Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 14:24

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: God is Dezelfde!
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015 07:48 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid (Hebrëen 13)

God verandert niet, ook niet in deze tijd. Ook in tijden van rampen en aanslagen mogen we weten dat HIJ nabij is. Geloof in HEM, vertrouw op HEM en verwacht een Wonder! Niks kan ons scheiden van de Liefde van God!

https://www.youtube.com/watch?v=Aotw9IRcloA

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: God is Dezelfde!
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015 08:04 
AMEN


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: God is Dezelfde!
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015 10:05 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Dirk schreef:
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid (Hebrëen 13)

God verandert niet, ook niet in deze tijd. Ook in tijden van rampen en aanslagen mogen we weten dat HIJ nabij is. Geloof in HEM, vertrouw op HEM en verwacht een Wonder! Niks kan ons scheiden van de Liefde van God!

https://www.youtube.com/watch?v=Aotw9IRcloA

Met alle respect, maar wat kan ik met dit soort opmerkingen?
Ik heb geen idee wat jij hiermee wilt zeggen.
Of wil je de "bedelingenleer" ter discussie stellen?

Waar ik het WEL mee eens ben:
God IS altijd dezelfde. YHWH. Hij die altijd was, is en zal zijn.

Waar ik het NIET mee eens ben:
God handelt altijd hetzelfde. Dat is alleen al te zien aan het 'onderscheid' tussen OT (de functie van de wet en de Thora) en het NT.

Waar ik het WEL mee eens ben:
Er zijn verschillende bedelingen aan te wijzen in de bijbel.

Waar ik het ABSOLUUT NIET mee eens ben:
Dat God anders handelt omdat iets bij een andere bedeling hoort.
Alsof bijv. de 10 geboden nu aan de kant gegooid kunnen worden, omdat dat bij een andere (oudere) bedeling zou horen.

Dirk schreef:
vertrouw op HEM en verwacht een Wonder!

Wat bedoel je met "een Wonder" verwachten?
Gezien je "wonder" met een hoofdletter schrijft: bedoel je de wederkomst van Christus?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: God is Dezelfde!
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015 12:09 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Arrien_NL65 schreef:
Ik heb geen idee wat jij hiermee wilt zeggen. Of wil je de "bedelingenleer" ter discussie stellen?


Bekijk het filmpje, het zegt genoeg. De bedelingenleer in zijn geheel klopt niet. Er zijn zeker delen die wel waar zijn, en daarom is het gevaarlijk! Zoals satan waarheid en leugens met elkaar vermengde om de mens te misleiden, doet hij dat nu nog steeds. De bedelingenleer keurt wonderen af, omdat ze niet passen in de "huidige bedeling". Verder wil ik hier niet op ingaan, wel op enkele andere punten:

Arrien_NL65 schreef:
Waar ik het WEL mee eens ben: God IS altijd dezelfde. YHWH. Hij die altijd was, is en zal zijn.


Dat onderschrijf ik.

Arrien_NL65 schreef:
Waar ik het NIET mee eens ben: God handelt altijd hetzelfde. Dat is alleen al te zien aan het 'onderscheid' tussen OT (de functie van de wet en de Thora) en het NT.


Hier nader je dus het gif. Je hebt namelijk gelijk, maar:

Arrien_NL65 schreef:
Waar ik het WEL mee eens ben: Er zijn verschillende bedelingen aan te wijzen in de bijbel.


Hier zit een kern van waarheid in, de bedeling der Genade. Maar, waarom verdelen in bedelingen die niet bestaan? De bedelingenleer plaatst bijvoorbeeld de Jakobus-brief in een volgende bedeling, nergens voor nodig. En daarom...

Arrien_NL65 schreef:
Waar ik het ABSOLUUT NIET mee eens ben: Dat God anders handelt omdat iets bij een andere bedeling hoort. Alsof bijv. de 10 geboden nu aan de kant gegooid kunnen worden, omdat dat bij een andere (oudere) bedeling zou horen.


... is het onjuist en zelfs fout te denken in termen van bedelingen. Zo zijn de Wonderen niet de wereld uit. Volgens de bedelingenleer zijn alle Wonderbaarlijke genezingen van de duivel, omdat God niet meer in deze bedeling zou werken. Hou het bij de Bijbel, daar lezen we duidelijk de opdracht. Waarom Wonderen, omdat een Wonder slechts een Wonder mag heten als het door of in Naam van Jezus gebeurt!

De opdracht die we in 1 Korinthiërs 14 lezen, is in strijd met de bedelingenleer. De duivel wil zo de gemeente en de Christenen krachteloos maken! Geloof in de Bijbel, geloof in HEM, niet in leer.

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: God is Dezelfde!
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015 14:09 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Okee, het gaat dus over de bedelingenleer.

Het eerste probleem met dat gespreksonderwerp vind ik, dat niet duidelijk is waarover het gaat.
Er zijn namelijk de nodige stromingen (varianten) binnen die leer.

En in essentie zijn de termen "Oude Testament" (dan wel Oude Verbond) en "Nieuwe testament" (dan wel Nieuwe Verbond) OOK indicaties van "bedelingen",
alleen dan een 'onderscheid' in 2 bedelingen.

Ik zelf maak (op het gebied van bedelingenleer) onderscheid tussen:
- het herkennen (onderscheiden) van bedelingen.
- het "niet van toepassing" verklaren van Gods woorden en/of daden op basis van afzonderlijke bedelingen.

Als je als kern van de bedelingenleer neemt: "de manier waarop God met de mens omgaat".
Dan kun je niet ontkennen dat die verschillende manieren er zijn.
Kijk alleen maar naar de 'verbondsvoorwaarden': voor Abraham waren er eigenlijk geen voorwaarden,
voor het volk Israël was dat "de Mozaïtische wet", en voor ons is dat "geloof".
(even kort door de bocht gezegd.)
Dat onderscheid onderkennen is m.i. geen probleem.

Ik zie daarin bijv. dat God aan Abraham beloften geeft die voor ALLE volken zijn (in u zullen alle volken gezegend worden),
dat God OOK en in het bijzonder werkt via het volk Israël,
maar uiteindelijk in Christus Zijn beloften aan alle volken meer dan waar maakt.
Eén grote rode draad, die we niet in aparte stukjes moeten knippen, want ze horen bij elkaar.

Maar zodra de scheiding tussen de bedelingen zo wordt neergelegd,
dat men bijv. wil beweren dat het onderwijs van Jezus tijdens zijn leven tot een andere bedeling hoort, en daarom voor ons niet meer relevant is: dat is dwaalleer.
Of dat bijv. wonderen niet meer gebeuren omdat ze tot een andere bedeling zouden horen: dat zijn menselijke bedenksels die m.i. niet door de bijbel worden ondersteund.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: God is Dezelfde!
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015 16:18 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Arrien_NL65 schreef:
En in essentie zijn de termen "Oude Testament" (dan wel Oude Verbond) en "Nieuwe testament" (dan wel Nieuwe Verbond) OOK indicaties van "bedelingen",
alleen dan een 'onderscheid' in 2 bedelingen.


Ja, en? De Bijbel is waar, dat ontken ik niet.

Arrien_NL65 schreef:
Ik zelf maak (op het gebied van bedelingenleer) onderscheid tussen:
- het herkennen (onderscheiden) van bedelingen.
- het "niet van toepassing" verklaren van Gods woorden en/of daden op basis van afzonderlijke bedelingen.


Merkwaardig. Ik maak dat onderscheid op basis van de Bijbel. Zo is het mij volkomen duidelijk dat ik geen ark hoef te bouwen, of dat ik me moet laten besnijden. Ik heb daar geen leer voor nodig. De Bijbel volstaat in combinatie met een levende relatie met God!

Arrien_NL65 schreef:
Kijk alleen maar naar de 'verbondsvoorwaarden': voor Abraham waren er eigenlijk geen voorwaarden, voor het volk Israël was dat "de Mozaïtische wet", en voor ons is dat "geloof".
(even kort door de bocht gezegd.) Dat onderscheid onderkennen is m.i. geen probleem.


Natuurlijk is dat onderscheid er. Maar, hebben we daar een leer voor nodig? De Bijbel volstaat! De leer maakt het geloof tot iets theoretisch met gevaarlijke gevolgen:

Arrien_NL65 schreef:
Maar zodra de scheiding tussen de bedelingen zo wordt neergelegd,
dat men bijv. wil beweren dat het onderwijs van Jezus tijdens zijn leven tot een andere bedeling hoort, en daarom voor ons niet meer relevant is: dat is dwaalleer. Of dat bijv. wonderen niet meer gebeuren omdat ze tot een andere bedeling zouden horen: dat zijn menselijke bedenksels die m.i. niet door de bijbel worden ondersteund.


... zoals je zelf al onderschrijft, Arrien! Ik geloof in wonderen. Ik geloof in de gaven van de geest en Gods oneindige Liefde, vroeger en nu! De Bijbel leert ons dat, daar mogen we naar jagen en naar ijveren:

1 Korinthiërs 14:
Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.