Forum www.gelooft.com

Het is momenteel do 16 mei 2024 11:16

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 mei 2016 20:12 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag allemaal,

Vandaag kreeg ik een link om te luisteren naar een predikatie over het millennium, ook wel "het duizend-jarige rijk" genoemd.
Er kwam in naar voren dat dit rijk een rijk van 1000-jarige vrede is.

Maar als ik Op. 20:4-6 lees dan is het een oordeelstijd, tenminste als ik Op. 20:11-15 verbind met Op. 20:4-6.

Wat is jullie gedachte? En hoe onderbouwen jullie je overtuiging?

Groetjes,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 07 mei 2016 20:37 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Tijdje geleden. Hoe is het met je?

Elle schreef:
Wat is jullie gedachte? En hoe onderbouwen jullie je overtuiging?


De tekst waarop je doelt:

En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren. Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding. Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.

Ik lees wat er staat, en ik vat het in eerste instantie letterlijk op. Dat betekent m.i:

Na een periode van grote verdrukking is er een tweedeling: enerzijds de groep mensen die niet het teken van het beest aangenomen hebben (waarvan een deel de martelarendood gestorven heeft) en anderzijds het deel dat wel het beest (satan) aanbeden heeft. De tweede dood heeft geen macht over diegenen die Christus, in de grote verdrukking, aangenomen hebben.

Er zijn verschillende opvattingen. Ik geloof dat voor de grote verdrukking de Gemeente van Christus opgenomen zal worden. Daarna zal de antichrist zich openbaren en gedurende een korte tijd (7 jaar) heersen. Er zijn dan in eerste instantie geen Christenen meer. Wel komen er mensen in die periode tot geloof - zij zullen het extra zwaar hebben, omdat ze vervolgd worden. De antichrist belooft gouden bergen, maar, zoals satan altijd doet, hij stelt vreselijke voorwaarden: complete onderwerping.

Ik denk dat in de huidige tijd de tekenen al zichtbaar zijn: Christenen worden steeds meer en vaker vervolgd, zie bijvoorbeeld de lijsten van Open Doors. De islam rukt steeds meer op, de heilige oorlog die ze voeren, wordt gevoerd tegen de joden en de Christenen, zoals ook al door de profeten voorspeld is.

Het teken van het beest komt steeds dichterbij in de vorm van totale controle door overheden (EU ?). We zien een opkomend (nieuw?) Turks Rijk en een ontwakend Rusland. Allerlei tekenen die erop duiden dat het niet lang meer zal en kan duren.

Jezus waarschuwt: er zullen geruchten van oorlogen zijn, er zullen mensen vervolgd worden, er komen rampen, natuurrampen, enz. enz. Maar, wees niet bevreesd, het moet gebeuren.

Is het belangrijk? Ja, ik denk het wel, anders zou het niet in de Bijbel staan. Openbaring 20 eindigt met een ernstige waarschuwing:

En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Een waarschuwing die het belang bevestigt van de verkondiging van het Goede Nieuws: het Evangelie van Jezus Christus, de enige Weg die tot Verlossing leidt!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za 07 mei 2016 21:57 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Dank voor je berichtje.
Met mij is het redelijk, met m'n vrouw niet. Maar dat weet je al. Aan Alzheimer is menselijkerwijs niets te doen.

Wat betreft mijn opvatting, ik geloof op grond van wat er in de teksten staat dat Jezus en de gelovigen gedurende het 1000-jarige rijk een veroordelend oordeel uitspreken over de willens en wetens ongelovigen, en dat het vonnis wordt uitgevoerd gedurende het 1000-jarige rijk. Zowel Jezus als Paulus hebben het over het feit dat gelovigen de ongelovigen veroordelen (o.a. 1 Kor. 6:2-3).

Ik geloof dat de grote verdrukking een verdrukking is die zich niet op één bepaald ogenblik voordoet, maar wel nu hier en dan daar, of zoals Paulus het zegt in Hand. 14:22 dat gelovigen door vele verdrukkingen het koninkrijk Gods moeten binnengaan. "Grote" betekent voor mij dus "langdurig" en van toepassing op elke dag tussen komst en wederkomst, waarbij er nu hier en dan daar verdrukking plaatsvindt. Volgens Op. 7 komt er een niet te tellen grote schare uit deze langdurige verdrukking.

Ik geloof ook dat de aanval op de geliefde stad/de legerplaats der heiligen nog moet plaatsvinden wanneer de duivel weer wordt losgelaten en hij de volken weer voor zijn karretje gaat spannen, wat de volken en ook hem tot ondergang brengt (Op. 20:7-10), waarna de laatste dag/de oordeelsdag/het 1000-jarige rijk van oordeel begint.

De duivel is immers alleen in die mate gebonden dat hij de volken der wereld, of bepaalde volken niet kan misleiden (Op. 20:3), iets wat hij deed in o.a. Op. 13, en meer wil ik er niet in lezen, want meer staat er niet. Maar hij kan wel de gelovigen proberen te verleiden en ook kan hij ze vervolgen en ter dood brengen, zodat zij eventueel martelaren worden (Op. 12:17).

Volgens mij staan de vele visioenen in de Openbaring niet altijd in chronologische volgorde, waardoor men er daarom ook zoveel van elkaar verschillende uitleg aan kan geven en geeft, al naar gelang van het inzicht wat men meent te hebben (dus ik ook).

Volgens bepaalde uitleg geloven velen dat de duivel gebonden is gedurende het 1000-jarige rijk, en dat hij ná dat rijk weer losgelaten wordt om de heilige stad/de legerplaats der heiligen aan te vallen (en anderen geloven dat hij dat vóór het 1000-jarige rijk doet, maar ik geloof dat de duivel vóór de 1000 jarige oordeelsdag in het meer van vuur wordt geworpen, en er dus bij het begin van de 1000-jarige oordeelsdag niet meer is. Het zou vreemd zijn dat de duivel nog bestaat na de oordeelsdag of laatste/jongste dag.

Je ziet dat ik er weer een rommeltje van maak wat uitleg betreft, omdat het niet met de meest gangbare uitleg overeen komt :(. Maar er zijn minstens 5 verschillende uitleggingen in zwang, met ook nog nuance verschillen daarbij, dus ........... Ik probeer het voor mijzelf op een rijtje te krijgen en tevens om schrift met schrift te vergelijken en te combineren, en heb daarom meerdere boeken van allerlei pluimage gekocht kortgeleden, maar ieder heeft weer zijn eigen uitleg zoals gewoonlijk. En ook op internet vind je de wonderlijkste uitleggingen die als waarheden worden gepresenteerd. Ik wordt er aan de ene kant verdrietig van, maar aan de andere kant kan ik het ook wel weer begrijpen. We zijn immers mensen ...... a143.gif

Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 08:02 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Ik wens jou en je vrouw veel sterkte en boven alles Gods Zegen. "Beterschap" voor je vrouw. Ik besef dat menselijk gezien er geen oplossing is, maar wellicht overbodig: bij God is alles mogelijk! ZIJN Wegen zijn veel hoger dan die van ons. ZIJN Genade gaat veel verder dan ons geloof, ons vertrouwen, onze hoop.

Op je visie m.b.t. het 1000-jarig rijk kom ik dadelijk terug!

groeten,

Dirk

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 08:33 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

We zijn inderdaad mensen, en wie is niet besmet door of met een leer of een mening van een ander? Niemand profeteert volkomen, niemand heeft de volledige Waarheid in pacht. Wel kunnen we de Waarheid kennen, omdat Jezus de Waarheid is!

Veel belangrijker is dus ons op HEM te richten, wat HIJ gedaan heeft voor ons, en wat HIJ nog steeds voor ons doet! Het volk Israel is een land toegezegd. Toch ging het volk het beloofde land niet in. God bleef trouw. Zo heeft God ons ook een belofte gedaan. Jezus roept op in HEM te rusten. Is dat niet de wijze waarop wij HEM kunnen eren?

Elle schreef:
Wat betreft mijn opvatting, ik geloof op grond van wat er in de teksten staat dat Jezus en de gelovigen gedurende het 1000-jarige rijk een veroordelend oordeel uitspreken over de willens en wetens ongelovigen, en dat het vonnis wordt uitgevoerd gedurende het 1000-jarige rijk. Zowel Jezus als Paulus hebben het over het feit dat gelovigen de ongelovigen veroordelen (o.a. 1 Kor. 6:2-3).


Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?

Dit zegt genoeg, lijkt me!?

Elle schreef:
Ik geloof dat de grote verdrukking een verdrukking is die zich niet op één bepaald ogenblik voordoet, maar wel nu hier en dan daar, of zoals Paulus het zegt in Hand. 14:22 dat gelovigen door vele verdrukkingen het koninkrijk Gods moeten binnengaan.


Ik lees daar:

Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.

Ik geloof zeker dat we door beproevingen en verzoekingen gaan. Christenen worden vervolgd en gemarteld vw. hun geloof. De grote verdrukking wordt in de Bijbel genoemd, die anders zal zijn dan de vele verdrukkingen. Matthëus 24 noemt het zeer duidelijk:

Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.

Ik besef goed dat we op een vlak komen waar meningen zeer uiteenlopen. Volgens sommigen liggen profetieen in de toekomst, volgens anderen is alles al geschied (denk aan de Romeinse belegering van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel in 70 na Christus).

M.i. geeft de site http://www.profetieindebijbel.nl/overzicht.php een redelijk overzicht van profetieen die uitgekomen zijn en nog moeten uitkomen.

Elle schreef:
Volgens bepaalde uitleg geloven velen dat de duivel gebonden is gedurende het 1000-jarige rijk, en dat hij ná dat rijk weer losgelaten wordt om de heilige stad/de legerplaats der heiligen aan te vallen (en anderen geloven dat hij dat vóór het 1000-jarige rijk doet, maar ik geloof dat de duivel vóór de 1000 jarige oordeelsdag in het meer van vuur wordt geworpen, en er dus bij het begin van de 1000-jarige oordeelsdag niet meer is. Het zou vreemd zijn dat de duivel nog bestaat na de oordeelsdag of laatste/jongste dag.


In Openbaring 20 lezen we:

En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.

Dus na de 1000 jaar wordt satan (even) losgelaten. Overigens ondergaan het beest en de valse profeet een ander lot, zie Openbaring 19:

En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt.

Let op het verschil tussen het beest, de valse profeet en satan?!

Elle schreef:
En ook op internet vind je de wonderlijkste uitleggingen die als waarheden worden gepresenteerd. Ik wordt er aan de ene kant verdrietig van, maar aan de andere kant kan ik het ook wel weer begrijpen. We zijn immers mensen ......


Zo is het, Elle. Door Zijn Geest zullen we steeds een stapje dichter bij de Waarheid komen. Allerbelanrijkste is ons op HEM (Jezus) te richten en te benadrukken wat HIJ voor ons doet. Wat er ook gebeurt, hoe de toekomst er ook uit ziet, door HEM zijn we gered en verzekerd van een wonderbaarlijk mooie toekomst in alle eeuwigheden.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 10:50 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Ik zal u zeggen wat ik geloof, doe er mee wat u wilt:

Toen Adam en Eva kwamen heeft het niet lang geduurd of de satan stond daar om de mens te misleiden en tegen God op te zetten. De mens had geen kennis, hij had namelijk niet van de boom der kennis gegeten. Toen zij misleid werden waren zij een vogel voor de kat.
Wanneer die duizend jaar zullen zijn dan zal de satan opgesloten worden opdat wij tot kennis kunnen komen en van God onderricht krijgen. Zodat wij een grotere kans zullen hebben om de satan te weerstaan wanneer hij word losgelaten.
Zo liet satan Eva zondigen op verschillende manieren, alsook Adam. Hij liet ze ongehoorzaam zijn op allerlei gebieden.
Te weinig kennis. Zij moesten namelijk heersen over de dieren maar toen de slang sprak, heerste deze over hen.
Maar dat besefte ze niet. Er was veel dat ze niet besefte. Waarom denkt u dat ze zich pas bekleedde toen ze van de appel hadden gegeten?
Wel in die duizend jaar word hij opgesloten en wij zullen onderricht krijgen voor duizend jaar om hem te kunnen weerstaan. Daarom krijg ik het schijt van oudere die misschien wel 80 jaar zijn maar denken dat ze daarom alle wijsheid al hebben. Zij zullen wel enige wijsheid hebben maar niet alle. Dat is niet mogelijk.
Wat zijn 80 jaar denkt u tegenover 1000 jaar? En dan gaan we nog niet alles weten, maar juist genoeg, om de satan te kunnen weerstaan.
Als wij dan weer vallen dan zullen wij de eeuwige dood krijgen denk ik, diegene die hem weerstaan zullen het eeuwige leven krijgen. De mens denkt dat hij vergeving heeft gekregen, en dat is op zich waar, maar men moet het meer bekijken op een kans.
Wij krijgen nog een kans.

In het kort: De essentie van het duizend jarig rijk is, althans dat is wat ik geloof, om ons op te leren opdat wij een kans tegen satan zouden maken wanneer deze weer word losgelaten.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 15:25 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

Dank je voor je bericht.
Wat je allemaal zegt lijkt veel op de leer van de Jehovah's Getuigen. Heb je bijbelles van hen gehad eventueel?

Groet,
Elle

Jimmy schreef:
Ik zal u zeggen wat ik geloof, doe er mee wat u wilt:

Toen Adam en Eva kwamen heeft het niet lang geduurd of de satan stond daar om de mens te misleiden en tegen God op te zetten. De mens had geen kennis, hij had namelijk niet van de boom der kennis gegeten. Toen zij misleid werden waren zij een vogel voor de kat.
Wanneer die duizend jaar zullen zijn dan zal de satan opgesloten worden opdat wij tot kennis kunnen komen en van God onderricht krijgen. Zodat wij een grotere kans zullen hebben om de satan te weerstaan wanneer hij word losgelaten.
Zo liet satan Eva zondigen op verschillende manieren, alsook Adam. Hij liet ze ongehoorzaam zijn op allerlei gebieden.
Te weinig kennis. Zij moesten namelijk heersen over de dieren maar toen de slang sprak, heerste deze over hen.
Maar dat besefte ze niet. Er was veel dat ze niet besefte. Waarom denkt u dat ze zich pas bekleedde toen ze van de appel hadden gegeten?
Wel in die duizend jaar word hij opgesloten en wij zullen onderricht krijgen voor duizend jaar om hem te kunnen weerstaan. Daarom krijg ik het schijt van oudere die misschien wel 80 jaar zijn maar denken dat ze daarom alle wijsheid al hebben. Zij zullen wel enige wijsheid hebben maar niet alle. Dat is niet mogelijk.
Wat zijn 80 jaar denkt u tegenover 1000 jaar? En dan gaan we nog niet alles weten, maar juist genoeg, om de satan te kunnen weerstaan.
Als wij dan weer vallen dan zullen wij de eeuwige dood krijgen denk ik, diegene die hem weerstaan zullen het eeuwige leven krijgen. De mens denkt dat hij vergeving heeft gekregen, en dat is op zich waar, maar men moet het meer bekijken op een kans.
Wij krijgen nog een kans.

In het kort: De essentie van het duizend jarig rijk is, althans dat is wat ik geloof, om ons op te leren opdat wij een kans tegen satan zouden maken wanneer deze weer word losgelaten.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 15:47 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Ik heb de link even geraadpleegd bij Op. 20:4, en ben het daar wel mee eens. Het millennium waarin de gelovigen de ongelovigen oordelen is inderdaad nog toekomstig, iets wat de gemeente van Christus, waarmee ik verbonden ben, anders ziet. De gemeente van Christus gelooft in het a-millennialisme, dus geen letterlijk millennium, niet van de duivel en niet van de gelovigen. Ze geloven min of meer dat de satan gebonden is op een bepaald moment in het verleden, en dat de tot de dood getrouwen ook nu al regeren in de hemel.

Het probleem is wat mij betreft dat ik niet zie dat de 1000 jarige gebondenheid van de satan dezelfde periode is als de 1000 jaar waarin de gelovigen de ongelovigen oordelen.
Volgens hoe ik het begrijp gaat de binding én de korte tijd van vrijlating én de aanval van de satan vooráf aan de 1000 jaar van de oordeelsperiode door de gelovigen. De 1000 jaren van de gelovigen is volgens mij de laatste of jongste dag, de oordeelsdag waarop onze geschiedenis overgaat in een onsterfelijk leven in de herschepping/herstel van de gehele schepping, de eeuwigheid dus (Rom. 8:18-24).

Voor wat het waard is,
Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016 16:53 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Elle schreef:
Ik heb de link even geraadpleegd bij Op. 20:4, en ben het daar wel mee eens. Het millennium waarin de gelovigen de ongelovigen oordelen is inderdaad nog toekomstig, iets wat de gemeente van Christus, waarmee ik verbonden ben, anders ziet.


Dan lijkt dit punt duidelijk. Zo denk ik er ook over. Ik geloof echter dat er een korte tijd (7 jaar) komt voor het 1000 jarig vrederijk. Voor de verdrukking zijn de Christenen opgenomen. In de verdrukking zal men een keuze moeten maken. In het 1000 jarig vrederijk zal iedereen weten wie God is. Iedereen zal HEM kennen.

Elle schreef:
De gemeente van Christus gelooft in het a-millennialisme, dus geen letterlijk millennium, niet van de duivel en niet van de gelovigen. Ze geloven min of meer dat de satan gebonden is op een bepaald moment in het verleden, en dat de tot de dood getrouwen ook nu al regeren in de hemel.


Het is een beetje een mix van alles, lijkt me. Maar, is het heel belangrijk? Ik geloof ook dat de "tot de dood getrouwen" nu al "regeren" in de hemel. Alles tussen aanhalingstekens, omdat de "tot de dood getrouwen" volgens mij gewoon Christenen zijn.

Elle schreef:
Het probleem is wat mij betreft dat ik niet zie dat de 1000 jarige gebondenheid van de satan dezelfde periode is als de 1000 jaar waarin de gelovigen de ongelovigen oordelen.


Komt het oordeel niet na het 1000-jarig rijk??

Elle schreef:
Volgens hoe ik het begrijp gaat de binding én de korte tijd van vrijlating én de aanval van de satan vooráf aan de 1000 jaar van de oordeelsperiode door de gelovigen. De 1000 jaren van de gelovigen is volgens mij de laatste of jongste dag, de oordeelsdag waarop onze geschiedenis overgaat in een onsterfelijk leven in de herschepping/herstel van de gehele schepping, de eeuwigheid dus (Rom. 8:18-24).


Dat zou heel goed mogelijk zijn. Uit een eerdere tekst begreep ik toch dat satan na het 1000 jarig rijk nog kort wordt los gelaten. Maar, zelfs dan, is het van wezenlijk belang voor ons geloof? Uiteindelijk gaat het om de keuze die ieder mens moet maken: voor God, voor Jezus, of tegen HEM, hoe het 1000-jarig rijk er ook uit ziet.

Het is waar dat ik er uitgesproken ideeen en gedachten over heb, maar ook ik ben maar een mens. Geen mens profeteert volkomen. Desondanks wil ik mijn gedachten wel met je delen, maar, het blijven ideeen en gedachten....

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 10:22 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Dirk,

Wat ik lees is dat de duivel na zijn eigen binding van "1000 jaar" een korte tijd wordt ontbonden (Op. 20:3, 7-10), dus niet na de "1000 jaar" waarin de koninklijke priesters samen met Jezus de wereld oordelen (Op. 20:4-6, 11-15; 1 Kor. 6:2-3; Mat. 19:28 en meerdere teksten). Ook de gevallen engelen worden dán kennelijk, dus gedurende de 1000 jaar dat de gelovigen met Jezus oordelen, geoordeeld, terwijl ze min of meer vanaf hun val onder eeuwige banden van dikke duisternis worden bewaard voor het oordeel (Judas vers 6; 2 Pet. 2:4).

Als men eenmaal ziet dat eerst de duivel wordt losgelaten en dat hij daarna, na zijn aanval op de dan levende gelovigen die beschreven worden als "de legerplaats der heiligen en de geliefde stad", in de poel van vuur wordt geworpen, en waarbij de natiën, beschreven als Gog en Magog, door vuur uit de hemel worden gedood, dan ziet men ook dat daarna het oordeel begint wat in Op. 20:4-6 en 11-15 en op andere plaatsen wordt beschreven. De duivel is nl. NIET de laatste vijand die verslagen moet worden, maar de dood. En we zien in 1 Kor. 15:54 dat de dood als laatste vijand verslagen is als de gelovigen onvergankelijkheid en onsterfelijkheid aandoen, en dat is bij de opstanding der rechtvaardigen, de 1e opstanding vanuit het graf van Op. 20:4-6.

De 1e opstanding kan niet de wedergeboorte in het huidige leven zijn zoals velen denken, want in Op. 20:4-6 gaat het niet over de wedergeboorte gedurende het huidige leven. We zien daar dat er martelaren uit de dood/het graf opstaan die gedood waren vanwege hun geloof. Zij hadden vóórdat zij als martelaar stierven, al het geloof aangenomen. Zij stierven juist vanwege hun getrouwheid aan het geloof, en staan uit het graf op vanwege hun getrouwheid tot de dood. Daarom kan de 1e opstanding nooit de geestelijke opstanding/het aanvaarden van Jezus en daardoor de wedergeboorte, zijn. De wedergeboorte gebeurt bij het tot geloof komen, het is een overgaan vanuit de geestelijke dood tot een geestelijk leven gedurende het leven als gelovige. De 1e opstanding van Op. 20:4-6 is echter een tot leven komen vanuit de dood die men onderging als gelovige vanwege het vasthouden aan het geloof.

Mijn gedachten,
Groet,
Elle

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 10:48 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Elle schreef:
Wat ik lees is dat de duivel na zijn eigen binding van "1000 jaar" een korte tijd wordt ontbonden (Op. 20:3, 7-10), dus niet na de "1000 jaar" waarin de koninklijke priesters samen met Jezus de wereld oordelen (Op. 20:4-6, 11-15; 1 Kor. 6:2-3; Mat. 19:28 en meerdere teksten).


Ik pak Openbaring 20 er even bij. Daaruit:

En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden. En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.

De duizend jaren zijn volgens jou twee verschillende periodes??? En, zo ja, wanneer is, was, wordt of werd satan duizend jaren gebonden? En, als satan gebonden is, is de verleiding en verzoeking dan nog in de wereld??

Elle schreef:
De duivel is nl. NIET de laatste vijand die verslagen moet worden, maar de dood. En we zien in 1 Kor. 15:54 dat de dood als laatste vijand verslagen is als de gelovigen onvergankelijkheid en onsterfelijkheid aandoen, en dat is bij de opstanding der rechtvaardigen, de 1e opstanding vanuit het graf van Op. 20:4-6.


Ik denk dat jij ervan overtuigd bent dat Jezus satan en de dood al verslagen heeft (immers, anders zou satan in theorie nog kunnen winnen?!?!). Hoewel ik het op dit punt met je eens ben, zie ik niet direct het verband tussen dit gegeven en het 1000-jarige rijk?

Elle schreef:
De 1e opstanding kan niet de wedergeboorte in het huidige leven zijn zoals velen denken, want in Op. 20:4-6 gaat het niet over de wedergeboorte gedurende het huidige leven. We zien daar dat er martelaren uit de dood/het graf opstaan die gedood waren vanwege hun geloof. Zij hadden vóórdat zij als martelaar stierven, al het geloof aangenomen. Zij stierven juist vanwege hun getrouwheid aan het geloof, en staan uit het graf op vanwege hun getrouwheid tot de dood. Daarom kan de 1e opstanding nooit de geestelijke opstanding/het aanvaarden van Jezus en daardoor de wedergeboorte, zijn.


Dit geloof ik ook.

Elle schreef:
De wedergeboorte gebeurt bij het tot geloof komen, het is een overgaan vanuit de geestelijke dood tot een geestelijk leven gedurende het leven als gelovige.


Hier ben ik het volledig mee eens. En, ik denk dat dit ook het belangrijkste punt is. We zijn en blijven mensen, we kunnen slechts beperkt in de toekomst kijken. We kunnen profeteren, maar nooit volkomen. Wat we wel weten is dat Jezus de enige Weg is, hoe de toekomst er ook uit ziet.

Misschien is het nuttig dat je even de punten op een rijtje zet waar we verschillende opvattingen hebben. Of, misschien heb je concrete vragen?

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 17:38 
Offline
de reis duurt lang
de reis duurt lang

Lid geworden op: ma 07 sep 2015 14:52
Berichten: 946
Inderdaad, dat heb ik vernomen van getuigen en ik vind het zeer logisch.
Ik geloof namelijk ook dat wij allen een deel van de Waarheid hebben, maar niemand heeft alles.
Het is dus niet zo omdat men verkeerd is in het ene dat men daarom onmiddelijk verkeerd is in alles.
Het enige dat ik van hen hierover weet is dat de satan voor duizend jaar word opgesloten en dan nog maals word losgelaten en dat dan diegene die vallen de eeuwige dood tegemoet gaan.
De rest van de redenatie komt vanuit mijn eigen redeneren.

_________________
1 Korinthiërs 13 13Kortom, er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 20:22 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Dag Jimmy,

Dank voor je bericht.
Bij een standpunt wat men heeft, is het altijd goed om zich af te vragen op het geheel in overeenstemming is met Gods geopenbaarde waarheid.

Menselijk gezien is het heel logisch misschien wat de getuigen zeggen, maar het betekent dat het hele leven opnieuw moet worden geleefd, nadat de soldaten van de verenigde naties alle religie hebben vernietigd behalve de getuigen, want die alleen hebben het ware geloof en zij alleen worden als groep beschermd gedurende de grote verdrukking en Armageddon. Het verwerpen van Gods boodschap is dus niet van belang in dit leven, want als men vóór de eindstrijd in Armageddon sterft, krijgt men toch een opstanding en een nieuwe kans volgens de getuigen. Er wordt als het ware een 3e deel aan het OT en NT vastgeplakt en dáár moet men zich dan in de duizend jaar aan houden.

De getuigen moeten ook dan wéér van huis tot huis om de nieuwe wetten en boodschappen aan de opgestane mensheid bekend te maken, wetten die via de 144.000 vanaf de troon van God komen en die dan door de aardse koningen worden bekendgemaakt. De dan aangestelde koningen zijn de oude geloofsgetuigen en getrouwen van het OT die in Hebreeën 11 staan. Zij zijn de aardse vertegenwoordigers van koning Jezus en zijn 144.000 mederegeerders, de hemelse koninklijke priesters. In feite krijgt volgens de leer van de getuigen iedereen dus nog een tweede kans, dit keer zonder de aanwezigheid van de duivel, die dan gebonden is volgens de getuigen. Men kan het veroordelende oordeel nog ombuigen door gehoorzaam te zijn aan de dan levende getuigen die de "ware boodschap" dan brengen. Men kan de opstanding ten oordeel alsnog ombuigen tot een opstanding ten leven door de eigen krachtinspanningen in het 1000-jarige rijk.

Dat alles zie ik niet in de bijbelse boodschap. Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het maar hier bij.

Maar goed, ieder heeft z'n gedachten, nietwaar? Ik ook.

Groet,
Elle

Jimmy schreef:
Inderdaad, dat heb ik vernomen van getuigen en ik vind het zeer logisch.
Ik geloof namelijk ook dat wij allen een deel van de Waarheid hebben, maar niemand heeft alles.
Het is dus niet zo omdat men verkeerd is in het ene dat men daarom onmiddelijk verkeerd is in alles.
Het enige dat ik van hen hierover weet is dat de satan voor duizend jaar word opgesloten en dan nog maals word losgelaten en dat dan diegene die vallen de eeuwige dood tegemoet gaan.
De rest van de redenatie komt vanuit mijn eigen redeneren.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 21:19 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
@Dirk.
Ik vond ergens de volgende uitleg en heb het opgeslagen zonder de bron te vermelden, ongelukkigerwijs. Wie dit gezegd heeft kan ik op dit moment niet meer terugvinden. Het gaat mij hier dan ook niet om welke persoon dit zei, maar of z'n uitleg goed onderbouwd is.

Groet,
Elle

Two Millennia.

" Perhaps the simplest argument demonstrating that the subject text contemplates two millennial periods is the grammatical structure of the passages. In Rev. 20:2, John uses the indefinite article (“a”), saying an angel bound the Dragon “a thousand years.” However, in Rev. 20:3, John uses the definite article (“the”), saying a seal was set upon the Dragon that he should not deceive the nations until “the thousand years are fulfilled.”

The definite article in verse three is referential; it refers back to the original mention of a thousand years in verse two. The Dragon was bound until which thousand years were fulfilled? The thousand years previously mentioned in verse two. However, verse four introduces a new subject, another thousand years. This is seen by use of the indefinite article, saying, “I saw the souls of them that were beheaded for the witness of Jesus...and they lived and reigned with Christ a thousand years.”

Had John intended us to understand that this thousand years was the same as the thousand-year binding of the Dragon he would have used the definite article thus: “I saw the souls of them that were beheaded for the witness of Jesus…and they lived and reigned with Christ the thousand years.” Had it been used, the definite article in verse four would have been referential, like its use in verse three, pointing back to the original thousand years introduced in verse two.

To the question, “The saints reigned until which thousand years were fulfilled?” we would again receive the answer, “The thousand years the Dragon was bound.” However, use of the indefinite article obviates this possibility entirely; our attention is not directed back to the thousand years previously referred to, it points ahead to a new thousand years. Hence, the Dragon was bound a thousand years and the martyrs reigned with Christ a thousand years, two separate periods, each signified by the indefinite article. This same pattern (“a…the…a”) may be seen in numerous passages of scripture; whenever we encounter it, two subjects are identified."

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2016 21:51 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Beste Elle,

Ik kan me niet vinden in de uitleg. Ik leg het dadelijk uit. Maar, zelfs als het wel waar zou zijn, verandert er iets? Voor mij in ieder geval niet. De toekomst is duidelijk en verzekerd door het Offer van Jezus Christus. Er zijn veel zekerheden, maar er blijven altijd vragen die (nog) onbeantwoord zijn. Niemand kent het tijdstip van de wederkomst, alleen God de Vader. En, over Openbaring wordt veel gespeculeerd. Ik besef dat het speculaties zijn. Tevens besef ik dat geen enkel mens volkomen kan profeteren.

Desondanks is het interessant om van gedachten te wisselen.

Waarom ik niet achter de uitleg kan staan:

1. De grammaticale structuur zegt niks. In de SV is het lidwoord "een" niet aanwezig. Zelfs als het wel aanwezig zou zijn, kan nog niet geconcludeerd worden dat de twee periodes los van elkaar staan. In de SV lees ik:

En hij greep den draak, den oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;

De reden lezen we verder:

opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn

De vraag blijft dus staan wanneer satan gebonden is / was / werd of wordt?

2. In Openbaring 3 wordt inderdaad de duizend jaren genoemd. Het slaat dus op de 1000 jaar uit vers 2. Nu wordt als argument gebruikt dat in vers 4 wederom gesproken wordt over de duizend jaren, waarui geconcludeerd wordt dat het om nog 1000 jaren gaat. Die conclusie zie ik niet. Sterker nog, ik zou het eerder opvatten als die 1000 jaren. In vers 4 wordt uitgelegd / samengevat wat er zal geschieden in die 1000 jaren, nl:

En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.

Voor mij is het dus volkomen logisch dat de 1000 jaren in de versen 2, 3 en 4 dezelfde 1000 jaren zijn. Ook grammaticaal kan ik niet tot een andere conclusie komen.

Vers 5 noemt het weer, de duizend jaren:

Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.

En in vers 6 weer zonder lidwoord:

Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.

Vervolgens bevestigt vers 7 wat in vers 2 al genoemd werd:

En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.

Wanneer we grammaticaal gaan bekijken wat er aan de hand is, valt mij direct het voegwoordje En in vers 7 op. Het hoort dus bij elkaar, het is 1 geheel.

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.