden. En, opvallend is, dat wanneer dat onze houding is, dan drijft Jezus ons tot het punt van waanzin. Hij legt de lat nog hoger!

Wil jij het op eigen kracht doen? Wil je weten wat je moet doen om "recht te hebben" op de goedkeuring van God? Jezus antwoordt deze rijke jongeling naar zijn vraag. Het resultaat is bedroefdheid, verdriet. Want hij kon het niet!

Hoe zit het dan met dat verhaal uit Lukas 19? Er zijn overeenkomsten. Zacheüs was rijk, heel erg rijk. Hij was een tollenaar, een belastinginner en waarschijnlijk ook nog een fraudeur, een enorme zondaar. Maar ook deze man, Zacheüs, was net als de rijke jongeman gefascineerd door Jezus. Hij wilde Hem ontmoeten! Hier houden de overeenkomsten op. We lezen dat hij vanwege zijn kleine postuur in een boom klom, zodat hij vanuit die boom Jezus kon zien. Hij drong zich niet op aan Jezus. Maar Jezus zag hem. En Jezus deed een intieme en bijzondere uitnodiging:

"Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven."

Jezus naar het huis van de Zacheus! De tollenaar! De zondaar! En de mensen begonnen te praten…

"Hij is bij een zondige man binnengegaan om daar Zijn intrek te nemen." Een rijke jongeman die zich aan de wet hield was toch veel logischer geweest? En Jezus zei niet eens, “Zacheüs, verkoop eerst al je spullen, kom terug en volg mij, dan kom ik naar jouw huis!" Jezus toonde een diep gebaar van acceptatie en liefde, van genade.

Wat was het gevolg?

"Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug."

Jezus had nergens om gevraagd. En toch opende Zacheüs zijn hart, zijn huis en uiteindelijk ook zijn portemonnee. De wet, zelfrechtvaardiging zorgt ervoor dat we “bedroefd afdruipen”, een gesloten hart, een gesloten portemonnee. Het is genade en acceptatie wat bij Zacheus het tegenovergestelde bewerkt!

"Heden is dit huis zaligheid ten deel gevallen, omdat ook deze een zoon van Abraham is."

Kies jij voor zelfrechtvaardiging, of ontvang je Zijn genade en acceptatie? Werken zijn een gevolg, nooit een voorwaarde!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2017 14:06 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Ik weet niet of die rijke jongeman iets wilde verdienen .
Volgens mij wilde hij oprecht een kind van God zijn .
Jezus zei dat dat ook heel goed was .
Maar om Jezus echt te volgen moet je alles prijs geven aan wat je gehecht bent .
Voor een rijke zal dat geld zijn .
Je kunt geen twee heren dienen : geld en God .
__________________________________________________________
Je ziet dat ook in veel ministeries : ze dienen God , ze prediken Gods woord en geven raad ,
maar ze hebben ook een gigantische rijkdom .
Ze geven aan de armen of goede doelen : ja dat is waar .
Maar het enigste wat ze niet opgeven is hun dubbel leven .
Daar waar je het minder ook kan doen .
En met minder bedoel ik :
- een wagen in plaats van twee of drie .Dat mag best een luxewagen zijn
- je hoeft geen jacht
- je hoeft geen :twee huizen met een huis een fitnesscentrum en het ander een zwembad met verwarmd borrelend water .
Laten ze eerst maar gewoon naar Jezus kijken .
HIJ zat op een ezel , toen HIJ door de straten van Jeruzalem trok .
En de mensen begroeten HEM met palmtakken , niet met lidgeld en dergelijke .
_________________________________________________________________
De tollenaar wilde Jezus ook volgen , maar had de mensen bedrogen via belastinggeld .
Hij komt tot bezinning nadat hij de liefde van Jezus voelt en maakt het goed bij zijn naaste en God .
_____________________________________________________________________________
Ik denk hier ook aan de dood van de man en de vrouw die de gemeente van de eerste apostelen bedrogen .
Ze bedrogen feitelijk God .
-


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2017 14:50 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: zo 04 jun 2006 20:21
Berichten: 26
Franny schreef:
Ik weet niet of die rijke jongeman iets wilde verdienen .
Volgens mij wilde hij oprecht een kind van God zijn .
Jezus zei dat dat ook heel goed was .
Maar om Jezus echt te volgen moet je alles prijs geven aan wat je gehecht bent .
Voor een rijke zal dat geld zijn .
Je kunt geen twee heren dienen : geld en God .
__________________________________________________________
Je ziet dat ook in veel ministeries : ze dienen God , ze prediken Gods woord en geven raad ,
maar ze hebben ook een gigantische rijkdom .
Ze geven aan de armen of goede doelen : ja dat is waar .
Maar het enigste wat ze niet opgeven is hun dubbel leven .
Daar waar je het minder ook kan doen .
En met minder bedoel ik :
- een wagen in plaats van twee of drie .Dat mag best een luxewagen zijn
- je hoeft geen jacht
- je hoeft geen :twee huizen met een huis een fitnesscentrum en het ander een zwembad met verwarmd borrelend water .
Laten ze eerst maar gewoon naar Jezus kijken .
HIJ zat op een ezel , toen HIJ door de straten van Jeruzalem trok .
En de mensen begroeten HEM met palmtakken , niet met lidgeld en dergelijke .
_________________________________________________________________
De tollenaar wilde Jezus ook volgen , maar had de mensen bedrogen via belastinggeld .
Hij komt tot bezinning nadat hij de liefde van Jezus voelt en maakt het goed bij zijn naaste en God .
_____________________________________________________________________________
Ik denk hier ook aan de dood van de man en de vrouw die de gemeente van de eerste apostelen bedrogen .
Ze bedrogen feitelijk God .
-


En al wie huizen of broers of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers zal verlaten hebben omwille van Mijn Naam, die zal honderdvoudig ontvangen en het eeuwige leven beërven. Maar veel eersten zullen de laatsten zijn, en veel laatsten de eersten.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.