Forum www.gelooft.com

Het is momenteel ma 29 apr 2024 14:08

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De doop
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015 05:50 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 12:18
Berichten: 26
Door Christenen wordt verschillend over de doop gedacht. Sommigen geloven in de kinderdoop, anderen in de volwassendoop, of geloofsdoop. En, is water noodzakelijk? Of is het slechts een symbool? Is de doop noodzakelijk voor de redding?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015 12:32 
Alles in religie is geestelijk. Ook het water. Het water staat voor alle handelingen van mensen, handelingen die de waarneembare getuigenissen van hun gedachten zijn. Elk mens wordt daarin gedoopt en komt zo tot geloof en God. Hoe mensen dit willen uiten in ritueel, is hun zaak. Voor mij is er kerk, noch kerkdienaar nodig voor de doop, want de geestelijke doop begon met mijn geboorte en leidt tot mijn kruisiging, tot de dood van mijn ego, waarna ik volledig in dienst mag staan van God.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015 18:52 
Wat fijn dat ik jullie hier mag ontmoeten. Verfrissend dat er meer mensen zijn die het zo begrijpen en ervaren. Ik ken wel mensen die er zo in staan als jullie hierboven beschrijven in real life, maar op fora bijna niet, slechts een enkeling.

a170.gif


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2015 10:14 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 12:41
Berichten: 7
Anja schreef:
Wat fijn dat ik jullie hier mag ontmoeten. Verfrissend dat er meer mensen zijn die het zo begrijpen en ervaren. Ik ken wel mensen die er zo in staan als jullie hierboven beschrijven in real life, maar op fora bijna niet, slechts een enkeling.
a170.gif


Hoi Anja,

Jullie schijnen elkaar te kennen.
Ik ken jullie (nog) niet maar mijn eerste indruk is goed!
Fijn dat we Bijbelgetrouwe Christenen op dit forum mogen ontmoeten!

_________________
Wie wetenschap weet, houdt zijn woorden in; en een man van verstand is kostelijk van geest.
Een dwaas zelfs, die zwijgt, zal wijs geacht worden, en die zijn lippen toesluit, verstandig.
(Spreuken 17 vers 27 en 28 )


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2015 10:26 
Offline
Site Admin

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 12:41
Berichten: 7
Socrates schreef:
Alles in religie is geestelijk. Ook het water. Het water staat voor alle handelingen van mensen, handelingen die de waarneembare getuigenissen van hun gedachten zijn. Elk mens wordt daarin gedoopt en komt zo tot geloof en God. Hoe mensen dit willen uiten in ritueel, is hun zaak.

Socrates, ik ben het helemaal met je eens!

Socrates schreef:
Voor mij is er kerk, noch kerkdienaar nodig voor de doop, want de geestelijke doop begon met mijn geboorte en leidt tot mijn kruisiging, tot de dood van mijn ego, waarna ik volledig in dienst mag staan van God.

Wat fijn om te vernemen dat jij uitziet naar het volmaken van Gods plan in jou.

_________________
Wie wetenschap weet, houdt zijn woorden in; en een man van verstand is kostelijk van geest.
Een dwaas zelfs, die zwijgt, zal wijs geacht worden, en die zijn lippen toesluit, verstandig.
(Spreuken 17 vers 27 en 28 )


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2015 10:19 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 21:55
Berichten: 71
gelooft schreef:
Door Christenen wordt verschillend over de doop gedacht. Sommigen geloven in de kinderdoop, anderen in de volwassendoop, of geloofsdoop. En, is water noodzakelijk? Of is het slechts een symbool? Is de doop noodzakelijk voor de redding?

Hoi "gelooft".

Redding
Naar mijn mening is de bijbel duidelijk over wat noodzakelijk is voor "redding".
En dat is 'maar' 1 ding, namelijk (oprecht/echt) geloof in Christus Jezus.
De apostel Paulus vatte dit samen in o.a. de Romeinen-brief: We worden gerechtvaardigd door het geloof (zie bijv. Romeinen 3:28).
En ook in Johannes 3:16 staat het: "Want alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft."

Maar de bijbel is er ook duidelijk over dat 'alleen' geloof op zichzelf niet voldoende is.
"Echt geloof" namelijk heeft effect op de gelovige.
En dan hoor ik Jakobus zeggen: geloof zonder werken is een dood geloof (Jakobus 2:17-26).
Daarmee wordt niet bedoeld dat ik gered wordt omdat ik werken doe,
maar eerder: omdat ik gered wordt, doe ik werken.

Doop
Naar mijn mening is de doop een teken van Gods beloften inzake mijn redding.
Het is niet een sacrament waardoor ik die redding krijg.

Er staan teksten in de bijbel waarin het lijkt dat de doop een vereiste is.
Bijvoorbeeld Marcus 16:16: "Wie gelooft en is gedoopt, zal worden gered; maar wie niet gelooft, zal verdoemd worden."
Maar aangezien er veel teksten zijn die over onze redding gaan, waarin de doop niet genoemd wordt, mogen we denk ik concluderen dat het geen strikte eis is.
En in deze tekst staat ook NIET "wie niet gelooft of niet gedoopt is, zal verdoemd worden".

Maar deze tekst geeft, samen met andere teksten, denk ik wel aan dat "dopen" niet iets vrijblijvends is.
Het teken wordt te vaak genoemd in de bijbel, om te negeren.
Ook Jezus zelf geeft opdracht om alle volken te onderwijzen en te dopen.
Maar het is niet de doop zelf, waardoor iemand gered wordt.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015 11:01 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Arrien_NL65 schreef:
En ook in Johannes 3:16 staat het: "Want alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft."

Maar de bijbel is er ook duidelijk over dat 'alleen' geloof op zichzelf niet voldoende is.
"Echt geloof" namelijk heeft effect op de gelovige.

Ook Jezus zelf geeft opdracht om alle volken te onderwijzen en te dopen.
Maar het is niet de doop zelf, waardoor iemand gered wordt.


Je schrijft hier belangrijke dingen. Het is geloof dat tot redding leidt. En daarnaast is het zo dat geloof aanzet tot daden. Zo wordt in de Bijbel het voorbeeld van Noach vermeld in 1 Petr.3:20,21. Zijn geloof zette hem ertoe aan een ark te bouwen. Hij wilde Gods wil doen. En die ark betekende redding voor hem en zijn gezin.
En zo zullen degenen die zich in hun hart hebben voorgenomen om Gods wil te doen, zich laten dopen. En dit als uiting van geloof.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016 17:43 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: za 24 okt 2015 14:05
Berichten: 25
Een hééél belangrijke reden om het geschreven Woord te volgen in de waterdoop door onderdompeling staat geschreven in Matt.3:11 ("Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben [Hem na] te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen"). en Hand. 1:5 ("Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met den Heiligen Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen"); waarna Hand.1:8 ("Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde") tot vervulling zal komen...!!!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: wo 17 feb 2016 12:36 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Ik denk dat door de nadruk te willen leggen op de doop door onderdompeling als nodig zijnde om een kind van God te zijn , je ergens
iets verkondigt wat niet klopt .
Want
Onze Heer doopt ons toch met de H.Geest en met vuur ?
---
Er zijn veel mensen waaronder ik , die niet gedoopt zijn door onderdompeling ,
maar toch een kind van God zijn en waarbij de H.Geest ons troost en ons in herinnering brengt de Woorden van onze Heer .
Waardoor wij meer en meer groeien in kennis en kinderen Gods worden !
---
Waarvan het ook gebleken is dat mensen die gereinigd zijn ( kopje onder water ) , achteraf niet volhardend gebleken zijn in geloof .

---------
Als gelovige mensen blijven beweren dat dopen met onderdompeling zeer belangrijk is , waarom ervaren anders ( babydoop) gelovige gedoopte dan toch de liefde Gods ?
En mensen die helemaal niet gedoopt zijn , maar toch ge-ent zijn op De Edele olijf ?
Het is nog steeds Vader die bepaald wie Zijn kinderen zijn en wie niet .
Trouwens Hij ziet het hart aan .
---
Ik heb romeinen 9 , 10, 11 ,en 12 nog eens gelezen !
- Dien de Heer met een vurig hart
-Wees blij om wat u mag verwachten
---
ps. als ik stom en kort overkom , sorry want dat wil ik niet !


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016 10:57 
Offline
De weg weten
De weg weten

Lid geworden op: ma 13 jul 2015 19:59
Berichten: 137
Het Griekse woord baptisma heeft betrekking op de handeling van onderdompeling, waarbij zowel het onder water gaan als het eruit opkomen betrokken zijn; het is afgeleid van het werkwoord bapto, dat „indopen, indompelen” betekent (Jo 13:26).

Jezus werd zelf ondergedompeld, alhoewel hij geen zonde had begaan en dus geen berouw hoefde te hebben.
Daarna werd hij met de Hg gezalfd.

In Israël werden koningen en priesters gezalfd om hun aanstelling te bevestigen.

Jezus werd daarom met de Hg gezalfd, als toekomstige koning.
Met Pinksteren werden in de bovenkamer ca. 120 personen met de Hg gezalfd, zij zouden als leden van de kleine kudde mede regeerders met Jezus worden. (Lukas 12:32. Openbaring 20:4-6).


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2016 10:48 
Offline
Route begonnen
Route begonnen

Lid geworden op: do 19 nov 2015 02:30
Berichten: 186
Als alles in religie geestelijk is, waarom moest Jezus dan een verschrikkelijke marteldood ondergaan ten behoeve van de wereld?
Dan had Jezus dit hele proces niet hoeven te ondergaan en was het bedenken/overdenken ervan genoeg geweest.
Ik kan de zienswijze waarin "alles" vergeestelijkt wordt, niet in de bijbel vinden.
Maar misschien weet iemand waar de manier waarop dit uitgelegd wordt, in de bijbel onderwezen wordt?


Heidi schreef:
Socrates schreef:
Alles in religie is geestelijk. Ook het water. Het water staat voor alle handelingen van mensen, handelingen die de waarneembare getuigenissen van hun gedachten zijn. Elk mens wordt daarin gedoopt en komt zo tot geloof en God. Hoe mensen dit willen uiten in ritueel, is hun zaak.

Socrates, ik ben het helemaal met je eens!

Socrates schreef:
Voor mij is er kerk, noch kerkdienaar nodig voor de doop, want de geestelijke doop begon met mijn geboorte en leidt tot mijn kruisiging, tot de dood van mijn ego, waarna ik volledig in dienst mag staan van God.

Wat fijn om te vernemen dat jij uitziet naar het volmaken van Gods plan in jou.

_________________
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heer, Jezus Christus."

Romeinen 5:1 - NBG-51.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 09:13 
Offline
beetje bekend
beetje bekend

Lid geworden op: di 10 nov 2015 08:02
Berichten: 71
Franny schreef:
Ik denk dat door de nadruk te willen leggen op de doop door onderdompeling als nodig zijnde om een kind van God te zijn , je ergens
iets verkondigt wat niet klopt .
Want
Onze Heer doopt ons toch met de H.Geest en met vuur ?
---
Er zijn veel mensen waaronder ik , die niet gedoopt zijn door onderdompeling ,
maar toch een kind van God zijn en waarbij de H.Geest ons troost en ons in herinnering brengt de Woorden van onze Heer .
Waardoor wij meer en meer groeien in kennis en kinderen Gods worden !
---
Waarvan het ook gebleken is dat mensen die gereinigd zijn ( kopje onder water ) , achteraf niet volhardend gebleken zijn in geloof .



Het is ook niet zo dat als je in water gedoopt bent, je sowieso gered zal worden. Jezus zei in Matth.24:13: "Wie tot het einde toe volhardt, die zal gered worden". Dus volharding in het geloof is noodzakelijk.

Als we kijken naar voorbeelden uit de Bijbel, dan zien we dat de eerste christenen in water werden gedoopt. Zie bijvoorbeeld het verslag in Hand.8. Toen de Ethiopiër de waarheid over Jezus had begrepen, liet hij zich in water dopen. - Hand.8:38.
In het geval van Cornelius en zijn familie wordt ook duidelijk dat er niet alleen een doop was met heilige geest, maar ook met water. Zie Hand.10:47.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 13:14 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Sanne schreef:
Franny schreef:
Ik denk dat door de nadruk te willen leggen op de doop door onderdompeling als nodig zijnde om een kind van God te zijn , je ergens
iets verkondigt wat niet klopt .
Want
Onze Heer doopt ons toch met de H.Geest en met vuur ?
---
Er zijn veel mensen waaronder ik , die niet gedoopt zijn door onderdompeling ,
maar toch een kind van God zijn en waarbij de H.Geest ons troost en ons in herinnering brengt de Woorden van onze Heer .
Waardoor wij meer en meer groeien in kennis en kinderen Gods worden !
---
Waarvan het ook gebleken is dat mensen die gereinigd zijn ( kopje onder water ) , achteraf niet volhardend gebleken zijn in geloof .



Het is ook niet zo dat als je in water gedoopt bent, je sowieso gered zal worden. Jezus zei in Matth.24:13: "Wie tot het einde toe volhardt, die zal gered worden". Dus volharding in het geloof is noodzakelijk.

Als we kijken naar voorbeelden uit de Bijbel, dan zien we dat de eerste christenen in water werden gedoopt. Zie bijvoorbeeld het verslag in Hand.8. Toen de Ethiopiër de waarheid over Jezus had begrepen, liet hij zich in water dopen. - Hand.8:38.
In het geval van Cornelius en zijn familie wordt ook duidelijk dat er niet alleen een doop was met heilige geest, maar ook met water. Zie Hand.10:47.

Ja , onze Heer liet zich dopen door Johannes en de getuigenissen rondom vertellen ons dat er een duif nederdaalde en er een Stem uit de hemel kwam van
onze hemelse Vader , die getuigde :
dat onze Heer Zijn welbeminde Zoon is en dat wij Hem moeten gehoorzamen .
Onze Vader die getuigde over Zijn Zoon , onze Heer Jezus-Christus !
---------
De doop in de H.Schrift is voor mij een uiting van gehoorzaamheid en getuigenis .
Van bekering in gehoor EN GELOOF geven aan de getuigenis van onze Vader die in de hemelen is .
------------
Maar waar het bij mij moeilijk ligt is het vertrouwen dat veel gelovigen missen in een Goede God .Een goede God voor al Zijn kinderen .
Neem nu waar iedereen verschrikt is als Jezus zegt dat het zonde is als iemand met begering naar een ander nog maar kijkt .
Ze zeggen , wie kan dan nog gered worden !
Jezus-Christus zegt : Er is niets voor God onmogelijk .
Dan vraag ik mij af : omdat we nu eenmaal soms zondes doen waaraan wij niets kunnen verhelpen dan blind te worden ?????
Zou Vader dan ook niet vergeven of genade tonen aan diegene die door omstandigheden , ziekte , afstand enz.... niet gedoopt zijn maar wel onze Heer Jezus-Christus volgen ?
Zou Vader dan onze Heer Zijn bemiddelingswoorden voor onzetwege niet meer aanhoren en ons schrappen uit Zijn Levensboek ?
Een kind mag toch vertrouwen hebben in Zijn Hemelse Vader ? Elk kind van God .
Als ik vertrouwen heb in de Heer en denk als de Heer wil dat ik gedoopt word , door onderdompeling omdat mijn babydoop slecht is , dat dat ook gebeurd vroeg of laat .
Een engel op mijn pad bijvoorbeeld of een predikant die aan het genieten is in een zwembad van het prachtige water en gestuurd word door God en de predikant mijne
kant op stuurt , en vraagt :
geloof jij in God de Vader en de Heer Jezus-Christus en zo ja wil je dat ik je hier doop ?
Ja wadde , onmiddellijk terstond zunne : ook al zitten er ( radikale ) moslims in de buurt !
------------
Nu ja wat kinderlijk geschreven , maar dan vraag ik aan andere gelovigen ! Denk ik goddeloos op die manier ?
Een kind van God niet waardig zijnde ?
En hopen op Zijn blijvende Liefde vergeten ?
Ondanks mijn zonde , waaraan ik helemaal NIETS kan doen ?
Of is het zo dat als ik mij laat dopen onder onderdompeling enz.... Ik helemaal vrij ben van zonde en mijn geest de Geest be-erf van onze Heer ?
Waardoor ik de wonderen DOE , die de Heer ook kan ?
_________
Ik denk het niet al hoop ik natuurlijk van wel .
En dan nog , ieder heeft van Vader gekregen naar hetgeen Hij uitdeelt .
Ik heb mijn gave , hoe klein dan ook , als kind van God zijnde en een ander ietsjes meer of misschien veel meer :
Maar hoe dan ook , wij de gewone zondaars moeten mekaar liefhebben , vergeven en steunen , en wegblijven van al diegene die niet horen bij onze Heer Jezus-Christus
en Zijn apostelen .
---
Tja dat is wat ik erover denk .
Grtjs Franny


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 14:54 
Offline
wanneer
wanneer

Lid geworden op: zo 26 dec 2004 13:02
Berichten: 652
Franny schreef:
Maar waar het bij mij moeilijk ligt is het vertrouwen dat veel gelovigen missen in een Goede God .Een goede God voor al Zijn kinderen .


Klopt helemaal, Franny. Als de Bijbel over geloof spreekt, wordt er tegelijk ook over vertrouwen gesproken. Niet het vertrouwen OF God ... maar het vertrouwen DAT God.

Franny schreef:
Zou Vader dan ook niet vergeven of genade tonen aan diegene die door omstandigheden , ziekte , afstand enz.... niet gedoopt zijn maar wel onze Heer Jezus-Christus volgen ?


Iedereen heeft Jezus hard nodig. Zonder HEM zijn we helemaal niks. Een ieder die HEM aanneemt als persoonlijke Verlosser, is gered. Dan begint de geloofsontwikkeling, waar de doop ook een onderdeel in vormt. De redding staat los van de doop. De doop is een gevolg.

Franny schreef:
Een kind mag toch vertrouwen hebben in Zijn Hemelse Vader ? Elk kind van God .


Het gaat om de relatie met Jezus Christus. Wanneer jij die relatie met HEM hebt, zal God (de Heilige Geest!) jou overtuigen van zonde en ongerechtigheid. Luister naar Zijn stem, open je hart voor HEM, dat is alles wat God van ons verlangt!

Franny schreef:
Of is het zo dat als ik mij laat dopen onder onderdompeling enz.... Ik helemaal vrij ben van zonde en mijn geest de Geest be-erf van onze Heer ?


Niemand is vrij van zonde. De zonde wordt ons niet meer aangerekend. De doop in de Heilige Geest geeft ons de Autoriteit die Jezus had! Maar, alles is door HEM en uit HEM, opdat wij niet roemen.

Alles draait om ZIJN Liefde! Wij ontvangen de Gaven van de Heilige Geest, om de wereld te bereiken, elkaar te bemoedigen en te helpen. Luister nog maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=uaRotNrd_cA

Franny schreef:
Waardoor ik de wonderen DOE , die de Heer ook kan ?


Jezus doet de wonderen, Franny! Ook door jou! Wie is de meeste in Zijn Koninkrijk? Jezus is gekomen voor zondaren! Een gezond iemand heeft geen dokter nodig! En, daarom hebben we allemaal Jezus hard nodig! Het is ZIJN oneindige genade dat HIJ ons daarvoor gebruikt!

Franny schreef:
Ik heb mijn gave , hoe klein dan ook


Wat bij de mens klein is, is voor God groot en kostbaar! Besef dat Jezus op aarde gekomen is om ons allemaal te redden. Zelfs als jij de enige zou zijn, zou HIJ nog gekomen zijn. Zo waardevol zijn wij voor HEM, ondanks onze zonden!

_________________
Geloven in God heeft grote gevolgen... Niet geloven ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De doop
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 15:30 
Offline
de weg is lang
de weg is lang

Lid geworden op: za 10 okt 2015 06:58
Berichten: 746
Dank je Dirk omdat je gereageerd hebt op mijn lange schrijven .
Waardoor ik ook gezien heb waar ik iets zeer dom geschreven heb .
Waar staat :
Waardoor ik de wonderen DOE die de Heer ook kan : dat ik dat geschreven heb ???
Ik bedoelde eigenlijk :
Waardoor er wonderen gebeuren die de Heer ook deed en doet .
Meer bepaalt de genezing bij anderen bevorderen door handoplegging enz...
___________
Ja dat denk ik ook dat de doop een gevolg is .
Maar is het een gebod een plicht dat moet volbracht worden voor je sterft ?


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.