Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 10:43

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Drie-eenheid?
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2015 00:38 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Ik kreeg vandaag de nieuwe evangelische krant de "Uitdaging", dec. 2015.
Daarin stond een stukje van ROEPER over "DRIE" die ik hieronder plaats:

DRIE

Zijn naam noem ik niet. Hij is wereldwijd bekend, leeft nog en sprak er in zijn preken nooit over. Maar tegen mij liet hij zich ooit ontvallen dat de Schriftuurlijke onderbouwing van de gebruikelijke leer der Drie-eenheid flinterdun is. Dat de Godheid uit drie Personen bestaat, terwijl het christendom zich monotheïstisch noemt, kun je moeilijk uit de Bijbel halen, vond hij. Het leek mij ketterij. Heel de christenheid gelooft dat toch, voerde ik aan. ‘Dogma’, zei hij. En zuchtte. Later dacht ik terug aan wat ik ooit in een Bijbelcursus van de Navigators leerde. Dat er drie verschijningsvormen van de Heer zijn. Zoals van water: Vloeistof, ijs en waterdamp. Iets anders dan drie Personen. Staan er dan ook drie tronen in de hemel? Dat laatste gaat de meeste christenen te ver. Daarom begrijp ik het niet goed. Over Christus staat in de Bijbel dat hij het ‘Afschijnsel’ van de Godheid is. En de Heilige Geest wordt soms in één hoofdstuk zowel Geest van God als Geest van Christus genoemd. Diezelfde Bijbel zegt dat niemand ooit God kan zien en leven. Mozes moest het volgens de Schrift met Zijn achterkant doen en vervolgens zijn gezicht bedekken wegens dodelijk op hem gevallen licht. God toont zich in de gedaante van de Here Jezus. Ik zeg niet gelijk te hebben. Maar net als die prediker destijds, vraag ik mij wel af waar die drie Personen nou Bijbels vandaan komen…


Ik heb daarop gereageerd met het volgende:

"@Roeper.
Persoonlijk vind ik Joh. 17:3 gecombineerd met 1 Joh. 5:18-20 iets duidelijk maken. In Joh. 17:3 staat eigenlijk dat God de Vader de monotheos (enige God) is. Jezus is als "uitlegger" (Joh. 1:18; 1 Joh. 5:20) naar ons gezonden. Toen wij tot geloof in deze uitlegger kwamen en hem gingen begrijpen en aannemen, werden wij kinderen Gods door een wedergeboorte, die veroorzaakt werd door de werking van Gods Geest, een geboorte uit water en Geest (Joh. 1:12; 3:5). Nu zijn wij "in" de Waarachtige, net als Jezus "in" de Waarachtige is. Wij staan nu in relatie met/tot de Waarachtige monotheos, als kind tot Vader, met Jezus als broer (Heb. 2:11). De Waarachtige en het eeuwige leven is ons geopenbaard door Jezus, die de Weg tot God is, de Waarheid van God is, en het Eeuwige leven is wat God geeft (Joh. 14:6).

De Waarachtige God wordt door Jezus "zijn God en Vader" genoemd in Joh. 20:17. De Zoon van God en de Geest van God werkten en werken samen om ons tot God te brengen, en de Waarachtige God, de monotheos, trekt ons via de Zoon en de Geest. Ze werken zo innig samen als eenheid, net als zou moeten onder Gods kinderen. Jezus vraagt en bidt tot God de Vader, de monotheos, of zijn volgelingen net zo één mogen zijn als Hij en zijn Vader, "Gij Vader in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt" (Joh. 17:20-21). De Eenheid tussen God de Vader en de Zoon Jezus is dus een samenwerkingsverband door God de Vader veroorzaakt door de werking van Gods Geest. Deze Geest vertegenwoordigt Vader en Zoon in ons en woont in ons (Joh. 14:23).

Wij zijn door de werking van Gods Geest in de intieme kring van Vader en Zoon gekomen, in het huis(gezin) van God (Heb. 3:5-6). Allen delen in de goddelijke natuur (2 Pet.1:3-4), wij zijn immers Gods kinderen. Wij zijn monotheïsten als we geloven dat God, de Vader van Jezus, de monotheos is. Dat Jezus ook God wordt genoemd, heeft m.i. te maken met de uitermate verhoging die Jezus ontving toen hij het werk had volbracht en na de opstanding naar de hemel ging. Hem werd alle macht/gezagsbevoegdheid/autoriteit in zowel hemel als aarde gegeven en hij zit met zijn Vader op Vaders troon (Fil. 2:9-11; Mat. 28:18; Openb. 3:21), een positie als God de Vader zelf, met dit verschil dat Jezus deze positie ontving, verkreeg, en niet altijd al had. Hij werd tot Heer en tot de Christus/Gezalfde gemáákt (Hand. 2:36). Dus daarom vind ik het moeilijk om te geloven in een drie-eenheid zoals die op verschillende manieren in kerken wordt gepredikt en in de geloofsbelijdenis van Nicea wordt verwoordt.
Mijn gedachten voor wat ze waard zijn."

Hoe denken jullie over de leerstelling der drie-eenheid? Wat en hoe spreekt de bijbel over God, Jezus en de Heilige Geest samen? Over mijn gedachten over de Heilige Geest heb ik een ander topic geopend.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Drie-eenheid?
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2015 08:43 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
De Drie-eenheid bestaat uit drie Personen, daar ben ik van overtuigd. Enkele teksten:

Genesis 1
En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis

Genesis 3
Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Genesis 11
Kom aan, laat Ons nedervaren, en laat Ons hun spraak aldaar verwarren, opdat iegelijk de spraak zijns naasten niet hore.

In Genesis 1 wordt het meervoudig zelfstandig naamwoord "Elohim" gebruikt. Dat het hier om meer dan twee gaat, kan niet betwijfeld worden, omdat het Hebreeuws drie vormen zijn, t.w: enkelvoud, tweevoud en meervoud. De woorden "Elohim" en "ons" zijn meervoudsvormen (zeer zeker meer dan twee) en moeten dus betrekking hebben op drie of meer (Vader, Zoon, Heilige Geest).

Elohim is het meervoud van van Eloah (mogelijk een verlengde vorm van El). In Genesis 1 lezen we in het Hebreeuws Elohim. In Genesis 1 wordt God met de naam Elohim genoemd. In het 26e vers, in verband met de schepping van de mens, wordt Elohim voor de 26e keer genoemd en dan opeens met het meervoudige voornaamwoord ons!

Genesis 1:26
En God (Elohim) zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis;

De drie-eenheid van God, welke in het Nieuwe Testament geopenbaard wordt, wordt al aangeduid in het eerste vers van de Bijbel. Niet met de naam El, maar met de naam Elohiem wordt de Schepper hier voorgesteld. In het tweede vers vinden we dan de Geest van God, in het derde vers het Woord van God.

Andere teksten:

Jesaja 6:
Daarna hoorde ik de stem des Heeren, dewelke zeide: Wien zal Ik zenden, en wie zal voor Ons henengaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik, zend mij henen.

Jesaja 48 maakt duidelijk dat de Heilige Geest een actie uitvoert:

Nadert gijlieden tot Mij, hoort dit: Ik heb van den beginne niet in het verborgene gesproken, maar van dien tijd af, dat het geschied is, ben Ik daar; en nu, de Heere HEERE, en Zijn Geest heeft Mij gezonden.

Matthëus 3 bevestigt dit:

En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen. En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

God sprak uit de hemel. De Heilige Geest daalde neder.

Matthëus 28
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

2 Korinthiërs 13
De genade van den Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap des Heiligen Geestes, zij met u allen. Amen.

Ik denk dat niemand er aan twijfelt dat Jezus goed is. Wat zegt HIJ in Matthëus 19:

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Degene die tot Jezus kwam, wist dat Jezus goed is. In Matthëus 19 bevestigt Jezus dat HIJ GOD is.

Johannes 14
En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

De Zoon bidt tot de Vader. De Vader geeft ons een andere Trooster, de Heilige Geest.

Misschien wel de bekendste:

Johannes 1
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Uit bijvoorbeeld Handelingen 5 blijkt dat de Heilige Geest een Persoon is en bovendien God is:

En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij den Heiligen Geest liegen zoudt, en onttrekken van den prijs des lands? Zo het gebleven ware, bleef het niet uw, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht? Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.

Weer naar Genesis 1:
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.

Eigenlijk kunnen we hier al weten dat de Heilige Geest God is! Veel teksten bevestigen dit, bijvoorbeeld Job 26 en Psalmen 104:

Door Zijn Geest heeft Hij de hemelen versierd

Zendt Gij Uw Geest uit, zo worden zij geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat des aardrijks

Desondanks blijft het een lastig begrip, dat nergens mee te vergelijken is. Het vergelijk met de drie toestanden van water (vast (ijs), vloeibaar en gas (damp)) gaat niet op. De Vader is God, de Heilige Geest is God en Jezus is God, en toch hebben we EEN GOD! Een logica die de logica van de meeste mensen te boven gaat.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Drie-eenheid?
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2015 11:34 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Ik vind het altijd mooi verwoord in de belijdenis van Athanasius.

kerkvader Athanasius schreef:
Het katholieke (algemene) geloof nu is dit, dat wij één God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren,
zonder de personen te vermengen of het wezen te delen.
Want de persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden (ieder een andere persoon).
Maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid en dezelfde eeuwige majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest;
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest;
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige;
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één ongeschapene en één onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
en toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon is God, en de Heilige Geest is God;
en toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here;
en toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden,
zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders;
één Zoon, niet drie Zonen;
één Heilige geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drie-eenheid is geen sprake van eerder of later, niet van meer of minder (of van groter of kleiner),
maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Drie-eenheid?
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2015 12:13 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Als het er om gaat dat er 'slechts' 1 (echte) God is, vind ik dit mooie en veelzeggende teksten:

Deuteronomium 4:39
Weet daarom heden, en overweeg het in uw hart, dat YHWH die God (elohiym) is, boven in de hemel, en beneden op de aarde; er is geen andere.
(Er staat "die God", omdat het in een tekstgedeelte staat dat over de bijzondere werken van God gaat, en het verwijst naar wat eerder over God is geschreven.)

Jesaja 44:6 (en ook 45:5)
Zo zegt YHWH, de koning van Israël en zijn verlosser, YHWH van de hemelse legers:
Ik ben de eerste en de laatste, en naast mij is er geen god (elohiym).


1 Korinthiërs 8:4
... wij weten dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen andere God is dan één.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Drie-eenheid?
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2015 20:23 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: do 24 nov 2011 23:23
Berichten: 67
Elle schreef:
Dag allemaal,

Ik kreeg vandaag de nieuwe evangelische krant de "Uitdaging", dec. 2015.
Daarin stond een stukje van ROEPER over "DRIE" die ik hieronder plaats:

DRIE

Zijn naam noem ik niet. Hij is wereldwijd bekend, leeft nog en sprak er in zijn preken nooit over. Maar tegen mij liet hij zich ooit ontvallen dat de Schriftuurlijke onderbouwing van de gebruikelijke leer der Drie-eenheid flinterdun is. Dat de Godheid uit drie Personen bestaat, terwijl het christendom zich monotheïstisch noemt, kun je moeilijk uit de Bijbel halen, vond hij. Het leek mij ketterij. Heel de christenheid gelooft dat toch, voerde ik aan. ‘Dogma’, zei hij. En zuchtte. Later dacht ik terug aan wat ik ooit in een Bijbelcursus van de Navigators leerde. Dat er drie verschijningsvormen van de Heer zijn. Zoals van water: Vloeistof, ijs en waterdamp. Iets anders dan drie Personen. Staan er dan ook drie tronen in de hemel? Dat laatste gaat de meeste christenen te ver. Daarom begrijp ik het niet goed. Over Christus staat in de Bijbel dat hij het ‘Afschijnsel’ van de Godheid is. En de Heilige Geest wordt soms in één hoofdstuk zowel Geest van God als Geest van Christus genoemd. Diezelfde Bijbel zegt dat niemand ooit God kan zien en leven. Mozes moest het volgens de Schrift met Zijn achterkant doen en vervolgens zijn gezicht bedekken wegens dodelijk op hem gevallen licht. God toont zich in de gedaante van de Here Jezus. Ik zeg niet gelijk te hebben. Maar net als die prediker destijds, vraag ik mij wel af waar die drie Personen nou Bijbels vandaan komen…


Ik heb daarop gereageerd met het volgende:

"@Roeper.
Persoonlijk vind ik Joh. 17:3 gecombineerd met 1 Joh. 5:18-20 iets duidelijk maken. In Joh. 17:3 staat eigenlijk dat God de Vader de monotheos (enige God) is. Jezus is als "uitlegger" (Joh. 1:18; 1 Joh. 5:20) naar ons gezonden. Toen wij tot geloof in deze uitlegger kwamen en hem gingen begrijpen en aannemen, werden wij kinderen Gods door een wedergeboorte, die veroorzaakt werd door de werking van Gods Geest, een geboorte uit water en Geest (Joh. 1:12; 3:5). Nu zijn wij "in" de Waarachtige, net als Jezus "in" de Waarachtige is. Wij staan nu in relatie met/tot de Waarachtige monotheos, als kind tot Vader, met Jezus als broer (Heb. 2:11). De Waarachtige en het eeuwige leven is ons geopenbaard door Jezus, die de Weg tot God is, de Waarheid van God is, en het Eeuwige leven is wat God geeft (Joh. 14:6).

De Waarachtige God wordt door Jezus "zijn God en Vader" genoemd in Joh. 20:17. De Zoon van God en de Geest van God werkten en werken samen om ons tot God te brengen, en de Waarachtige God, de monotheos, trekt ons via de Zoon en de Geest. Ze werken zo innig samen als eenheid, net als zou moeten onder Gods kinderen. Jezus vraagt en bidt tot God de Vader, de monotheos, of zijn volgelingen net zo één mogen zijn als Hij en zijn Vader, "Gij Vader in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt" (Joh. 17:20-21). De Eenheid tussen God de Vader en de Zoon Jezus is dus een samenwerkingsverband door God de Vader veroorzaakt door de werking van Gods Geest. Deze Geest vertegenwoordigt Vader en Zoon in ons en woont in ons (Joh. 14:23).

Wij zijn door de werking van Gods Geest in de intieme kring van Vader en Zoon gekomen, in het huis(gezin) van God (Heb. 3:5-6). Allen delen in de goddelijke natuur (2 Pet.1:3-4), wij zijn immers Gods kinderen. Wij zijn monotheïsten als we geloven dat God, de Vader van Jezus, de monotheos is. Dat Jezus ook God wordt genoemd, heeft m.i. te maken met de uitermate verhoging die Jezus ontving toen hij het werk had volbracht en na de opstanding naar de hemel ging. Hem werd alle macht/gezagsbevoegdheid/autoriteit in zowel hemel als aarde gegeven en hij zit met zijn Vader op Vaders troon (Fil. 2:9-11; Mat. 28:18; Openb. 3:21), een positie als God de Vader zelf, met dit verschil dat Jezus deze positie ontving, verkreeg, en niet altijd al had. Hij werd tot Heer en tot de Christus/Gezalfde gemáákt (Hand. 2:36). Dus daarom vind ik het moeilijk om te geloven in een drie-eenheid zoals die op verschillende manieren in kerken wordt gepredikt en in de geloofsbelijdenis van Nicea wordt verwoordt.
Mijn gedachten voor wat ze waard zijn."

Hoe denken jullie over de leerstelling der drie-eenheid? Wat en hoe spreekt de bijbel over God, Jezus en de Heilige Geest samen? Over mijn gedachten over de Heilige Geest heb ik een ander topic geopend.

Groet,
Elle
#

Hallo Elle,

Een interessant en discutabel onderwerp dat je aanhaalt.

Ik geef je even mijn worsteling mee, want nog steeds weet ik niet met zekerheid of ik yeshuah als Gd moet bezien.

Wat ik wel merk is dat de bijbel nergens duidelijk vermeld dat de HG Gd is.
Uit enkele teksten zou men kunnen opmaken dat de HG een persoon zou kunnen zijn,
maar dan nog is er nog steeds geen duidelijkheid dat deze HG als persoon GD zou zijn.

Wat Yeshuah betreft, de bekende maar ook een discutabele tekst is Johannes hfst 1 .

Het Woord is Yeshuah, het Woord was in het begin bij Gd en het woord (Yeshuah) was Gd.
Zonder het Woord vers 4 is er niets ontstaan.

Ik kan dit rijmen met genesis waar staat dat Gd zei : laat ONS..... etc...... hfst 1 :26.

Johannes hfst 1;14 vertelt ons dat het Woord (Gd) vlees is geworden.

Dit in overeenstemming met Fillipenzen 2 waar staat dat Jezus de gestalte had van Gd en zich niet heeft willen vastklampen aan de gelijkheid van Gd omdat Hij, Yeshuah, nederig genoeg was om zijn Gddelijke hoedanigheid af te leggen om mens te worden.

Er staat zelfs dat hij zichzelf heeft vernederd om aan mensen GELIJK te worden.
Hij heeft zich ontdaan van zijn Gdheid.
vers 18 zegt: nog nooit heeft iemand Gd gezien, maar de enige Zoon, zelf Gd, die rust in het hart van de Vader..... .

Ik kan me wel ergens vinden met je zienswijze dat Yeshuah als uitlegger naar ons is gezonden.
Maar men kan eveneens de teksten niet naast ons leggen dat Yeshuah als het Woord/uitlegger Gd was en Bij Gd was.
Men spreekt hier over twee Gdheden.
Volgens mij Gd de Vader en de scheppende Gd van het OT Y-H-W-H die zich als mens in het NT
manifesteerd onder de naam Yeschuah wat betekent Y-H-W-H is redding.

Om je eigen woorden te gebruiken, voor wat het waard is. -)) .

groet amadeus

_________________
Gds geest is als de wind.
Je kunt het niet zien, maar je voelt het in heel je lichaam.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.