Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 12:36

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 08:40 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
De Bijbel leert ons duidelijk dat er een eeuwigheid is. Aan de ene kant de eeuwigheid bij God, aan de andere kant de hel, de poel des vuurs, het dodenrijk.

In Openbaring 20 lezen we:
En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.


Er bestaat geen twijfel. De poel des vuurs is een verschrikkelijke plaats. De Bijbel laat geen ruimte voor twijfel:

En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.


Dat er ook goed nieuws is, maakt de Bijbel ook duidelijk:

Die overwint, zal alles beerven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.

In Johannes 3 lezen we, misschien wel het beroemdste Bijbelvers:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Geloof in HEM. Jezus is de enige Weg tot het eeuwige leven!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 12:31 
Ja de hel bestaat. Net als dat het Koninkrijk van God bestaat. De hel is van deze wereld en het is de geestelijke toestand waarin eenieder verkeert die niet in het Koninkrijk van God opgenomen is. Vandaar ook dat er geschreven staat dat Jezus nedergedaald is ter helle. Jezus, het (platoonse) idee Jezus, oftewel het jungiaanse archetype Jezus, beschrijft de geestelijke/zielse toestand van de mens die nog niet tot Gods Koninkrijk is toegetreden, maar die wel vastbesloten is de band met God te herstellen. Dit gebeurt door de lijdensweg te accepteren, te aanvaarden en tot het einde, de kruisiging van het ego, toe te doorstaan. Wat volgt is het Christus bewustzijn, daarmee wordt de band met God hersteld en krijgt die mens toegang tot Gods Koninkrijk. Beide rijken, de hel en Gods Koninkrijk zijn eeuwig. Eeuwig voor de mens, want voor God bestaat tijd niet, God is immers de alfa en de omega, begin zonder begin en eind zonder eind. De hel is leven in zonde en zonde betekent niet meer dan dat je menselijke verstand en gevoelens, kortom je menselijke persoonlijkheid / het ego, niet volledig gericht is op God, dat je lichaam en ziel niet volledig in dienst staan van God. dit is een eeuwige toestand die op elk moment omgezet kan worden in de eeuwige toestand van in Gods Koninkrijk verkeren.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2016 13:01 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
In de eerste profetie van de Bijbel lezen we over de afloop van de duivel en haar zaad of ieder die haar volgt, of dit nu engelen zijn of mensen. In Gen.3:15 staat dat ze in de kop vermorzeld zal worden. Als je in de kop vermorzeld wordt, dan ben je morsdood. En zo ook lezen we in Opb.20:10,14 wat die "poel van vuur" inhoudt, namelijk "de tweede dood". Het is doodgaan, zonder hoop op een opstanding.
Dat deze plek symbolisch is, blijkt ook wel uit het feit dat de dood en het dodenrijk hierin verdwijnen. Opb.20:14. Zoiets als de dood, zal niet voor eeuwig gestraft worden. Het wil zeggen dat de dood er niet meer is, voorgoed verdwenen. Zoals ook staat in Opb.21:4.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2016 20:20 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Sanne schreef:
Dat deze plek symbolisch is, blijkt ook wel uit het feit dat de dood en het dodenrijk hierin verdwijnen.


Denk je dat? Of hoop je dit? En welk onderscheid is er voor de (eeuwige) bestemming voor de gelovigen en niet-gelovigen?

Bekijk onderstaande video eens. Hoe denk je daarover? Onzin? Van de duivel? Of misschien waar?

https://www.youtube.com/watch?list=PL1154AD659468E50E&v=kDBUusfS0EE

Sanne schreef:
Zoals ook staat in Opb.21:4.


En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.

Waar is dit op van toepassing?

Openbaring 21
En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016 08:05 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Dirk schreef:
Sanne schreef:
Dat deze plek symbolisch is, blijkt ook wel uit het feit dat de dood en het dodenrijk hierin verdwijnen.


Denk je dat? Of hoop je dit? En welk onderscheid is er voor de (eeuwige) bestemming voor de gelovigen en niet-gelovigen?


Ik ben ervan overtuigd. Degenen die Gods goedkeuring hebben, ontvangen eeuwig leven in Gods Koninkrijk. Degenen die dat niet hebben, zullen niet leven. Het leven is een geschenk. Tegen Adam werd gezegd dat de straf op de zonde de dood was, niets meer en niets minder. Hij zou tot stof terugkeren. Als je ergens naar terugkeert, dan ben je er al geweest. Adam zou terugkeren naar een toestand van niet-zijn.


Sanne schreef:
Zoals ook staat in Opb.21:4.


Citeer:
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.

Waar is dit op van toepassing?

Openbaring 21
En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan


Ik geloof niet dat er letterlijk een nieuwe planeet zal komen. De aarde is goed. Het oordeel dat over de aarde zal komen, wordt in de Bijbel vergeleken met het oordeel dat in de dagen van Noach over de aarde kwam. Jezus maakte die vergelijking. Maar we kunnen er ook over lezen in 2 Petr.3:1-7. Er komt geen nieuwe planeet. Maar de aarde wordt gereinigd van alle goddeloosheid en goddelozen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016 14:12 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Wie niet in hel/ verdoemenis/ een buitenste duisternis gelooft, hoe moet die dan denken over God.
Geloven in de alvergeving? In verband daarmee zegt Heinrich Heine: Dieu me pardonnera c'est son metier. /God zal me vergeven, het is zijn beroep.
De almacht berust in God als rechter. Het oordeel is zeker niet zonder consequenties. Mij is de wraak .Romeinen 12:19

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een ieder, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.

21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Johannes6:19 Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, tenzij Hij de Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, dat doet ook de Zoon desgelijks.
20 Want de Vader heeft de Zoon lief, en toont Hem alles, wat Hij doet; en Hij zal Hem groter werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert.
21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en levend maakt, alzo maakt ook de Zoon levend, Die Hij wil.
22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel de Zoon gegeven;
23 Opdat zij allen de Zoon eren, gelijk zij de Vader eren. Die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.
24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
26 Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelf, alzo heeft Hij ook de Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelf;
27 En heeft Hem macht gegeven, ook gericht te houden, omdat Hij des mensen Zoon is.
28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, waarin allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;
29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.


Een bijzonder getuigenis van een jonge boeddhistische monnik. Deze stierf en had nooit van een hel gehoord. Zijn getuigenis is heel aangrijpend.
https://www.youtube.com/watch?v=4rpA2Ki2ZV8

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 07:53 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Ik geloof niet in een alverzoening. De Bijbel spreekt er duidelijk over dat er verschillende bestemmingen zijn. Als er over het oordeel wordt gesproken in Matth.25 dan zie je dat de schapen eeuwig leven zullen beërven, maar dat de bokken het "eeuwige vuur" te wachten staat.

Jezus spreekt ook over deze plaats in Mark.9:47,48. Wat er precies met deze plaats "gehenna" bedoeld wordt, kunnen we ook opmaken uit Jes.66:24. Jezus verwijst namelijk naar deze Schriftplaats. Hier staat niet dat levende personen in deze plaats terecht komen, maar "lijken". Het is niet een plek waar een persoon eeuwig gepijnigd wordt, maar er staat dat de wormen er niet zullen sterven en dat het vuur niet uitgeblust zal worden.

In Jes.34:9,10 wordt iets soortgelijks over Edom gezegd. Ze zou vernietigd worden en haar rook zou voor altijd blijven opstijgen. Dit is gebeurd. Edom is van de kaart verdwenen. Nu is het niet zo dat er op die plek nog een letterlijk vuur brandt. Het wil zeggen dat ze als natie nooit meer terugkomt. De vernietiging was voor altijd.

En zo ook zal het gebeuren met de personen die bij de scheiding van de schapen en de bokken aan Jezus linkerhand komen. Zij zullen sterven zonder hoop op een opstanding.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 11:41 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: ma 13 jul 2015 19:59
Berichten: 137
Wanneer je de oorspronkelijke woorden, Sjeool en Hades, die met hel worden vertaald nazoekt, dan zie je verschillende vertalingen voor hetzelfde woord. Graf is echter de juiste vertaling.

Job 7:
9 Een wolk vergaat en verdwijnt; zo komt degene die in het graf [Sjeool] neerdaalt, er niet weer uit omhoog. HSV
9 Gelijk een wolk verdwijnt en heengaat zo stijgt wie ter onderwereld nederdaalt niet op; LV.
9 Een wolk verdwijnt en lost op; zo komt geen mens meer terug uit de afgrond. WV.

Job 26:
6 Het graf [Sjeool] is naakt voor Hem, en er is geen bedekking voor het verderf. HSV.
6 De hel is naakt voor Hem, en geen deksel is er voor het verderf. SV.
6 naakt ligt de onderwereld voor hem, de hel heeft geen omhulsel; LV
6 de onderwereld lag open voor Hem, het dodenrijk lag onbeschut. WV.

Psalm 9:
18 De goddelozen keren terug, naar de hel [Sjeool] toe, HSV
18 Och, dat de goddelozen ten afgrond mochten varen, alle volken, die God vergeten!LV.
18 De bozen gaan terug naar het dodenrijk, alle volken die God zijn vergeten. WV

Ezechiël 32:
27 De gevallenen onder de onbesnedenen liggen niet bij de helden
die met hun wapenrusting neergedaald zijn in het rijk van de dood [Sjeool],
van wie zij de zwaarden onder hun hoofd hebben gelegd
en van wie de ongerechtigheid op hun beenderen ligt,
want zij brachten in het land van de levenden schrik voor hen teweeg. HSV

27 Maar zij liggen niet met de helden, die onder de onbesnedenen gevallen zijn;
die ter helle zijn nedergedaald met hun krijgswapenen, en welker zwaarden men gelegd heeft onder hun hoofden;
welker ongerechtigheid nochtans op hun beenderen is, omdat der helden schrik in het land der levenden geweest is. SV

27 Zij rusten niet met de helden, de reuzen van den ouden tijd,
die in volle wapenrusting in het dodenrijk zijn gedaald, wien men hun zwaard onder het hoofd heeft gelegd,
en wier schild op hun gebeente lag, omdat de schrik voor de helden in het land der levenden geheerst had.

27 Zij liggen niet bij de helden van weleer,
die in hun wapenrusting in het dodenrijk zijn neergedaald en nu met hun hoofd op het zwaard rusten,
hun gebeente bedekt met het schild. Deze helden verspreidden angst in het land van de levenden.

Mt 11:
23 En u, Kapernaüm, die tot de hemel toe verhoogd bent, u zult tot de hel [Hades] toe neergestoten worden. Want als in Sodom de krachten waren gebeurd die in u hebben plaatsgevonden, dan zou het tot op de huidige dag gebleven zijn. HSV

23 En gij, Kapernaum, zijt gij niet ten hemel toe verhoogd? Gij zult ter onderwereld neerdalen. Want indien in Sodom de wonderen verricht waren die in u verricht zijn, het zou tot den huidigen dag toe zijn blijven bestaan.

23 En Kafarnaüm, zult u hemelhoog verheven worden? Tot in het dodenrijk zult u neerdalen. Als in Sodom de machtige daden verricht waren die bij u verricht zijn, zou het tot op de dag van vandaag nog bestaan.

In de Statenvertaling wordt het woord „hel” 33 maal gebruikt als vertaling van Sjeoolʹ en 10 maal als vertaling van hades. Deze bijbelvertaling is echter niet consequent, want ze geeft Sjeoolʹ ook 32 maal met „graf” weer. In andere Nederlandse vertalingen wordt Sjeoolʹ onder andere met „dodenrijk”, „onderwereld” en „afgrond” weergegeven.

Wanneer je wiki er op nazoekt, zie je dat er vele on-Bijbelse religies dat begrip ook gebruiken.
Het is overgenomen van de Babylonische religie en door de spraakverwarring zijn Babylonische gebruiken over de gehele wereld verspreid.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: do 07 jan 2016 15:50 
Offline
Route verkenner
Route verkenner

Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:00
Berichten: 261
Sheool = hades = dodenrijk.

Gehenna = hel :

Jeremia 32: 4 Ze hebben de tempel waaraan mijn naam verbonden is met gruwelijke afgodsbeelden ontwijd, 35 en in het Hinnomdal offerhoogten voor Baäl gebouwd om er hun zonen en dochters aan Moloch aan te bieden. Ze hebben Juda met die gruweldaad tot zonde aangezet. Ik heb dat nooit geboden, ik heb dat nooit gewild.

Het woord gehenna of gehinnom is ontleend aan het dal van Hinnom. Daar waar de lijken van misdadigers werden verbrand opdat zij geen deel zouden hebben aan de opstanding op de jongste dag.

Lucas 16 - woord van Jezus:22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk / hel / , waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde.

Deze gelijkenis verliest haar betekenis indien het oord van kwelling, de hel er niet zou zijn. Juist om de macht van de dood en hel te breken is Jezus naar de wereld gekomen.

_________________
Jezus, in het Hebreeuws Yeshoea, betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2016 11:18 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: ma 13 jul 2015 19:59
Berichten: 137
Theo Bert schreef:
Sheool = hades = dodenrijk.

Gehenna = hel :

Jeremia 32: 4 Ze hebben de tempel waaraan mijn naam verbonden is met gruwelijke afgodsbeelden ontwijd, 35 en in het Hinnomdal offerhoogten voor Baäl gebouwd om er hun zonen en dochters aan Moloch aan te bieden. Ze hebben Juda met die gruweldaad tot zonde aangezet. Ik heb dat nooit geboden, ik heb dat nooit gewild.

Het woord gehenna of gehinnom is ontleend aan het dal van Hinnom. Daar waar de lijken van misdadigers werden verbrand opdat zij geen deel zouden hebben aan de opstanding op de jongste dag.

Lucas 16 - woord van Jezus:22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk / hel / , waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde.

Deze gelijkenis verliest haar betekenis indien het oord van kwelling, de hel er niet zou zijn. Juist om de macht van de dood en hel te breken is Jezus naar de wereld gekomen.
Helaas zijn de betekenissen van Sjeool, Hades en Gehenna niet uit de Bijbel afkomstig, maar overgenomen van afgodische religies.

Dat was voor Maarten Luther de reden om de katholieke leerstellingen aan te vallen, je kon aflaten kopen. Het was een lucratieve handel en een goed middel om “het volk” onder de duim te houden.

Dat Sjeool en daarmee het Griekse equivalent Hades opzettelijk verkeerd vertaald wordt, heb ik met teksten laten zien.
Het betekend gewoon graf, vergelijkbaar met een zeemansgraf.
Beide zijn niet gepersonifieerd en hebben dus geen grafsteen.
Daarmee is het “Griekse” dodenrijk overbodig.
De “veerman” bracht doden naar het dodenrijk tegen betaling.

De illustratie van Lazarus is inderdaad een gelijkenis, die niet op ware gebeurtenissen is gebaseerd.
In Lukas staan vele gelijkenissen, die geen van allen werkelijk zijn gebeurd.
Dat is ook duidelijk te zien aan het begin van de illustratie.
Ze beginnen meestal met de woorden: “Een zeker mens”.
Te vergelijken met “er was eens”.

Johannes schreef: “ 8 Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.
Een God van liefde pijnigt beslist geen mensen en zeker niet eeuwig.
Kijk maar naar Korach en zijn medestanders.
De aarde opende zich en vonden onmiddellijk de dood.

Num 16:
28 Toen zei Mozes: Hierdoor zult u weten dat JHWH mij gezonden heeft om al deze daden te doen, dat zij niet uit mijn eigen hart voortgekomen zijn.
29 Als dezen zullen sterven zoals elk mens sterft, en hun vergolden zal worden zoals elk mens vergolden wordt, dan heeft JHWH mij niet gezonden.
30 Maar als JHWH iets nieuws zal scheppen, zodat de aardbodem zijn mond zal opensperren, en hen en alles wat van hen is, zal verzwelgen en zij levend naar het graf zullen afdalen, dan zult u weten dat deze mannen de HEERE verworpen hebben.
31 En het gebeurde, toen hij geëindigd had al deze woorden te spreken, dat de aardbodem die onder hen was, gespleten werd.
32 De aarde opende haar mond en verzwolg hen, met hun gezinnen, en alle mensen die Korach toebehoorden, en al hun bezittingen.
33 En zij daalden levend af naar het graf,[Sjeool] zij en alles wat van hen was. En de aarde overdekte hen, en zij waren verdwenen uit het midden van de gemeente.


2Pe 3: 9 JHWH vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. HSV

New Living Translation
The Lord isn't really being slow about his promise, as some people think. No, he is being patient for your sake. He does not want anyone to be destroyed, but wants everyone to repent.

Luk 13: 33 Intussen moet Ik heden en morgen en de dag daarna reizen. Het gaat immers niet aan dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem. HSV

Het hier gebruikte woord is apolesthai.
Degenen die niet aan Gods vereisten willen voldoen komen om, wanneer hij ingrijpt.

In openbaring kan je zien dat (leden van) Babylon de grote vernietigd wordt.
Vervolgens de Koningen der aarde en hun legers.
Blijft op aarde over de grote schare.

Ps 37:
11 Maar de zachtmoedigen zullen de aarde bezitten en vreugde scheppen in grote vrede.
29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en voor eeuwig daarop wonen.

Gehenna is gerelateerd aan de vuilnisbelt in het dal van Hinnom.
Daar werd afval en gedode misdadigers verbrand.
Het werd op die manier een symbool voor eeuwige vernietiging, waar geen opstanding uit mogelijk is.

Omdat in dat dal mensenoffers werden gebracht, liet koning Josia daar een vuilnisbelt van maken door de plaats te verontreinigen en te ontwijden, waardoor hij ze ongeschikt maakte voor aanbidding. — 2Kon 23:10.

Wiki:
Gehenna (Hebreeuws: גהנום, גהנם, Grieks γέεννα, Aramees גִהַנָא) is afgeleid van de naam van het smalle, rotsachtige Dal van Hinnom (Hebreeuws: Gej Hinnom, een afkorting van גיא בן הינום, Gej Ben-Hinnom, het dal van de zonen van Hinnom), ten zuiden van Jeruzalem en wordt ook wel in het Nederlands vertaald als hel.

Tijdens het koningschap van Salomo werd in de vallei Moloch vereerd met het brengen van kinderoffers.[1] Het betrof hier eerstgeboren kinderen die levend in het vuur werden geworpen. In de Bijbel werd dit een gruwel genoemd en werd gezegd dat God woedend werd op Salomo en hem vervloekte. De details werden echter niet opgeschreven, maar zijn bekend van de geschiedschrijving van de Ammonieten.

Om die reden werd het later de plaats waar vuilnis werd verbrand. Afval, vuil en lijken van dieren en verachte misdadigers werden geworpen in het vuur van gehenna, ofwel het Dal van Hinnom. Gewoonlijk werd al wat in dit dal werd geworpen door vuur vernietigd, volledig opgebrand. Het vuur werd dag en nacht brandend gehouden met behulp van fosfor en de geur was van verre te ruiken.



De hel bestaat dus niet en is een afgodische uitvinding.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2016 12:24 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
De lijken der misdadigers werden verbrand , opdat ze geen deel zouden hebben aan de opstanding op de jongste dag .
_____________
Sommige zeggen dat lijken verbranden afstamt van afgoderij . Zou best kunnen als ik denk aan de crematie-industrie en
evolutie .
Eeuwen geleden werden Vikings en koningen : kortom hooggeplaatste personen werden op houtstapels gelegd
en hun lijk werd verbrand als eerbetoon naar hun toe .
Al diegene die nu hun dode lichaam laten verbranden in een oven , zijn die dan zo zuiver bezig ? Ik bedoel , zijn ze zich wel tenvolle van bewust of God dit wel rechtvaardig vind . Daar zelfs Zijn eigen Zoon : niets gebroken mocht hebben ,
wat Zijn stervend en dood lichaam betrof . Toch ?
Als ik Ezechiel 37: 1-14 lees
Beenderen krijgen van God nieuwe pezen , vlees en een Levensgeest .
Dan denk ik ook aan de opstanding uit de doden :bij de Heer Jezus-Christus Wederkomst .
____________
Of er een akelige plaats bestaat als de hel ?
Waarom niet ? Er bestaat toch ook een hemel ?
Zou er dan ook geen hemel en een Vaderhuis met vele woningen bestaan ?
Tja ik geloof toch dat de Heer Jezus de Waarheid verteld , en dat God de mens met ziel en lichaam in de hel of een andere benaming kan werpen .
en ja voor mij is er een helse wereld en een hemelse wereld .
Schatten vergaren voor de hemel .
En ja onze ogen moeten toch naar Boven gericht zijn ? Trap naar boven : waar engelen op en af gaan naar de aarde .
Engelen: dienaars en helpers voor de mensen
______________________
En de hel is misschien gewoonweg wel beneden onder de aardkorst ? Afgrond , trap naar beneden .
Demonen ?
Zien we niet , maar ze bestaan toch wel ?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2016 12:57 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Ik hou met toch bij datgene Jezus ons leert. HIJ is onze Rabbi! We lezen in Markus 9 dat Johannes opmerkt dat anderen duivelen uitwerpen. De discipelen verbieden het, maar Jezus geeft duidelijk aan het niet te verbieden (dit maakt overigens duidelijk dat Zijn Volgelingen duivelen uit zullen werpen!). Jezus spreekt tevens in Markus 9 over het onuitblusselijk vuur, waar hun worm niet sterft! Het is een eeuwig vuur. Jezus herhaalt het drie keer, zodat er geen enkel misverstand over kan bestaan!

En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt. Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. Want wie tegen ons niet is, die is voor ons. Want zo wie ulieden een beker water zal te drinken geven in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen. En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware. En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2016 14:31 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: ma 13 jul 2015 19:59
Berichten: 137
Jezus kende heel goed de betekenis van gehenna.
Daarom gebruikte hij dat als symbool.

Het woord gehenna komt in de Bijbel 12 maal voor en wordt net als Sjeool en Hades met hel vertaald.
Dat is, zoals getoond, onjuist.

Jezus citeerde Jesaja 66:24 in Mr 9:47, 48.
Hij gebruikte gehenna in combinatie met vuur in de volgende teksten: Mt 5:22; 18:9; Mr 9:47, 48.
Jacobus doet dat ook in Jak 3:6.

Sommige geleerden vatten het op als een symbool voor eeuwige pijniging.
Bijbels gezien is dat onjuist, aangezien God een afschuw heeft van dergelijke afgodische praktijken. (Jer 7:31; 32:35)

Het dal van Hinnom (gehenna) werd daarom gebruikt om de lijken dode misdadigers op te ruimen, niet om hen eeuwig te pijnigen, zie daarom ook Jer 7:32, 33; 19:2, 6, 7, 10, 11.

Mt 5:30 en als je rechterhand je aanstoot geeft, hak hem af en werp hem ván je; want het brengt méér voor je
als één van je leden verloren gaat en niet heel je lichaam in de gehenna wordt geworpen.

Jezus discipelen moesten, figuurlijk gesproken, ’een hand of een voet afhakken’ en ’een oog uitrukken’, wat betekende dat zij deze lichaamsleden met betrekking tot de zonde moesten ’doden’.

Gehenna is duidelijk een symbool van eeuwige vernietiging.
Dat overkomt je, wanneer je tegen Gods geest zondigt.
Jezus gebruikte dat tegen de schriftgeleerden en de farizeeërs.

Waarom?

Omdat zij mensen de smalle weg naar Gods koninkrijk toesloten.(Mt 23:13-15, 33).


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: za 09 jan 2016 11:26 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Openbaring 20 :1 -3
Een engel komt uit de hemel met een sleutel van de afgrond , en een grote ketting :
om de draak , de oude slang , dat wil zeggen , de duivel of satan te ketenen voor 1000 jaar .De engel gooit de duivel
in de afgrond en hij sloot en verzegelde die afgrond .Zodat de duivel de volken niet kon verleiden in de 1000 jaar gevangenschap .
Openbaring 20 :7-11
Na afloop van de 1000 jaar word satan uit de gevangenis vrijgelaten .Hij zal zijn missie zo snel mogelijk willen volbrengen , namelijk de volken die aan de 4 hoeken van de aarde wonen ( Gog en Magog) te misleiden :
om hen te
verzamelen voor de strijd .
Hun aantal is groot .Ze rukken over de volle breedte van het land en belegeren het kamp van hen die God toebehoren ,
en de geliefde stad .
Maar vuur viel uit de hemel en verteerde hen
En de duivel die hen verleid had , werd geworpen in de zee van vuur en zwavel ( poel van vuur en zwavel )
Daar bevinden zich ook al het beest en de valse profeet en zij zullen :
dag en nacht gepijnigd worden .Voor altijd en eeuwig
Openbaring 20 :11-15
Johannes ziet vervolgens de doden voor de troon staan . Er lagen boeken open waar de doden geoordeeld werden op
grond van hun daden .
Ook het levensboek .
De zee , de dood en het dodenrijk gaven de doden die ze borgen weer terug .
De dood en het dodenrijk en iedereen die niet in het levensboek opgetekend stond : werd in de vuurzee geworpen
_____________________________________________________
Openbaring 6:9-11
10)
En zij riepen met luide stem .
Tot hoelang Heilige en Waarachtige heerser , oordeelt en wreekt U ons bloed niet , aan hen die op aarde wonen ?
-----
Je kunt veel in de H.Schrift toch niet symboliseren .
Als Jezus-Christus zegt dat er kinderen Gods zijn en er ook kinderen des satans zijn , weet je toch ook dat het gewoonweg zo is .
En als er sprake is van engelen en demonen , weet je toch ook dat het zo is .
Zo ook is er een Levensboek en een boom van kennis van goed en kwaad .
________________________________
Onze Heer Jezus-Christus heeft het kwade overwonnen en Hij zit nu aan de rechterhands Gods .En aan Hem is de macht gegeven om de hele aarde te beoordelen .Zo ook het bloed van alle onschuldige heiligen .
Het kaf word van het koren gescheiden .
Diegene die het aardse liefhebben en aanzien zoeken bij de mensen hebben hun loon reeds .Maar de mensen die weten dat Vader in het verborgene alles ziet en alles willen doen om het kwade te overwinnen in hun hart : zij zullen loon
krijgen van Vader en Vader zal ons liefhebben .Omdat wij Zijn Zoon liefhebben en in Hem geloven : heeft Vader ons ook lief en verkrijgen wij loon van Hem en Zijn Zoon Jezus-Christus !
xxx Koning boven alle koningen xxx
En Hij is Koning over de geliefde stad van God : Jeruzalem .


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Bestaat de hel?
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2016 18:02 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: ma 13 jul 2015 19:59
Berichten: 137
Satan en zijn demonen worden voor duizend jaar geketend. (Openb 20 :1 -3).
Babylon de grote en hun leden en de koningen en hun legers bestaan niet meer.(Openb 18:2;19:19)
De grote schare heeft Gods ingrijpen overleefd.(Openb 7:9)
Nadat Satan en zijn demonen zijn opgesloten zullen gestorven mensen een aardse opstanding krijgen. (Jo 5:28,29).Doordat aan het einde van de duizend jaar Satan is losgelaten zullen sommigen toch misleid worden. Voor hen is de opstanding een opstanding des oordeels. De 144.000 zullen over hen oordelen. (Openb 20:4-6). Zijn worden met Satan vernietigd in gehenna.

De aardse regeringen zijn vervangen door een hemelse regering.
Het nieuwe Jeruzalem (Jezus en de kleine kudde) vormen de hemelse regering.
Gods “tent” zal dan bij de mensen zijn. (Openb 21:1-4).
Er zal dan geen verdriet en dood meer zijn.
De aarde zal gevuld worden met zachtmoedige, oprechte mensen die zich van harte aan God hebben onderworpen.
Zij mogen eeuwig op aarde wonen.(Ps 37:11, 29).


Omhoog
   
 
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.