Forum www.gelooft.com

Het is momenteel wo 15 mei 2024 16:59

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 00:54 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Rom. 8:28 NBG-1951 zegt: "Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepen zijn".

Hoe moet ik dat bezien? Doet God alles in absolute zin medewerken ten goede, of in betrekkelijke zin, dingen dus die in de context staan? Zijn alle dingen, die dingen waar we mee geconfronteerd worden en meemaken, zowel goede als verkeerde, als verdrietige en vreugdevolle dingen?

Er is een vertaling die zegt: "Nu weten wij dat God al zijn werken doet samenwerken ten goede voor hen die God liefhebben, hen die volgens zijn voornemen de geroepenen zijn". In deze vertaling zijn het kennelijk alleen Gods werken die meewerken ten goede.

Nu schiet mij ook Rom. 5:1-6 ineens in gedachten, waarin staat dat "wij ook roemen in de verdrukkingen, daar wij weten, dat de verdrukking volharding uitwerkt, en de volharding beproefdheid, en de beproefdheid hoop; en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest...".

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 11:54 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Elle schreef:
Rom. 8:28 NBG-1951 zegt: "Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepen zijn".


Even de SV erbij gepakt:

En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

Elle schreef:
Hoe moet ik dat bezien? Doet God alles in absolute zin medewerken ten goede, of in betrekkelijke zin, dingen dus die in de context staan?


Ik zie het letterlijk zo, dus in iedere context. Je noemt Romeinen 5:

Elle schreef:
Nu schiet mij ook Rom. 5:1-6 ineens in gedachten, waarin staat dat "wij ook roemen in de verdrukkingen, daar wij weten, dat de verdrukking volharding uitwerkt, en de volharding beproefdheid, en de beproefdheid hoop; en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest...".


Helemaal waar natuurlijk. Lees ook eens de tekst in Jakobus 1, en deze is overduidelijk:

Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt

Verzoekingen? Vreugde? Gelukkig schrijft Jakobus verder:

Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt. Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk. En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden. Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt. Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

God wil dat wij in geen ding gebrekkelijk zijn. Toch komen er beproevingen, zelfs verzoekingen, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, dus inderdaad God beproeft ons, of laat een verzoeking toe ten goede. De duivel verzoekt ons, met het doel ons te laten vallen. God beproeft ons, met het doel ons te sterken.

Jakobus gaat verder:

Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand. Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt. Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood. Dwaalt niet, mijn geliefde broeders!

Een verzoeking komt niet van God, maar van satan. Twijfel niet, dwaal niet! Doorsta de verzoeking:

Zalig is de man, die verzoeking verdraagt

Twijfel niet, hou vast aan de beloften die God ons in Zijn Woord gedaan heeft, en nu nog steeds doet! Blijf bij de juiste leer. De tijd waarin we nu leven, bewijst dat velen afdwalen van deze leer.

2 Timothëus 4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 12:20 
Ik "weet" dat het zo is en dat Gods woord niet liegt. Toch heb ik het er moeilijk mee met dit woord. Het vraagteken heb ik er innerlijk echt bij.
Niet wat mezelf betreft, maar als je van dichtbij meemaakt dat je Kleinkind van 19 al jarenlang met erge psychische Problemen te kampen heeft, dan moet ik vechten om niet beginnen te twijfelen.(aan dit woord dus)
Een jonge vrouw die niet in stand is te werken en door depressie, paniek en angst geplaagd wordt.
Ik bid al 3 jaar iedere dag samen met een vriendin, ook haar dochter is psychisch ziek, dat de Heer hun leven verändert en ze tot de vrouw kunnen worden die de Heer in hen ziet.
Ik kan tenminste niet geloven dat God dacht, oh jullie laat ik psychisch ziek worden.
Ik had begin dit jaar heel sterk de indruk dat God tegen me zei; Dit jaar zal het beter worden met haar. En inderdaad 2 maanden gelden begoin het echt te beteren.
Ze durfde af en toe weer naar buiten en naar een winkel te gaan wat al 4 jaar niet mogelijk was.
En wat is? De depressie is nu weer veel erger.
Ik kan wel huilen als ze zegt: Oma, God houdt niet van mij hè? En als ik zeg natuurlijk wel en ze me vraagt waarom ze dan niet leven kan als andere jonge mensen, dat ze steeds bid dat de Heer haar gezond maakt, wat zeg je dan? Dat de Heer het ten goed mee laat werken?
Ik zeg wel dat de Heer een ander plan met haar leven heeft en ik zeker ben dat ze zo niet haar hele leven zal leven. Dat ze ooit een getuigenis voor de Heer zal zijn.
Maar soms (ver)twijfel ik er aan.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 12:32 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Soms wordt ik me ineens bewust van de impact van teksten en tekstverbanden, en dat op zich is al een vreugde. Als ik dan ook nog door andere broeders of zusters wordt bevestigd in deze gedachte doordat zij meer gegevens aandragen uit de bijbel, dan is dat des te beter, omdat ik/we niet moeten denken dat ik/we de juiste uitleg altijd in alle gevallen in pacht hebben, maar dat ik/we door het onder gebed bestuderen van de bijbel kunnen ervaren dat de bijbel zichzelf uitlegt, ook mede door de gedachten die een medechristen aandraagt.

Dank je wel Dirk.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 12:53 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag koningsdochter,

Met hetgeen gezegd is in dit topic tot nu toe, wordt er m.i. niet bedoeld dat God de dingen veroorzaakt, noch dat hij wil dat gebeurt wat iemand overkomt waar je over schrijft. Dingen gebeuren door tijd en toeval, of God laat het toe (net als bij b.v. Job), en het kan aan zoveel verschillende dingen liggen dat we iets meemaken (dingen waar noch de duivel, noch God achter zitten), maar in hetgeen wat ons overkomt, wat we meemaken, sterkt God ons dat we niet er aan onderdoor gaan. Ik geloof nl. niet dat God persoonlijk ons verschrikkelijke dingen aandoet en ons dan daarna weer troost. God is Liefde, en doet niet zo. God maakt ons niet eerst ziek en daarna weer beter om dan met een grijns te zeggen: Kijk, zo doe ik dat. Dat is te gek voor woorden.

Sterkte en wijsheid toegewenst in en met hetgeen je beschrijft!
Groetjes,
Elle.

Koningsdochter schreef:
Ik "weet" dat het zo is en dat Gods woord niet liegt. Toch heb ik het er moeilijk mee met dit woord. Het vraagteken heb ik er innerlijk echt bij.
Niet wat mezelf betreft, maar als je van dichtbij meemaakt dat je Kleinkind van 19 al jarenlang met erge psychische Problemen te kampen heeft, dan moet ik vechten om niet beginnen te twijfelen.(aan dit woord dus)
Een jonge vrouw die niet in stand is te werken en door depressie, paniek en angst geplaagd wordt.
Ik bid al 3 jaar iedere dag samen met een vriendin, ook haar dochter is psychisch ziek, dat de Heer hun leven verändert en ze tot de vrouw kunnen worden die de Heer in hen ziet.
Ik kan tenminste niet geloven dat God dacht, oh jullie laat ik psychisch ziek worden.
Ik had begin dit jaar heel sterk de indruk dat God tegen me zei; Dit jaar zal het beter worden met haar. En inderdaad 2 maanden gelden begoin het echt te beteren.
Ze durfde af en toe weer naar buiten en naar een winkel te gaan wat al 4 jaar niet mogelijk was.
En wat is? De depressie is nu weer veel erger.
Ik kan wel huilen als ze zegt: Oma, God houdt niet van mij hè? En als ik zeg natuurlijk wel en ze me vraagt waarom ze dan niet leven kan als andere jonge mensen, dat ze steeds bid dat de Heer haar gezond maakt, wat zeg je dan? Dat de Heer het ten goed mee laat werken?
Ik zeg wel dat de Heer een ander plan met haar leven heeft en ik zeker ben dat ze zo niet haar hele leven zal leven. Dat ze ooit een getuigenis voor de Heer zal zijn.
Maar soms (ver)twijfel ik er aan.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 12:59 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Koningsdochter schreef:
Maar soms (ver)twijfel ik er aan.


Ik wens je sterkte en Gods Zegen!

Twijfel is heel menselijk, Koningsdochter. Wat leert de Bijbel ons?

Matthëus 14
En Petrus klom neder van het schip, en wandelde op het water, om tot Jezus te komen. Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij! En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! waarom hebt gij gewankeld?

Waarom wankelen mensen? Omdat we in een gebroken wereld leven, waar lang niet iedereen HEM aangenomen heeft als Verlosser. En, als we HEM aannemen als Verlosser staat de vraag open hoe sterk ons geloof is. Geloven dat HIJ voor ons gestorven is, doen we wel, maar zijn we daarna niet allen, net zoals Petrus kleingelovig? Wat kunnen we ervan leren? Twijfel niet! Maar, zelfs in onze twijfel geeft HIJ een uitweg! Immers:

En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan

Jezus steekt altijd een hand uit! Dus, zelfs als we vallen, omdat we twijfelen, steekt HIJ nog een hand uit! Dat is oneindige genade!

Hebben we twijfel of zelfs ongeloof! Ook dan biedt HIJ ons de helpende hand:

Markus 9
En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

Waarom riep de vader dit? Omdat Jezus kort daarvoor iets duidelijk maakte:

En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.

ALLES is mogelijk voor diegene die HEM aangenomen hebben als Verlosser:

Johannes 14
En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.

Elle schreef:
Dingen gebeuren door tijd en toeval, of God laat het toe (net als bij b.v. Job), en het kan aan zoveel verschillende dingen liggen dat we iets meemaken (dingen waar noch de duivel, noch God achter zitten), maar in hetgeen wat ons overkomt, wat we meemaken, sterkt God ons dat we niet er aan onderdoor gaan. Ik geloof nl. niet dat God persoonlijk ons verschrikkelijke dingen aandoet en ons dan daarna weer troost. God is Liefde, en doet niet zo. God maakt ons niet eerst ziek en daarna weer beter


Toeval? Je mag het zo noemen. Ik denk dat het het gevolg is van de (algemene) zonde(val). We leven in een gebroken wereld.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 13:45 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Wat de uitspraak "tijd en toeval" betreft, hoe denk je over de uitspraak van de geïnspireerde schrijver van Prediker 9:11 (SV), waar staat: "Ik keerde mij, en zag onder de zon, dat de loop niet is van versnellen, noch de strijd van de helden, noch ook de spijs van de wijzen, noch ook de rijkdom van de verstandigen, noch ook de gunst van de welwetenden, maar dat tijd en toeval aan deze allen wedervaart". Zie ook vers 12.

In meer begrijpbaar Nederlands, (NBV-2004) :) : "Ik heb onder de zon opnieuw gezien dat niet altijd een snelle hardloper de wedloop wint, een sterke held de oorlog, dat hij die wijs is niet altijd zijn brood heeft, en hij die inzicht heeft de rijkdom, hij die bekwaam is het respect. Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval". Zie ook vers 12.

Uit dit alles begrijp ik dat niet God of de duivel in alles wat ons overkomt als vreugde of verdriet, ziekte of gezondheid, neerslachtigheid/depressief zijn of euforisch zijn, de veroorzakers zijn van alles, of dat alles gestuurd wordt door één van hun beiden. Niet dat het niet zou kunnen, maar het gebeurt niet altijd en het kan aan de gebrokenheid van ons bestaan liggen, maar natuurlijk is alles wel het gevolg van de zondeval van Adam en Eva. God echter beproeft ons in ons leven hier op aarde niet met kwade dingen die niet overeenkomen met zijn Liefde en zijn goddelijke natuur. Een musje valt niet van het dak "zonder dat God het weet". Er staat echter niet "zonder dat God het wil", alsof God overal tot in het overdrevene de hand in heeft.

Voor wat het waard is.

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 15:10 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Elle schreef:
Wat de uitspraak "tijd en toeval" betreft, hoe denk je over de uitspraak van de geïnspireerde schrijver van Prediker 9:11 (SV), waar staat: "Ik keerde mij, en zag onder de zon, dat de loop niet is van versnellen, noch de strijd van de helden, noch ook de spijs van de wijzen, noch ook de rijkdom van de verstandigen, noch ook de gunst van de welwetenden, maar dat tijd en toeval aan deze allen wedervaart". Zie ook vers 12.


We komen op een punt dat lastig te begrijpen is (voor de meesten, misschien voor ons allen). Het betreft een logica die onze logica te boven gaat!

God is Almachtig. HIJ is ook Alwetend! HIJ kent dus onze bestemming. Dat lijkt er dus op dat toeval niet bestaat. Wanneer we dit extreem doortrekken, zouden we dus zelfs kunnen denken dat het vast staat wie gered is, en wie niet. Immers, God weet het, en het kan dus niet veranderen, omdat, als het zou veranderen, God zou weten dat het zou veranderen. Ik wil en kan zo niet denken, omdat het Gods soevereine terrein is.

Prediker 9 heeft het over toeval:

maar dat tijd en toeval aan alle dezen wedervaart

Het lijkt een tegenstrijd. En, daarom probeer ik mij te beperken tot "onze" kant. Ik vraag mezelf niet af of God weet wie wel en wie niet gered is. Ik vraag me ook niet altijd af of een gebeurtenis toeval is of een ingrijpen van God. Ik weet dat God overal de controle over heeft. Maar, is het toeval dat het vandaag 14 graden is en niet 15 of 13? Houdt God Zich daarmee bezig? Ja en nee. Voor ons lijkt het toeval of is het toeval. We mogen het toeval noemen. Voor God is niks toeval.

Elle schreef:
Uit dit alles begrijp ik dat niet God of de duivel in alles wat ons overkomt als vreugde of verdriet, ziekte of gezondheid, neerslachtigheid/depressief zijn of euforisch zijn, de veroorzakers zijn van alles, of dat alles gestuurd wordt door één van hun beiden.


Lastig. Misschien is het beter ons dit niet te vaak af te vragen. Wanneer we met HEM wandelen, weten we (soms achteraf) wanneer we verzocht of beproefd worden. Ik geloof, en ik denk dat jij het ook gelooft, dat God mijn (jouw) leven stuurt. Aan ons is het deze sturing aan te nemen. Wanneer we dat niet of deels doen, zijn we overgeleverd aan het "toeval". Helaas laat niemand zich volledig sturen, en dan is het goed te weten dat iedere keer wanneer wij wankelen Jezus ons de hand reikt!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 15:47 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Dag Koningsdochter ,
om te beginnen wil ik je laten weten dat ik meevoel met je kleindochter , je vriendin haar dochter en met jou uiteraard .
Het is niet gemakkelijk als je anderen hun vragen moet beantwoorden .Zeker niet als het lijdende personen ,
en vooral je naasten zijn .
Maar ik vind dat je ondanks je twijfels je kleindochter mooie woorden als antwoord gegeven hebt .
Laat vooral niet de moed zakken en blijf evangeliseren ( woorden van liefde uitspreken over God als bemoediging voor je kleindochter ) ook al is er na een opstoot een terugval gekomen .
Je kleindochter haar gedachten en vragen : God houd niet van mij , verdwijnen dan wel weer ondanks de pijn .
Echt waar niet opgeven : blijven hopen , geloven en de liefde Gods zal je sterkte geven ,die jij weer doorgeeft aan je
kleindochter .
___________________
Er is niet alleen kommer en kwel voor je kleindochter :hoop ik ten zeerste .
Fleurt zij niet een beetje op als jij bij haar bent ?
Ik denk het wel .
Ik wens jullie veel liefs en sterkte :
en Gods liefdevolle zegen .
Alsook Licht in de duisternis .
XXX Jezus-Christus XXX
Hallelujah Prijs de HEER


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 18:28 
Dank je lieve Franny voor jouw lieve woorden. Weet je ons verstand praat soms een andere taal als het hart.
En nee, ik zal echt niet opgeven hoor ik wil blijven bidden voor haar, tot we zien wat de Heer gedaan heeft.
Liefs


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2015 08:17 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Dirk schreef:
Elle schreef:
Uit dit alles begrijp ik dat niet God of de duivel in alles wat ons overkomt als vreugde of verdriet, ziekte of gezondheid, neerslachtigheid/depressief zijn of euforisch zijn, de veroorzakers zijn van alles, of dat alles gestuurd wordt door één van hun beiden.


Lastig. Misschien is het beter ons dit niet te vaak af te vragen. Wanneer we met HEM wandelen, weten we (soms achteraf) wanneer we verzocht of beproefd worden. Ik geloof, en ik denk dat jij het ook gelooft, dat God mijn (jouw) leven stuurt. Aan ons is het deze sturing aan te nemen. Wanneer we dat niet of deels doen, zijn we overgeleverd aan het "toeval". Helaas laat niemand zich volledig sturen, en dan is het goed te weten dat iedere keer wanneer wij wankelen Jezus ons de hand reikt!


@Dirk. Je haalt hierboven zelf de tekst uit Jak.1:13 aan. Hieruit blijkt dat God niet de veroorzaker is van moeilijkheden die ons overkomen. Ik vind dat wel een geruststelling.
Daarnaast krijgen we goede raad en ik ben het met je eens dat God ons bijvoorbeeld de juiste persoon met de juiste raad op ons pad kan brengen. Hij kan dat sturen. Denk bijvoorbeeld aan David die werd behoed om te zondigen door Abigail. Maar we kunnen er zelf voor kiezen om raad op te volgen of niet.

En soms worden we ook slachtoffer van de verkeerde keuzes van anderen. Als iemand besluit dronken achter het stuur te kruipen en een ongeluk veroorzaakt, dan kunnen we niet zeggen dat God dat stuurt. Eventuele slachtoffers zijn dan op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
Jezus haalt zelf ook zo'n voorbeeld aan in Luk.13:1-4. Degenen die slachtoffer waren geworden omdat een toren was omgevallen, kregen dat niet als straf voor een of andere zonde.
Jezus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2015 12:11 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Sanne schreef:
Je haalt hierboven zelf de tekst uit Jak.1:13 aan. Hieruit blijkt dat God niet de veroorzaker is van moeilijkheden die ons overkomen. Ik vind dat wel een geruststelling.


Dat klopt helemaal. God verzoekt ons niet. Iedere verzoeking komt van satan.

Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.

Verzoekingen komen niet van God:

1 Korinthiërs 10
Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke

God geeft de uitkomst:

maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen

God beproeft ons wel, met het doel ons te laten groeien:

1 Thessalonicensen 2
Maar, gelijk wij van God beproefd zijn geweest, dat ons het Evangelie zou toebetrouwd worden

God stond en staat verzoekingen soms toe (zoals bij Job), maar komt altijd met een uitkomst, zoals we in 1 Korinthiërs 10 kunnen lezen, en ook van Job kunnen leren!

Sanne schreef:
Maar we kunnen er zelf voor kiezen om raad op te volgen of niet.


Precies. Wanneer iemand er bijvoorbeeld voor kiest drugs te gebruiken, is het een eigen keuze.

Sanne schreef:
En soms worden we ook slachtoffer van de verkeerde keuzes van anderen. Als iemand besluit dronken achter het stuur te kruipen en een ongeluk veroorzaakt, dan kunnen we niet zeggen dat God dat stuurt.


We kunnen ook niet zeggen dat God het niet stuurt. Ik geloof niet in toeval. God kan het verhinderen dat iemand een ongeluk veroorzaakt. HIJ kan het ook toelaten (dat is iets anders dan toestaan). God is niet de schuldige. In jouw voorbeeld is de dronkaard de schuldige. En, zelfs dan kan God dit verschrikkelijke gegeven gebruiken ten goede. Vaak gebeurt het ook.

Sanne schreef:
Eventuele slachtoffers zijn dan op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.


Denk je dat het toeval is? In iedere situatie geeft God een uitweg, hoe lastig het soms ook lijkt!

Sanne schreef:
Jezus haalt zelf ook zo'n voorbeeld aan in Luk.13:1-4. Degenen die slachtoffer waren geworden omdat een toren was omgevallen, kregen dat niet als straf voor een of andere zonde.
Jezus


Interessant voorbeeld. Ik pak de tekst er even bij:

En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileers, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had. En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileers zondaars zijn geweest boven al de Galileers, omdat zij zulks geleden hebben? Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan. Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?

Er wordt dus wel gewaarschuwd! Een ander interessant voorbeeld:

In Johannes 9 ontmoette Jezus en Zijn discipelen een blinde:

En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.

De discipelen stelden een logische vraag, omdat ziekte, ellende en al het kwaad gevolg is van de zonde. Vaak is een ziekte gevolg van een eigen zonde of een zonde (ongerechtigheid) uit het voorgeslacht (vloek). De vraag is volkomen logisch:

En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?

In dit geval blijkt dat de man niet gezondigd had. Ook zijn ouders niet:

Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders

De blindheid werd veroorzaakt door de "algemene zonde(val)".

Tevens leren we hier iets zeer nuttigs uit! De man werd genezen. Jezus geneest iedereen (hoe lastig we dit ook kunnen begrijpen), omdat:

opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden

Vergelijk met Johannes 14:

En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde.

God wil het allerbeste voor en met ons, opdat HIJ verheerlijkt wordt en opdat Zijn werken in ons geopenbaard worden! Helaas zijn er mensen die Zijn werk ontkennen, leert Petrus ons:

Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen

Of 2 Timothëus 4:

En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen

Maar, zelfs na de genezing van de blinde in Johannes 9 kwamen de spotters! Het Werk Gods werd geopenbaard! Hoe reageerden de spotters?

Deze Mens is van God niet, want Hij houdt den sabbat niet. Anderen zeiden: Hoe kan een mens, die een zondaar is, zulke tekenen doen?

En ook tegenwoordig zien we dat nog. De blinde man werd op een merkwaardige manier genezen:

Dit gezegd hebbende, spoog Hij op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinden; En zeide tot hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (hetwelk overgezet wordt: uitgezonden). Hij dan ging heen en wies zich, en kwam ziende.

Wanneer een gebedsgenezer of een evangelist een dergelijk ritueel zou uitvoeren in Naam van Jezus, zou deze persoon door sommigen bespot worden, zoals Jezus ook bespot werd.

David en Job zijn voorbeelden waarin God zelfs het kwaad gebruikt om het goede te bewerkstelligen. Johannes 9 is hier eveneens een voorbeeld van. Ook tegenwoordig gebeuren deze wonderen nog, opdat de werken Gods geopenbaard worden en opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 22 dec 2015 08:10 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Dirk schreef:
Sanne schreef:
Eventuele slachtoffers zijn dan op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.


Denk je dat het toeval is? In iedere situatie geeft God een uitweg, hoe lastig het soms ook lijkt!



Ja, dat begrijp ik uit Jak.1:13. Maar ik geloof uiteraard ook dat God een uitweg biedt. Dat is inderdaad een belofte uit 1 Kor.10:13, de tekst die je aanhaalt.
Dat God iets toelaat, zoals je zegt, is iets anders dan veroorzaken. God legt iedereen keuzes voor. Hij waarschuwt voor de slechte gevolgen van slechte keuzes. Hij hoopt niet dat sommigen verkeerde keuzes maken of dat de duivel iemand daartoe aanzet, omdat iemand een bepaalde les moet leren.

En ook als verbindt Jezus een waarschuwende les uit de voorvallen in Luk.13, dat wil dan niet zeggen dat het per se de duivel was die dit ongeluk veroorzaakte of omdat God het wenst dat iemand een les moest leren uit de dood van familie of vrienden. Wanneer het ons echter overkomt, dan zal Hij ons wel de troost geven die nodig is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 22 dec 2015 11:02 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Sanne schreef:
Dat God iets toelaat, zoals je zegt, is iets anders dan veroorzaken.


Klopt. De duivel is de veroorzaker van ellende. God bepaalt in hoeverre het toegelaten wordt, en daarom is er nog zoveel goeds in de wereld! Ik ben het met je eens.

Sanne schreef:
God legt iedereen keuzes voor. Hij waarschuwt voor de slechte gevolgen van slechte keuzes.


Volledig mee eens!

Sanne schreef:
Hij hoopt niet dat sommigen verkeerde keuzes maken of dat de duivel iemand daartoe aanzet, omdat iemand een bepaalde les moet leren.


Klopt. Ook mee eens. Maar, soms is het onderscheid moeilijk te zien. Soms behoedt God ons voor iets, en dat kan hardhandig lijken, terwijl het volkomen liefde is. Een boom wordt gesnoeid, om te groeien. Zo worden wij ook gesnoeid, om te groeien. En natuurlijk is het Gods Wil dat wij altijd de juiste keuzes maken!

Sanne schreef:
En ook als verbindt Jezus een waarschuwende les uit de voorvallen in Luk.13, dat wil dan niet zeggen dat het per se de duivel was die dit ongeluk veroorzaakte of omdat God het wenst dat iemand een les moest leren uit de dood van familie of vrienden.


Nee, dat hoeft niet.

Sanne schreef:
Wanneer het ons echter overkomt, dan zal Hij ons wel de troost geven die nodig is.


Als het een kwestie is van overkomen, zeker. Als het het gevolg is van ongeloof, zal HIJ een hand uitsteken, zoals HIJ bij Petrus deed. God laat ons nooit in de steek, dat staat los van de schuldvraag!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016 18:17 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
In dit onderwerp is Jes.54:16 m.i. ook van toepassing: "Zie, Ik heb den smid geschapen, die de kolen in het vuur opblaast, en die het instrument voortbrengt tot zijn werk; ook heb Ik den verderver geschapen, om te vernielen"; evenals Deut.hfdst. 8. Zelf "mocht" ik ervaren dat de nood mij dichter bij God heeft gebracht en gehouden. Zie ook mijn getuigenis op deze site en op wijze-vader.nl (onder "Persoonlijk")


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.