Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 10:31

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 09:51 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: vr 23 okt 2015 19:02
Berichten: 11
De bijbel gaat over gods koninkrijk en dat is niet van deze wereld zoals door Jezus zelf gezegd wordt. De zondvloed is dan ook geen "gewone" overstroming, het is geen vloed van water. De zondvloed is een zonde vloed, een vloed van zonden. Wat zijn zonden? Dat zijn menselijke handelingen (gedachten zijn ook menselijke handelingen figuurlijk gezien) die het doel missen, gods doel.

God mag weten waarom er mensen zijn die zo dom zijn om mythes als letterlijk gebeurde verhalen te interpreteren, zo maak je geestelijke verhalen tot sprookjes. En dan in allerlei bochten wringen om uit te leggen waarom het ene christelijke sprookje geen sprookje is en het andere, bv. het Soemerische Gilgamesj epos, wel. Het zijn beide geen sprookjes, ze vertellen beide over een (nog steeds actuele, actieve en geldende) geestelijke waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 10:12 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Blato schreef:
De bijbel gaat over gods koninkrijk en dat is niet van deze wereld zoals door Jezus zelf gezegd wordt. De zondvloed is dan ook geen "gewone" overstroming, het is geen vloed van water. De zondvloed is een zonde vloed, een vloed van zonden. Wat zijn zonden? Dat zijn menselijke handelingen (gedachten zijn ook menselijke handelingen figuurlijk gezien) die het doel missen, gods doel.

God mag weten waarom er mensen zijn die zo dom zijn om mythes als letterlijk gebeurde verhalen te interpreteren, zo maak je geestelijke verhalen tot sprookjes. En dan in allerlei bochten wringen om uit te leggen waarom het ene christelijke sprookje geen sprookje is en het andere, bv. het Soemerische Gilgamesj epos, wel. Het zijn beide geen sprookjes, ze vertellen beide over een (nog steeds actuele, actieve en geldende) geestelijke waarheid.

Hoi Blato.
Ik denk daar toch heel anders over.

Allereerst gaat de bijbel volgens mij over God.
En een groot deel van de bijbel gaat over de bemoeienis van God met de aarde, in het bijzonder met het volk Israël.
Pas ten tijde van Jezus werd gepredikt over de komst van het Koninkrijk.
Johannes de doper deed dat (zie bijv. Mattheüs 3:2), en Jezus zelf ook (zie bijv. Mattheüs 4:17).

Ik geloof dat de bijbel "waar" is.
Ik geloof namelijk dat als je delen van de bijbel als "onwaar" gaat beschouwen, dat je daarmee in essentie de HELE bijbel als onwaar bestempelt,
en daarmee dus het hele christelijke geloof.

Ik geloof dus dat de bijbel "waar" is.
En als de bijbel "waar" is, dan is inderdaad de zondvloed nog steeds geen "gewone" overstroming,
want als de HELE aarde GEHEEL onder water staat, en vrijwel al het leven is weggevaagd,
nee dat is niet "gewoon".
Maar ik geloof WEL dat het ECHT gebeurd is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 11:43 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: vr 23 okt 2015 19:02
Berichten: 11
Beste Arrien, ik weet niet goed wat ik met je reactie aanmoet. Jij gelooft dat de bijbel over god gaat, ik ook. Jij gelooft dat de bijbel waar is, ik ook. Jij gelooft dat de zondvloed echt gebeurd is, ik ook. Jij gelooft dat de hele aarde ooit volledig onder H2O gestaan heeft, ik niet, dat is i.m.o. hetzelfde als geloven dat de aarde plat is omdat zoiets in de bijbel zou staan (als je die letterlijk gaat interpreteren).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 12:24 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Blato schreef:
Beste Arrien, ik weet niet goed wat ik met je reactie aanmoet. Jij gelooft dat de bijbel over god gaat, ik ook.

Dan zijn we het daar over eens.
Ik reageerde, omdat jij schreef "de bijbel gaat over gods koninkrijk".
Of de bijbel over 'de persoon' God gaat, of over Zijn koninkrijk, is voor mij toch echt heel verschillend.

Blato schreef:
Jij gelooft dat de bijbel waar is, ik ook.

Verrassend, omdat ik de indruk had dat jij dat verhalen zoals van de zondvloed niet letterlijk genomen mogen/kunnen/moeten worden
(oftewel: dat die verhalen toch niet 'echt' gebeurd zijn, en dus eigenlijk niet waar zijn).
Terwijl ik geloof dat dit verhaal (afgezien van mogelijke diepere en symbolische betekenis) OOK letterlijk gebeurd is, en het dus 'waar' is wat daarover in de bijbel staat.


Blato schreef:
Jij gelooft dat de zondvloed echt gebeurd is, ik ook.

Verrassend, omdat jij schreef "De zondvloed is dan ook geen "gewone" overstroming, het is geen vloed van water."
Terwijl ik geloof dat in de bijbel staat dat het wel degelijk een watervloed was.

Blato schreef:
Jij gelooft dat de hele aarde ooit volledig onder H2O gestaan heeft, ik niet, ...

Daarin verschillend we dan van mening.

Blato schreef:
... dat is i.m.o. hetzelfde als geloven dat de aarde plat is omdat zoiets in de bijbel zou staan (als je die letterlijk gaat interpreteren).

Voor mij zijn het geloven dat de zondvloed heeft plaatsgevonden, en geloven dat de aarde plat is, twee totaal verschillende dingen.
Ik heb trouwens nooit teksten gezien waaruit "letterlijk" af te leiden zou moeten zijn dat de aarde plat is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 15:15 
Offline
net begonnen
net begonnen

Lid geworden op: vr 23 okt 2015 19:02
Berichten: 11
Arrien_NL65 schreef:
Blato schreef:
Beste Arrien, ik weet niet goed wat ik met je reactie aanmoet. Jij gelooft dat de bijbel over god gaat, ik ook.

Dan zijn we het daar over eens.
Ik reageerde, omdat jij schreef "de bijbel gaat over gods koninkrijk".
Of de bijbel over 'de persoon' God gaat, of over Zijn koninkrijk, is voor mij toch echt heel verschillend.

Dat lijkt me haarkloverij, de bijbel gaat over god en zijn koninkrijk is daar een onderdeel van. Ik beweerde niet dat de bijbel enkel en alleen over gods koninkrijk gaat.

Citeer:
Blato schreef:
Jij gelooft dat de bijbel waar is, ik ook.

Verrassend, omdat ik de indruk had dat jij dat verhalen zoals van de zondvloed niet letterlijk genomen mogen/kunnen/moeten worden
(oftewel: dat die verhalen toch niet 'echt' gebeurd zijn, en dus eigenlijk niet waar zijn).
Terwijl ik geloof dat dit verhaal (afgezien van mogelijke diepere en symbolische betekenis) OOK letterlijk gebeurd is, en het dus 'waar' is wat daarover in de bijbel staat.

De bijbel letterlijk nemen doe ik niet en dat is ook niet nodig om de waarheid ervan te kunnen inzien voor mij. Sterker nog, de bijbel letterlijk nemen, leidt wat mij betreft tot onnodige onzin.

Citeer:
Blato schreef:
Jij gelooft dat de zondvloed echt gebeurd is, ik ook.

Verrassend, omdat jij schreef "De zondvloed is dan ook geen "gewone" overstroming, het is geen vloed van water."
Terwijl ik geloof dat in de bijbel staat dat het wel degelijk een watervloed was.

Ja, dat zei je al, maar ik hoef de bijbel niet letterlijk te lezen om in te kunnen zien dat het waar is, terwijl als ik het letterlijk lees ik onnodig op onmogelijke toestanden uitkom.

Citeer:
Blato schreef:
Jij gelooft dat de hele aarde ooit volledig onder H2O gestaan heeft, ik niet, ...

Daarin verschillend we dan van mening.

Klopt.

Citeer:
Blato schreef:
... dat is i.m.o. hetzelfde als geloven dat de aarde plat is omdat zoiets in de bijbel zou staan (als je die letterlijk gaat interpreteren).

Voor mij zijn het geloven dat de zondvloed heeft plaatsgevonden, en geloven dat de aarde plat is, twee totaal verschillende dingen.
Ik heb trouwens nooit teksten gezien waaruit "letterlijk" af te leiden zou moeten zijn dat de aarde plat is.

Waar denk je dat het vroege christendom zich op beriep toen de kerk mensen die verklaarden dat de aarde bolvormig is voor ketters uitmaakten?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 15:22 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
Arrien_NL65 schreef:
Ik heb trouwens nooit teksten gezien waaruit "letterlijk" af te leiden zou moeten zijn dat de aarde plat is.
Blato schreef:
Waar denk je dat het vroege christendom zich op beriep toen de kerk mensen die verklaarden dat de aarde bolvormig is voor ketters uitmaakten?

Ik heb geen idee.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 15:23 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Blato schreef:
Waar denk je dat het vroege christendom zich op beriep toen de kerk mensen die verklaarden dat de aarde bolvormig is voor ketters uitmaakten?


Op (kerk)leer, niet op de Bijbel.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.