Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 18 apr 2024 16:07

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De Heilige Geest.
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2015 00:52 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Ik heb iemand in een privé mail verteld hoe ik de Heilige Geest zie. Ik wil dat echter ook wel met jullie delen zodat jullie weten hoe ik er tegenover sta. Standpunten kunnen als een ketterse of als een afvallige zienswijze worden gezien door degenen die het niet eens zijn met een gegeven standpunt, dat begrijp ik ten volle.

Mijn standpunt:

Hoe ik denk over de heilige geest en de gaven van de geest heb ik al eens aan je uitgelegd op een ander forum en in zekere zin ook op het forum hier al, als ik me niet vergis. Ik geloof dat God, als hij het nodig vindt, de gaven verschaft. De gaven hebben allerlei doel zoals blijkt uit waar ze beschreven staan in Rom. 12:3-8; 1 Kor. 12-14; Efeze 4:1-16; 1 Pet. 5:10-11, om er maar wat te noemen. Zonder geestesgaven kan de gemeente niet zo functioneren zoals God en Jezus dat bedoelen of bedoeld hebben. Zoals in Hand. 1:8 o.a. wordt gezegd, zouden zij kracht ontvangen op het moment dat de geest over hen zou komen met Pinksteren en ook later (Hand. 2:38). Rom. 15:13 heeft het over de kracht van de heilige geest. Het product of de vrucht van de heilige geest staat in Gal. 5:22, en ook Rom. 5:5. Elke christen heeft kennelijk één of meer gaven, naast ook een bepaald natuurlijk vermogen.

Wie of wat de heilige geest is, was in de vroege kerk een bepaalde tijd niet zo'n gegeven om zich druk over te maken, en pas later op een concilie werd er vastgesteld dat de heilige geest de derde persoon van de drie-eenheid was, zo heb ik vroeger eens gelezen, ik weet niet zo goed meer waar, het was geloof ik in een boek over doctrines en geloofsbelijdenissen, "Early Christian Doctrines" en "Early Christian Creeds" van J.N.D. Kelly. Ook heb ik van C.F.D. Moule het boekje "The Holy Spirit" en het boek van Dr. H. Berkhof "De leer van de Heilige Geest". Het blijkt vaak een strijd over woorden en hun betekenissen te zijn.

Hoe kom ik tot een gedachte over de heilige geest? Daarbij neem ik o.a. 1 Kor. 2:10-11, waar er volgens wat ik er uit begrijp, een vergelijking wordt gemaakt tussen de geest van God en de geest van een mens. Beiden geesten bevinden zich binnen de persoon, of dat nu God is, of dat het de mens is. Ze maken kennelijk iemand tot wat hij is en wie hij is. Zodoende kan men aan de geest van God zaken toeschrijven die slechts aan een persoon kunnen worden toegeschreven en niet aan een werkzame kracht. Sommige gelovigen bezien de heilige geest als Gods werkzame kracht. Ik zie meer dat er, volgens b.v. Rom. 15:13, kracht van de heilige geest van God uitgaat, waardoor de heilige geest niet een kracht op zichzelf kan zijn. Onze geest is als mens zeer inferieur aan Gods geest, maar kennelijk is de werking ervan gelijk volgens Paulus in 1 Kor. 2:10-11. De werking van de geest van God heeft alles bewerkt en geschapen door het bevelende machtige Woord van God. De raadsbesluiten werden geuit en ze kwamen tot bestaan. Het was Woord-Daad. Ik ga bij het onderwerp heilige geest daarom altijd uit van 1 Kor. 2:10-11, en probeer ook de taal en de stijlfiguren van de taal in gegeven teksten en contexten te ontdekken, en of de taal impliciet of expliciet is.

Tot nu toe heb ik nog steeds niet de indruk dat de heilige geest een persoon is, een derde persoon van een drie-eenheid. Misschien is het wel de persoonlijkheid van God waarvan de werking zich uit in scheppingen en krachten, machten, energie en sterkte, in tekenen en wonderen, en in gaven in en aan mensen die door God gebruikt worden tot het tot uiting brengen van de wil en het werk van God in de gemeente en in de wereld.

Voor wat het waard is.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Heilige Geest.
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2015 07:52 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
In eerste instantie kopieer ik even een artikel van onze site. De Heilige Geest is een Persoon, daar ben ik van overtuigd. Maar, God is Geest. We spreken dus niet over een persoon in fysieke zin.

Wie de Bijbel als Gods Woord ( h)erkent, bouwt zijn of haar visie daarop. De Bijbel is het waardoor de boodschap van Jezus Christus ons wordt gebracht. Zij biedt een referentiekader. Wij mogen zelf zeggen wat wij geloven, en daarbij vormt de Bijbel de toetssteen. Vandaar zegt de psalmdichter: "Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad." (Psalm 119,105). Daarom zal ik proberen met wat Bijbel gedeelten te verduidelijken wie de Heilige Geest is.

"Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; Die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur." Dat zei Johannes de Doper. Bij de Jordaan stond hij. Daar sprak hij de mensen aan. Dat ze verkeerd handelden. Ze zaten op de verkeerde weg. Zij moesten zich bekeren, omkeren. Zij lieten zich dopen. Dopen is onderdompeling; het is symbool van versterving; van wedergeboorte, van het geven van een nieuwe richting in je leven. Johannes de Doper zei:" Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest." (Marcus 1,8).

Jezus bereidde zijn volgelingen voor en zei : "Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb." (Joh 14,26). Toen Jezus gekruisigd was, gestorven en in het graf gelegd, is dat wonderlijke gebeurd, Jezus is opgewekt en opgestaan uit de dood. Die Paasmorgen, op de eerste dag van de week, toen gebeurde het.

Het afscheid van Jezus wordt herdacht met Hemelvaart.

Pinksteren is het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. In Handelingen 2,4 staat: en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken (4,31). En terwijl zij baden, werd de plaats, waar zij vergaderd waren, bewogen; en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid.

Paulus was op zendingsreis. Toen hij joden ontmoette, die leefden naar wat Johannes de Doper gezegd had, vertelde Paulus dat Jezus de Messias was, dat de volgelingen van Jezus de Heilige Geest hadden ontvangen.

En hij zeide tot hen: Hebt gij de Heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een Heilige Geest is (Handelingen 19,2). En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de Heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden (Hand 19,6).

Jezus is één met de Heilige Geest . Zo beloofde Hij: Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen (Johannes 15,26); Die eenheid onderstreepte Jezus: "Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u." (Johannes 14,18).

Wie zijn of haar hart opent voor Jezus, mag Hem bij zich of haar weten. Paulus schrijft aan de Christenen van Korinte: Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt (1 Kor 6,19)? Wie volgeling van Jezus Christus is mag weten dat de Heilige Geest in hem of haar woont, want het is de Heilige Geest in ons die doet zeggen Jezus is HEER!

Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de Heilige Geest (Kor 12,3).

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God (1 Joh 4,2). De Heilige Geest is ook een kracht. Die kracht van de Heilige Geest zien we wanneer er genezing plaats vindt. Ook nu nog worden mensen aangegrepen door de Heilige Geest!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Heilige Geest.
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 10:15 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Johannes 4 : 1-45
23,
Er komt een uur ja , het is er al :
Dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in Geest en Waarheid .
___________
Jezus-Christus is de Messias :
Het Levende water waardoor wij nooit geen dorst meer zullen krijgen .
Het Levende Brood dat uit de hemel is nedergedaald .
Alhoewel de redding of heil uit de Joden komt is voor iedereen die Hem als de Waarheid aan neemt
de mogelijkheid om Gods kind te worden en zijn .
_______________
De Heilige Geest zie je niet , net als de wind .
Maar je hoort de wind wel .
Net als Jezus Stem :
Je ziet Hem niet , maar je hoort zijn Stem .
En Zijn schapen herkennen Zijn Stem en volgen Hem .
------------------------------------------------------
Hallelujah Prijs de Heer
------------------------------------------------------
Heer Jezus , dankbaar is mijn hart ,
want U bent Licht , de Waarheid , de Weg , en het Leven ! De Liefde Gods (geopenbaard).
Zonder Uw Liefde , Licht en Waarheid kan ik niet .


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De Heilige Geest.
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018 01:59 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Omdat de Heilige Geest = de = Ruach hakodesh = uitgaat van God JHWH hierbij vele teksten.
Wanneer ik die allen lees besef ik dat de Heilige Geest PERSOON is. In mijn geloofsleven zie ik hem als de Comforter= de Trooster die mij steeds bij Jezus brengt.

Hierbij een compilatie van teksten aangaande de Heilige Geest.

Psalmen 51:13
13 verban mij niet uit uw nabijheid,
neem uw heilige geest niet van mij weg.

Jesaja 63:10
10 Maar zij zijn in opstand gekomen
en hebben zijn heilige geest gekrenkt.
Daarom werd hij hun tot vijand
en bond hij de strijd met hen aan.

Jesaja 63:11
11 Toen dacht hij aan de dagen van weleer,
aan Mozes en zijn volk.
Waar is hij die zijn volk door de zee voerde,
waar zijn de herders van zijn kudde?
Waar is hij die hen bezielde
met zijn heilige geest?

Daniël 4:5
5 Ten slotte ontving ik Daniël, die de naam van mijn god Beltesassar draagt en in wie de geest van de heilige goden woont. En ik vertelde hem mijn droom:

Daniël 4:6
6 ‘Beltesassar, eerste onder de magiërs, ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat u elk mysterie kunt ontraadselen. Zeg mij wat de visioenen betekenen die ik in mijn droom gezien heb.

Daniël 4:15
15 Dit is de droom die ik, koning Nebukadnessar, heb gehad. En u, Beltesassar, moet hem voor mij duiden, want geen van de wijzen uit mijn koninkrijk heeft hem kunnen uitleggen. U kunt het, omdat de geest van de heilige goden in u woont.’


Daniël 5:11
11 Er is een man in uw koninkrijk in wie de geest van de heilige goden woont. In de dagen van uw vader bewees hij al evenveel verstand, inzicht en wijsheid te bezitten als de goden. Koning Nebukadnessar, uw vader, heeft hem benoemd tot hoofd van de magiërs, bezweerders, Chaldeeën en waarzeggers – uw vader, majesteit!

Wijsheid 1:5
5 Als Gods heilige geest onderwijst ze mensen. Bedrog ontvlucht ze, onverstandig denken gaat ze uit de weg, waar onrecht opdoemt trekt ze zich terug.

Wijsheid 9:17
17 Wie kan uw bedoelingen kennen als u niet zelf wijsheid geeft en uw heilige geest naar beneden zendt?’

Matteüs 1:18
18 De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest.

Matteüs 1:20
20 Toen hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer. De engel zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest.


Matteüs 3:11
11 Ik doop jullie met water ten teken van jullie nieuwe leven, maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur;


Matteüs 12:32
32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.


Matteüs 28:19
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,


Marcus 1:8
8 Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest.’


Marcus 3:29
29 maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’

Marcus 12:36
36 Zelf heeft David, geïnspireerd door de heilige Geest, gezegd: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’”

Marcus 13:11
11 Wanneer jullie worden weggevoerd om te worden uitgeleverd, maak je dan vooraf geen zorgen over wat je zult gaan zeggen; zeg wat jullie op dat tijdstip wordt ingegeven, want jullie zijn het niet die dan spreken, maar het is de heilige Geest.


Lucas 1:15
15 Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste drank zal hij niet drinken. Hij zal vervuld worden van de heilige Geest terwijl hij nog in de schoot van zijn moeder is,

Lucas 1:35
35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.

Lucas 1:41
41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest


Lucas 1:67
67 Zijn vader Zacharias werd vervuld van de heilige Geest en sprak deze profetie:


Lucas 2:25
25 Er woonde toen in Jeruzalem een zekere Simeon. Hij was een rechtvaardig en vroom man, die uitzag naar de tijd dat God Israël vertroosting zou schenken, en de heilige Geest rustte op hem.


Lucas 2:26
26 Het was hem door de heilige Geest geopenbaard dat hij niet zou sterven voordat hij de messias van de Heer zou hebben gezien.


Lucas 3:16
16 maar Johannes zei tegen hen: ‘Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om de riemen van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur;


Lucas 3:22
22 en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’

Lucas 4:1-2
Jezus door de duivel op de proef gesteld
41-2 Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn, waar hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die tijd at hij niets, en toen de veertig dagen verstreken waren, had hij grote honger.


Lucas 10:21
21 Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild.


Lucas 11:13
13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’


Lucas 12:10
10 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest zal niet worden vergeven.
Lucas 12:12
12 want de heilige Geest zal jullie op dat moment ingeven wat je moet zeggen.’


Johannes 1:33
33 Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de heilige Geest.”

Johannes 14:26
26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.


Johannes 20:22
22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.


Handelingen 1:2
2 vanaf het begin tot aan de dag waarop hij in de hemel werd opgenomen, nadat hij de apostelen die hij door de heilige Geest had uitgekozen, had gezegd wat hun opdracht was.


Handelingen 1:5
5 Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’


Handelingen 1:8
8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’


Handelingen 1:16
16 ‘Broeders en zusters, het schriftwoord waarin de heilige Geest bij monde van David heeft gesproken over Judas, de gids van hen die Jezus gevangen hebben genomen, moest in vervulling gaan.


Handelingen 2:1
De komst van de heilige Geest
21 Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar.


Handelingen 2:4
4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
v
Handelingen 2:33
33 Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort.


Handelingen 2:38
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,


Handelingen 4:8
8 Petrus antwoordde, vervuld van de heilige Geest: ‘Leiders van het volk en oudsten,

Handelingen 4:25
25 u hebt door de heilige Geest, bij monde van onze voorvader David, uw dienaar, gezegd:
“Waarom snoeven de volken
en beramen de volksstammen zinloze plannen?

Handelingen 4:31
31 Toen ze hun gebed beëindigd hadden, begon de plaats waar ze bijeen waren te beven, en allen werden vervuld van de heilige Geest en spraken vrijmoedig over de boodschap van God.

Handelingen 5:3
3 Maar Petrus zei: ‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen door een deel van de opbrengst van het stuk grond achter te houden?

Handelingen 5:32
32 Daarvan getuigen wij, en daarvan getuigt ook de heilige Geest, die God geschonken heeft aan wie hem gehoorzamen.’

Handelingen 6:3
3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen,


Handelingen 6:5
5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië.

Handelingen 6:10
10 maar ze konden niet op tegen zijn wijsheid en tegen de heilige Geest die hem bezielde.

Handelingen 7:51
51 Halsstarrige ongelovigen, u wilt niet luisteren en verzet u steeds weer tegen de heilige Geest, zoals uw voorouders ook al deden.


Handelingen 7:55
55 Maar vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond,


Handelingen 8:15
15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen,


Handelingen 8:17
17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.


Handelingen 8:19
19 en zei: ‘Geef ook mij deze macht, zodat iedereen wie ik de handen opleg de heilige Geest ontvangt.’


Handelingen 9:17
17 Ananias vertrok en ging naar het huis, waar hij Saulus de handen oplegde, terwijl hij zei: ‘Saul, broeder, ik ben gezonden door de Heer, door Jezus, die aan u verschenen is op de weg hierheen, om ervoor te zorgen dat u weer kunt zien en vervuld wordt van de heilige Geest.’


Handelingen 9:31
31 In heel Judea en Galilea en Samaria leefde de gemeente in vrede en kwam tot bloei. De gelovigen leefden in ontzag voor de Heer, en dankzij de bijstand van de heilige Geest nam hun aantal steeds meer toe.


Handelingen 10:38
38 Jezus uit Nazaret met de heilige Geest heeft gezalfd en met kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen die in de macht van de duivel was, want God stond hem bij.


Handelingen 10:44
44 Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde.


Handelingen 10:45
45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen,

Handelingen 10:47
47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’


Handelingen 11:15
15 Ik was nog maar nauwelijks begonnen te spreken, of de heilige Geest daalde op hen neer, zoals destijds ook op ons.


Handelingen 11:16
16 Ik herinnerde me dat de Heer tegen ons zei: “Johannes doopte met water, maar jullie zullen gedoopt worden met de heilige Geest.”


Handelingen 11:24
24 Hij was een voortreffelijk en diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest. Een groot aantal mensen werd voor de Heer gewonnen.


Handelingen 13:2
2 Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de heilige Geest tegen hen: ‘Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld.’


Handelingen 13:4
4 Zo werden Barnabas en Saulus uitgezonden door de heilige Geest. Ze gingen eerst naar Seleucië en van daar per schip naar Cyprus,


Handelingen 13:9
9 Daarop keek Saulus (die ook bekendstond als Paulus) hem strak aan, en vervuld van de heilige Geest


Handelingen 13:52
52 De achterblijvende leerlingen waren vervuld van vreugde en van de heilige Geest.


Handelingen 15:8
8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft.


Handelingen 15:28
28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is:

Handelingen 16:6
6 Ze trokken door Frygië en de landstreek Galatië, omdat ze door de heilige Geest werden verhinderd Gods woord in Asia te verkondigen.


Handelingen 19:2
2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’


Handelingen 19:6
6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.


Handelingen 20:23
23 behalve dan dat de heilige Geest me in iedere stad verzekert dat gevangenschap en vervolging mijn deel zullen zijn.


Handelingen 20:28
28 Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.


Handelingen 21:11
11 Hij zocht ons op, pakte Paulus’ gordel en bond daarmee zijn eigen handen en voeten vast. Toen zei hij: ‘Dit zegt de heilige Geest: “Zo zal de man van wie deze gordel is, worden vastgebonden door de Joden in Jeruzalem, die hem aan de heidenen zullen uitleveren.”’


Handelingen 28:25
25 Ze werden het niet met elkaar eens en gingen uiteen, maar niet voordat Paulus nog een laatste woord had gesproken: ‘Volkomen terecht heeft de heilige Geest bij monde van de profeet Jesaja tegen uw voorouders gezegd:


Romeinen 1:4
4 aangewezen als Zoon van God en door de heilige Geest bekleed met macht toen hij, Jezus Christus, onze Heer, opstond uit de dood.


Romeinen 5:5
5 Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is.


Romeinen 9:1
De trouw en de barmhartigheid van God
91 Omdat ik één ben met Christus spreek ik de waarheid, en mijn geweten, geleid door de heilige Geest, is mijn getuige dat ik niet lieg:

Romeinen 14:17
17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest.


Romeinen 15:13
13 Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest.


Romeinen 15:16
16 ik moet in volledige toewijding aan zijn evangelie een dienaar van Christus Jezus voor de heidenen zijn, zodat zij een God welgevallig offer kunnen worden, geheiligd door de heilige Geest.


1 Korintiërs 6:19
19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?


1 Korintiërs 12:3
3 Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.


2 Korintiërs 6:6
6 door oprechtheid en kennis, door geduld en vriendelijkheid, door de gaven van de heilige Geest en ongeveinsde liefde,


2 Korintiërs 13:13
13 De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.


Efeziërs 1:13
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is


Efeziërs 3:5
5 Het is onder vorige generaties niet aan de mensen onthuld, maar nu door de Geest geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten:


Efeziërs 4:30
30 Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing.

1 Tessalonicenzen 1:5
5 onze verkondiging aan u overtuigde immers niet alleen door onze woorden, maar ook door de overweldigende kracht van de heilige Geest. U weet hoeveel we voor u hebben betekend toen we in uw midden waren.


1 Tessalonicenzen 1:6
6 U hebt ons nagevolgd, en daarmee de Heer: onder zware beproevingen hebt u het woord ontvangen met de vreugde van de heilige Geest.


1 Tessalonicenzen 4:8
8 Dus wie deze voorschriften verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u zijn heilige Geest geeft.


2 Timoteüs 1:14
14 Bewaar door de heilige Geest, die in ons woont, het goede dat je is toevertrouwd.


Titus 3:5
5 en heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest,


Hebreeën 2:4
4 Ook God zelf getuigde daarvan, door tekenen en wonderen en allerlei grote daden te verrichten, en door de gaven van de heilige Geest overeenkomstig zijn wil te verdelen.


Hebreeën 3:7
7 De heilige Geest zegt immers:
‘Horen jullie vandaag zijn stem,



Hebreeën 6:4
4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest,
vertaling: NBV

Hebreeën 9:8
8 Hiermee maakt de heilige Geest duidelijk dat de weg naar het hemelse heiligdom niet zichtbaar is zolang de eerste tent nog dienstdoet.


Hebreeën 10:15
15 Hiervan legt ook de heilige Geest voor ons getuigenis af, want eerst staat er:
vertaling: NBV
1 Petrus 1:12
12 Er werd hun geopenbaard dat deze boodschap niet voor henzelf bestemd was maar voor u, en nu is deze boodschap u verkondigd door hen die u het evangelie hebben gebracht, gedreven door de heilige Geest die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin zelfs engelen graag zouden doordringen.


2 Petrus 1:21
21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.


1 Johannes 5:7
7 Er zijn dus drie getuigen: -


Judas 1:20
20 Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest,
vertaling: NBV

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.