Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 13:47

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 17:35 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Wat verstaat de Bijbel onder Liefde?

Uit een andere discussie:

Arrien_NL65 schreef:
Als ik de overbekende tekst Johannes 3:16 lees, staat daar: "want alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Ik lees hier niets over liefde.


Ik lees hier wel degelijk iets over liefde, Arrien. Ten eerste had God de wereld lief en ten tweede is God Liefde!

Arrien_NL65 schreef:
Ach Jimmy, waarom nu praten over "hard misleid" zijn en "God niet kennen". Je weet best dat dat niet waar is.


Probeer het gesprek in de juiste context te zien, Arrien!

Arrien_NL65 schreef:
Dat jij liefde bovenaan plaatst, is helemaal aan jou. Wie ben ik om daar wat over te mogen/moeten zeggen? Ik ontken het belang van "liefde" ook niet.


Wanneer we het over Liefde hebben, dan kan ik het niet oneens zijn met Jimmy, omdat God Liefde is! En, ik plaats God bovenaan. Ik weet zeker, Arrien, dat jij dat ook doet. Lees de berichten nog eens goed door, misschien bedoel je wel hetzelfde?

Arrien_NL65 schreef:
Ik ontken alleen dat in 1 Korinthiërs 13 staat dat "liefde" belangrijker is dan "geloven".


En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Waarom denk je dat het onderstreepte deel in de Bijbel staat? Waarom is de liefde meer dan geloof en hoop, volgens deze tekst?

Arrien_NL65 schreef:
Kan ik behouden worden zonder te geloven in Jezus Christus, maar alleen door gewoon alles en iedereen lief te hebben?


Ik denk dus dat jij en Jimmy over een andere liefde spreken! Je hebt gelijk, Arrien. Maar, Jimmy heeft ook gelijk! Inderdaad kan je door de Liefde behouden zijn. Maar, wat is Liefde? God is Liefde? Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser is noodzakelijk. Ik lees niet dat Jimmy het heeft over alles en iedereen "lief" te hebben. Anderzijds roept Jezus ons op onze vijanden lief te hebben. Hoe denk je daarover?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 21:33 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik heb het nooit gehad over wat je kan redden. Ik heb ook nooit beweerd dat het de Liefde is die je red. Ik heb het nooit gehad over het feit dat Liefde ons gaat redden...
Maar toch krijg ik weder posten die over redden gaat en wat ons gaat redden en dat dat niet de Liefde is. Maar geloof in Jezus. Maar ik had het daar nooit over. Haal 1 keer aan dat ik zei dat de Liefde u gaat redden. Ik heb enkel gezegd dat deze het belangrijkste is.

U kan zeggen wat u wilt, maar telkens ik sprak dat Liefde het belangrijkste is dan sprak u over wat u gaat redden. Toen ik opmerkte dat u duidelijk belangrijker vond wat u gaat redden dan wat ik zeg, de Liefde heb ik u dat gezegd. U vertelde dat ik een leugenaar was en vervolgens praatte u voort over wat u gaat redden.
Waarom doet u dat als dat niet het belangrijkste is voor u? Want als ik dat zei was ik een leugenaar maar u ligt telkens weer te beweren dat Liefde ons niet gaat redden maar geloof wel.
U hebt heel de tijd trachten duidelijk te maken aan mij dat het geloof is dat ons red. Onze conversatie ging toch over dat ik vind dat Liefde het belangrijkste is? Waarom praat u dan over wat ons gaat redden om te laten zien dat Liefde niet het belangrijkste is? Waarom noemt u mij dan een leugenaar als ik zeg dat u wat u red belangrijker vind dan Liefde? Het hele punt ging er toch net om dat ik zeg dat Liefde het belangrijkste is en al het mogelijke deed om dat te bewijzen en u deed niets anders dan bewijzen dat het niet zo was omdat Liefde ons niet zou redden maar geloof wel.

En dan begrijpt u niet waarom ik vind dat u het geen dat u red belangrijker vind dan hetgeen Jezus ons opdraagt? Maar u hebt niets anders gedaan dan gepraat over wat u red! U heeft werkelijk niets anders gedaan? En dan begrijpt u niet waarom ik geloof dat u dat het belangrijkste vind? De mond loopt over van wat in uw hart zit.

Ik vind het niet belangrijk om gered te worden, ik hoop hier met heel mijn hart op maar ik vind het niet het belangrijkste. Ik vind het belangrijker om Gods Wil te doen. Waar uw hart vol van is daar loopt uw mond van over.

U beschuldigt mij ervan een leugenaar te zijn en vervolgens doet u dat gene van wat u zegt dat ik over lieg. Weer praten over wat ons red en weer duidelijk maken dat Liefde niet het belangrijkste is.
Terwijl u me beschuldigt van een leugenaar te zijn doet u exact hetgene waarvan ik zeg dat u het doet en datgene waarvan u zegt dat ik lieg.

Het gaat zelfs zover dat u durft beweren dat ik andere misleid en u vraagt u zelfs of of ik wel in God en Jezus geloof. En waarom? Omdat ik zeg dat Liefde het belangrijkste is? Dus ik misleid anderen simpelweg omdat ik datgene dat ons red niet boven de Liefde plaats? Ik volg Jezus niet en geloof niet in God simpelweg omdat ik Liefde boven alles plaats? Hoe kan u zoiets beweren? Hoe is dat toch mogelijk? Ziet u dat echt niet in?

Heb ik een zonde begaan omdat ik Liefde boven aan plaats? Omdat ik andere aanraad daar in te groeien? Nee, ik volg daar juist de Wet van Jezus mee! Want Jezus zegt: Heb God lief en heb elkaar lief. Hoe kan u dan denken dat ik Jezus niet volg wanneer ik letterlijk het geen Jezus geboden heeft boven alles zet? Zelfs boven hetgeen dat ons gaat redden? Hoe kan u zoiets zeggen? U heeft mij van vele dingen beschuldigd en waarom? Omdat ik Liefde het belangrijkste vind en dat aan andere wil duidelijk maken.
Dus blijkbaar volgde Jezus ook God niet toen hij zei: Bovenal heb God lief en heb elkaar lief.
Heeft Jezus ons geboden om geloof te hebben? Staat dat in de geboden? Of heeft Hij gezegd dat dat ons gaat redden? Heeft Hij ons geboden om geloof te hebben of enkel om lief te hebben?
Wat denkt u dan zelf dat het belangrijkste is? U denkt dat het allemaal even belangrijk is en dat het ene niet zonder het andere kan. Nochtans gebied Jezus ons enkel om lief te hebben. Waarom doet hij dat enkel met Liefde en waarom gebied Hij ons ook niet om geloof te hebben? Waarom? Het lijkt mij dan dat Liefde wel heel belangrijk is als Jezus het zelfs ons al geboden heeft.
U zegt dat het ene niet zonder het andere kan maar waarom ging de tekst waar heel de commotie over begon dan over Liefde en dat zonder Liefde NIETS betekenis heeft.
Waarom stond er dan dat zonder Liefde je geloof mag hebben dat bergen kan verzetten, dat het niets betekent.
Waarom staat er dan dat zonder liefde je alle wijsheid mag hebben, dat je dan eigenlijk niets hebt?
Het lijkt mij dan dat Liefde wel het belangrijkste is want zonder dat mag je geloof, hoop en al die andere dingen hebben, het betekent niets.
Maar staat er ergens: Al heb je Liefde maar geen geloof, het betekent niets
of staat er ergens: al heb je Liefde maar geen hoop, het betekent niets.
Nee daar word NERGENS over gesproken. Dat bewijst voor mij dat Liefde het belangrijkste is, want je mag over alle andere zaken beschikken, als je geen Liefde hebt dan betekent het niets.
Dan is het toch duidelijk dat Liefde het belangrijkste is... Althans dat is het voor mij.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 21:59 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jimmy schreef:
U vertelde dat ik een leugenaar was en vervolgens praatte u voort over wat u gaat redden.


In emoties zeggen mensen wel eens iets. Probeer daar overheen te stappen en elkaar te vergeven! Jezus werd vervolgd en vernederd. HIJ vergaf het ze. Neem daar een voorbeeld aan!

Jimmy schreef:
Ik vind het niet belangrijk om gered te worden, ik hoop hier met heel mijn hart op maar ik vind het niet het belangrijkste.


Pas op, Jimmy! Jezus is voor ons gestorven. Sterker nog, als jij de enige was die gered kon worden, zou Jezus nog voor jou gestorven zijn. Zo dierbaar ben jij voor HEM! En daarom is het wel belangrijk om gered te zijn. Als jij Jezus aanneemt als persoonlijke Verlosser, mag je er 100% op vertrouwen dat je gered bent! Dat is niet jouw verdienste, maar ZIJN verdienste! Geloof je in God? Geloof je dat Jezus voor jou gestorven is en opgestaan is uit de dood? Accepteer je HEM als Verlosser? Als je daar JA op antwoordt (en ik weet dat je dat doet!) dan ben je gered, 100% zeker!

Jimmy schreef:
Ik vind het belangrijker om Gods Wil te doen. Waar uw hart vol van is daar loopt uw mond van over.


Dat is dan een gevolg! Geweldig dat je dat wilt. Maar, besef dat je zult falen, net zoals ik en alle anderen. En daarom hebben we HEM zo hard nodig!

Jimmy schreef:
Heb ik een zonde begaan omdat ik Liefde boven aan plaats? Omdat ik andere aanraad daar in te groeien? Nee, ik volg daar juist de Wet van Jezus mee! Want Jezus zegt: Heb God lief en heb elkaar lief.


Correct! De Goddelijke Liefde!

Het is gemakkelijk te begrijpen:

1 Korinthiërs 14
Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Jaag de liefde na, streef naar de gaven, het meest dat je mag profeteren. Vervolgens:

1 Korinthiërs 13
En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

Als we de gave hebben, maar de liefde niet, dan zijn we niks! De gaven zijn van betekenis wanneer we die in liefde gebruiken. Zonder liefde zijn we inderdaad niks. En daarom zegt Jezus in Matthëus 7:

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Waarom kende Jezus deze personen niet? Ze hadden de Liefde niet!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 22:09 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik weet het en ik bedoelde het ook niet als een aanval als ik zei dat hij me een leugenaar noemde. Ik wilde enkel maar duidelijk maken dat hij dat zei en terwijl exact deed wat ik hem vertelde dat hij deed en waarvan hij mij als leugenaar bestempelde.
Ik ben helemaal niet kwaad op hem meer maar ik ben dat inderdaad wel geweest. En dat was fout van mij. Ik weet dat het niet hij is maar diegene die op dat moment in hem was die die dingen zei. En we kunnen allemaal, ook ik, al eens de verkeerde aan het woord laten. Hij luisterde gewoon naar de verkeerde gedachten en het zijn die gedachten die verkeerd waren. Hij nam ze aan omdat ze logisch leken. En dat had ik moeten beseffen op die moment maar ik deed net hetzelfde als hij, de verkeerde volgen. Als ik dus kwaad moet blijven op hem dan kan ik beter kwaad blijven op mezelf want we hebben beide de verkeerde op een bepaald moment beginnen te volgen.

Ik hoop het Dirk dat ik gered zal worden maar ik weet dat ik slecht ben, probeer dat aub te begrijpen hoe dat het niet mogelijk maakt om te beweren: ik ben gered. Ik zal dat nooit beweren Dirk, probeer dat aub te begrijpen. Maar ik hoop het wel. Met heel mijn hart.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 22:56 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Jimmy schreef:
Ik weet het en ik bedoelde het ook niet als een aanval als ik zei dat hij me een leugenaar noemde. Ik wilde enkel maar duidelijk maken dat hij dat zei en terwijl exact deed wat ik hem vertelde dat hij deed en waarvan hij mij als leugenaar bestempelde.
Ik ben helemaal niet kwaad op hem meer maar ik ben dat inderdaad wel geweest. En dat was fout van mij. Ik weet dat het niet hij is maar diegene die op dat moment in hem was die die dingen zei. En we kunnen allemaal, ook ik, al eens de verkeerde aan het woord laten. Hij luisterde gewoon naar de verkeerde gedachten en het zijn die gedachten die verkeerd waren. Hij nam ze aan omdat ze logisch leken. En dat had ik moeten beseffen op die moment maar ik deed net hetzelfde als hij, de verkeerde volgen. Als ik dus kwaad moet blijven op hem dan kan ik beter kwaad blijven op mezelf want we hebben beide de verkeerde op een bepaald moment beginnen te volgen.

Ik hoop het Dirk dat ik gered zal worden maar ik weet dat ik slecht ben, probeer dat aub te begrijpen hoe dat het niet mogelijk maakt om te beweren: ik ben gered. Ik zal dat nooit beweren Dirk, probeer dat aub te begrijpen. Maar ik hoop het wel. Met heel mijn hart.


Ik zeg er voor hier en in het andere topic nog 1 ding over.
Degene die op dat moment in mijn gedachten was/is, is God zelf door Zijn Heilige Geest.
Ik bid voor je, maar ik ga op deze manier niet meer met je in gesprek.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 23:07 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Arrien_NL65 schreef:
Jimmy schreef:
Ik weet het en ik bedoelde het ook niet als een aanval als ik zei dat hij me een leugenaar noemde. Ik wilde enkel maar duidelijk maken dat hij dat zei en terwijl exact deed wat ik hem vertelde dat hij deed en waarvan hij mij als leugenaar bestempelde.
Ik ben helemaal niet kwaad op hem meer maar ik ben dat inderdaad wel geweest. En dat was fout van mij. Ik weet dat het niet hij is maar diegene die op dat moment in hem was die die dingen zei. En we kunnen allemaal, ook ik, al eens de verkeerde aan het woord laten. Hij luisterde gewoon naar de verkeerde gedachten en het zijn die gedachten die verkeerd waren. Hij nam ze aan omdat ze logisch leken. En dat had ik moeten beseffen op die moment maar ik deed net hetzelfde als hij, de verkeerde volgen. Als ik dus kwaad moet blijven op hem dan kan ik beter kwaad blijven op mezelf want we hebben beide de verkeerde op een bepaald moment beginnen te volgen.

Ik hoop het Dirk dat ik gered zal worden maar ik weet dat ik slecht ben, probeer dat aub te begrijpen hoe dat het niet mogelijk maakt om te beweren: ik ben gered. Ik zal dat nooit beweren Dirk, probeer dat aub te begrijpen. Maar ik hoop het wel. Met heel mijn hart.


Ik zeg er voor hier en in het andere topic nog 1 ding over.
Degene die op dat moment in mijn gedachten was/is, is God zelf door Zijn Heilige Geest.
Ik bid voor je, maar ik ga op deze manier niet meer met je in gesprek.


Wat zegt God dan over mijn andere post want daar hoor ik u niet veel over zeggen?

En sorry nee dat was niet God want dan zou u niet zeggen dat ik God niet volg want dat is een leugen. Weet u wat het interesseert mij niet meer man. Ik heb toegeven dat ik fout was en al dat u doet is niet toegeven dat u ook fout was. Ik heb gedaan wat ik moest doen. Gaat u maar verder met te doen wat u doet.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 23:22 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Weet u wat, ik moet u eigenlijk bedanken want ik zie mezelf in u. Ik denk ook dat ik altijd gelijk heb en dat God in mij is en al die dingen verteld. Maar ik ben soms toch fout. Eigenlijk laat u mij inzien, zonder dat u het weet, hoe ik zelf doe. Bedankt daarvoor. Het is zeer duidelijk dat ik daarmee zo vlug mogelijk moet stoppen.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 23:31 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Dirk schreef:
Wat verstaat de Bijbel onder Liefde?

Uit een andere discussie: ...

In die 'andere discussie' ging het niet over Liefde met een hoofdletter.
Daar ging het over 1 Korinthiërs 13, waar "ik" wordt aangesproken.
"als ik de liefde niet had, dan ...".

Het is een dooddoener om te zeggen dat God Liefde is, en daarom bovenaan staat.
Dat gelooft volgens mij elke christen, en ik zeker ook.

Maar daar ging het niet over.

Dirk schreef:
Waarom denk je dat het onderstreepte deel in de Bijbel staat? Waarom is de liefde meer dan geloof en hoop, volgens deze tekst?

Omdat geloof zonder liefde dood is, om het met Jakobus te zeggen.
Of om bij 1 Kor. 13 te blijven: al had ik het geloof dat bergen kon verzetten, maar ik heb geen liefde, dan is het geloof niets waard.
Liefde is dus als het ware ook het bewijs van mijn geloof.
Liefde geeft waarde, geeft meerwaarde, aan mijn geloof.
Maar nog steeds staat er niet dat daarom liefde "het belangrijkste" is in verhouding tot geloven en hopen.

Ja, als het gaat over mijn leven als christen, wordt dat samengevat in de woorden "liefde voor God en liefde voor de naaste."
(Zelfs liefde voor mijn vijand.)
Maar nog steeds is dat niet hetzelfde als "het belangrijkste".

En misschien ook wel omdat "geloven" en "hopen" uiteindelijk komen te vervallen.
Want als Christus terugkomt, hoeven we niet meer te geloven, maar weten we het echt zeker.
En als Christus terugkomt, is onze hoop waarheid geworden.
Maar liefde vergaat nimmermeer (1 Kor. 13:8).
Misschien dat het daarom "groter, ouder, sterker" wordt genoemd, want dat is de betekenis van het woord dat staat in vers 13.
Niet "belangrijkste".

Nog 1 dan: 1 Petrus 1:3-5 (SV).
Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
Tot een onverderfelijke, en onbevlekkelijke, en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard is voor u,
die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, ...

Begint de apostel hier zijn brief over liefde?
Of over hoop en geloof?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik vind het prima dat Jimmy "liefde" wel het belangrijkste vind.
We mogen het belang van "liefde" ook niet onderschatten.
Maar ik vind het niet prima dat Jimmy tegen mij zegt dat ik God niet ken, omdat ik zeg dat "meest" (= groter, ouder, sterker) niet hetzelfde is als "belangrijkste".


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 11:03 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Ik vind wel dat het Jimmy siert, dat hij niet in de eerste instantie aan zijn eigen redding denkt. Toen Jezus ons leerde bidden en het "Onze Vader" als voorbeeld gaf, liet hij zien wat op de eerst plaats komt. Het is de heiliging van Gods Naam, de komst van zijn Koninkrijk en het doen van zijn wil in de hemel en op aarde. Natuurlijk is het zeker niet verkeerd om dingen voor onszelf te vragen. Dat laat dit gebed ook zien.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Liefde
BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2015 18:02 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
In 1Petrus 4:7-8 staat :
En het einde alle dingen is nabij ; zijt dan nuchter en waakt in de gebeden
---------
Maar vooral :hebt vurige liefde tot elkander, want de liefde zal menigte van zonde :
bedekken
________________________________________________________________________________________
Ja , ik vind ook wel de liefde zeer belangrijk .
Als je daarmee anderen hun zonde bedekt en met liefde hun eerder aanzet om aan hun zonde te werken en zo !
Zo ook werk je toch ook aan je eigen falen , met liefdeshulp van anderen ?
Dat is toch ook wat onze Messiaanse Koning wil :
XXX Jezus-Christus XXX
Heb God de Vader lief boven alles en uw naaste als uzelf .
Hallelujah ! Prijs de Heer !


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.